Lance Armstrong begon op zijn 21ste met doping
Lance Armstrong won in 1993 het WK op 21-jarige leeftijd - foto: Cor Vos (archief)
maandag 18 mei 2020 om 17:21

Lance Armstrong begon op zijn 21ste met doping

Lance Armstrong (49) geeft toe dat hij op zijn 21ste voor het eerst aan de doping zat. Dat vertelt de Texaan, die zijn zeven eindzeges in de Tour de France kwijtraakte nadat hij het gebruik ervan had bekend, in het eerste deel van de ESPN-documentaire die eind mei op tv komt in de Verenigde Staten. Dat meldt CyclingWeekly.

Armstrong begon rond 1992, toen hij bij Motorola zijn profdebuut maakte, met het gebruik van cortisonen. Een jaar later won hij in Oslo het wereldkampioenschap. Pas daarna stapte Armstrong over op EPO.

“We waren wat aan het knoeien met die cortisonen of wat er ook rond ging, maar EPO was van een heel ander niveau. De voordelen van onze prestaties waren zo groot dat de sport overging op die nieuwe raketbrandstof. Dat was toen de beslissing die we moesten maken”, aldus Armstrong, die zegt in 1995 te zijn gaan samenwerken met dopingdokter Michele Ferrari.

Vier jaar later won hij de eerste van zeven Tour de Frances, nadat hij teelbalkanker had overwonnen. “Of de kanker het gevolg was van dopinggebruik? Dat weet ik niet. Maar ik sluit het zeker niet uit. Ik kan wel vertellen dat ik één keer in mijn leven groeihormonen gebruikte. En dat was in 1996”, vertelt hij.

Armstrong bekende in 2013 doping te hebben gebruikt tijdens zijn carrière. Daarop werd hij levenslang geschorst door USADA en moest hij een miljoenenboete betalen aan de Amerikaanse overheid. De documentaire is van de ESPN-serie ’30 for 30′ en in twee delen te zien. Het eerste deel gaat in première op 24 mei, de tweede volgt een week later.

RIDE Magazine
32 Reacties
Sorteer op:
18 mei 2020 17:23
Business as usual.
18 mei 2020 17:33
Tja, de meeste experimenteren op die leeftijd.. next
18 mei 2020 18:05
Ik ben een groot voorstander van het zo vroeg mogelijk beginnen met doping. Zodra je bij de profs zit; vooruit me de geit, meteen beginnen des te langer heb je er profijt van.
    18 mei 2020 18:55
    Slik...
    18 mei 2020 20:31
    Bij de beloften kan ook prima al, gewoon zodra ze 20 zijn, hopsakee.
    19 mei 2020 11:02
    Mijn zoontje heeft net leren fietsen en heb voor de zekerheid zijn eerste shot gegeven.
    19 mei 2020 12:31
    Mijn zoontje is pas geboren en heb voor de zekerheid maar een eerste shot gegeven
18 mei 2020 19:00
Waarom toch elke keer weer aandacht van wielrenners uit deze generatie. Achteraf gezien grote lachertjes. We hebben jarenlang naar wedstrijden voorgelogen en bedrogen door dit soort types. Totaal geen behoefte om naar te kijken.
    18 mei 2020 19:04
    En ondertussen vernoem je jezelf naar Peter Winnen...

    - Een dopingzondaar die de veters van Armstrong nog niet zal mogen strikken.
18 mei 2020 19:08
Dat hij wellicht zijn eigen kanker heeft veroorzaakt door doping... en hoe hij daar later van geprofiteerd heeft, sick.
    18 mei 2020 20:59
    Hij heeft nog steeds een hoop mensen geïnspireerd en moed gegeven, ook als dat mogelijk om minder altruïstische redenen was.

    Ik ga er vanuit dat er ergens wel goede bedoelingen waren die hun doel hebben bereikt, het is geen Bond-villain.
    19 mei 2020 12:36
    Maar tegelijkertijd veel mensen kapot gemaakt dit tegen hem in gingen en het wielrennen zelf veel schade toegebracht.
    19 mei 2020 12:38
    @deel koepel - Het effect dat je beschrijft is er inderdaad, maar voor Armstrong is dat slechts een bijkomend effect geweest.
    Door kanker zo te gebruiken als hij deed werd hij ‘larger then life’ en bijkans onaantastbaar: dat gaf hem nog meer vrijbrief om te doen wat hij deed en heeft hij vele mensen monddood gemaakt. Wat kon je zeggen? Alles werd ontkracht met het oneigenlijke argument kanker te hebben overwonnen als een verhaal van ‘the American Dream’.
    Hij is wel veel slimmer en redelijker dan Donald Trump, maar de paralellen zijn duidelijk aanwezig. (En als zijn fall of grace niet had plaatsgevonden dan had een presidentschap van de USA best mogelijk geweest)
18 mei 2020 19:35
Het zou pas echt leuk zijn als zijn tegenstanders van toen ook bekennen (ervan uitgaande dat die het allemaal ook deden).
    18 mei 2020 19:43
    Laat ons wel wezen, op vlak van (zijn verschrikkelijke) karakter is er dan nog steeds een heel groot verschil met de overgrote meerderheid van de dopingzondaars van toen.
    18 mei 2020 19:53
    Bedoel je niet het gebrek aan karakter van zijn concurrenten?
    18 mei 2020 20:07
    Nee, ik heb het over de arrogante en agressieve mannier waarop hij zich steevast gedroeg tegenover de pers, concurrenten en ex-ploegmaats. Dat heeft niets met doping te maken.
    18 mei 2020 22:10
    Ik zou liever eens zien dat iemand uit de top 10 van de 7 verloren tours de overwinning opeist. Dat dat niet gebeurt zegt eigenlijk voldoende
    18 mei 2020 22:23
    Armstrong had gewoon een mentaal overwicht op al zijn tegenstanders van destijds. In de koers vandaag de dag walst er geen over heen zoals hij. Die knakker stond met al zijn allure, welbespraaktheid en totale overzicht al met 3-0 voor voordat de koers begon. Het is eigenlijk jammer dat Armstrong niet gewoon al de jonge Contador tegen het lijf was gelopen zo 2006, 07, 08 want dat is eigenlijk de enige echte meester nadien. Of je moet Brailsford meerekenen als renner.
    18 mei 2020 23:42
    @RV, eens wat betreft Armstrong en dat hij nooit meer een echte opvolger heeft gehad, maar ik snap niet hoe je bij Contador komt. Contador is nooit de patron geweest en al helemaal niet in de eerste jaren van zijn carrière. Als je dan toch een naam wilt noemen nomineer ik Nibali en Cancellara.
    18 mei 2020 23:54
    Nibali heeft toch totaal niet de uitstraling van een patron? Eerder een ietwat timide figuur die altijd op zijn hoede lijkt voor iets onbestemds en zich af en toe nogal onhandig uitspreekt tegen iets dat hem op dat moment om onduidelijke redenen op de lever ligt...
    19 mei 2020 07:15
    @Limal, helemaal gelijk. Niemand was gelijk aan Armstrongs narcistische onderdrukking en arrogantie. Hoe hij mensen bedreigd heeft en levens geruïneerd heeft, juist ook buiten het wielrennen, lijkt op hoe maffiabazen dat doen.
    En dat mensen ook nog op kijken tegen iemand met zo'n 'sterke' persoonlijkheid is kortzichtig, alhoewel het uiteraard evolutionair goed te verklaren is.
    Maar goed, Lance heeft zijn aandacht weer gehad, hopelijk is het weer even stil.
    19 mei 2020 07:40
    Yep, helemaal mee eens iLLan.
    19 mei 2020 12:48
    Ze zijn ook bijna allemaal wel betrapt hoor. Alleen Carlos Sastre & Cadel Evans hebben nog steeds een ‘schoon’ imago.
18 mei 2020 19:59
alé net zo oud als Villalobos.
    18 mei 2020 20:43
    Die was er al eerder bij. Nu 21, maar positieve staal is al van een jaar geleden. Ik gok dat hij toen 20 was
    18 mei 2020 21:01
    oh ja

    whatever
19 mei 2020 06:39
Gaat onze Miguel zijn medaille opeisen nu? Komt ‘ie naast Abraham als zowel WK op de weg als ITT.
19 mei 2020 09:39
Armstrong heeft altijd beweerd dat hij clean was bij zijn comeback in 2009 en 2010. Zegt hij dat nu nog steeds?
20 mei 2020 01:53
Ik heb een heerlijk naieve kijk op het hele wielrennen,ik wil gewoon zo'n 3 uur of langer een spannende klassieker of bergetappe zien met veel spanning sensatie en tactisch benul of onbenul met als resultaat een al dan niet verdiende winnaar.Als ik na een week maand of jaar plots te horen krijg dat het niet spannend of sensationeel was omdat er doping was gebruikt dan ga ik daar niet in mee.Voor mij is wielrennen entertainment en bij andere vormen van entertainment gaan we ook niet met terugwerkende kracht iets minder goed vinden omdat de schrijver of muzikant zo zat of stoned was toen hij de klus klaarde.Nog een vraag aan dopingpuristen wat als product eerst legaal is en dan op lijst komt?Alle voormalige gebruikers met terugwerkende kracht straffen?
    20 mei 2020 07:31
    Eens, mooi verwoord.

    Als er bedriegers zijn beperk die schande dan tot de koersen waar ze meer mogen rijden, achteraf uitslagje aanpassen is een verschrikking.
20 mei 2020 08:45
Ik krijg steeds minder zin om wielrennen te kijken (momenteel geen keuze natuurlijk); we weten niet zeker of er een gelijk speelveld is.
Zelf racefietsen trouwens geen probleem.

Reacties zijn gesloten.