Merijn Zeeman over Jumbo-Visma: “Wij werken nu al aan de ploeg voor 2025”

Merijn Zeeman over Jumbo-Visma: “Wij werken nu al aan de ploeg voor 2025”

foto: Bram Berkien

woensdag 25 november 2020 om 08:25
Interview

Jumbo-Visma heeft het bizarre wielerseizoen 2020 afgesloten als beste team ter wereld. Wout van Aert werd op de UCI Ranking de beste eendagscoureur en Primož Roglič sluit 2020 af als mondiale nummer één op de UCI World Ranking. Een terechte hosanna-sfeer gonst ten burele van sportief eindverantwoordelijke Merijn Zeeman. Hij blijft echter zelfkritisch en schetst in een tweeluik met WielerFlits het pad voor de toekomst. Vandaag het tweede deel.

Zeeman blikte in het eerste deel van het interview terug op het afgelopen seizoen van de kopmannen Primož Roglič, Steven Kruijswijk en Tom Dumoulin en hun mogelijkheden in de grote rondes voor de toekomst in de strijd met een ongekend sterke, nieuwe generatie. Het grote doel voor de komende jaren is immers om de Tour de France te winnen. Nu leggen we Zeeman een aantal (vraag)stellingen voor over de groeimogelijkheden van een aantal renners op het tweede plan binnen Jumbo-Visma. Uitgroeien tot beste ploeg ter wereld is één, maar op dat niveau blijven acteren is nog moeilijker. Hoe gaat de Nederlandse formatie dat aanpakken?

WF: Wie binnen de ploeg heeft de mogelijkheden om straks op te staan als de huidige kopmannen voor de grote rondes tekortschieten?
MZ: “Dan moeten er nogal wat kopmannen wegvallen… Volgens mij is het zo dat wij in een enorme luxepositie verkeren, doordat wij heel veel renners hebben die meedoen in het algemeen klassement. Winnen is uiteindelijk maar een heel klein groepje van de wereld gegeven. Ik denk dat het overgrote deel van de WorldTour-teams de ambitie niet kan hebben om een grote ronde te winnen, omdat ze simpelweg de renners daarvoor niet herbergen in hun selectie. Er is denk ik maar een handvol coureurs die écht een grote ronde kan winnen. Ieder jaar komt er daar eentje bij. Tao Geoghegan Hart voegt zich er nu tussen, bijvoorbeeld. Het zijn er echt maar een paar. En ik denk dat wij er daar een behoorlijk aantal van hebben.

Sepp Kuss als toekomstig kopman van Jumbo-Visma? – foto: Cor Vos

Naast Roglič, Kruijswijk en Dumoulin hebben we ook nog een aantal jongere renners die aanstormend zijn. Als eerste noem ik Sepp Kuss, die dit jaar opnieuw sterk gegroeid is. Ik plaats daar ook George Bennett bij. Hij heeft dit jaar echt een enorme stap in zijn ontwikkeling gezet. Dat hebben we vooral kunnen zien in het Italiaanse programma. Maar op de eerste dag van de Tour de France is hij heel hard gevallen. Eigenlijk was hij daar tot en met de Vuelta a España herstellende van. Valt George niet in de Tour, dan had hij daar al heel hoge ogen kunnen gooien. Hij had daar de wereld kunnen verbazen. Ik vind onze kracht juist dat we in de breedte zo sterk zijn.”

Sepp Kuss is misschien wel de beste klimmer van de ploeg of zelfs ter wereld. Maar een klimmer is niet meteen een groterondewinnaar.
“Sepp is een proces waar wij enorm veel lol aan beleven. Ik weet nog goed dat Grischa Niermann hem heeft gescout in de Tour of California 2017. Daarna hebben we hem getest en zijn we met hem aan de slag gegaan. In 2018 had hij het ontzettend lastig in het eerste deel van het seizoen. We hebben een aantal zaken echt geleerd en uitgevonden met hem. Dat gaat over voeding en over training. We hebben met elkaar echt de sleutel gevonden hoe Sepp zich zo goed heeft weten te ontwikkelen. Dat proces is nog lang niet voltooid. Wil je een groterondewinnaar zijn, dan moet je daar heel hard voor kunnen fietsen, heel goed voor kunnen herstellen; je moet heel veel verschillende soorten aspecten beheersen.

Een aantal van die aspecten beheerst Sepp, maar een aantal ook zeker nog niet. Aan dat stuk willen we graag de komende jaren verder met hem werken. Hij heeft nu een extreme meerwaarde in onze ploeg. Dan is het uiteindelijk de uitdaging om te kijken of hij ooit ook zelf een klassement kan rijden, of niet. Op dit moment denk ik niet dat Sepp dat al kan. Maar het is wel een onderdeel waarmee we met hem aan de slag gaan. Dat is een leuke uitdaging. En wellicht is Sepp inderdaad een renner die over een paar jaar het vaandel over kan nemen van Primož, Tom en Steven. Maar dan moet er nog wel wat gebeuren. Er zijn nog behoorlijk wat facetten die dan beter moeten.”

Sam Oomen komt erbij. Hij was en is een groot talent. Maar mogen we van hem verwachten – na zijn bekkenslagader-kwetsuur – dat hij volgend jaar of het jaar erop met de besten ter wereld meestrijdt?
“Dat is voor mij ook nog de vraag. Sam is wel een jongen die wij al heel lang volgen. Hij is een renner die voor ons ook een heel mooie uitdaging is. Het geeft ons heel veel energie. We denken dat we aan hem heel veel kunnen toevoegen. Een onderdeel daarvan is om ervoor te zorgen dat hij honderd procent geneest van zijn operatie. Medisch gezien is hij in orde. Maar de ervaring leert wel dat dit soort operaties veel tijd nodig hebben om weer helemaal terug te komen op niveau. Chris Froome is daar ook een goed voorbeeld van.

Sam Oomen komt over van Team Sunweb – foto: Cor Vos

Ik wil er daarom bij Sam nog niet te veel verwachtingen opplakken. We gaan eerst lekker aan het werk en samen ontwikkelen. Analyses maken met wat er al goed gaat en waar er nog verbeterpunten zijn. Verder vind ik het vooral heel erg mooi dat hij er is. Het is een heel mooie kerel om mee samen te werken. Hij is echt anders dan anderen. Dat geeft veel energie.”

Datzelfde – meedoen met de wereldtop – geldt voor Tobias Foss, generatiegenoot van Egan Arley Bernal en Tadej Pogačar. Hij won in navolging van hen in 2019 de Ronde van de Toekomst.
“Nou, dat denk ik zeker niet. Uiteindelijk is de basis van topsport dat voor iedere individuele atleet in je team, dat daar maatwerk bij aan te pas komt. Vooral vergelijkingen met anderen is denk ik altijd een heel groot probleem voor renners. Dat houdt ze juist heel erg tegen. Ik heb dat ook gemerkt bij Neilson Powless (die nu bij EF Pro Cycling rijdt, red.), bijvoorbeeld. Die kwam bij ons binnen als een toptalent. Hij vond het heel lastig dat hij gedurende het seizoen moest vaststellen dat generatiegenoten al grote wedstrijden wonnen bij de profs. Dat terwijl hij de evenknie van hen was binnen de beloftencategorie. Dat is echt lastig voor jonge renners. Ze gaan zich te snel vergelijken met leeftijdsgenoten die in één keer veel beter zijn.

Wat we in ieder geval bij Tobias proberen te doen, is dat we daar helemaal van wegblijven. Hij moet het pad bewandelen dat bij hem past. Daar hoort altijd een goede analyse bij, daar hoort ook bij dat je elkaar goed leert kennen. We hebben nu een jaar samengewerkt en daaruit is een hartstikke goede relatie ontstaan. Ik denk ook dat Tobias heel realistisch in de wedstrijden zit en zich concentreert op zijn eigen ontwikkeling. Sowieso waag ik me er niet meer aan om bij U23-renners te voorspellen waar ze uiteindelijk terechtkomen, hoe goed ze kunnen zijn. Als je ze allemaal op een rijtje zet, zijn er net zo veel renners die heel veelbelovend waren bij de beloften, die niet vooruit zijn gegaan bij de profs. En anderen waar je het veel minder bij had verwacht, dat die juist heel erg goede profs zijn gebleken.

Dat stuk, daar investeren we ook heel veel in. We willen nog meer leren over talentherkenning en talentontwikkeling. Dat is fysiek, maar ook zeker qua persoonlijkheid en mentaal. Op basis daarvan werken we met renners. Uiteindelijk ben ik net zo benieuwd hoe ver Tobias kan komen als ieder ander. Maar ik ga er niet iets opplakken hoe goed hij uiteindelijk kan zijn. Het enige waar we wel invloed op hebben, is om iedere dag het goede met hem te doen en heel hard te werken. Dat is wat we nu aan het doen zijn. Ik denk dat Tobias een prima eerste jaar achter de rug heeft, een seizoen dat je van een eerstejaarsprof kunt verwachten. Volgend jaar komt daar hopelijk weer een etage bovenop.”

Tobias Foss (23) won net als Bernal en Pogačar de Tour de l’Avenir – foto: Cor Vos

Conclusie: er zit een gat in de huidige selectie van Jumbo-Visma. Binnen de ploeg is er geen Tao Geoghegan Hart, João Almeida, Aleksandr Vlasov of ander écht groot rondetalent. Die rijden allemaal elders. Voor 2021 is dat gat niet gevuld.
“Dan denk ik dat je er eentje mist. Die heeft volgens mij op de Angliru behoorlijk tempo gereden. Dat is Jonas Vingegaard. Maar ook voor hem geldt: ik ga daar geen verwachtingen aan koppelen. Als je het hebt over João Almeida, die weet ik veel hoeveel dagen de roze trui heeft gedragen in de Giro. Nee, dat kunnen wij niet overleggen. Pogačar idem dito. Maar welke ploeg kan dat wel? Bernal, Hart en Vlasov zijn geweldige talenten, maar ik denk dat wij daar ook een aantal van hebben. Maar of zij ooit net zo goed gaan zijn, dat is de vraag.

Wij zullen ook ieder jaar blijven zoeken en speuren naar talenten. Wellicht rijden ze nu bij andere teams. Het is niet zo dat je al iedereen binnenboord hebt. Dan is het ook lastig bij een ploeg als die van ons, dat die jonge jongens ook voldoende kansen kunnen krijgen. Op dat vlak zijn wij – en ik nadrukkelijk – bezig om in ons hoofd het team voor 2025 vorm te laten geven. Daar heb ik al wat namen voor bedacht. Er zitten inderdaad een aantal van bij die nu bij andere ploegen rijden. En er zullen een aantal van zijn, waarvan ik hoop dat ze nu in ons Development Team rijden. Hopelijk kunnen zij doorstromen en die posities voor zichzelf gaan opeisen.”

Wil Jumbo-Visma aan de top blijven, dan zullen jullie ook vol moeten inzetten op een toptalent dat op termijn het kopmanschap kan overnemen. Ook al hangt daar een prijskaartje aan.
“Ja. Of hij zit nu in onze opleidingsploeg. Daar zijn we heel hard bezig om talenten op te sporen en te ontwikkelen. Maar het zit hem net een beetje in wat ik net heb gezegd: in talentontwikkeling is héél weinig te voorspellen. Sommige renners maken een reuzestap en anderen hebben wat meer tijd nodig. Maar je moet er zeker van zijn dat ik al bezig ben met 2025 en het tekenen van de contouren van onze ploeg tegen die tijd. Het klopt zeker dat er leven moet zijn na Dumoulin, Kruijswijk en Roglič.

Soms zie je nu in wedstrijden dingen gebeuren, maar het is helemaal niet gezegd dat die renners zich ook door ontwikkelen. Het is een heel breed lijstje van renners die wij volgen en over wie wij meer informatie aan het verzamelen zijn. Volgend jaar zullen wij die weer verder gaan volgen. Eén ding is duidelijk: de komende tien jaar willen wij bij de beste teams ter wereld horen. Daar heb je een sterke selectie voor nodig, waarbij je altijd aan de korte én lange termijn moet denken. Voor de korte termijn zitten wij goed en voor de lange termijn zijn wij weer aan het bouwen.

We gaan in 2025 zien of dat een renner was die dus nu al in onze selectie rijdt, of dat we die hebben moeten aantrekken. Laten we daar in 2024 of 2025 nog eens verder over spreken.”

Merijn Zeeman – foto: Bram Berkien

Dit artikel delen:

113 Reacties

Romāns Vainšteins 24 november 2020 om 07:33

Dat wordt toch een pittig wintertje met de toekomstige ruimtevluchten van Visma en alle ingelijste boeren en scheten van MvdP WvA & REV.

Jan 24 november 2020 om 22:38

Kansloos dit.

Mischa 25 november 2020 om 11:14

Lekker achterover in de stoel, lezen, mijmeren, dan is het zo weer tijd om te kijken naar sprekende benen.

Kannibaal van Schepdaal 24 november 2020 om 08:29

‘Op dat vlak zijn wij – en ik nadrukkelijk – bezig om in ons hoofd het team voor 2025 vorm te laten geven. Daar heb ik al wat namen voor bedacht. Er zitten inderdaad een aantal van bij die nu bij andere ploegen rijden. En er zullen een aantal van zijn, waarvan ik hoop dat ze nu in ons Development Team rijden.’

Olav Kooij? Nog iemand anders?

josi 24 november 2020 om 08:35

Hmmm, de vraag ging over rondetalenten. In dat rijtje zou ik Olav Kooij toch niet echt scharen.

Kannibaal van Schepdaal 24 november 2020 om 08:51

Hier ging het volgens mij even over toekomstige kopmannen binnen de ploeg. Een sprinter hoort daar gewoon bij.

Aan welke potentiële ronderenner binnen het Development Team had jij gedacht?

Panache 24 november 2020 om 10:30

Finn Fisher-Black lijkt wel een enorm sterke allrounder te kunnen worden. Maar lijkt mij ook typisch iemand die wat voorsprong heeft op zijn leeftijd en dat stopt vanaf de 20.

VespavanBern 25 november 2020 om 17:53

Hidde van Veenendaal en Lars Boven zijn namen waarvan ik eerder verwacht dat ze kopstuk zullen zijn bij JV. Zijn beide namelijk klassiekercoureurers, eerstgenoemde won zelfs PR U19 al. Een wt ploeg blijft zich natuurlijk altijd door ontwikkelen, het ligt meer in de lijn van verwachting dat JV in 2025 meer weg heeft van een klassieker ploeg. Of ze hebben de tour al gewonnen, of zijn er klaar mee met telkens proberen en veranderen hun doelen en gaan uiteindelijk dan toch voor het moeilijkste en hoogst haalbare in de wielersport.

josi 24 november 2020 om 08:32

Het blijft een beetje vaag allemaal wat mij betreft. We werken met onze huidige renners om ze zo goed mogelijk te maken, maar je weet nooit hoe ver ze uiteindelijk zullen komen. En we blijven de markt afspeuren naar eventuele kopmannen voor de toekomst, maar je kunt eigenlijk niet voorspellen hoe jonge renners zich zullen ontwikkelen.

Michelangelo 24 november 2020 om 09:03

Tja, ook Zeeman heeft geen glazen bol. Wat moet hij dan zeggen? Foss gaat over 3 jaar de Tour winnen?

Ik vind hem juist realistisch klinken als het gaat om de ontwikkeling van met name jonge renners. Met Pogacar, Evenepoel, Bernal of Hirschi lijkt het bijna normaal als je op je 22 al mee doet voor grote zeges. En dat je geen talent of goede renner meer bent als je dat niet kunt. Terwijl we uit het oog verliezen dat je tot je 23 nog gewoon “belofte” bent en in het U23 kampioenschap mee kunt rijden.

Ik denk dat deze realiteitszin misschien ook wel zou passen richting andere renners. Kijk naar Bernal: vorig jaar de hemel ingeprezen, dit jaar al afgeschreven. En wie weet is bij Pogacar of Evenepoel de rek er al helemaal uit omdat ze al zo jong zo professioneel begeleid worden. En hebben we het beste al van ze gezien. Terwijl misschien over 10 jaar blijkt dat Foss het verder heeft geschopt….

Romāns Vainšteins 24 november 2020 om 09:09

Dat klopt helemaal en zaken als Bernals rug, Evenepoels crash, de inmiddels 20k aangekomen Pogacar beginnen mondjesmaat de 10 jaar domineren monologen van het forum te weren.

josi 24 november 2020 om 11:19

@Michelangelo, Uiteraard heeft hij geen glazen bol en kun je nooit voorspellen hoe iemand zich de komende jaren zal ontwikkelen. Wat ik probeerde aan te geven is dat ik had gehoopt op wat meer concreetheid over hoe je probeert de jonge renners in de ploeg naar zo’n hoog mogelijk niveau te brengen (zonder garantie vooraf dat dit goed genoeg zal zijn om met de wereldtop mee te doen) of hoe je naar toekomstige toppers speurt die nog niet bij de ploeg zitten. Nu blijft het toch een beetje hangen in algemeenheden, zonder dat een specifieke aanpak / weg naar 2025 duidelijk wordt.

Sephiroth 24 november 2020 om 11:40

Dat is ook wat mij enigzins stoorde in dit tweede deel. Het eerste deel was erg boeiend om te lezen, de voorzichtigheid begrijp ik. Gevolg is echter dat er veel herhaling, verstoppen en temperen in komt. Dan liever over hoe ze stappen denken te maken, hoe hij het team in 2025 voor zich ziet op dit moment, waar ze allemaal op talent jagen, wie dat doet, hoe vaak voordat ze het verwachten, wat de plannen zijn qua stappen voor de jonge jongens. Dat Vingegaard goed is, was tof om te zien, maar hoe wil je hem laten groeien. Bij Foss: gaat je aandacht naar tijdrijden, winnen, hoe ga je om met wensen voor eigen kansen etc etc.

doorak 24 november 2020 om 17:52

Zeeman geeft aan dat het talent bij de diverse renners verder ontwikkelen maatwerk is. Hij gaat hier uiteraard niet specifiek uitleggen hoe en wat TJV allemaal precies doet om die ontwikkeling te bewerkstelligen.
Dat de ene of andere renner zijn tijdrit moet verbeteren of constanter moet worden etc is evident.
Meer specifiek mbt mentale weerstand, koers lezen, instelling, kracht, klimvermogen etc etc hoe TJV dat per renner aanpakt is een A4 of meer aan info per rennr en het geheim van de smid. Je moet niet verwachten dat hij dat allemaal uit de doeken doet.

Chasse_patate 24 november 2020 om 08:53

Leuk intervieuw. Goed dat ze al verder zijn dat dat ze uberhaupt een sponsor hebben. Sterk team.

AWestie 24 november 2020 om 10:22

De sponsoring van Jumbo en Visma is in principe voor onbepaalde tijd, dus je zou kunnen zeggen dat ze tegen die tijd nog sponsors hebben *knocks on wood*

Beer 24 november 2020 om 09:05

Mooi tweeluik met Zeeman, maar had ook graag zijn analyse van de klassieke kern gelezen.

Romāns Vainšteins 24 november 2020 om 09:11

Die is simpel. Waterhoofd selectie met geweldige kopman en de gewenste ondersteuning niet in ideale conditie op de juiste momenten. Dat in ogenschouw genomen dikke voldoende.

rahimns 24 november 2020 om 09:15

Dan had Youri daar naar moeten vragen ;)

Michelangelo 24 november 2020 om 09:41

Klassieke werk stopt niet bij de RVV / PR. Ook LBL en Waalse Pijl zijn klassiekers (al wordt daar in Vlaanderen anders naar gekeken).

En als je MSR, Strade en LBL mee graait dan is dat sowieso supergoed als je kijkt naar de resultaten. Verder is in mijn ogen de kopman altijd afgezet waar hij afgezet moest worden. Enkel het spel met de schaduwkopman / tweede man in de hele diepe finale is niet gelukt.

Naar de toekomst toe: klimklassiekers geen probleem qua kopmannen en ondersteuning.
Vlaamse klassiekers: kopman is duidelijk. Als Teunissen zijn niveau van vorig jaar haalt is ook de schaduwkopman er. Daaromheen is het wat dunner. Maar ook TJV zal keuzes moeten maken. En uiteindelijk zijn in klassiekers de kopmannen toch de bepalende factor, je wint geen klassiekers met knechten. Ook al willen heel veel Vlamingen graag kappen op TJV over de klassieke kern, de zogenaamd gebrekkige ondersteuning van Van Aert, en hoe hij toch veel beter af zou zijn bij die grijze huichelaar….

Panache 24 november 2020 om 10:34

Klassiekers zijn in Nederland gewoon niet zo belangrijk afgezet tegen het rijden van klassementen. Een hele andere cultuur/visie dan België waar dat andersom is. De Tour winnen is doel nummer 1, 2, 3, 4 en 5 binnen de ploeg en ver daar achter komt pas de rest.

Beer 24 november 2020 om 10:49

@Panache; waarom dan zo veel betalen voor een klassieke kopman? Lijkt me dat ze in de klassiekers toch ook willen scoren. Ik vind het jammer dat ze de kopman een zwak team meegeven.

In 2019 zijn ze begonnen aan het team voor de klassiekers met WVA, Teunissen, Van Poppel & Roosen op gelijke hoogte en van der Hoorn daar net onder. Los van het feit dat die keuze toen al absurd was aangezien WVA in 2018 al meer bewezen had dan de rest samen, mag de vaststelling nu best zijn dat die kern op 1 man na ontgoocheld. Van Poppel en van der Hoorn zij al doorgeselecteerd en ook met Roosen gaat het stillaan die richting uit. Teunissen is een goede renner, maar niet goed genoeg voor zijn rol. Aan de inkomende zijde zie ik enkel Van Hooijdonck. De klassieke kern evolueert dus niet zoals het moet.

Michelangelo 24 november 2020 om 10:59

Beer, je lijkt het niet helemaal te snappen.

Zoals ik al stelde is een sterke ploeg maar een beperkte troef in klassiekers. Tenzij je echt een ploeg hebt waarin je meerdere kopmannen hebt die allemaal kunnen winnen.

TJV wilde meespelen in de klassiekers, en hebben WvA binnen gehaald. En spelen ze mee of niet? Dacht het wel…
Met de wapens die Wout heeft, volstaat het om hem in de finale af te zetten. Hij kan sprinten en solo rijden, en hij kan een bergje over. En in veel man-tegen-man gevechten of aankomsten met een klein groepje heeft hij gewoon een goede kans.

Persoonlijk denk ik dat de ploeg niet per se sterker wordt met een tweede kopman ernaast. Met de kwaliteiten van Van Aert is het gewoon prima mogelijk om hem als enige speerpunt uit te spelen. Gewoon zorgen dat hij tot het laatste (half) uur uit de wind zit en geen bidonnen hoeft te halen, en daarna moet hij het zelf op kunnen lossen.

Maar ja, sommigen zien liever WvA in een wolfpack-achtige ploeg, en denken dan dat hij daarin beter af is…

tendam 24 november 2020 om 11:02

@beer
Ik weet niet of jij diezelfde gast bent die al met meerdere usernames op deze site constant hetzelfde post (Van Aert heeft geen ondersteuning), maar kom op zeg. Op een gegeven moment is het toch klaar?

Panache 24 november 2020 om 11:44

@Beer “waarom dan zo veel betalen voor een klassieke kopman”

Omdat Van Aert een Belg is en de sponsor graag wilt uitbreiden naar België.
Het ondersteunt zelfs het punt, omdat er geen geld is uitgetrokken voor een Nederlandse klassieke kopman.

tetedelacourse 24 november 2020 om 11:50

Zo gek is het toch niet wat Beer stelt? Die (Vlaamse) klassieker-kern bij TJV is vrij dun. Natuurlijk haal je op een gegeven moment Wout van Aert om in dat werk te leveren (en hij doet meer dan dat). Haal Wout weg uit de uitslagen en er wordt vrijwel geen ereplaats gereden.

Een minder sterke ploeg maakt toch kwetsbaar voor tactisch spel van andere ploegen. Natuurlijk kan Wout van Aert veel rechtzetten, maar je kan daar toch niet altijd op blijven rekenen. Het is overigens ook niet zo dat dit “probleem” uniek is voor WvA bij TJV en Jumbo het slecht doet. Een tweede man die meedoet voor plek 8-15 en goed is tot aan de finish zou het geheel wel wat sterker maken. Nu zit Teunissen regelmatig mee vooraan, maar niet tot op de streep.

Beer 24 november 2020 om 12:14

@Panache, ik geloof niet dat er op die manier enkel vanuit commercieel oogpunt gekeken wordt. Natuurlijk wou Jumbo van Aert om bekendheid in België te verwerven, maar dat gaat wel hand in hand met de sportieve doelen en visie van Jumbo. Ze hebben hem ook gehaald om mee te spelen in de klassiekers. Je betaalt niet één van de beste drie klassieke renners om de klassiekers daarna niet meer belangrijk te vinden.

Ik vind de visie dat ‘van Aert het maar alleen moet oplossen’ en ‘daar toch sterk genoeg voor is’ gewoon niet ok. Binnenkort zetten ze hem tactisch vast. Fingers crossed dat Van Hooijdonck & Eenkhoorn snel stappen zetten. In die twee geloof ik wel.

Michelangelo 24 november 2020 om 12:17

@tetedelacourse,
Wat zou Wout moeten rechtzetten, en op welk moment? En is het dan nog reeel om te verwachten dat er ploeggenoten zitten? Als je op 60 km van de meet lek rijdt, ja. Maar dan zijn er doorgaans echt nog wel 3 of 4 man aanwezig. Maar als de finale is ontbrand, dan moet je het als kopman vooral ook zelf doen.

Natuurlijk is het mooi als je dat hebt. Net als een tweede kopman mocht de eerste wegvallen. Of om iets recht te zetten in de finale. Maar da’s een luxe die niet alle ploegen hebben. En lek in de finale is eigenlijk altijd een verloren zaak, met of zonder knechten. Om een klassieker te winnen moet gewoon eigenlijk alles kloppen, zeker in de finale van de wedstrijd.

Met een renner als Wout kies je voor 1 kopman. En daarmee neem je het risico dat je onthoofd bent als hij uitvalt of niet mee doet. Maar is dat zo erg…? Uiteindelijk zijn er voor deze ploeg ook nog zoveel andere doelen; zelfs als ze geen klassieke winnen, kunnen ze toch vaak spreken van een geslaagd seizoen door veel ritoverwinningen of eindoverwinningen in kleine en grote rondes. Ook TJV moet gewoon keuzes maken.

Het is alleen erg “Vlaams” om de klassiekers te zien als belangrijkste deel van het seizoen.

Michelangelo 24 november 2020 om 12:21

@Beer,
Hoe denk je dat ze Wout tactisch vast gaan zetten? Door niet meer met hem mee te rijden?

Ik denk dat er genoeg renners zijn die rijden om te winnen, niet om Wout te doen verliezen. Het is alleen aan Wout zelf om te zorgen dat hij zich niet laat vangen door het meer-kopmannen spel.

In die zin moet hij misschien ook kijken naar Mathieu, die vergelijkbare wapens heeft en in dezelfde positie zit. Door zijn manier van koersen maakt hij echter dat hij met de sterken over blijft, ipv met een hele kudde slepers in zijn wiel.

mensFaber 24 november 2020 om 12:40

@Michelangelo

Alles op WvA brengt natuurlijk risico’s met zich mee. Als die z’n dag niet heeft blijft er bij TJV niets over.
Daarnaast kun je in de koers een tactisch spel spelen als het team meerdere kopmannen heeft of in ieder geval renners die een koers kunnen winnen. Ik ben het dan ook wel eens met de stelling dat er bij de klassiekerploeg wat bij mag als TJV ook daar goed voor de dag wilt komen.

harryjohan71 24 november 2020 om 13:02

@Mensfaber welke ploeg stond 4 keer op het podium van een klassieker monument met 3 verschillende renners? De ploeg die te kort komt in de klassiekers? In Milaan San-Remo, Lombardije, LBL etc komt JV volgend jaar echt niet te kort. Alleen krijg ik het idee dat voor de Vlamingen alleen de Vlaamse klassiekers gelden. De overige klassiekers waar JV een sterk team voor heeft, wordt voor het gemak niet meegenomen.

Gitan 24 november 2020 om 13:16

Als voor het Vlaamse publiek vooral de kasseiklassiekers telt en Jumbo in Vlaanderen zoveel mogelijk publiciteit wil, doen ze er uiteraard goed aan om in die koersen dan ook zo goed mogelijk te scoren.

Staf V 24 november 2020 om 15:42

Inderdaad, niks over de klassieke vooruitzichten, bij mijn weten heeft Van Aert nog steeds niet verlengd, stel dat die vertrekt, dik probleem voor zowel de klassiekers als de TDF, wie gaat van de huidige renners zijn rol overnemen in de TDF?
Grof genomen draaide de ploeg in 2020 op Roglic, Van Aert en als onmisbare helpers Kuss en Martin, Gesink en Bennet zou ik er ook in mindere mate bijtellen.

doorak 24 november 2020 om 18:10

De calimero klaagzang van beer cum suis is triest. Voor de komende jaren hebben ze klassieke kopmannen WvA, MT en Groenendaal. De omkadering voor met name WvA is volgend jaar op orde en ook dit jaar was dit niet echt slecht.
Dat zaken dit jaar anders uitpakten doet daar niet aan af, dat niet willen erkennen is het typische eeuwige Vlaamse calimero gedrag wat alhier ( Vlaanderen) aan menigeen kleeft.

Michelangelo geeft behoorlijk goed de situatie aan maar paranoia aluminium hoedjes daar doe je niets aan. De zwakte van veel Vlaamse broeders.

doorak 24 november 2020 om 18:13

Staf V nog niet verlengd. In grote lijnen zijn ze eruit op wat details na en een beetje handje klap. Geloof maar dat WvA blijft, voor een 90% zeker dan toch.

Gitan 24 november 2020 om 18:21

90% zeker mannen, zeg dat doorak het gezegd heeft!

Beer 24 november 2020 om 20:04

Groenendaal; dat zou nog eens een mooie versterking voor de klassieke kern zijn :-) Mocht je Groenewegen bedoelen, die mag volgend jaar in maart/april nog niet starten, dus ik betwijfel of ze hem als klassieke kopman zien. Mocht hij de jaren daarna wel beschikbaar zijn, dan verwacht ik hem niet in Omloop, E3, DDV, RVV & PR. In MSR & Gent-Wevelgem kan Groenewegen mogelijk wel een plaatsje opeisen, maar hopelijk houden ze hem uit de ploeg. Zowel winnen als knechten zie ik hem immers niet doen.

0 helpers in een peloton voor de Koppenberg. Enkel een trieste Vlaamse Calimero die daar over kan klagen ;-)

Gitan 24 november 2020 om 21:28

Naast Groenendaal kunnen ze misschien ook nog Vader van der Poel naast Wout zetten in de kasseiklassiekers? Zou wel een extra dimensie geven aan Het Duel.

doorak 24 november 2020 om 23:31

Tja, Gitan, niets te melden dus.

Gitan 24 november 2020 om 23:44

Moet jij vanavond niet nog wat totaal onleesbare en irrelevante epistels uitpoepen om aan je quotum te raken? Liefst een 20-tal keer random onder wat reacties geplakt en zoveel mogelijk users losers noemen? Her en der nog wat gebazel dat jij wel degelijk een insider bent en de ander er eigenlijk geen fluit van afweet?

Doe dus maar wat door en trek die volgende fles korte drank snel uit de kast dat je op tijd klaar bent, clown.

boenk 25 november 2020 om 05:21

Hallucinant dat er hier nog steeds geluld wordt over dat voor de Vlamingen hier enkel de Vlaamse klassiekers tellen, als excuus om te kunnen stellen dat van Aert helemaal geen versterking nodig heeft "hij moet zich maar gewoon niet laten vangen".

"Hij werd afgezet waar nodig"… Neen, hoegenaamd niet, en ongeacht hoe vaak je dat gaat herhalen, en je jezelf dat probeert wijs te maken, dat zal deze fabel geen realiteit maken. "Deze ploeg volstaat om hem in de finale af te zetten"… ah, blijkbaar begint de finale tegenwoordig al op 70km van de streep, zoals in Strade Bianche waar hij toen al alleen zat.

Maar ja, het zijn de Vlamingen die dat zo zien. Als van Aert het met dit team niet kan rooien, moge het duidelijk zijn, dan is het zijn schuld want hij heeft alle nodige steun ter beschikking, en hij moet zich dan maar niet laten vangen aan het meer-kopmannen-spel van andere ploegen. Met andere woorden, telkens er iemand van de 5 potentiële winnaars van DQT, de twee potentiële winnaars bij Trek, bij Sunweb, bij EF, en doe er nog een mannetje of twee bij Lotto en ook Alpecin bij, vertrekt dan is het aan van Aert om mee te zijn, het gat dicht te rijden of nog eerder een solo van dus zo'n 70km op te zetten. Wout jongen, je weet wat gedaan. Je kan immers een spurtje rijden en een bergje over. Mag geen probleem zijn. Wij Vlamingen echter hebben een compleet onrealistisch beeld. Onwaarschijnlijk dat sommigen hier zichzelf nog serieus nemen.

doorak 25 november 2020 om 13:01

Gitannetje toch, diegene die alhier met regelmaat maar wat aannames of statements zonder enige grond neerpend ben jij. Op inhoud zoals bijv. een Michelangelo etc ben je zelden te betrappen.
Dat eea hier uit de doeken is gedaan mbt gedrag Wintels in 2012 en nadien ten nadele vd renners mag voor jou oninteressamt zijn. En daar inderdaad meermaals naar verwezen omdat een ieder die deze situatie kent meer begrijpt van de frictie tussen VVBW en KNWU. Diegene die ook destijds eea volgden herkennen het namelijk wel.
Wanneer je slechts en alleen ver van buiten de sport en wat erbij hoort zomaar wat nonsens neerkwakt zonder weet te hebben van oa de achtergromd, ja dan noem ik jou een in directe zin een loser, als enige.
Wanneer je niet verder komt dan stellingen zonder grond ben jij zo’n type wat niet om kan gaan met lieden die wel enige info vanuit de praktijk eea melden.
Leuk dat je het meld, de clown ben jij dus overduidelijk.

Gitan 25 november 2020 om 13:14

Ah daar heb je het lachertje van Wielerflits weer, die nog maar eens krampachtig probeert om iets duidelijk te maken met teksten waar geen touw aan vast te knopen valt. En maar roepen wat een insider hij is, in de hoop dat iemand hem in dit leven eindelijk serieus neemt. Lachwekkend kneusje.

doorak 25 november 2020 om 18:14

Gitanneke de kracht van herhaling gaat bij jou niet op. Je komt niet verder dan platitudes maar hebt geen enkeele keer op inhoud eea kunnen weerleggen zoals je elders ook zelden met inhoud reageert. Geen relevsntie, veel zoals ze in Holland zeggen, kinnesinne.

DvH6 24 november 2020 om 09:09

“Als je het hebt over João Almeida, die weet ik veel hoeveel dagen de roze trui heeft gedragen in de Giro. Nee, dat kunnen wij niet overleggen. Pogačar idem dito. Maar welke ploeg kan dat wel? Bernal, Hart en Vlasov zijn geweldige talenten, maar ik denk dat wij daar ook een aantal van hebben.”

Dit lees ik alsof hij zegt oké Almeida en Poga zijn toptop, die hebben wij niet, maar van het niveau Bernal (…) hebben we er wel een aantal. Schat hij Bernal zo laag in na dit blessureseizoen?

KimJungPoels 24 november 2020 om 09:34

Nee, ik heb meer het idee dat hij het bij Almeida en Pogacar over prestaties van jonge talenten in 2020 heeft, terwijl hij het bij de andere namen echt over het talent heeft. Maar inderdaad het leest niet echt lekker, maar volgens mij is het niet dat hij Almeida een categorie hoger zet dan Hart, Vlasov, Bernal.

boenk 25 november 2020 om 05:31

Komt inderdaad heel vreemd over, maar ik mag aannemen dat hij het anders bedoelt.

Foss, daar zie ik het niet in of dat zou zo'n laatbloeier moeten worden die pas tegen zijn 30ste echt op zijn top komt. Achja, het kan natuurlijk altijd he. In Almeida had ik vooraf al wel meer intrinsiek talent gezien, maar ik had die zijn ontwikkeling ook niet verwacht zoals die open bloeide. Hij mag me dus zeker verbazen, maar ik acht de kans toch eerder gering dat dat een topper wordt.

Wie zit er dan nog bij Jumbo waar ze binnen 5 jaar iets kunnen van verwachten in klassementen? Leemreize? Lijkt me vooralsnog een minder talent dan pakweg Arensman van Sunweb. Misschien is dat wel het plan, om op termijn de vijver van Sunweb leeg te vissen?

Rhohan 24 november 2020 om 09:35

Ik zou ook wat geld reserveren om een man als Contador toe te voegen aan de technische staf. Er zijn weinigen in het wielrennen te vinden die een race kunnen lezen of voorspellen zoals hij. Dat geeft je gewoon een tactische voorsprong op de concurrentie.

Panache 24 november 2020 om 10:41

De trukendoos van Contador bestond vooral uit wat extra brandstof, wat het wat makkelijker maakt om attractief en aanvallend te koersen. Laat het team maar ver weg blijven van deze sympathieke Spanjaard. Op controverse a la Ibarguren, Freeman, Riis zit TJV niet te wachten, het zorgt enkel voor een schimmig imago en het lijkt mij dat met name Jumbo daar geen trek in heeft.

Staf V 24 november 2020 om 15:56

Met de omkadering bij TJV is niks mis, laat het maar zo, oud renners uit een ver verdacht verleden opvissen brengt niks nuttig bij, de huidige voeding en medische begeleiding is bij de allerbeste denk ik, regelmatig hoor je door andere renners hoe er naar JV renners opgekeken wordt, remember het WK, de Belgische renners in de selectie waren geweldig geïnteresseerd naar de etensgewoontes van Van Aert.

HoofdIsVrij 24 november 2020 om 09:39

En is er nog een wens om in de Nederlandse ploeg Nederlandse kopmannen te hebben? Of vindt de sponsor het wel prima dat de resultaten komen van Roglic, van Aert, Kuss, Bennett en in de toekomst Foss en Vingegaard?

Verder mis ik wel een beetje kritische vragen in het tweeluik: waar zaken beter konden, waar er fouten zijn gemaakt etc. Had Dumoulin wel moeten starten in de Vuelta? Heeft men Pogacar onderschat? Hoe zit het met de woede uitbarsting van de heer Zeeman? Waarom met deze helm starten in de tijdrit? Hoe zat het met het regenjasje van Roglic? Hoe denkt hij dat de val van Groenewegen doorwerkt? Waar waren Teunissen en Roosen dit seizoen? Hoe gaan ze de groene trui ambities van van Aert balanceren met de gele trui ambities?
Was het wel zinvol om vanaf dag 1 keihard op kop te gaan boren in de Tour?

Het is ook lastig dat er op de grote rondes is gefocust. In principe waren de Tour en Vuelta hosanna en is over de Giro weinig te zeggen.

Panache 24 november 2020 om 10:07

Hosanna, is dat een Vlaamse uitdrukking? Nee, ik zie dat het afstamt van de Hebreeuwse roep Hosha Na. Het wordt steeds gekker :-)

Maar ter zake, het interview gaat in beide delen over de toekomst.
Ben het met je eens dat er ook een analyse op dit seizoen zou mogen volgen.

Staf V 24 november 2020 om 15:59

Die vragen hadden het interview meer inhoud gegeven.

doorak 24 november 2020 om 18:18

Hoofdisvrij, TJV gaat, is nog het seizoen aan het evalueren. Jouw vragen zouden prima passen bij een tweede interview deze winter nu het toch komkommertijd is.

rahimns 24 november 2020 om 10:14

@Hoofdisvrij Ik denk dat ze met Oomen en Leemreize 2 jongens hebben waarmee ze kunnen werken voor de toekomst. Ook bij de opleidingsploeg zitten een aantal talentvolle Nederlandse renners, dus ik denk dat ze daar echt wel mee bezig zijn. Maar op dit moment rijdt er gewoon geen Nederlander rond met het talent van een Bernal, Pogacar of Evenepoel.

SnellePelle 25 november 2020 om 08:23

Oomen en Leemreize zijn 2 opgevoerde brommers. Hoog piekvermogen. Paar dagen hard koersen en daarna gesloopt. Geen ronderenners. Vinegeard ook niet.

Kuss nog de beste kans over 3 jaar

Panache 24 november 2020 om 10:23

Er wordt in het artikel gesproken over de drie jonge toppers Bernal, Hart en Vlasov. Een jaar geleden, is mijn inschatting, zou de gemiddeld volger zeggen dat Bernal onklopbaar wordt, Hart overschat is en Vlasov die ken ik niet. En dat is precies wat Zeeman terecht aangeeft: talentontwikkeling verloopt grillig en zeker niet lineair.
Foss lijkt mij een type Kruijswijk: diesel zonder wapens, maar op termijn zeer compleet en taai.
Vinegaard zou zo maar eens die renner kunnen zijn die forse stappen zet, terwijl dat in de jeugd nu niet direct zó zichtbaar was.
Net als bij Sunweb, DQS en Ineos is de talentontwikkeling en de langetermijnvisie dik in orde (elk op hun eigen manier).

Kannibaal van Schepdaal 24 november 2020 om 11:12

En Bora, en UAE.

SnellePelle 25 november 2020 om 08:26

Bora en UAE leggen te dik het accent op resultaat. Kijk naar Kämna, Grosschartner en Philipsen. Branden stuk voor stuk af

Romāns Vainšteins 25 november 2020 om 09:16

Kamna heeft een top seizoen gehad en als eigenlijke tijdrijder 2 bergritten gewonnen, ook nog meermaals meegezeten. Philipsen juist ook zijn beste seizoen. Ik denk eerder dat ze wat aangroei tijd nodig hadden en juist nu richting het renners profiel groeien dat ze in de toekomst gaan zijn. Niet elk toptalent is zo’n tienjarige domineerder.

Murcia 24 november 2020 om 10:56

Mooi interview, al mis ik de vragen over de gebeurtenissen in Polen en de Giro.
Zeeman is verstandig en doet geen Weening/Wagendorp uitspraken, daar kan een renner nog jaren mee worden achtervolgd. Vorig jaar was Bernal volgens velen voor een decennium vertrokken en nu hoeft de rest niet meer te fietsen vanwege het overwicht van Tadej en straks Remco. Zo werkt het natuurlijk niet. Kuss is een voorbeeld dat je ook zonder het grootste talent bij de jeugd te zijn geweest of een spectaculair eerste jaar de stap naar de top kunt maken.

Foss en Vingegaard heb ik wel hoge verwachtingen van. Foss is een diesel en tempoklimmer die in de schaduw van de anderen zich langzaam kan ontwikkelen en Jonas is een man die in principe iets explosiever zou moeten zijn zoals vorig jaar in de zwaarste rit in Polen en daardoor ook de Waalse klassiekers zou moeten aankunnen.

tendam 24 november 2020 om 11:09

Ik vind het wat ver gaan om nu te doen alsof Almeida en Hart fantastische talenten zijn uit de categorie Pogacar… de Giro was met afstand de zwakst bezette grote ronde van het jaar, zet die twee gasten in de Tour neer en ze worden 7e en 8e.

Jumbo lijkt inderdaad geen talenten uit die categorie te hebben, en de scouting lijkt niet meer echt met diamantjes te komen aanzetten. Aan de andere kant: wie weet hoe ver een Vingegaard had kunnen komen in die Giro?

Kannibaal van Schepdaal 24 november 2020 om 11:17

Almeida die 4de wordt in zijn eerste grote ronde schat ik daarom hoger in dan Hart die een (minder bezette, met veel favorieten die uitvielen) grote ronde wint bij zijn derde poging.

Vingegaard kan volgend jaar inderdaad een stap zetten die hij misschien dit jaar al had kunnen zetten als hij een ander programma had gereden. Ik ben benieuwd.

Murcia 24 november 2020 om 11:19

Klopt maar zo werkt het in de pers, je wordt beoordeeld op je prestaties in je laatste wedstrijd terwijl je ook door de uitslag heen kan kijken. Almeida is een goede renner, maar de vroege start in de proloog hielp hem aan een mooie marge. Bergop was hij echt niet te vergelijken met een Pogacar. Hart wint de Giro door Dennis. Misschien leidt dit voor beiden tot meer succes in 2021 maar de vergelijking met Tadej loopt wel mank. Vlasov idem dito, afgestapt in de Giro en redelijk in de Vuelta na een desastreuze start. Daaruit blijkt nog niet dat hij de rest zo maar even op een hoop gaat rijden.

harryjohan71 24 november 2020 om 11:20

@tendam Is Olav Kooij geen diamantje? Of kijk jij alleen naar diamantjes voor AK?

harryjohan71 24 november 2020 om 11:28

@Kannibaal van Schepdaal Vingegaard heeft dit jaar een grote stap gezet. Of vond jij het niet indrukwekkend hoe hij reed in de Vuelta. Ik krijg soms het idee dat het beeld is dat je alleen een grote stap zet als je wedstrijden wint. Dit is echt niet het geval. Vingegaard heeft naar mijn inschatting veel bijgeleerd in de Vuelta en echt wel een stap gezet dit jaar. Hoe jij erbij komt dat hij met een ander programma een grotere stap had kunnen zetten kan ik niet plaatsen. Welk programma had hij dan moeten rijden volgens jou?

Panache 24 november 2020 om 11:53

Dat over het lage niveau klopt m.i. dus niet.

Roglic Col de la Loze: 356 w = 5,5 w/kg
1 uur 1 min 08. Laatste 7 km: 364 w = 5,6 w/kg 23 min 18. Komt uit het AD artikel waarin TJV de waarden openbaarde.
Velon schrijft “ The leading trio climbed the Stelvio in one hour and eleven minutes, at an average speed of 20.6kph and a VAM of over 1,500 meters-per-hour. By our calculations, that’s an estimated power-to-weight ratio of 5.5-5.7w/kg for over an hour, at high-altitude, and over five hours to one of the hardest stages of the Giro so far. These performances on the Stelvio are truly incredible”

Graag zie ik onderbouwing van het lage niveau in de Giro, want je hebt het vaker geroepen…

tetedelacourse 24 november 2020 om 12:00

En toch werkt het in het wielrennen ook ergens zo dat je eerst maar eens grote ronde winnaar moet worden. Daar heeft Hart zich nu mooi tussen geplaatst en dat moeten Almeida en Vlasov nog maar doen. Er zijn genoeg talenten die er maar tegenaan blijven hikken en vaak volgt na een eerste trui in de kast toch meer.

tendam 24 november 2020 om 12:29

@panache
Als je zo’n beklimming los plaatst van de rest van de koers krijg je geen objectief beeld. In de Tour wordt over de hele ronde sneller gereden, en is er (veel) meer stress. In de Vuelta zal ongetwijfeld minder hard zijn gereden, maar dat komt omdat iedereen daar aan het einde van z’n Latijn zat.

Het zou kunnen dat Hart volgend jaar de Tour wint, dan neem ik mijn woorden terug, maar iets zegt mij dat dit niet gaat gebeuren. Die Hindley zie ik nog wel een eind komen, weliswaar niet voor de winst, maar dat lijkt mij een groter talent.

Massimo Bataille 24 november 2020 om 13:35

1) Ik zou niet zomaar durven stellen dat het zoveel ‘gemakkelijker’ gaat in de TdF dan in de Giro.
In totale cijfers: Giro aan 39,2 km/h gemiddeld over 3361km
in de TdF: 39.8 km/h gemiddeld over 3481 km
En in zwaarste bergrit: Stelvio: 202km met +-5000 hoogtemeters aan 34.2 km/h
Tdf rit met col de la loze: 170km met +-3500 hoogtemeters aan 35.3 km/h
De geschiedenis en prestige is veel groter in de Tdf natuurlijk, maar daarvoor ligt het niveau echt niet zoveel hoger hoor.

2) Talenten spotten en weten hoever hun potentie gaat is altijd moeliijk. Ik hoor hier nu de naam Kooij, maar dat is een sprinter en die zijn doorgaans al van jonge leeftijd best goed. Explosiviteit heb je nu eenmaal al vroeg.
Die jongen rijdt wel goeie resultaten bij de jeugd, maar is nu niet dat die een klasse beter is. Enkel tijd zal het uitwijzen

harryjohan71 24 november 2020 om 13:44

@Massimo Olav Kooij rijdt ook goede resultaten tegen de profs, bijvoorbeeld in Settimana. Hier reden gewoon World Tour ploegen tegen het Development Team van JV

assen 24 november 2020 om 11:31

Dank, leuk en goed stuk.

Wel een schrijftip: gebruik minder ‘heel’, ‘heel veel’, ‘echt’, die woorden zijn vaak overbodig en maken er een stuk zeker niet beter op.

SnellePelle 25 november 2020 om 08:31

Het interview is voor de “goeroe Zeeman beleving” letterlijk over geschreven.

Het traantje in de ogen en handen hoog in naar de hemel gericht moet je er helaas bijdenken.

De adoratie van Youri voor Merijn gaat blijkbaar ver.

Sephiroth 24 november 2020 om 11:43

Ik moet eerlijk bekennen dat dit tweede deel een beetje een domper was. Ten dele begrijpelijk dat Merijn niet wil speculeren en geen druk wil opleggen, het maakt het echter tot een saai interview met veel herhaling.

Waarom niet doorvragen naar hoe hij dan 2025 voor zich ziet, welke stappen ze specifiek willen maken met renner x en hoe ze dat gaan bereiken. Of het process met Kuss wat meer uitlichten en ingaan op of die jongen TT kan aanleren of niet etc.

SnellePelle 25 november 2020 om 08:34

Ze hebben geleerd van het karma dat ze op zichzelf uitriepen door de Tour even te winnen met 3 kopmannen.

Ze hadden na 3 dagen tour nog maar 1 kopman, de sterkste ploeg die door dom te rijden de ronde heeft verloren. Wat nederigheid is dus terecht.

Michelangelo 25 november 2020 om 09:03

Tanden gepoetst met azijn vandaag, pelle?
Zie 3 berichten van je, en allemaal zo zuur als wat…

Wheely 24 november 2020 om 11:52

Ik mis vooral een Vlaamse kreet in de titel. ;)

Ward 24 november 2020 om 12:45

Er wordt wel weer verwezen naar de boer (en zijn ploeg) :)

Klein Verzet 24 november 2020 om 12:01

Ik krijg een beetje jeuk van al die Performance Management taal. Die lui aan de zijlijn (die bij Philips niet voor niets eunuchen werden genoemd) dichten zichzelf veel te veel belang toe. Valt me op dat ie vooral weer een Kelderman niet noemt. Een renner die onder zijn hoede totaal niet uit de verf kwam, en nu op een haartje de Giro op zijn naam had kunnen schrijven. Om over het debacle Mollema onder zijn bezielende leiding maar te zwijgen.

Murcia 24 november 2020 om 12:12

Was natuurlijk wel meer dan een haartje, na de Stelvio etappe werd duidelijk dat Wilco zijn kansen behoorlijk klein werden. INEOS had het recept om hem te slopen (Dennis) en nog een etappe om hem uit het roze te krijgen. Als men Zeeman het verwijt maakt dat hij niet meer uit Kelderman heeft weten te krijgen is het bijzonder dat Sunweb dat kennelijk ook niet kon. Deze derde plaats werd behaald door Wilco terwijl de ploeg al afscheid van hem had genomen.
Bij Mollema heeft hij zeker de fout gemaakt om de renner af te vallen na een tijdrit waarbij het materiaal niet deugde maar dat is ook uitgepraat en het uiteindelijke vertrek had veel te maken met de beperkte financiele mogelijkheden van dat moment en Bauke die een mooie transfer naar een sterkere ploeg toen kon maken.

tendam 24 november 2020 om 13:11

@klein verzet
Prima dat je dat allemaal vindt, de renners laten een ander geluid horen. Ik denk dat Zeeman nu juist het voorbeeld is dat een goede performance manager een enorm verschil kan maken, als je ziet wat voor omslag hij heeft bewerkstelligd bij die ploeg. En wat heeft Philips er nou weer mee te maken?

toiletduck 25 november 2020 om 10:47

Waarom zou Zeeman hier in vredesnaam iets over Kelderman of Mollema moeten zeggen?

En daarnaast: heb jij de afgelopen ~5 jaar in je werk helemaal niks bijgeleerd?

kelderfan 24 november 2020 om 12:13

Mooi en goed leesbaar artikel over de toekomstverwachtingen van TJV.
Het is nu al wachten op ’t derde deel {drieluik} over ja die Vlaamse kreet.

Frank V 24 november 2020 om 13:23

‘Kijk ons een vooruitstrevend zijn, ‘kijk ons het eens anders bekijken’, ik word ook een kriebelig van die tweederangs managementboekenkreten. As if andere ploegen niet bezig zijn met talent voor binnen aantal jaar.

Heeft hij al een zelfbeheersingscursus gevolgd?

Alles valt of staat natuurlijk met het zich kunnen permitteren van Van Aert, Roglic, Dumoulin en daarachter een reeks dure topknechten.

Gitan 24 november 2020 om 13:28

Hier kan ik me wel ergens in vinden. Vind het ook zowat de meest charismaloze ploegleider van het peloton, maar dat zal misschien persoonlijk zijn.

Panache 24 november 2020 om 13:29

Heb je weer aandacht nodig Frank?

Michelangelo 24 november 2020 om 13:33

Ja, hij is samen met Lefevere op cursus geweest. Kunt wel zien bij wie van de twee het geld goed besteed is geweest, en wie van de twee de eeuwige brulboei bljft…

En dan hoor ik toch liever het genuanceerde geluid van Zeeman, dan het hypocriete geblaat van Lefevere.

En verder: van een zak geld is nog geen voetballer beter gaan spelen, en geen wielrenner harder gaan fietsen. Al deze renners hebben keuze genoeg gehad bij waar ze terecht kunnen en voor welk salaris. Maar blijkbaar hebben ze vertrouwen in de aanpak van de ploeg. In tegenstelling tot ene Frank V, die niets liever doet dan zeiken op alles wat zwart met geel is.

Murcia 24 november 2020 om 13:52

Frank V,
Dit is natuurlijk onzin, en lijkt meer op het zonder meer afgeven op de ploeg om niets.
Natuurlijk is de ploeg vooruitstrevend, Wout vertelde zelf dat de andere belgische renners versteld stonden en alles wilden weten van die vaak geridiculiseerde Foodapp. Bij een cursus zelfbeheersing zou hij het gezelschap kunnen krijgen van Patrick en vooruit Marc Madiot, maar je geeft een vrij goedkope sneer naar een man die eerst bij Skil en daarna bij deze ploeg wel iets op poten heeft gekregen. De opmerking dat ze alleen maar dure krachten aankopen gaat voorbij aan renners als Bennett, Kuss, Kruijswijk, Groenewegen, Jansen die zich allemaal bij de ploeg ontwikkeld hebben en niet bepaald de grootste sterren waren. Zeeman is op zijn eigen manier een teambuilder. Hij zorgt ervoor dat de neuzen dezelfde kant op staan en is ook bereid om in de spiegel te kijken wanneer dat nodig is.
Verder heeft hij de boel open gegooid mbt de media, het tonen van de gegevens van renners bv zoals Primoz is niet iets wat veel navolging door andere ploegen heeft gekregen helaas en zelfs de cynicus Hans Vandeweghe was verbaasd over de openheid en ontspannen aanpak van de ploeg.
Kritisch volgen ben ik altijd voor maar het is hier wel vaak van dik hout zaagt men planken.

Gitan 24 november 2020 om 17:53

@Frank V: Merijn moest in de therapie ‘het’ klapstoeltje ceremonieel slopen. Hij is nu klaar voor volgend seizoen.

doorak 24 november 2020 om 18:34

Frank V de tijd van een biefstuk voor de koers eten, gewoon omdat het kan alltijd zo hard trainen als mogelijk plus zee veel kilomerers maken en een beetje masseren, die tijd js voorbij.
Meer data, meer inzicht, het van Gaal concept (of hoe heet die Hollander) de totale mens, het mentale aspect, specifieke voeding zorgen ervoor, diverse analyses (zoals KPMG daarin assisteert bij Sunweb) zorgen ervoor dat al die aspecten ook een naam hebben. Die namen komen vaak uit her zakenleven of topsport elders (usa)
Er niet van willen weten is achterop geraken.

Gitan 24 november 2020 om 22:39

Is dit een recordpoging Hoeveel open deuren kan ik in 1 post intrappen of hoe moeten we eea hier juist kaderen doorak?

doorak 24 november 2020 om 23:34

Gitan de slechte verliezer valt door de mand. Begrijpt context niet maar zoekt slechts een stok die er niet is omdat het mannetje eerder meermaals allerlei onzin uitkraamt en anderen hem erop aanspreken.

Gitan 24 november 2020 om 23:50

Leer misschien eerst eens je punt maken voor je weer de volgende duizend woorden vol gemeenplaatsen uit je klaviertje braakt.

doorak 25 november 2020 om 13:03

Gitan wederom zonder inhoud maar slechts hooliganisme.

Gitan 25 november 2020 om 13:20

Wat jij als ‘inhoud’ beschouwt, is een discussie helemaal een andere richting uitduwen met losstaande feiten die je eens ergens hebt opgepikt. En iedereen die jou aanspreekt op het feit dat je nonsens verkoopt, is een loser uiteraard.

Jammer genoeg heb je niet de intellectuele capaciteit om in te zien dat je op een totaal irrelevante manier discussieert en uit pure onmacht begin je dan maar mensen uit te zeiken.

Mijn gok? Totaal gefaald in het leven, en dan maar hier vruchteloos proberen je interessant te maken. Lachwekkende figuur.

doorak 25 november 2020 om 18:17

Het ging in deae reactie om feit dat aangever Frank V de termen die Zeeman gebruikt maar niets vind. In een "metafoor" mijn reactie dat tijden verandert zijn. Ofwel niets de andere kant opduwen. Je hebt het puur over je eigem reacties. Hooligan, IQ van ca 75 zekers.
Lezen is moeilijk voor je, ik heb in directe zin maar 1 persoon een loser genoemd en met recht was jij dat. Nu blijk je ook nog te liegen. Typisch hooliganisme.

Gitan 25 november 2020 om 18:33

Edit redactie: Niet doen.

Barry Batsbak 26 november 2020 om 09:20

Al met al is dit best nog wel een indrukwekkende bitchfight geworden.

AWestie 24 november 2020 om 13:36

Ook al ben ik wat meer te weten gekomen over Zeeman en het team, het interview komt toch niet helemaal uit de verf. De manier om Merijn Zeeman en zijn filosofie beter te leren kennen is via podcasts van het team zelf, LtD en met Thijs Zonneveld/AD.

Murcia 24 november 2020 om 13:55

Hij was ook een keer te gast bij de podcast van de Rode Lantaarn. Daar had hij meer tijd om op zaken in te gaan.

Frank V 24 november 2020 om 14:23

Ik vergat nog te zeggen na 'alles valt of staat natuurlijk met getalenteerde renners.' Klopt niet helemaal. Er is ook koersvernuft en een dosis geluk nodig. Het eerste: nog totaal ontbrekend, het tweede: hier en daar al te hulp geschoten. Is er inmiddels al een regenjasjes- en pipiprotocol Merijn?

AnderJ 24 november 2020 om 17:37

“koersvernuft […]: nog totaal ontbrekend”

Uhm, je herinnert je nog dat ene Lennart Hofstede in de kopgroep zat in de etappe waar Roglic hem het hardst nodig had en daardoor bij Roglic was op het moment dat Roglic hem het hardst nodig had. Dat vereiste naast geluk, koersinzicht.

Weet je wie zich laatst liet afbluffen? Wout van Aert in die sprint met Van der Poel. Nou ga ik niet zeggen dat Van Aert geen koersvernuft heeft. Dat heeft hij wel. De beste stuurlui staan echter kennelijk aan wal.

SnellePelle 24 november 2020 om 20:37

Zeeman praat Spekenbrink na.
Zielig..

S. Morgenstern 24 november 2020 om 20:50

Jij bent slecht op de hoogte van de geschiedenis van je ploegje en de klasjes waar zijn medewerkers regelmatig naartoe werden gestuurd.

SnellePelle 25 november 2020 om 08:44

Ik ben prima op de hoogte. En heb het niet over het verleden maar over het heden waarin hij nu ineens wegblijft van verwachting terwijl ze 5 maanden geleden tegen een ieder die het wilde horen riepen dat ze de tour wel gingen winnen met 3 kopmannen.

We weten allemaal hoe dat verlopen is, en ook wat de meerjaren strategie is van Spekenbrink.
Die lijkt hij nu ineens te kopieren omdat hij waarschijnlijk realiseert dat Roglic barstjes vertoont voor 3 weken topniveau en de rest niet goed genoeg meer is en dus op langere termijn ontwikkelingen moet wachten.

Het beste bouwt hij een klassieke ploeg die WvA aan groen kan helpen voor de Tour

S. Morgenstern 25 november 2020 om 09:11

Toon mij eens één van die interviews dan?

Ik lees hier namelijk helemaal niets wat anders klinkt dan de Zeeman die we al jaren kennen.

rahimns 25 november 2020 om 09:19

Waar heeft Zeeman ooit gezegd dat ze de Tour wel even gaan winnen met 3 kopmannen. Je verzint er ook maar van alles bij.

S. Morgenstern 25 november 2020 om 18:32

Kun je de quote noemen waar je je op baseerde?! Ik lees namelijk nergens ook maar iets wat in de buurt komt van hetgeen jij er van maakt. Ik ben serieus benieuwd wat jouw interpretatie teweeg heeft gebracht. Wellicht het misverstaan van het woord ´ambitie´? Of is er een andere zin die je verontwaardiging oproept?

ProfrondeZevenbergen 24 november 2020 om 22:37

Deel 1 vond ik leuker om te lezen. Dit is iets minder boeiend, maar toch leuk.
Ik verwacht nog een deel 3 over de klassieke kern en de sprintploeg. Of moeten we hier uit concluderen dat alle ballen op klassementen gaan?

kelderfan 25 november 2020 om 13:13

Kennelijk wordt de klassieke kern overgeslagen?

jaeger88 25 november 2020 om 19:00

Ik mis helaas een beetje het doorvragen, wat is er zo anders aan Oomen? Welke facetten om kopman te zijn mist Kuss nog?
Daarnaast met het enorm doorzagen over de talentontwikkeling kreeg ik de indruk dat hij met de technisch directeur van een voetbalclub zat. Daar kun je met talenten geld verdienen en besparen. Maar in het wielrennen als je budget hebt voor salaris kun je gewoon een kopman ophalen zonder transferuitgaven wanneer je wilt. (Kijk even naar Movistar met Mas en Lopez). Je hebt dat development team daarvoor niet nodig.

Jean Dumas 26 november 2020 om 18:20

Er zit niet zoveel rondetalent à la Roglic en Dumoulin in het huidige JV. Kuss en Bennett zijn geen kopmannen. Vooral benieuwd naar de ontwikkeling van Vingegaard.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair