Sergio Higuita wil schitteren als ronderenner: “Ik heb de fysieke kwaliteiten”

donderdag 25 november 2021 om 13:24
Sergio Higuita wil schitteren als ronderenner: “Ik heb de fysieke kwaliteiten”

foto: Cor Vos

Sergio Higuita hoopt volgend jaar te schitteren als klassementsrenner in een grote ronde. Dat laat de Colombiaan weten in gesprek met ESPN. De 24-jarige Higuita mag het in 2022 gaan proberen in het tenue van BORA-hansgrohe, zijn nieuwe ploeg voor de komende drie seizoenen.

Higuita reed de voorbije jaren al de Vuelta a España (2019) en tweemaal de Tour de France (2020 en 2021). In zijn eerste grote ronde eindigde hij meteen als veertiende in het algemeen klassement, maar Higuita wacht nog op zijn eerste topklassering in een koers over drie weken. “Ik wil het volgend seizoen weer proberen, meedoen voor een algemeen klassement in een grote ronde”, is Higuita ambitieus.

Volgende stap
De explosieve klimmer hoopt in dienst van BORA-hansgrohe de volgende stap te zetten als klassementsrenner. Aan zelfvertrouwen geen gebrek, blijkt wel in gesprek met ESPN. “Ik heb wel het gevoel dat ik de fysieke kwaliteiten heb om het te doen. Ik word elk jaar nog beter en ik denk dat ik bij BORA-hansgrohe wel in staat moet zijn om goed te presteren over drie weken.”

Higuita, die de voorbije jaren uitkwam voor EF Education-Nippo, zal met gemengde gevoelens terugkijken op het afgelopen seizoen. De Colombiaan was in 2021 goed voor meerdere ereplaatsen en reed als rittenkaper en meesterknecht van Rigoberto Urán een sterke Tour, maar de zegeteller bleef echter wel op nul staan.

Dit artikel delen:

17 Reacties

de adelaar 25 november 2021 om 13:31

Dromen mag, realistisch gezien maakt ie geen schijn van kans zonder goede tijdrit

KimJungPoels 25 november 2021 om 13:45

Ik zie hem nog mano a mano naar boven rijden met Pogacar in Californië in 2019 waar hij de sprint enkel verloor omdat ie de bocht verkeerd nam.

Na de Corona periode heeft hij dat niveau om uiteenlopende redenen nooit meer gehaald, maar qua potentie is het echt een hele goede renner.

Zijn tijdrit is overigens lang niet slecht.

Panache 25 november 2021 om 14:34

Higuita heeft in de 3e week van de Tour wel een stap gemaakt in het ronderennen. Ineens werd hij 8e en 7e (met knechtenwerk voor Uran) en dat is hoopgevend voor zijn ambities.

hartstikkebedankt 25 november 2021 om 14:35

Ik weet dat jij fan bent, maar zie je hem echt top-5 of nog beter rijden in een ronde over 3 weken? Zie meer potentie in hem als een heel goede puncheur en zeer goede klimmer op sommige dagen.

KimJungPoels 25 november 2021 om 14:50

Goh ja. Ik zie hem niet 1 van de vijf beste ronderenners van het peloton worden nee.

Ik denk dat hij met zijn kwaliteiten inderdaad zeer geschikt is voor het eendagswerk, dus ik zie hem daar ook vooral in schitteren. Maar ik denk ook dat als het goed valt hij prima een top-5 kan halen in een Vuelta. Hij zit als hij consistent zijn niveau haalt denk ik gewoon op het niveau van een aantal renners die dat vrij recent nog gehaald hebben.

Ook ik zag twee jaar geleden inderdaad een beetje een nieuwe Valverde in hem.

Maillot à Pois 25 november 2021 om 14:56

@KimJungPoels
Wat zijn eigenlijk die redenen waarom ie na corona dat niveau niet meer gehaald heeft?

Ik had ook veel van hem verwacht in klimklassiekers en het Italiaanse najaar na zijn snelle opkomst twee jaar geleden.

Chippen 25 november 2021 om 15:37

@hartstikkebedankt

dit jaar zagen we o’connor, kelderman, mader, haig, caruso, vlasov en martinez in de top 5 van een grote ronde, dan kan higuita dat ook.

Shinzawai 25 november 2021 om 14:00

Hij leek mij juist geschikter voor de klimklassiekers en het wat kortere rondewerk.

Murcia 25 november 2021 om 14:04

Is in mijn ogen meer de Colombiaanse versie van Schachmann dan een pure ronderenner. Geen denderende tijdrit en vaak dipjes tijdens rittenkoersen. Maar hij komt wel in een ploeg die de begeleiding heeft om hem verder te brengen.

Titaantje 25 november 2021 om 19:11

Schachmann? Nee joh. Die kan echt goed tijdrijden maar niet even goed klimmen. Meer een soort Dan Martin met een iets betere tijdrit. En ja, Dan heeft ook top 5 gereden in een grote ronde dus dat kan best, maar het moet wel even goed vallen dan.

josi 25 november 2021 om 14:10

Ik heb nog weinig aanwijzingen gezien dat Higuita het in zich heeft om een topper in het rondewerk te worden, maar hij is nog vrij jong dus wie weet. Dan zit hij bij Bora in ieder geval niet slecht.

lo squalo dello Stretto 25 november 2021 om 14:47

Leek me de nieuwe Valverde te worden. Beetje blijven hangen maar het talent is er sowieso.

Michelangelo 25 november 2021 om 15:48

hij mag me verbazen, maar hij lijkt me niet compleet genoeg voor de grote rondes. Zeker als je ziet wat zijn tegenstand is.

Maar ik ben wel benieuwd naar het Bora collectief nu Sagan daar weg is. Ze hebben daar uiteindelijk best een contingent van degelijke klassementsrenners bij elkaar, ik heb alleen het gevoel dat de afmaker daar ontbreekt. Schachmann, Buchmann, Keldermann, allemaal prima renners met top 10 potentie, maar niet iemand die ik meteen een grote ronde zie winnen.

lo squalo dello Stretto 25 november 2021 om 16:14

Inderdaad; heel wat top-10/top-5 materiaal maar beetje veel van hetzelfde. Je vergeet trouwens Vlasov, die heeft nog het meeste in zich.

jappe666 25 november 2021 om 21:40

Buchmann, Schachmann, Kelderman, Higuita, Vlasov, Konrad, Grossschartner, Hindley, Aleotti, Fabro, Kämna,… Een prachtig arsenaal aan luxeknechten en topfavorieten voor het ploegenklassement als ze dat willen, maar waar is de afmaker? Ik zie hem eerlijk gezegd ook niet. Kunnen zomaar een Movistar’tje doen met 3-4 renners in de top-10, dat dan weer wel.

IlPirata 25 november 2021 om 19:41

Kan zo maar eens gaan lukken, talent is er.

FDJ 25 november 2021 om 19:51

Mwah vooral de zoveelste Colombiaan die goed binnenkomt en vervolgens stagneert of zelfs terugvalt. Ik heb het overigens nooit een renner voor een grote ronde gevonden. Eerder een ronde van een week waarin geen tijdrit zit en voor ritwinst in grote ronde.