Sagan over Olympische Spelen: “Parcours ligt me niet”

vrijdag 25 oktober 2019 om 12:55
Sagan over Olympische Spelen: “Parcours ligt me niet”

foto: Cor Vos

Gisteren werd duidelijk dat Peter Sagan komend jaar zijn debuut zal maken in de Giro d’Italia. De drievoudig wereldkampioen zal in 2020 echter ook aan de start staan van de Tour de France. “Het zal een zwaar seizoen worden met de klassiekers, de Giro en de Tour”, zo citeert Cyclingnews.


De laatste maanden werden de geruchten over een allereerste Giro-deelname steeds hardnekkiger. Sagan bevestigde het nieuws gisteren tijdens de presentatie van de aankomende Ronde van Italië. “Ik zal mijn seizoen goed moeten plannen, aangezien het een zwaar jaar zal worden. Maar ik wilde echt iets nieuws proberen”, aldus de renner van BORA-hansgrohe.

Sagan werd de voorbije jaren al drie keer wereldkampioen, maar een Olympische titel ontbreekt nog op zijn palmares. Toch denkt Sagan niet aan de Olympische Spelen van volgend jaar. “Het parcours in Tokio ligt me niet”, aldus de Slowaak, die zich vooral zich richten op de voorjaarsklassiekers en de grote rondes. De 29-jarige coureur zal voor het eerst de Giro en Tour combineren.

“Het is afwachten hoe dat zal verlopen. De Giro komt al vrij snel na de klassiekers, terwijl er slechts één maand zit tussen de Giro en de Tour. Ik zal wellicht geen tijd hebben om het NK te betwisten. Ik zal een goede balans moeten vinden tussen trainen en koersen. Ik zal in het voorjaar waarschijnlijk in Argentinië rijden, gevolgd door Tirreno-Adriatico en de klassiekers.”

Dit artikel delen:

10 Reacties

west 25 oktober 2019 om 13:15

De dubbel was te verwachten… En als ie beide puntentruien wint zie ik em ook nog wel de Vuelta doen voor een legendarische Tripple. Als iemand dat kan.

Massimo Bataille 25 oktober 2019 om 14:32

Vuelta is als sprinter niet zo evident om de puntentrui te nemen. Gaat meestal naar klimmer/klassementsman
Je kan niet eventjes half in conditie ( en zeker niet na de Giro en de Tour ) de puntentrui nemen in de Vuelta. Je kan hem zelfs niet uitrijden als je niet topfit bent.

koos1 25 oktober 2019 om 13:22

Dus toch de combinatie Giro en Tour. Vraag me af of hij de Tour dan puur voor winst in de lastigere etappes gaat rijden of dat hij toch weer voor de Groenetrui gaat rijden. Als ze Ackerman meenemen naar de Tour zal die toch eerste sprinter worden voor de vlakke massasprints. Dan zal de groenetrui lastig worden, ervan uitgaande dat niet Sagan en Ackerman allebei gaan meesprinten in de massasprints.

Devoronian 25 oktober 2019 om 15:19

Dat lijkt me inderdaad een lastig vraagstuk. Ik denk dat het moeilijk is om iemand als Sagan het recht om mee te mogen sprinten in massasprints te ontzeggen, zeker als je bedenkt dat ie al jarenlang consequent top 5 en vaak zelfs podium rijdt in de vlakke sprints door zijn plaatsing. Wellicht dat Ackermann meer kans heeft om te winnen in een vlakke sprint maar hij is waarschijnlijk niet zo constant. Het lijkt me lastig om daartussen te kiezen als ploegleiding. Maar het is ook afwachten hoe Sagan de dubbel verteert.

Pizzi 25 oktober 2019 om 13:51

Klassiekers, Giro én Tour. Ik wens Peter veel succes.

Romāns Vainšteins 25 oktober 2019 om 14:52

Klassiekers als hoofdfocus en dan met een knoeperd van sponsorbril op de kneiter op een rit jagen in de giro om bij het pakken ervan af te stappen, vervolgens weer groen winnen in de tour en met een nog grotere knoeperd van een sponsorbril toch in Tokyo efkes je sympathieke bakkes te tonen.

Dat zal m zijn.

Titaantje 25 oktober 2019 om 16:22

Klassiekers, Giro en Tour. Slecht idee. Dat is geen vormpiek, maar een hoogvlakte.

Kannibaal van Schepdaal 25 oktober 2019 om 18:54

Twee weken Giro is minder koersdagen dan California en Zwitserland samen, wat hij normaal rijdt. Afstappen na rit 13 en rustig opbouwen naar de Tour. Klassiek voorjaar afbreken na Roubaix ipv na Amstel Gold Race. Moet lukken, maar mag zich dus niet leeg rijden in de klassiekers zoals dit jaar het geval was.

roeleur 26 oktober 2019 om 15:20

“Ik zal wellicht geen tijd hebben om het NK te betwisten.” Mag een Slowaak daar aan mee doen ?

Pizzi 26 oktober 2019 om 15:56

Nationaal kampioenschap ;)