Sepp Kuss: “Hoop kopman te zijn in het Baskenland, Catalonië of de Vuelta”

dinsdag 24 november 2020 om 14:47
Sepp Kuss: “Hoop kopman te zijn in het Baskenland, Catalonië of de Vuelta”

foto: ASO

Sepp Kuss kijkt met de nodige ambities uit naar 2021. De Amerikaanse klimmer was afgelopen seizoen een belangrijke schakel in de Tour- en de Vuelta-ploeg van Jumbo-Visma. Bovendien won hij een rit in het Critérium du Dauphiné. Maar in 2021 wil Kuss ook zelf kopman zijn. “Ik hoop dat ik die kans krijg”, zegt hij in een uitgebreid interview met Ciclismo Internacional.

“Ik zou het graag proberen in wedstrijden als de Ronde van Catalonië, de Ronde van het Baskenland of de Vuelta a España”, vertelt Kuss over een mogelijk kopmanschap. “Maar we zullen zien wat de plannen zijn voor 2021. Dat ik zelf meer kansen wil in klimkoersen, betekent niet dat ik mij niet 100 procent inzet voor de ploeg in wedstrijden als de Tour. Maar ik hoop dat ik mijn kansen krijg in andere rittenkoersen.”

Kuss heeft ondertussen vijf grote rondes achter zijn naam. Dit jaar werd hij als meesterknecht van Primož Roglič vijftiende in de Tour en zestiende in de Vuelta. Het was een stap die de Amerikaan wilde maken. “Ik heb nu meer wedstrijden gereden en vooral drieweekse rondes. Ik weet wat ik kan verwachten en dat helpt mij om gefocust en zelfverzekerd te blijven”, geeft hij aan.

Kuss in zijn helpersrol tijdens de Tour de France – foto: Cor Vos

Plek verdiend
“Ik heb ook het gevoel dat ik mijn plek in het peloton heb verdiend en dat ik er op sleutelmomenten kan staan”, aldus Kuss, die opmerkt dat hij in het najaar vaak beter uit de verf komt. “Het lijkt erop dat ik het beter doe in de tweede seizoenshelft, als ik meer trainingen en races in mijn benen heb. Dat betekent niet dat ik niet in het voorjaar train, maar ik merk dat mijn motivatie en vorm per maand groeit.”

Het debuut van Kuss in de Tour de France noemt hij een belevenis. “Daarnaast was ik onderdeel van een geweldige ploeg die vocht voor de eindwinst. Dat zal ik nooit vergeten. Elke Jumbo-Visma-renner zat op een zeer hoog niveau en het was spannend om er te staan in de bergritten. Ik had nooit gedacht dat ik het niveau had daarvoor”, zegt hij.

Merijn Zeeman: “Uitdaging om te kijken of Sepp zelf een klassement kan rijden”

Sportief manager Merijn Zeeman liet in een tweedelig interview met WielerFlits weten dat hij in Sepp Kuss nu nog geen groteronderenner ziet. “Wil je een groterondewinnaar zijn, dan moet je daar heel hard voor kunnen fietsen, heel goed voor kunnen herstellen; je moet heel veel verschillende soorten aspecten beheersen”, aldus Zeeman.

“Een aantal van die aspecten beheerst Sepp, maar een aantal ook zeker nog niet. Aan dat stuk willen we graag de komende jaren verder met hem werken. Hij heeft nu een extreme meerwaarde in onze ploeg. Dan is het uiteindelijk de uitdaging om te kijken of hij ooit ook zelf een klassement kan rijden, of niet. Op dit moment denk ik niet dat Sepp dat al kan. Maar het is wel een onderdeel waarmee we met hem aan de slag gaan. Dat is een leuke uitdaging”, vertelt de ploegleider.

Dit artikel delen:

60 Reacties

boenk 24 november 2020 om 14:52

Benieuwd. Hij is vaak indrukwekkend maar ik zie hem niet zo vaak meerdere dagen na elkaar hetzelfde niveau halen.

Dumoullema 24 november 2020 om 14:55

Klopt inderdaad. Maar ik denk wel dat ze het kunnen proberen in de kortere rondes.
Dan leer je het snelst wat wel lukt en niet.
Als ik TJV zou zijn dan toch maar proberen met Kuss als kopman.

CechRepublic 24 november 2020 om 16:16

Hij gaf deze zomer in een interview met Cyclingnews zelf aan dat hij constant zijn, zeker gedurende iets langere tijd, het moeilijkst vindt. Niet eens fysiek, maar vooral mentaal.

Murcia 24 november 2020 om 14:54

Kopman in Baskenland en een vrije rol in de Vuelta zou een mooie invulling zijn voor volgend jaar. Ook de Ronde van Zwitserland is een mooie koers om hem een keer kopman te maken. De grootste stap zit bij Sepp zelf, wil hij vol gaan voor AK dan moet hij zijn tijdrit op zeker verbeteren of wordt hij de meesterknecht van Primoz in de Tour en een etappekaper/bolletjestrui in de andere koersen.

kelderfan 24 november 2020 om 16:55

Ik zie dat wel zitten, dat Sepp de kans krijgt om bijvoorbeeld in Volta Ciclista a Catalunya voor zijn eigen kans te gaan. Go, go Kuss.

Charlie33 24 november 2020 om 15:00

Sepp is geen kopman. Ken je plaats.

Maillot à Pois 24 november 2020 om 16:43

Nog geen kopman, maar heeft m.i. wel potentie om het te worden.
Bernal reed ook in dienst van Froome.
Indurain reed het jaar voor zijn eerste Tourzege ook nog in dienst van Delgado.

Wim Kruithof 24 november 2020 om 22:44

uhm ok, stukje Spartaanse discipline hierzo Charlie. Eventuele groeicurve van Kuss gelijk murw geslagen…

hartstikkebedankt 24 november 2020 om 15:04

Wat is eigenlijk de bedoeling volgend jaar? Even uitgaand van een ‘normale’ kalender.

– Kruijswijk naar de Giro neem ik aan, met Oomen? En dan Harper, Hofstede, Bouwman en Tolhoek
– Roglic en Dumoulin met Kuss, Bennett, Gesink, Van Aert, Martin naar de Tour
– En dan de hele rambam naar de Vuelta?

Voor eigen kansen zou de Giro kalendertechnisch voor Kuss geschikter zijn (schaduwkopman met Kruijswijk), maar hij is inderdaad pas vaak later echt goed.

Murcia 24 november 2020 om 15:08

Bennett gaat voor de Giro, dat was dit jaar ook de bedoeling tot het afhaken van de Plus. Oomen zie ik wel plaats nemen in de Tour trein. Een extra landgenoot is nooit weg voor sponsors en media.

rahimns 24 november 2020 om 15:10

Als je als knecht 15e en 16e kan worden in de Tour en Vuelta dan moet een top 10 klassering inderdaad tot de mogelijkheden behoren als kopman of in een vrije rol. Alleen zie ik hem niet gauw een grote ronde winnen of er moeten weinig tijdritkilometers in zitten.

boenk 24 november 2020 om 15:24

Top 10 is normaal binnen +/-10 minuten van de winnaar. Top 15 is 40 minuten van de winnaar, omdat niemand het een reet kan schelen wie er 14de of 18de wordt. Dat is het verschil. En zelfs als knecht, zonder druk, zie je hem zelden dag na dag, laat staan 3 weken na elkaar presteren. Dus toch wat voorbehoud.

xistnc 24 november 2020 om 15:35

In de Vuelta-rit met de regenjasjes verloor hij 10 minuten. Als je die in het AK in mindering brengt, komt hij uit op de 6e plek. Vlak voor Poels, De La Cruz en Gaudu. Dat is denk ik qua plek en qua type renners een prima indicatie.

KimJungPoels 24 november 2020 om 15:13

Niet meer dan terecht dat deze jongen het is ergens mag gaan proberen als kopman. Zijn topniveau is weergaloos hoog, en als hij dat haalt zijn er maar enkele in het peloton die bergop mogen hopen dat ze hem kunnen volgen.

Probleem is inderdaad dat hij dat niveau zeker niet constant haalt, en voor een klassementsman ook nog wat andere zwakke plekken heeft. Maar juist door af en toe leider te zijn kan hij dat wellicht wat extra ontwikkelen.

Michelangelo 24 november 2020 om 15:31

Helemaal eens:
Gewoon de vrije hand geven in een “klein rondje”. Laat maar zien wat ie kan. En als dat goed gaat, als schaduwkopman uitspelen in een wat grotere ronde (Zwitserland, Dauphine, Vuelta of zoiets)
Jonge gast, kan daar alleen maar beter van worden in mijn ogen. Zijn topniveau is hoog genoeg bergop, constantheid en voortdurend alert zijn is eerder het aandachtspunt.

jooprioolpijp 24 november 2020 om 17:17

Precies, en dan een rondje van een een week uitzoeken met veel rotte klimmen en weinig tijdrit. Of hij dat kan winnen moet blijken, maar ver komen (top 3) zeker als hij het niveau van z’n betere dagen in de TdF of de Vuelta haalt,.

Jan Blokland 24 november 2020 om 15:13

Ik vind het onzin van Zeeman. Kuss moet nog aan een aantal aspecten werken. Laat hem eens duidelijk zijn welke dat dan zijn. Mogelijk de tijdrit. Maar verder zou ik niet weten waaraan. Hard fietsen is toch wel duidelijk geweest de afgelopen tijd. De mogelijke aspecten waar hij het over heeft kan je niet bewijzen als je zoveel kopwerk verricht. Dat kan alleen Kuss bewijzen en niet Zeeman laten beweren. Maar dan moet hij wel eerst de kans hebben gekregen als kopman. En eerlijk gezegd zie ik die tijdrit ook wel verbeteren als zijn kopwerk minder zou zijn.

Arry1337 24 november 2020 om 15:29

Ben jij er altijd bij buiten de wedstrijden? Tijdens trainingskampen en tactische besprekingen? Want ik neem aan dat Zeeman het niet over wattages trappen heeft…

YogiBear 24 november 2020 om 16:35

Want jij weet precies waar Zeeman het over heeft?

doorak 24 november 2020 om 21:12

Ik vind het onzin van Jan Blokland. Alsof de performance en mental kpi's die men gebruikt een ploegmanager zo op straat gooit.
Juist verder weet je het niet. Precies, om dat je geen idee hebt hoe zo'n Zeeman werkt, met welke data etc. Maar wel spreken van onzin.

Wheely 24 november 2020 om 15:16

Lekker proberen. Catalunya moet hem wel liggen vanwege het ontbreken van een tijdrit.

chartwatch 24 november 2020 om 15:18

Lijkt me prima plan om met de kleine rondes te beginnen (ook Paris Nice of Tirreno) en wellicht de iets langere Ronde van Zwitserland. Heeft nu nog niet de stabiliteit (en tijdrit skills) om Vuelta kopman te zijn.

AWestie 24 november 2020 om 15:20

De Giro heeft waarschijnlijk weinig tijdritten, maar Kuss geeft zelf aan pas laat in het seizoen goed te worden. Zou ik wel interessant vinden, het duo Bennett/Kuss voor de Giro.

tendam 24 november 2020 om 15:23

Hij is nog wat wisselvallig, maar al veel minder dan in z’n eerste jaar. Net als Roglic is hij relatief onervaren als wegrenner, en was de progressiemarge dus nog heel groot.

Deze jongen wordt natuurlijk wel gewild op de transfermarkt. Jumbo zal hem wel wat vrijheid moeten geven, dus dat kopmanschap in bepaalde rondes zal er zeker komen.

horsm 24 november 2020 om 17:23

Ik denk ook dat hij nog wat groeimarge heeft. Ik was al bijna vergeten dat hij dit jaar de TdF pas voor de eerste keer reed. Dat kan je je ook bijna niet meer voorstellen.

doorak 24 november 2020 om 21:38

Primoz fietst pas 9 jaar. Sinds 2011 toen hij ging fietsen om te revalideren Hij ree vaak mee met de Sloveense duatlonners o.a. Anja Rugelj. , een triathleet en aantal semi profs.

Sepp Kuss deed al MTB wedstrijdjes voor de fun toen hij 14 was, 12 jaar geleden en reed in het begin veel met zijn moeder die al oa de Iron Horse Classic, een 50 mile MTB wedstrijd gewonnen had. En zijn eerste echte MTB wedstrijd in 2014. Zag hem in 2018 in Tour of Utah rijden wat indrukwekkend optreden was.
Overigens de overgrootouders van Sepp Kuss emigreerden vanuit, . . jawel, SloveniË naar de USA.

doorak 24 november 2020 om 22:28

LoL Wanneer je zoals Gitan vnl nonsens verkoopt alhier en met realiteit of kennis van dichtbij niet om kunt gaan. Loser.

Gitan 24 november 2020 om 22:31

Kennis van dichtbij haha, hoe blijf je het verzinnen…

doorak 25 november 2020 om 00:00

Dat is wat anders dan zo maar van alles uitkramen zoals jij vaak doet. Grappig, dergelijke types zonder inhoud die dan obsessief worden.
Loser gedrag

Gitan 25 november 2020 om 00:06

‘Types zonder inhoud die dan obsessief worden’ -> eea doet mij hier aan een zekere user denken.

Lalsacien 25 november 2020 om 07:16

@doorak @gitan ga dit buiten even uitvechten of stop ermee!

Romāns Vainšteins 25 november 2020 om 07:35

Hebben goede wielrenners als baby ook een bepaalde kruipstijl waarop gebaseerd je alvast een aardig pooltje opzetten kan?

Panache 24 november 2020 om 15:29

Voor zijn ontdekkingstocht en tevredenheid sowieso een must om Kuss enkele etappekoersen het kopmanschap te gunnen. Hij hoeft die rondjes ook niet direct te winnen he.

Chris Van Uden 24 november 2020 om 15:33

Proberen in een ronde van een week (liefst zonder tijdrit) kan altijd. Als je het niet probeert, zul je het nooit weten.

boenk 25 november 2020 om 01:37

Burgos had mooi voor hem geweest, maar bij de eerste aankomst bergop was hij nergens te bespeuren, en bij de tweede aankomst bergop moest hij babysitten op Bennett.

Chris Van Uden 25 november 2020 om 12:20

Ja, maar dat was dit jaar. Het gaat nu over komend jaar.

Boomie1 24 november 2020 om 15:48

Als er 1 iemand die kans verdient is hij het.

Frank V 24 november 2020 om 15:56

Zeeman heeft nu 1 jaar in een topploeg met veel goeie renners als manager gewerkt. Dit soort uitdagingen komen er bij. Hoe hou je iedereen tevreden?

CechRepublic 24 november 2020 om 16:15

Het feit dat hij drie Spaanse rondes noemt heeft niets te maken met het feit dat hij door een Spaanse website werd geinterviewd?

Wheely 24 november 2020 om 16:19

Jawel, maar het Spaanse werk ligt hem ook wel weer goed. Het een heeft dan ook met het andere te maken. De Spanjaarden houden op hun beurt wel van pure klimmers, vandaar het interview waarschijnlijk. Ik voel wederzijdse liefde.

ssj 24 november 2020 om 16:29

Terecht als hij kansen krijgt in 1-weekse rittenkoersen. Met name als er weinig tijdritkilometers zijn. Daarnaast wellicht schaduwkopman voor de Vuelta is ook niet verkeerd. Als ze deze wensen niet inwilligen bij Jumbo dan moeten ze er niet gek van opkijken als hij wil vertrekken

nasibal 24 november 2020 om 16:45

Ik vind dit altijd interessante gevallen. Als je een buitengewoon goede klimmer bent wordt dat al snel gelinkt aan het mogelijk rijden van een AK. Alsof dat dan gelijk is wat je zou moeten doen (en kunnen). Wat dat betreft vind ik de nuance die Zeeman legt wel goed.

Iemand die wereldtop is in de borstcrawl is per definitie een uitstekende zwemmer. Als hij dan de ambitie heeft om ook de overwinningen in de 4x 100 meter wisselslag aaneen te rijgen zul je echter toch eerst moeten kijken of je goed genoeg bent in de schoolslag, vlinderslag en rugslag. Als je dat niet bent zul je vervolgens moeten kijken of je dat wel kan worden en of het het waard is om daarin te investeren. De conclusie kan 'ja' zijn, maar ook 'nee'. Zowel 'nee' het is het niet waard als 'nee' dit gaat hem niet worden.

Kuss is een geweldige klimmer en daarmee ontzettend belangrijk. Hij heeft ook laten zien daarmee etappeoverwinningen te kunnen pakken en het zou mooi zijn als Jumbo hem (vaker) die kans geeft. Als hij de ambitie heeft (zoals hij hier uitspreekt) om te kijken wat hij kan op AK gebied, prima. Maar dat betekent inderdaad niet dat ze hem dan ook maar gelijk ergens kopman moeten maken. Wel dat ze hem kunnen steunen in de ontwikkeling van de andere benodigde facetten. Laat Kuss eerst maar eens laten zien (aan de ploeg, niet per sé aan ons) dat hij dat kan.

Michelangelo 24 november 2020 om 17:03

Grotendeels mee eens.
Voor mij is het grote verschil met zwemmen dat je in het klimmen vaak de grote verschillen kunt maken in een kleine ronde. Samen met het tijdrijden.
Meerijden in het peloton op het vlakke is uiteindelijk bijna voor iedere renner haalbaar.

Voor een type met de kwaliteiten als Kuss is een klimrondje van een week zonder tijdrit prima haalbaar (zeg een zwemwedstrijd met 100 m borstcrawl en 100 m vlinderslag, deze twee slagen liggen dicht bij elkaar in het zwemmen).
Komt er al een tijdrit bij, en nog wat zenuwachtige waaieretappes (rugslag en schoolslag), dan vraagt dat meer van de veelzijdigheid. En dan ga ik helemaal met je mee; in hoeverre heeft het zin om de wisselslag te willen beheersen als je nooit top gaat zijn in 1 van deze disciplines…

Kwestie van je zegeningen tellen, en wedstrijden te kiezen die passen bij je kwaliteiten.

McMulenga 24 november 2020 om 17:59

“Ik heb ook het gevoel dat ik mijn plek in het peloton heb verdiend“ Gappie wat een understatement! De beste klimmer uit het peloton.

S. Morgenstern 24 november 2020 om 18:08

Dat laatste lijkt me zwaar overdreven. Hij is met grote afstand de beste klimknecht van het peloton, maar als hij de ruimte heeft om wat te proberen komt hij tegen de beste kopmannen nagenoeg altijd nog net wat tekort.

Marik 24 november 2020 om 18:25

Hij zou het meer dan verdienen. Op deze manier beloon je een loyale knecht. We zien later wel of hij ook uit het kopmanschap is gesneden.

S.t.B 24 november 2020 om 18:50

Dat wordt een premium abonnement windtunnel bij de TU Eindhoven.

Petros 24 november 2020 om 19:25

Als ronderenner moet je all-round zijn. Dat is Sepp Kuss nog niet en die zie ik hem ook niet worden. Wel denk ik dat hij de beste klimmer van zijn generatie kan worden. Ik zou hem adviseren om lekker in de schaduw van de kopmannen met tijdritcapaciteiten te blijven, in kleine rondes (zonder tijdrit) voor etappe- en eindwinst te gaan en in grote rondes, als hij voor zichzelf maar rijden, vooral te mikken op de bergtrui en bergetappes. Hij kan een echte veelwinnaar worden, maar ik zie in hem geen absolute ronderenner.

ti-raleigh 24 november 2020 om 20:37

Wat Zeeman waarschijnlijk bedoelt is dat het bij Kuss tussen de oren nog voor verbetering vatbaar is. Kopman zijn vergt een andere mindset. Gefocust blijven, kunnen pokeren, rust bewaren bij tegenslag etc.. etc…

stephano 24 november 2020 om 21:01

Rondjes met weinig of geen tijdritkilometers kan hij nu winnen. De Vuelta winnen wordt echt lastig nu, podium ook. Daarvoor verliest hij gewoon te veel tijd die je niet gemakkelijk meer terug verdient in de bergen. En ik denk niet dat ze hem als kopman gaan uitspelen als hij geen kans heeft om te winnen.
Zo’n Ronde van Catalonië lijkt me een prima kans voor hem. Is er meteen wat rust voor de andere kopmannen.

castelinni 24 november 2020 om 22:11

Nou ik ga me dr dan ook maar weer eens aan wagen aan zo’n kansloze tour speculatie invulling altijd leuk:

Giro:
Bennet Kuss Tolhoek Bouwman Affini Eenkhoorn Van Emden Vinegaard

Tour:
Dumoulin Roglic Kruijswijk Oomen Gesink Van Aert Martin Teunissen

Vuelta
1a 2 van de drie (dumoulin Roglic Kruijswijk)
1van deze twee (Bennet, Kuss) Groenewegen
Roosen
Teunissen
Harper of Vinegaard
Hofstede of Martin

Geen slechte ploegjes lijkt me

castelinni 24 november 2020 om 22:11

Nu nog hopen dat Zeeman mijn selecties leest

Headlines

Materiaalzone

Populair