Roompot Oranje Peloton stapt volledig over op schijfremmen

Door , zondag 10 januari 2016 om 09:30
Roompot Oranje Peloton stapt volledig over op schijfremmen

foto: Marcel Koch

Een wereldprimeur voor Roompot Oranje Peloton. De Nederlandse ProContinentale-ploeg stapt als eerste profteam volledig over op schijfremmen.

Reglementair is de overstap nu al mogelijk doordat de UCI de testfase in 2016 heeft verlengd naar een onbeperkt aantal wedstrijden. Officieel zijn schijfremmen door de UCI nog niet geïntroduceerd.

Teams mochten vorig jaar al eens in een aantal wedstrijden testen met het nieuwe remsysteem. In de Eneco Tour behoorde Roompot tot een van de eerste ploegen die daar gebruik van maakte. De resultaten waren zo positief dat het ploegmanagement heeft besloten volledig over te stappen op het nieuwe remsysteem.

foto: Marcel Koch

foto: Marcel Koch

Een geleidelijke overgang van velgrem naar schijfrem was voor Roompot Oranje Peloton niet mogelijk. “Praktisch is dat niet te doen omdat je dan met verschillende fietsframes en wielen komt te zitten”, zegt Henk Schipper, technisch manager van de ploeg. Samen met ploegleider Jean-Paul van Poppel leidt hij de overstap in goede banen. “Ook fietsconstructeur Isaac heeft alles op alles gezet om de aangepaste Element SL-frames op tijd te kunnen leveren.”

Volgens Schipper is dat ook de reden dat teams nog niet massaal overstappen. Het merendeel van de fietsmerken heeft nog geen aangepast frame voor schijfremmen. Een andere niet onbelangrijke reden is dat niet alle renners het nieuwe remsysteem zien zitten. “Dat conservatisme verbaast mij”, zegt Schipper. Hij benoemt drie grote voordelen van schijfremmen. Een kortere remweg in de regen, betere dosering (in afdalingen) en nooit meer vervormde velgen door oververhitting. “Wanneer renners van andere ploegen de pluspunten gaan zien, zullen zij snel volgen. Als ploeg zijn wij nu in het voordeel”, aldus Schipper.

foto: Marcel Koch

foto: Marcel Koch

Wie graag de nieuwste Isaac Element SL met SRAM Red Hydraulic wil, moet nog even geduld hebben. De fiets waar Roompot Oranje Peloton dit seizoen mee rijdt is voorlopig niet te koop voor consumenten.

Dit artikel delen:

22 Reacties

wolfje 10 januari 2016 om 09:43

Die zag ik niet aankomen. Knap dat ze als klein ploegje voor lopen op o.a Sky, Etixx, BMC en al de andere grote ploegen. Ik ben heel benieuwd wanneer en hoeveel winst ze kunnen behalen met de schijfremmen en ook wel een klein beetje bezorgt over mogelijke valpartijen

Wielerfan1987 10 januari 2016 om 09:50

Een mooie Primeur ook voor Isaac die daarmee direct de publicitaire vruchten van plukt.
Goeie truc van de ploeg!

KeesD 10 januari 2016 om 09:58

Nadeel; lastiger met wielwissel.
Voordeel; onder alle omstandigheden goeie remmen en het oogt vet. :-)

rahimns 10 januari 2016 om 10:23

Is het echt lastiger met wielwissel, kan me haast niet voorstellen dat daar niet goed over is nagedacht

xistnc 10 januari 2016 om 10:26
Quote:
De fiets waar Roompot Oranje Peloton dit seizoen mee rijdt is voorlopig niet te koop voor consumenten.

Is dat niet juist een voorwaarde voor registratie van de fiets bij de UCI?

karper 10 januari 2016 om 10:28

Goede (publiciteits)actie

haroldvc 10 januari 2016 om 10:34

Hoe langer duurt het om een wielwissel te doen met schijfremmen? 10 seconden of spreken we over 30 seconden?

maklukzat 10 januari 2016 om 10:49

Roompot is natuurlijk een kleinere ploeg en zal de omslag sneller kunnen maken. Maar het zal ook wel met publiciteit te maken hebben. Een primeur te pakken hebben is goed voor de sponsor. Hopelijk hebben de renners er niet teveel hinder van.

Quintenri 10 januari 2016 om 10:59

@ haroldvc
Zeker geen 30 seconden. Misschien 15 seconden ipv 10. Misschien zelfs niet veel langer, want zo moeilijk is een wiel met een schijfrem helemaal niet te vervangen. Tenzij men, terwijl het wiel eruit is, per ongeluk de remmen toeknijpt met de hand. Dan plakken de remblokjes tegen elkaar en kan men het vergeten :)

Thijs E 10 januari 2016 om 11:14

@Rahims: zorgen dat de schijf tussen de blokken komt is een kwestie van goed mikken, je hebt nog geen mm speling per kant. Komt bij dat remschijven vaak gecombineerd worden met steekassen en je moet twee keer mikken.

Worden er geen steekassen toegepast, dan worden de openingen in de vork vaak naar voren gericht om de reactiekrachten tegen te gaan.

Hakkie2 10 januari 2016 om 11:37

@xistnc: ik weet dat de fiets bij baanwielrennen 9 maanden na de invoering voor wedstrijden ook te koop moet zijn voor consumenten. Geen idee of dat voor wegwielrennen ook geldt.

storm-biker 10 januari 2016 om 11:53

@Hakkie2 Die regel geld voor elke onderdeel van de fiets waar de profs mee rijden. Maar heb het idee dat die regel niet zo strak gehandhaafd wordt. De speciale Continental Competition tubes waar de profs al minstens 2 jaar mee rijden zijn bijvoorbeeld nog niet beschikbaar voor de consument. En dat willen ze zo houden ook gok ik.

jooprioolpijp 10 januari 2016 om 12:22

Vet! Het plaatje boven is een steekas lijkt me. Is misschien iets langzamer maar wel stijver. W.b.t. het mikken van de schijf tussen de blokken denk ik dat het niet lang duurt voordat de remhoeven een soort geleidesysteem krijgen -als ze dat al niet hebben. Voordeel van schijven is weer dat de rem niet open gezet hoeft te worden bij wielwissel.

frankusa 10 januari 2016 om 12:36

en het voordeel van steekassen is dat de schijf altijd op dezelfde plek zit. met quick realeases wil dat nog wel eens net niet hezelfde zijn

GekkeHenkie 10 januari 2016 om 13:02

Het lijkt me wel vervelend voor een neutrale materiaalauto, omdat die schijven op verschillende wielen altijd weer net iets anders staan. Daarnaast ook nog dat de een met steekas en de ander met quick releases rijdt zal ook vervelend zijn. Dan heb je zo al minstens 3 soorten wielen die je mee moet hebben.

Over de voordelen, dat harder remmen in de regen is volgens mij echt onzin. Als ik in de regen mijn rem in knijp blokkeert mijn achterwiel. Met schijfremmen zal het achterwiel niet harder blokkeren oid.

Thijs E 10 januari 2016 om 14:11

Ik heb een racefiets met remhoeven, crosser met canti’s/’s winters Magura HS33, een MTB met afwisselend Hope hydraulische of Avid BB& mechanische schijfremmen. Daarnaast gereden met Maugura, Avid, Hayes en dan nog in de vroege dagen met V-brakes van verschillende merken. Het remt allemaal, maar schijven remmen met minder handkracht harder en zijn beter te doseren.

De totale vertraging die je kunt overbrengen op het wegdek is inderdaad afhankelijk van je, fiets, je techniek en met name je banden. Maar met licht te bedienen, beter te doseren remmen is die maximale vertraging makkelijker te benaderen, zeker als dat tig keer achter elkaar moet.

Hakkie2 10 januari 2016 om 14:22

@storm-biker: nee, volgens mij is de fiets van het werelduurrecord van Wiggins ook nog niet te koop. Straks gaat Dowsett protest indienen na 9 maanden, dat zou best een rare zaak gaan worden…

DirkDeWolf 10 januari 2016 om 14:28

In Tour stond een paar maanden geleden een goed onderbouwd artikel over dat de remschijven hun warmte in lange afdalingen niet kwijt kunnen. Dat vind ik een eng idee. Hoop dat ze er iets op hebben gevonden.

6129ak2 10 januari 2016 om 14:30

Bah, wat en lelijke fiets .
Net een ATB meteen krom stuur .
Gewone velgremmen hebben altijd een goede vertraging gehad .
Indien er met een te grote snelheid een bocht wordt ingegaan vlieg je
er met schijfremmen net zo hard uit als met de velgremmen .

Thijs E 10 januari 2016 om 14:41

@6129ak2: als het regent wordt je met schijfremmen net zo nat als met velgremmen. Een non-argument.
@DirkDeWolf: stond er ook een vergelijking bij met velgremmen en carbon velgen in een identieke afdaling?

6129ak2 10 januari 2016 om 15:34

@Thijs E
remmen doe je meestal als er een bocht of een obstakel aankomt .
Dus wat non-argument .

dikkechaap 10 januari 2016 om 17:04

@6129ak2
Ik begrijp werkelijk niets van je punt. Natuurlijk vlieg je de bocht uit als je te hard gaat, ongeacht je remmen. Het punt is alleen dat je met schijfremmen, vooral in de regen, meer remkracht hebt. Dan hoef je dus later te remmen. Bovendien is de remkracht, zoals Thijs E al aangeeft, beter te doseren. Uiteindelijk ben je met schijfremmen dus sneller en veiliger.

Headlines

Materiaalzone

Populair