Sergio Higuita wil als kopman naar grote ronde: “We denken aan de Giro of Vuelta”

donderdag 30 december 2021 om 16:28
Sergio Higuita wil als kopman naar grote ronde: “We denken aan de Giro of Vuelta”

Higuita in zijn kampioenstrui tijdens Parijs-Nice 2020 - foto: Cor Vos

Een van de transfers waarvan je komend jaar zult zeggen ‘hè?!’, is die van Sergio Higuita. De Colombiaanse pocketklimmer stapt over van EF Education-Nippo naar BORA-hansgrohe. Bij de Duitse formatie gaat de explosieve klimmer zich toespitsen op het rondewerk en hij zou in een van de grote rondes graag starten als kopman. Dat gaat in ieder geval niet in de Tour de France zijn.

“Ik zal mijn seizoen beginnen in de Vuelta a San Juan in Argentinië en daarna wil ik graag de Colombiaanse kampioenschappen rijden”, vertelt hij in gesprek met het programma VBAR op de Colombiaanse radiozender Caracol Radio. Higuita werd in 2019 nog Colombiaans kampioen op de weg. Hoe zijn programma er daarna uitziet, hangt af van welke grote ronde hij zal betwisten.

Het Colombiaanse Ciclismo International stelt dat Aleksandr Vlasov en Emanuel Buchmann zich waarschijnlijk op gaan maken voor de Giro d’Italia en dat Wilco Kelderman opnieuw de Tour de France zal betwisten. Een logisch gevolg lijkt er dan op dat de Colombiaan de Vuelta a España zal aandoen. “Dat is nog niet besloten; maar het zal de Giro of de Vuelta zijn”, vertelt hij.

Dit artikel delen:

12 Reacties

de adelaar 30 december 2021 om 17:26

Ik zie het niet in hem maar goed

samuello 30 december 2021 om 18:22

Dus in een team met Vlasov, Buchmann, Kelderman, Hindley, Konrad en Grossschartner denkt Higuita het kopmanschap in een grote ronde op te kunnen eisen. Op basis van welke resultaten dan?

Ik denk dat een vrije rol zelfs betwistbaar is na afgelopen seizoen. Hij moet in ieder geval iets laten zien in het voorseizoen om ergens aanspraak op te kunnen maken verwacht ik.

Geert Kroezen 30 december 2021 om 20:55

Hij is niveau Groschartner/Konrad met groeipotentieel. Keldermans, Buchmann en Vlasov zullen de echte toppers qua AK zijn. Hindley is een vraagteken. Dan kun je als Higuita echt wel in een ronde zonder die topper samen met een ander starten en dan kijken na een week voor wie er gestreden wordt.

Romāns Vainšteins 30 december 2021 om 18:44

De kans dat de anderen op giro en tour worden ingezet zodat hij voor het AK kan gaan in de vuelta is best groot.

Panache 30 december 2021 om 18:48

In de laatste dagen van de Tour ‘ineens’ bij de beste klimmers horen is alvast een goed teken.

Kannibaal van Schepdaal 30 december 2021 om 19:02

Higuita is toch gewoon een groot talent dat de laatste tijd wat geremd werd door blessures. Maar hij voorlopig lijkt hij een type Valverde, met veel explosiviteit en een matige tijdrit. In de kleine rondjes resulteert dat al in heel wat 10 noteringen, maar de vraag is of dit ook in een grote ronde kan. Top 10 in de Vuelta moet volgens mij zeker haalbaar zijn.

RLM 30 december 2021 om 21:15

Vuelta moet hem liggen, lijkt me. Die ronde is altijd al wat beter afgestemd op pocketklimmers. En met de ploegentijdrit kunnen ze Bissegger meenemen om hem niet op al te verre achterstand te zetten. Maar dit jaar ging niet zo goed, dus wie weet moet hij gewoon als knecht naar een grote ronde om zich opnieuw te bewijzen.

Edit: Was al vergeten dat hij van ploeg is veranderd. In dat geval is het moeilijk om Bissegger voor hem te laten rijden vrees ik, maar je kan het proberen.

Michelangelo 30 december 2021 om 21:24

Voor mij is het ook wel erg ambitieus… misschien heeft het wel te maken met het beruchte Napoleoncomplex.

Goede renner, maar ik zie nog niet de resultaten die maken dat hij het kopmanschap kan opeisen in een ploeg als Bora met alle “mann-en” die daar rond rijden.

KimJungPoels 30 december 2021 om 21:41

Haalde in 2019 een weergaloos hoog niveau voor een jonkie maar bleef daarna vanaf de COVID break wat achter. Toch denk ik dat dit gastje heel veel in zijn mars heeft.

ben_pronk 30 december 2021 om 23:41

Had niet anders van jou verwacht KimJungPoels. Een echte fanboy ben je.

KimJungPoels 31 december 2021 om 07:46

Zeker! Hij wordt veel te vroeg afgeschreven!

IlPirata 2 januari 2022 om 15:06

Nooit geschoten is nooit mis. Gewoon lekker laten proberen, klimmen kan hij wel. Hopelijk wat minder pech dan de laatste twee jaar voor hem.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair