Giro 2019: Sepp Kuss vervangt Robert Gesink bij Jumbo-Visma

woensdag 1 mei 2019 om 08:35
Giro 2019: Sepp Kuss vervangt Robert Gesink bij Jumbo-Visma

foto: Cor Vos

Sepp Kuss zal de onfortuinlijke Robert Gesink vervangen in de komende Giro d’Italia. Dat heeft Jumbo-Visma vandaag bekendgemaakt. De 24-jarige Amerikaanse klimmer moet kopman Primož Roglič bijstaan in het hooggebergte.

Voor Kuss – die een hoogtestage achter de rug heeft – zal het zijn tweede grote ronde worden. Vorig jaar maakte de beloftevolle klimmer al zijn opwachting in de Vuelta a España. Na een goed begin zakte hij er in de slotweek wat doorheen, waardoor hij in het eindklassement niet verder kwam dan de 65e plaats.

Dit seizoen heeft Kuss nog niet kunnen overtuigen, maar de ploegleiding heeft desalniettemin vertrouwen in zijn poulain. Jumbo-Visma moest in extremis nog op zoek naar een adequate vervanger voor Gesink, aangezien de Nederlander zwaar ten val kwam in Luik-Bastenaken-Luik.

Pechvogel Gesink 
De 32-jarige klimmer staat enkele maanden aan de kant met een sleutelbeen- en bekkenbreuk. Naast Kuss zullen ook Koen Bouwman, Laurens De Plus, Jos van Emden, Paul Martens, Tom Leezer en Antwan Tolhoek kopman Roglič bijstaan in de komende Giro d’Italia, die op 11 mei van start gaat in Bologna.

Definitieve selectie flag-nl Jumbo-Visma voor de flag-it Giro d’Italia (11 mei-2 juni)
flag-nl Koen Bouwman
flag-nl Jos van Emden
flag-us Sepp Kuss
flag-nl Tom Leezer
flag-de Paul Martens
flag-be Laurens De Plus
flag-si Primož Roglič
flag-nl Antwan Tolhoek

Giro 2019: Deelnemerslijst

Dit artikel delen:

50 Reacties

hartstikkebedankt 1 mei 2019 om 08:39

Toch wel verrassend hij en niet iemand anders die in Romandie rijdt, maar wel een van de betere klimmers

Mwielerfan 1 mei 2019 om 13:08

Betere klimmers indien in vorm. En dat is ie nou niet bepaald het hele jaar. En zeker met mindere voorbereiding dus een fors risico.

Utrecht19 1 mei 2019 om 08:44

Wel een klimmer in ieder geval. Nu maar hopen dat hij in vorm is. Ik weet niet waar hij nu staat in zijn voorbereiding. Was de ronde van Californië een piekmoment voor hem?

Wheely 1 mei 2019 om 08:45

Prima koers voor zijn eigen ontwikkeling ook. Goede mix van jonge honden en ervaren kerels. Roglič kan het er prima mee doen lijkt me.

rahimns 1 mei 2019 om 08:50

Hij was al een tijdje in Boulder om zich voor te bereiden op de TOC, dus zat al een tijdje op hoogte. Als hij dus dan net zo goed is als in Utah vorig jaar dan heb je een prima knecht aan hem.

kelderfan 1 mei 2019 om 09:14

Prima dat Sepp Kuss de plek van Gesink gaat invullen. Hij komt nu wel uit Boulder in voorbereiding op de ToC met Bennett. Want wie gaat dan Bennett ondersteunen in de ToC?

Samlambeej 1 mei 2019 om 09:19

@kelderfan
Een herstelde De Tier of zo. Amper 2 klimetappes. Dan is ToC toch van ondergeschikt belang. Bennett heeft al eens gewonnen zonder super deluxe klimknecht.

ikbenprocycling 1 mei 2019 om 08:56

Goede keuze

xistnc 1 mei 2019 om 08:57

Misschien heb je aan Kuss wel meer feitelijke ondersteuning voor Roglic dan aan Gesink, die het nog wel eens op zijn heupen krijgt qua meegaan in ontsnappingen. Maar hoe zit het met de fotografische kwaliteiten van Kuss?

LaurentJalabert 1 mei 2019 om 09:47

Ik ben het gewoon van de eerste tot de laatste letter eens met je reactie. Ik denk dat Kuss, 1 een betere knecht is (zal zijn kopman beter bijstaan), 2 geen mindere klimmer is of hoeft te zijn, 3 alleen jammer voor de Instafollowers.

fietsvriend 1 mei 2019 om 11:59

Gesink vorig jaar in de Tour gezien toch? Iedereen huilend in zijn wiel toen hij het peloton zijn wil oplegde. Meesterknecht de luxe zou ik zeggen. En als ie als beloning een ritje uit mag zoeken, begrijpelijk.

Kuss nog maar afwachten, lekker sparen tot de derde week en dan maar hopen dat het op zijn plek valt in die loodzware laatste week.

Random wielerliefhebber. 1 mei 2019 om 13:08

Op klimmend vlak is Kuss mogelijk beter maar op de vlakke stukken en lastige situaties heb je aan een ervaren Gesink veel meer. Bovendien was Gesink hier echt niet voor ritten gegaan, hij is niet te beroerd om zich gewoon helemaal leeg te rijden voor Roglic

Titaantje 1 mei 2019 om 17:35

Kuss is een leuke jongen, maar die staat bergop natuurlijk nog niet op het niveau van een Gesink. Vorig jaar startte hij de Vuelta goed, maar na week 1 was het ook wel aardig voorbij. Er wordty iets te zwaar getrokken aan die Utah zege. Een rondje die ook werd gewonnen in het verleden door Rob Britton, Lachlan Morton en geflopt talent Joe Dombrowski.

josi 1 mei 2019 om 08:59

Toch wel verrassend gezien zijn zeer grillige presteren. In principe zou hij in de lastige etappes een goede ondersteuning moeten kunnen zijn, maar met hem weet je het eigenlijk nooit.

Witte Trui 1 mei 2019 om 09:12

Qua klimcapaciteiten en – schijnbaar – voorbereiding naar een piekmoment een logische keuze (naast Bennett) om Gesink te vervangen. Feit dat hij vooral in de derde week goed moet zijn en dat juist in de Vuelta niet was, is nog een risico. Hopelijk neemt hij die ervaringen uit de Vuelta mee en staat hij er in die belangrijke week.

rahimns 1 mei 2019 om 10:17

Toen had hij natuurlijk ook al gepiekt in Utah, dus was hij 5 weken goed en alleen de laatste week van de Vuelta minder… dus nu zou hij die 3 weken in de Giro gewoon goed moeten zijn.

boenk 2 mei 2019 om 19:06

Oei, als hij al moest "pieken" naar Utah, om daar met 2 minuten te winnen van de machtige Ben Hermans en andere toppers, dan kan je je wel de vraag stellen wat die gast überhaupt moet gaan doen in de derde week van de Giro. Ik wil het nog wel eerst eens zien van Sepp Kuss.

S. Morgenstern 2 mei 2019 om 19:32

Gewoon knechten als derde klimmer in dienst van Roglic. Niemand verwacht wonderen van die jongen.

KnightBiker 1 mei 2019 om 09:14

Ze mochten bij Sunweb willen dat ze zo’n vervanger achter de hand hadden voor Keldermann.
Goede vervanger, groot potentieel, alleen laten leren zich spaarzaam in te zetten en heel zuinig door de eerste 2 weken laten rijden.

Jandepandaman 1 mei 2019 om 09:37

Dit. Eigenlijk bijna wel een luxeprobleem met als opties een Kuss, Powless en De Tier waar je uit kan putten in deze situatie.

aardappeljager 1 mei 2019 om 10:09

Ala Poels elke etappe uit laten zakken tegen het einde

Joachim Agostinho 1 mei 2019 om 10:25

Want Kuss is beter dan Oomen?
Overigens werd Hindley in de Vuelta van 2018 32ste en Kuss 65ste.

mus van de maasstad 1 mei 2019 om 11:30

Nee, naar oomen is meer een (schaduw) kopman ipv een knecht. TJV had in het geval vsn sunweb nu bv een Bennet of zelfs Kruijswijk op moeten stellen.

Mwielerfan 1 mei 2019 om 13:11

32ste, wat zegt dat? Alleen maar dat hij zich onvoldoende spaart zoals oomen ook meestal doet

ChefSpijker 1 mei 2019 om 14:04

Kuss was vorig jaar Vuelta, mede door ziekte, toch ook niet veel meer waard in de slotweken. AK-positie zegt inderdaad niet zoveel, maar Hindley was vorig jaar in de Vuelta overall wel beter. Was in de laatste bergrit nog een goede hulp voor Wilco. Voorlopig moet Kuss 't buiten de VS ook nog maar eens laten zien. Kan ook gewoon een volgende Dombrowski worden.

Samlambeej 1 mei 2019 om 09:14

Braaf zo JV. Goed geluisterd.

Natte spons 1 mei 2019 om 09:17

Prima keuze, Deplus en Tolhoek zijn goed constant en kunnen me tot een met de laatste 40. Als Kuss goed is kan hij mee tot de laatste 10. Alleen Bennet zou dat ook kunnen, maar die is de kopman in de Tour. Het zou geen probleem moeten zijn als hij niet altijd mee kan als je al 2 man per dag kunt laten afwisselen om in plaats van de laatste 40, de laatste 30 te kunnen halen.

hartstikkebedankt 1 mei 2019 om 09:42

De Plus gaat denk ik (een stuk) verder komen dan Kuss, en op basis waarvan zou Kuss nog bij de laatste 10 zitten? Ik denk niet dat hij er nog bij zit als renners als pak ‘m beet Caruso, Woods, Gallopin en Nieve er af wapperen.

mus van de maasstad 1 mei 2019 om 11:31

Bennet is helemaal ni et de kopman in de Tour

Natte spons 1 mei 2019 om 13:38

Ah, dacht dat Kruiswijk en Bennett kopman zouden zijn in de Tour.

the student 1 mei 2019 om 09:19

Manneke heeft potentie maar is inderdaad grillig. Wie weet rijdt hij sleuven in t italiaanse asfalt. Wie weet is t elke dag harken met bidonnen. Ik denk dat zelfs sepp kuss t zelf niet weet.

Mwielerfan 1 mei 2019 om 13:12

Precies als ie dat kon voorspellen zou ie niet zo wisselvallig zijn. Maar wisselvallig is vrij normaal op die leeftijd lijkt me

john 1 mei 2019 om 09:22

Ja maar af wachten of dit de goede Kuss is

ikbenprocycling 1 mei 2019 om 10:18

ja (ge)zien is geloven is altijd makkelijk

sooike 1 mei 2019 om 11:03

Een dijenkletser, die woordspeling! Niet dus !

Romāns Vainšteins 1 mei 2019 om 10:20

Dappere , en tegenover Roglic’ ambities respectvolle vervanging. Ik zie het wel gebeuren dat Kuss er wat moois van gaat maken.

Jean Dumas 1 mei 2019 om 10:25

Ik denk vooral aan ervaring, en was om die reden altijd voor Tony Martin gegaan. Dit is misschien wel de grootste kans voor Jumbo om een grote ronde te winnen.

leegloper 1 mei 2019 om 11:32

Dan breng je Tony Martins rol opbouw richting Tour na dit voorjaar in de war. Tony Martin heeft een sleutelrol in de Tour, moet zowel Groenewegen als deels Kruijswijk helpen. Met 2 kopmannen in de belangrijkste wedstrijd van het jaar moeten alle knechten goed zijn.
Bij de klimmers zit in deze Giroploeg inderdaad weinig ervaring, maar Tony Martin zal bergop ook niet zo lang kunnen aanhaken als vroeger. Op het vlakke hebben ze zat ervaring met Martens en Van Emden.

Samlambeej 1 mei 2019 om 14:14

@leegloper
volledig mee eens

sooike 1 mei 2019 om 11:02

” In de laatste week zakte hij er wat doorheen”…. Een eufemisme van de ergste soort. Of moet ik dat woord even uitleggen WF ?

peervaneynthoven 1 mei 2019 om 21:16

Wat een sarcasme naar WF toe! En wat goed dat je aangeeft dat je de betekenis van dat woord zelf wél weet. En nog kan uitleggen ook. Ik bespeur een vorm van hooghartigheid/arrogantie, ook naar anderen toe die je ooit als “bladvulling” hier bestempelde. Anderen de maat nemen, ook als het gaat om je consequente overgevoeligheid en over-kritische opstelling als het om TLJ/TLV en de begeleiding gaat. Deze “kwaliteiten” zijn nauw verwant met een lichte vorm van narcisme, en dan druk ik me nog eufemistisch uit. Dat woord hoef ik je gelukkig niet meer uit te leggen, zo gaf je zelf al aan aan WF.
ps kan je me eens doorverwijzen naar een goede column van je. Ik heb me tevergeefs rot gezocht op internet en ik blijf razend benieuwd .

Covadonga 1 mei 2019 om 11:17

Of het de goede keuze is, weten we achteraf. Het lijkt op voorhand echter de beste optie.

leegloper 1 mei 2019 om 11:27

Grappig, de vorige poll was vrij verdeeld, Bennett was het meest gekozen, maar nu is iedereen het er wel over eens. Het lijkt me goed dat er niet gemorreld wordt aan de programma’s van de kopmannen en dat zo veel mogelijk renners in hun eigen opbouw blijven. Voor Kuss is het jammer dat hij niet in ToC kan rijden, terwijl hij Utah ook al mist, maar hij krijgt er een mooie kans bij.
In vergelijking met Gesink kan Kuss denk ik langer mee, maar je zit minder beschut achter hem en Gesink zie ik eerder een hele col opbeulen in een vast tempo plus nog een vallei lokomotieven. Het wordt interessant om te zien hoe het uitpakt en of Kuss zuinig de eerste weken doorkomt. Dat is het volgende dilemma. Zet je hem bergop in zo lang hij het nog kan, of spaar je hem zo veel mogelijk met het risico dat hij de derde week op is? Hij heeft geen volledige voorbereiding achter de rug, dus meer kans op erdoor zakken, maar de laatste week is inderdaad het belangrijkst. Ik hoop op het laatste.

Niklas 1 mei 2019 om 12:07

Goeie keuze. Vasthouden aan het plan voor de Giro én de Tour en dus niet gaan rommelen aan de Tourselectie. Dat kun je ook niet maken tegenover Kruijswijk, die prima onderweg lijkt naar de maand juli.

Dumoulinke 1 mei 2019 om 12:12

Fijn en wel dat Kuss door meerderen hier om zijn klimcapaciteiten wordt geprezen, ik heb ze echter hooguit ten dele kunnen ontdekken. Dit hele seizoen is zijn allerbeste eindklassering een 34e plek geweest. Niet best.
Vorig seizoen moest hij het vooral hebben van Tour of Utah, die hij won. Buiten deze overwinning hebben we hem het hele seizoen ook nergens gezien en eindigde hij telkens in de achterste regionen.

Ik wil hem niet neersabelen, zeker niet zelfs, maar het gaat mij wat ver om hem een betere klimmer dan Gesink te noemen.

HoofdIsVrij 1 mei 2019 om 12:38

De resultaten bij Sunweb van Hamilton, Hindley en Storer lijken dan inderdaad beter te zijn.

Ik snap dan ook niet dat in dit geval Sunweb jaloers moet zijn op TJV omdat zij zo'n geweldige reserve kunnen oproepen, maar misschien ligt dat aan mij.

Zie voor de grap deze head to head van Hindley (de vervanger van Tusveld) en Kuss (de vervanger van Gesink). Poeh, wat een niveau verschil: https://www.procyclingstats.com/statistics/start/head-to-head/sepp-kuss-vs-jai-hindley

Mwielerfan 1 mei 2019 om 13:16

Ik hoor telkens dat de giro het hoofddoel is, deze keus lijkt dat niet bepaald te bevestigen.

jozsef 1 mei 2019 om 14:03

Wie doet er allemaal mee aan het Zweeler Giro budget spel?

Corné 't Glansarm 1 mei 2019 om 17:36

Vreemde keus. Als het goed uitpakt neem ik mijn petje er voor af, maar had sowieso Romandië afgewacht. Daarnaast is er buiten zijn prestaties in de VS inderdaad weinig om op terug te vallen dat doet vermoeden dat dit een adequate vervanging van Gesink als klimknecht voor Roglic is.
Het wensdenken overheerst, ook bij allen die eerder in polls en discussies duidelijk voorkeur voor meerdere andere renners boven Kuss toonden en nu 75% die kritiekloos deze keuze onderschrijven.

Floris 1 mei 2019 om 20:52

Ik moet het nog maar zien met hem. Potentie heeft hij wel, maar de vorm (nog?) niet. Wel mooi dat ze hem de kans gunnen en dat ze niet aan het programma van de kopmannen gaan sleutelen (i.e. dat ze Bennett nu niet hebben opgetrommeld).

Gesink is een renner van onschatbare waarde, zowel qua ervaring als (mits in vorm) qua klimmerscapaciteiten. Dat ze daar geen gelijkwaardige vervanger voor hebben is heel begrijpelijk, maar het verschil tussen Kuss en hem lijkt me wel wat groot, als ik eerlijk ben.

Headlines

Materiaalzone

Populair