Rudy Pevenage: “Ferrari werkt nu in Tenerife, op de Teide”

dinsdag 19 mei 2020 om 13:15
Rudy Pevenage: “Ferrari werkt nu in Tenerife, op de Teide”

© Cor Vos

Rudy Pevenage laat nog eens van zich spreken. De ex-ploegleider van Jan Ullrich weet dat dokter Michele Ferrari nog steeds werkt. “In Tenerife, boven op de Teide. Ze noemen hem nu geen Ferrari meer, maar Testarossa.”

Een paar maanden geleden bracht Pevenage zijn biografie ‘Der Rudy‘ uit. De anekdote over het bewuste colablikje met de dubbele wand blijft ons natuurlijk bij. Er is het verhaal van de bloedzakken in lege melkpakken En het gaat ook over zijn band met Fuentes. Maar Pevenage oogstte behoorlijk wat kritiek, onder meer van Eddy Planckaert en Johan Bruyneel.

In een interview met Cyclingnews, probeert de 65-jarige Oost-Vlaming uit te leggen dat zijn biografie vooral géén dopingboek is. “Maar de Vlaamse kranten maakten alleen melding van die twee pagina’s waarin het wel over doping gaat. En dat werd dan overgenomen door de Duitse media, door journalisten die geen Vlaams begrijpen.”

Omerta
De kritiek legt hij naast zich neer. “De omertá, weet je wel. Ik zou het niet erg vinden als Johan Bruyneel of Lance Armstrong of iemand anders me zou opbellen. Maar dat doen ze niet, want ze waren erbij. Ze weten allemaal dat ik gelijk heb. Maar nog eens, dit was geen dopingboek. Dat had ook gekund, maar ik wilde het niet. Ik heb veel te veel vrienden in het wielrennen.”

En dan dropt Pevenage toch weer een bommetje. “Of het wielrennen nu proper is? Schoner”, zegt hij. “Zeker niet zoals vroeger. Dat kan ook niet. Nee, ik denk dat het wielrennen nu proper is.” Maar hij vertelt er meteen ook bij dat dokter Ferrari, de man achter Lance Armstrong, nog actief is. Ondanks een levenslange schorsing.

Testarossa
“Hij werkt in Tenerife, op de Teide”, zegt Pevenage. “Normaal zouden ze dat moeten weten. Ík weet het, terwijl ik niets meer te maken heb met wielrennen. Testarossa. Ze noemen hem geen Ferrari meer. Zijn naam is nu Testarossa. Het interesseert me niet waarom hij daar is. Ik weet dat hij er werkt. Misschien gebruiken renners nu kleinere dosissen, zodat het in hun bloedpaspoort niet zichtbaar is.”

Begin februari werden Fuglsang en Lutsenko nog in verband gebracht met Ferrari. Anti-dopingorganisatie CADF werd daarover getipt, maar besloot – na ontkenning van zowel de betrokken renners als het Astana-team,  de zaak te laten rusten…

Dit artikel delen:

28 Reacties

jacco4 19 mei 2020 om 13:38

Ik denk ook dat de UCI gewoon weg niet de middelen heeft om de grote jongens aan te pakken. Ze pakken soms kleine visjes en dan lijkt het of het systeem allemaal werkt. Ik denk dat Pevenage wel gelijk heeft met testarossa. De wielerwereld is er nog zeker niet, we moeten kritisch blijven. Want de wielerwereld en sportwereld zijn hardleers.

guyremgabdel 19 mei 2020 om 14:20

De UCI moet ook soms eens willens nillens kiezen tussen de zgn. pest en de cholera (of moet ik nu covid-19 vermelden?). Gaan ze tot op het bot, dan gaan er koppen vallen en gaan terug veel landen de wielersport gelijk stellen met dopinggebruik, waardoor het als een boemerang terugkeert naar de wielersport en veel sponsors terug afhaken. Zeker in de huidige crisistijd zijn alle sponsors broodnodig.

Koersmaniak 19 mei 2020 om 13:58

Zou goed mogelijk zijn.
Even gegoogled: zie wel linken tussen de namen Ferrari en Testarossa.

Tommetjen 19 mei 2020 om 14:00

Hahaha

VerstandOpNul 19 mei 2020 om 21:15

Ik zou adviseren vooral níet op ‘Images’ te klikken..

Scott Sunderland 19 mei 2020 om 14:03

Het zou me niets verbazen nee. Dat Ferrari dan niet effectief wordt opgespoord / aangepakt / ontmaskerd zal meerdere redenen hebben. Er kleeft een hoop geld en invloed aan die man.

jacco4 19 mei 2020 om 14:06

Helemaal gelijk.

Arie den Blanken 20 mei 2020 om 09:49

Dat denk ik ook. En wat mij betreft hoeft dat ook niet. Wielrennen is juist aantrekkelijk om te volgen omdat niet altijd de winnaar is wie het hardst fietst. Het is als kijksport zonder de factoren list en bedrog een vreselijk saaie bedoening.

Panache 19 mei 2020 om 15:07

Rudy Pevenage komt altijd over als een aardige, maar ook wat domme persoon. In ieder geval niet de meest overtuigende bron.

guyremgabdel 19 mei 2020 om 15:15

Schijn bedriegt. Ik heb hem gekend ook als renner en weet dat hij heel slim en sluw is op koersvlak. Wees maar zeker dat heel veel dingen kloppen. Maar de omerta hé.

Romāns Vainšteins 19 mei 2020 om 16:02

Klap je nu je bron de school uit?

Samlambeej 19 mei 2020 om 16:18

Tis bijna een belediging dat hij denkt dat wij dat zomaar geloven.

Louter anekdotisch en geen enkele aanwijzing. Rudy maakt zich graag interessant.

guyremgabdel 19 mei 2020 om 17:30

RV, de omerta hé

LB108 19 mei 2020 om 15:46

Ai ai woont Annemiek daar niet meer dan de helft van haar jaar

LucasR 19 mei 2020 om 16:27

Jajoh. Een oude Belgische coureur – een aardige maar niet al te snuggere vent, met – zo valt hier boven te lezen – wel dégelijk een boel koersslimheid – beweert dat Ferrari onder de naam ‘Testarossa’ (ik moest lachen) actief is op de Teide. En jij vindt Van Vleuten direct verdacht.

Doordrijver 19 mei 2020 om 17:19

Je kan ook niet beweren dat hij daar niet werkt, tenzij officieel wordt onderzocht. Het is best aannemelijk. Dat maakt niet zozeer van Vleuten verdacht maar eerder fuglsang en co.

Jean Dumas 19 mei 2020 om 17:35

Iedereen traint op de Teide, dus doet dat vanwege Ferrari? Dat is de omgekeerde wereld. Maar het Fuglsang-verhaal krijgt steeds meer body.

LB108 19 mei 2020 om 21:24

Wakker worden jongens

LucasR 19 mei 2020 om 23:25

Je bedoelt “sheeple” denk ik. Staat er ook niet een 5G-mast op de Teide?

Bikeage 19 mei 2020 om 23:56

Misschien wel een Ping Pong Paella!

Barry Batsbak 20 mei 2020 om 08:58

Ja, Annemiek verdacht? Wout van Aert pakte op de Teide de KOM af van Chris Froome. Zo lust ik er nog wel eentje. Praktisch de halve wielerwereld traint daar.

john 19 mei 2020 om 17:08

Dus als Fuglsang en Lutsenko en Astana zeggen we gebruiken niks ja dan is dat zo, Zullen ze dat ook bij die Engelsen doe nee we gebruiken niks en de Engelsen gebruikte nog lang tot ieders tevredenheid

ProfrondeZevenbergen 19 mei 2020 om 21:00

Ja tuurlijk de Engelsen, want de rest is al jaren schoon.

Ligthning 19 mei 2020 om 18:05

Pevenage is slim en geslepen. Die zeer goed op de hoogte was, wat er allemaal gebeurde. En die nu nog steeds zijn contacten heeft. Ga er maar van uit dat hetgeen hij hier stelt, de waarheid is. Verder bevestigt dit nogmaals, voor zover nodig, dat Ferrari niet alleen door de politiek en het gerecht beschermd werd, maar ook door de UCI. De UCI wil namelijk niet dat er teveel aan het licht komt.
@Lucas R
Jij kent duidelijk het wielerwereldje niet. Anders zou je weten dat Pevenage allesbehalve “een niet al te snuggere vent” is. Maar zijn dopinggesjoemel als renner en als ploegleider en het feit dat hij nog steeds de meeste feiten uit het verleden achterhoudt, maken van hem wel een verwerpelijk persoon.

Romāns Vainšteins 19 mei 2020 om 19:58

edit wf: doe normaal

Adrianus 19 mei 2020 om 20:26

@Romans Vainsteins Wat wel jij hier mee suggeren?
Dit lijkt een ongepaste insinuatie!

Romāns Vainšteins 19 mei 2020 om 22:01

Gasten, dat was een grap. Testarossa, roodhoofd, bijnamen, Fuentes, bingo.

Dikke vette wedden dat een vergelijkbare grap met Vino als juttekop was blijven staan?
Laat je niet zo kennen.

Headlines

Materiaalzone

Populair