Filippo Ganna reed Parijs-Roubaix al eens in 2018 voor UAE Emirates en in 2019 voor Team Sky. De eerste keer finishte hij buiten tijd, de tweede keer haalde hij de finish niet. Toch geldt de regerend en tweevoudig wereldkampioen tijdrijden deze zondag als schaduwfavoriet. “Ik zal vooral moeten volgen”, geeft hij in een Zoom-meeting mee. WielerFlits was daarbij aanwezig.
De 25-jarige Italiaan heeft dit seizoen zijn zinnen op de Helleklassieker gezet. Ondanks zijn twee eerdere deelnames bij de profs is dat geen gekke gedachte, want in 2016 won Ganna nog een helse editie van de beloftenversie. “Ik herinner me vooral de lange ontsnapping waarin ik toen zat”, vertelt hij. “Ik weet ook nog hoe ik kon wegrijden op de voorlaatste kasseistrook Hem. Maar wat me het meest is bijgebleven: de vele gravelstukjes die ik in mijn mond had, door het opspattende water. We hadden toen regen in het eerste deel van de race. Leuk dat je het aanhaalt, want het is fijn om goede herinneringen op te halen.”
Of hij datzelfde kunststukje komende zondag ook kan herhalen, vroegen we ons af. “Dat weet ik echt niet”, lacht hij. “Maar we starten wel met een plan, waarbij we vooral de andere favorieten zullen volgen. We zijn ons ervan bewust dat een aantal heel sterke renners aan de start staat. We moeten zien hoe de koers zich ontvouwt, maar het mag duidelijk zijn dat we in alle kleine groepjes mee moeten zitten. Ik zal proberen om mijn mentaliteit als achtervolger op de baan te gebruiken”, lacht hij opnieuw. “Als me het lukt om te volgen, ga ik proberen of ik een aanval kan plaatsen voor winst.”

Ganna op de nieuwe wielerbaan van Roubaix – foto: Cor Vos
“Het zal voor mij belangrijk zijn om vooraan te blijven koersen, om risico’s te minimaliseren. Ik heb Luke Rowe bij me, die zich de hele dag over mij gaat ontfermen. Ik zal zijn wiel volgen, want hij heeft veel meer ervaring dan ik heb”, aldus de Italiaan, die zich via speciale trainingen op de baan voorbereidde op Parijs-Roubaix. “Dat had ook een beetje te maken met de Nations Cup baanwielrennen in Glasgow, drie dagen later. Zo kon ik beide combineren. De inspanningen zijn enigszins te vergelijken. Of dat een goede keuze is geweest, zal komende zondag moeten uitwijzen.”
Een tijdrit van 260 kilometer
Toch blijft de tijdritspecialist liever weg van een (schaduw)favorietenrol. “Ik weet ook niet waarom mensen denken dat ik kan winnen, al wil ik wel iedereen bedanken voor dat vertrouwen. Ik heb hier twee keer eerder gereden: de eerste keer reed ik lek in het Bos van Wallers, tijdens de tweede sprong ik na twee stroken al in de ploegleiderswagen. Ik hoop nu dus vooral een stuk verder te raken, want aan die twee edities bewaar ik geen leuke herinneringen. Op de trainingen ging het goed, maar een wedstrijd rijden is nog iets anders. Al hoop ik natuurlijk op special legs.”
Ganna krijgt in de Hel van het Noorden gezelschap van een sterke ploeg. “Ik denk dat het een goede mix is. Er is veel ervaring dankzij onze koerskapitein Luke, maar ook Michał Kwiatkowski en Cameron Wurf hebben dat. Daarnaast zijn we met veel jonkies zoals Ben Turner, Magnus Sheffield en ikzelf. En dan is er nog Dylan van Baarle, een van de grandes van onze ploeg. Voor dit soort wedstrijden hebben we een superteam, ook met het oog op de toekomst. Maar daarmee koop je niets. We zullen zondag moeten laten zien wat dat waard is. Als er maar iemand van INEOS Grenadiers wint.”
De Italiaan zelf kijkt alvast uit naar Parijs-Roubaix. “Er zijn al veel landgenoten geweest die deze fantastische koers hebben gewonnen”, vertelt hij. “In de toekomst hoop ik hier toch eens te winnen, wie weet zelfs al op de korte termijn. Maar dat is geen makkelijke opgave. Er staan hier andere topfavorieten aan de start. Maar ik moet wel zeggen dat ik me na het Circuit de la Sarthe een stuk beter voel. Zondag zullen we weten of ik dicht bij een topresultaat kan zitten. Het parcours is in ieder geval wel op mijn lijf geschreven. Nu moet ik er alleen nog voor zorgen dat ik een goede tijdrit van 260 kilometer kan rijden”, grapt hij.

Filippo Ganna – foto: INEOS Grenadiers
34 Reacties
Super hard rijder. Zou wel eens voor de verassing kunnen zorgen. Dit is de enige die iedereen uit de wielen kan rijden.
Er is niemand die een MvdP uit de wielen gaat rijden
De enige die iedereen uit de wielen kan rijden, voor iemand die nog nooit een deftig resultaat in PR (of eenders welke andere klassieker) gereden heeft? Vreemd statement.
Ver-assing?
Ik hoop inderdaad niet dat hij voor een verassing gaat zorgen.
@Merlin Als er iemand verschroeiend hard kan rijden, is het Ganna wel.
Zie hem niet winnen tenzij hij geluk heeft
Dus hij trainde voor de baanwedstrijden in Glasgow. En gaat drie dagen na PR die baanwedstrijden rijden. Dat zegt genoeg; exit kanshebber.
Hij mag me verbazen hoor, en Cancellara kon het op de power, maar als we hem nauwelijks zien en hij tijdig in de remmen knijpt, voordat zijn baanspieren en -billen eraan zijn ben ik niet verbaasd.
Kijk enorm uit naar zijn optreden. Ik zou hem wel een poosje voorop laten tijden met zijn postuur, die walst de hele boel plat daar.
Alleen maar linksaf?
Wel eerst naar rechts om de baan op te draaien.
Niet remmen!!
Ik zie eerder Ganna als in een innige omhelzing met een lantaarnpaal eindigen dan met een kei in zijn koffer naar huis gaan. Hij wil zo ontzettend graag keihard gaan rammen en kondigt het allemaal zo gedecideerd een trots aan…
Staan die langs de stroken dan of mag het ook een windmolen zijn?
Als je hem in de Giro zijn enorme lijf naar boven zag slepen op bepaalde hellingen, zie je wel dat het talent aanwezig bij Ganna.
Uit het aantal jaar dat ik het wielrennen volg weet ik: Talent is talent, op welk terrein dan ook.
Zou me dan ook niet verwonderen dat deze Ganna zondag een rol van betekenis speelt.
Het zou kunnen gebeuren. De tijdrithouding is immers ook een gebedshouding en overgave aan de voorzienigheid. https://www.facebook.com/bisdomparamaribo/photos/a.456184331099152/3627633433954210/?__cft__%5B0%5D=AZWAslFTXRvWsu3h1jF1feDm5nqapcxiefDjWdfQ-w1mw1ioGlDXSwop5LS1Wo1B4treNGyV_0_9X0znXLfXx1pmoqQ3fILruPiDPb2cGLaG3iCc0STF809czcJtNS3AwMO29VGIFvn5XQcp7p6HQ9oq&__tn__=EH-R
Parijs-Roubaix op kasseien en de baanwedstrijden drie dagen later: dat bijt elkaar toch?
Dat dus. Slaat nergens op.
Ik ga bij het kijken een café mentaliteit gebruiken.
En hoe is die :-)?
De enige echte opvolger van Franco? Het zou prachtig zijn! En Ineos? Wat mij betreft van de meest gehate ploeg naar één van de smaakmakers. Goed bezig daar!
Helemaal eens dat Ineos new style zowel in klassiekers als rondes van een week heel attractief koerst!
Hopelijk voor Ganna wordt hij opvolger van Franco de winnaar, en niet van de Franco die zonder omkijken en ‘io vinco!’ roepend naar de piste dendert met een oude Franse krijger in zijn wiel, die hem vervolgens op de streep weet te kloppen :-)
Duclos Lasalle, wat een legende. Tot hayman één van de grootste verhalen van deze klassieker en de reden voor terpstra, Gilbert, van avermaet om altijd nog een beetje hoop te bewaren
Hopelijk geen keirin op kasseien…
Lijkt me een alles-of-niets verhaal.
Zelf zie ik het niet zo snel gebeuren voor Ganna. Misschien over een jaar of twee.
Ganna is geen Keirin renner dus dat zal wel meevallen
Wist ik hoor, was me om de K-K klank te doen.
Als The Ramones ‘The KKK took my baby away’ zingen, dan hoeft dat ook niet echt gebeurd te zijn om te beklijven…
Ik weet wel waarom mensen denken dat ie kan winnen. Cancelara, Tony Martin in een tour rit hier, Wiggins, allemaal zelfde type renners.
Dat zijn sowieso al 3 totaal verschillende renners en Ganna is weer een ander type.
Cancellara was naast keibruut ook ontzettend handig, wendbaar, geslepen, vernuftig en medogenloos. Een echte klassieke renner. Wellicht dat Filippo even hard pedaalramstats naar voren tovert doch is het verder een tabula rasa qua Het eendaagse. Iets wat overigens Wiggo en Martin nooit gekund hebben hè.
Bwa, Wiggins reed bij zijn debuut direct naar een 9de plaats hier, en dat in het groepje achter de winnaar als ik het mij goed herinner.
Nee, dat herinner je je niet helemaal juist. DNF in 2003, 2004 en 2005, 49e in 2006, 25e in 2009, 90e in 2011, etc.
“Goed op de kasseien rijden is zo weinig mogelijk op de kasseien rijden”, zei een 4-voudig winnaar onlangs nog. Met het voorspelde droge weer is er voor Ganna misschien meer mogelijkheid om naast die kasseien te knallen. Benieuwd of hij goed stof verteert, schrijf ‘m toch maar op.
Ganna lijkt me bij uitstek iemand die ze gewoon middendoor, bovenop, moet nemen. Veel van die handige kantjesrijders zijn coureurs met een surplus aan parcourskennis en/of verregaande handigheid. Ganna heeft dat allebei niet echt en moet het van zijn ongelofelijke poten hebben.
Handigheid heeft ie wel als baanrenner hoor.
@paul Pogacar kraakte hem bijna in RVV en Ganna heeft wel iets meer power