Streep door Giro: Robert Gesink breekt sleutelbeen en bekken

zondag 28 april 2019 om 17:25
Streep door Giro: Robert Gesink breekt sleutelbeen en bekken

foto: Cor Vos

Er kan een streep door de Giro van Robert Gesink. Hij heeft bij zijn valpartij in Luik-Bastenaken-Luik zijn sleutelbeen en bekken gebroken. Hoe lang hij moet herstellen, is nog niet bekend. Wel zal de 32-jarige Nederlander voorlopig langs de kant staan.


Dat is heel slecht nieuws”, zegt ploegleider Addy Engels tegen de NOS. “Ik heb niet gezien wat er gebeurde. Het lag uit elkaar en we hadden de 22ste auto. Roberts naam werd genoemd bij de val en hij stond in de bocht, maar kon niet steunen op zijn rechterbeen. De ambulance stopte, maar hij kon niet zonder ondersteuning daarin. In het ziekenhuis hebben ze nieuws het bevestigd. Als het goed is gaat hij nu naar het ziekenhuis in Maastricht.”

“Hij had heel veel pijn en ik weet dat hij geen kleinzerige jongen is. Het is niet de eerste keer helaas”, aldus Engels, die daardoor ook een belangrijke ploegmaat voor Giro-kopman Primoz Roglic weg ziet vallen. “Dat is wel helaas zo. Het is een heel belangrijke ondersteunende man voor in de bergen. Dat is niet alleen maar op de fiets, want ook in de groep heeft hij heel veel ervaring. Het is een belangrijk iemand die wegvalt.”

Dit artikel delen:

87 Reacties

AlfredoBinda 28 april 2019 om 14:58

Het zit hem ook echt niet mee he, man man man..

Roglic heeft zo als het er op aankomt ook gewoon de minste steun bergop van alle kopmannen in de Giro. Zal hij blij mee zijn.

Jandepandaman 28 april 2019 om 15:54

Jij bent wel echt anti-TJV, of niet?! Zie jou nergens ook maar enigszins positief zijn. Deze ploeg staat we effe 4e in de WT stand. Dat hebben ze nog geen seizoen gehaald!

hartstikkebedankt 28 april 2019 om 17:40

@Jan, het is een feit dat Roglic nu de minste steun bergop meekrijgt. Kan Bennett nog worden opgetrommeld?

AlfredoBinda 28 april 2019 om 18:05

Bennett zit nu in de VS (samen met Kuss) om zich voor te bereiden op de Tour of California. Die zijn geen opties lijkt me.
Powless en Vingegaard zijn nog de beste klimmers die beschikbaar zijn, maar dat zijn allebei jonge neoprofs die je het ook niet aan kan doen om zo abrupt hun 1e grote ronde te rijden.

Als Tolhoek niet snel zijn benen van vorig seizoen gaat terugvinden heeft Roglic nog maar 1 knecht bij zich als er nog 60 man in het peloton zitten in een doorsnee bergetappe.

Samlambeej 28 april 2019 om 21:33

Powless is geen klimmer en Vingegaard is nog te jong. Bennett en Kuss dan maar effe duidelijk maken waarvoor die dollars op hun rekening gestort worden en hopen dat een shock-effect ze tot goeie prestaties aanzet.

Lijken me sowieso op gewicht en in conditie. Laat die topploeg voor ToC schieten. In tijden van nood moet je drastische beslissingen durven nemen. En niet miezerig voor de WT-puntjes kiezen.

Samlambeej 28 april 2019 om 22:14

Dat zou je als team toch moeten doen.
Zelf vind ik het beide geen knechten.
Bennett doet het zichtbaar tegen z’n zin en is niet half zo goed of het voor ‘m zelf is en van Kuss willen we gewoon dezelfde spirit zien als in Utah maar dan in wedstrijden bij ons.

Samlambeej 28 april 2019 om 15:01

Hoehoeww, jiplaaa.

We branden een kaarsje voor je Robert.

jp.vanoosterhout 28 april 2019 om 19:34

wat verschrikkelijk weer voor gesink,ik ben zeer onder de indruk van de veerkracht van wielrenners en gesink is daar een bewijs van!die man heeft al zoveel valpartijen met vrij ernstige gevolgen meegemaakt.heeft al vele grote revalidaties achter de rug de laatste jaren !en dan lees ik hier commentaren van die breekt altijd wat,dat klopt maar ieder mens heeft een andere bot structuur..de een heeft sterke botten,en gesink misschien iets minder sterk !dat is toch wel funest geweest voor zijn carriere,anders had hij er veel meer uit kunnen halen..maar ja thats life ! hoop voor gesink het allerbeste want hij blijft voor mij een kanjer !

assen 28 april 2019 om 19:38

Kom kom, Roglic heeft DePlus nog.

Wildebert 28 april 2019 om 15:02

Het is waar je bang voor bent bij Robert. Ziekenhuis, brrr. Hopen dat het meevalt.

vanSpringel 28 april 2019 om 18:42

Hehe, het is juist tegengevallen.

Teejay 28 april 2019 om 15:06

Deze zag je gewoon aankomen. Maarja hopen dat de blessure meevalt want roglic kan hem goed gebruiken

Emergo 28 april 2019 om 18:30

Pardon ?? Sleutelbeen en bekken gebroken: hopen dat de blessure meevalt terwijl de Giro over 2 weken begint ???

katerkop 28 april 2019 om 19:56

@emergo, op dat moment was alleen bekend dat hij was gevallen en naar het ziekenhuis moest

Tuubke 28 april 2019 om 15:06

Gesink en Kelderman, twee supergetalenteerde renners die veel te vaak aan de kant staan – doodzonde.

IlPirata 28 april 2019 om 18:15

Eens, het zit beiden niet mee.

Scott Sunderland 28 april 2019 om 15:18

Meestal breekt hij ook wat als hij echt valt. Gesink en Kelderman. Om gek van te worden al die serieuze valpartijen. Vooral voor hen zelf natuurlijk. Ik bewonder het doorzettingsvermogen van Gesink. Echt niet te doen zo.

Vlinder 28 april 2019 om 19:04

Zeg dat wel! Mentaal zijn het zeer sterke mannen Wat een veerkracht hebben die!

Jungle Man 28 april 2019 om 15:19

Hopelijk staat ie later fris aan de start van de tour.

FrankyCerami 28 april 2019 om 15:22

En als het serieus tegenzit misschien weer een seizoen weggegooid. Misschien moet hij wat meer tussen de renners I.p.v. alleen op een berg.

Turtlehead 28 april 2019 om 16:23

Verkleumdheid kan ook een rol gespeeld gebben natuurlijk. Eerst maar ff horen hoe-of-wat….

FrankyCerami 28 april 2019 om 17:16

Ja uiteraard. Als je het hele jaar in Spanje trained dan is 11 graden al snel een partypooper. Wat mij betreft moeten we voor Gesink en Kelderman een nieuwe categorie verzinnen wiIlen ze ooit nog overeind blijven en een finish halen: iets met driewielers of zo.

Laatste man 28 april 2019 om 17:40

Feitelijk onjuist troll.

FrankyCerami 28 april 2019 om 19:27

Want? Ze vallen niet ieder jaar? Okè ja, soms niet ieder jaar. Zonder serieuze gevolgen voor henzelf en ploeg? Okè, misschien niet ieder jaar. Ze winnen toch wel ieder jaar een/hun monument? Okè, misschien niet ieder jaar…
Feit is wel dat ze meer naast de fiets dan op de fiets zitten. Niet leuk om te constateren maar wel waar. En als ze op de fiets zitten gaat de meeste tijd in revalideren zitten de laatste jaren. Ik kan weinig anders concluderen.

Laatste man 28 april 2019 om 15:24

Even afwachten maar. Hij valt echt niet vaak, maar altijd hard en met bijna altijd een breuk tot gevolg.

Crossblesser 28 april 2019 om 15:47

Ai. Hopelijk zonder erg. Wat sneu toch weer, ik gun hem een mooi seizoen.

Fast Freddy 28 april 2019 om 15:54

Ach nee hè. Het zal een keer meezitten. Hij breekt inderdaad meestal wat bij een val. Of dat komt door harde valpartijen of door de breekbaarheid van z’n botten vraag ik me af.

Vlinder 28 april 2019 om 19:15

Dat heb ik me laatst ook al eens afgevraagd na de val van Kelderman. Of ze misschien een bepaalde botstructuur hebben die sneller breekt dan gemiddeld. Er zijn ziektebeelden die dat hebben. Je hoeft natuurlijk niet die aandoening te hebben maar botstructuren zijn per mens verschillend. Bij lichte osteoporose is dat volgens mij ook het geval. Misschien is er iemand hier met een medische achtergrond? Al is en blijft het natuurlijk speculeren. Da’s ook gevaarlijk…

Sephiroth 29 april 2019 om 10:58

Van bepaalde astma medicatie is het bekend/vermoeden dat het vroegtijdige osteoporose veroorzaakt.

Veel kan je echter opvangen door voeding en bepaalde oefeningen (wandelen en touwtjespringen zijn er iig 2 van). Voedimgstechnisch iig geen ijzer en calcium maaltijden mixen. Vis is goed,maar het geheel heb ik niet zo 1-2-3 voor de geest.bejende van me, 31 jaar, heeft dat probleem door de astma medicatie.

VerstandOpNul 28 april 2019 om 16:49

Eigenlijk zou wielerflits alleen nog moeten berichten als hij níet gevallen is…

vevie 28 april 2019 om 17:31

Wow, wat vervelend! Meteen 1 van Roglic’s beste mannen weg voor de Giro. Jammer, vooral ook voor Gesink!

Turtlehead 28 april 2019 om 17:31

@update: oeioeioei, dat is dus niet meegevallen. Bekkenbreuk kan alles zijn van barstje tot maanden revalidatie. Hopelijk valt dát dan nog een beetje mee…

sven241 28 april 2019 om 17:34

Nou dat is weer einde seizoen.

Samlambeej 28 april 2019 om 17:38

Jonge jonge jonge jnghhh

Arema Pro Cycling Team 28 april 2019 om 17:40

Ook geen Tour dus…

Random wielerliefhebber. 28 april 2019 om 17:40

Hoe gaat Jumbo Visma dit oplossen voor de giro, Gesink out de Tier out Tolhoek onzeker. Dan heb je opeens een stuk minder klimmersbenen

Akse 28 april 2019 om 17:42

tsja, ik vraag me af hoe lang Robert zich nog kan blijven opladen om te revalideren en weer terug te komen op niveau. Flinke tegenslag weer voor Gesink en Jumbo. Roglic heeft helemaal niemand die hem nu kan bijstaan in de Giro.

Koersmaniak 28 april 2019 om 17:51

De Plus is toch de meesterknecht?

klassementsrenner 28 april 2019 om 17:44

Grrrr Waarom altijd Gesink! Wat een tegenslag voor de Giro ploeg

Samlambeej 28 april 2019 om 17:49

Omdatie met de schrik in het peloton en vel over been rondrijdt.

sooike 28 april 2019 om 17:45

Jammer voor dit team. Gesink zat al in een (te) luxe positie, reed wel erg weinig wedstrijden en de enige wedstrijd waar hij knecht zou kunnen zijn en publiciteit zou kunnen halen, wordt nu ook nog eens onhaalbaar. En de vraag is inderdaad of het nog pech is, of een gebrek aan stuurmanskunst, zowel bij hem als bij Kelderman. Tel het aantal valpartijen van die twee eens op. Je schrikt er bijna van.

HSV 28 april 2019 om 20:08

Je schrikt er niet bijna van: je schrikt je rot. Rot voor die jongens maar je kunt er professioneel gezien niet op bouwen. Kosten baten analyse zal gekke balans hebben. Mensen blijven mensen en die insteek moet je niet vergeten. Toch stel ik me dan ook de vraag was Martijn Keizer bv niet meer waard in een gelijke kosten baten analyse? Talent is 1 maar op inzetbaarheid 2..

HSV 28 april 2019 om 20:09

Typefout. Talent is 1 maar inzetbaarheid is 2..

mus van de maasstad 28 april 2019 om 20:16

Wat een onzin. Gesink zn programma was qua koersdagen ongeveer gelijk aan die van kruiswijk en roglic.

Onie 28 april 2019 om 17:46

Pffft. Balen. Had hem graag weer zien sleuren en stoempen in de Giro. Hopen dat hij op tijd kan herstellen voor de Tour, maar dat zal met bekkenbreuk ook wel krap worden.

Hopen op een ‘mooie’ breuk en snel herstel.

Joachim Agostinho 28 april 2019 om 17:46

Wat een pech, weer revalidatie en conditie opbouwen.
Er was een tijd dat Gesink en Fuglsang elkaar niet veel ontliepen, Gesink was iets beter.
Carrières kunnen vreemd lopen.

MDKIDW 28 april 2019 om 17:51

Zo jammer dit.. niet te geloven dit, die gast heeft al zoveel tegenslag gehad, menig persoon had al lang de handdoek geworpen

girardengo 28 april 2019 om 18:05

Pechvogel. Gun hem een volledig seizoen zonder tegenslag.

Jan Blokland 28 april 2019 om 19:00

Dat gaat Gesink nooit lukken, net als Kelderman. Ze hebben beiden altijd wel wat met vallen.
Op de één of andere manier sluipt tevens de angst erin ben ik bang. En ja, dan gaat het meestal fout.