Ronde van Vlaanderen wellicht op 11 oktober

Ronde van Vlaanderen wellicht op 11 oktober

Nu de grote lijnen van de nieuwe wielerkalender bekend zijn, is het speculeren over de gedetailleerde invulling begonnen. De UCI is voornemens de drie grote rondes en de vijf monumenten een nieuwe plek op de kalender te geven. De organisator van de Ronde van Vlaanderen heeft een oogje op 11 oktober.

“Alles is zeer voorlopig en er zijn nog andere mogelijkheden tijdens die periode”, zegt Tomas Van Den Spiegel, directeur van Flanders Classics tegen Sporza. “Er staan immers nog te veel vergaderingen, met diverse partijen, op de agenda de komende tijd om nu al te gaan zeggen wanneer de Ronde echt zal verreden worden.

“Met 11 oktober heb ik ook geen probleem, maar er zijn nog veel andere mensen die ook eens moeten kijken in de planning voordat deze datum als waarheid mag worden aangenomen. Wij moeten er sowieso rekening mee houden dat er in de nieuwe wielerkalender een dubbele planning zal zijn. Er zullen tijdens de grote rondes zeker eendagswedstrijden gereden worden. Daar heb ik alvast geen problemen mee.”

“Het is niet aan ons om te zeggen wat er moet gebeuren. Er komen vergaderingen aan waarbij iedereen betrokken is die belangrijk is bij het wielrennen. Overeenkomen is de boodschap, al is dat in de wielersport niet altijd evident. Bovendien hypothekeer je misschien veel andere zaken als je eenzijdig een datum kiest.”

De datum van 11 oktober circuleert ook in Italiaanse media. Paris-Roubaix zou volgens La Gazzetta dello Sport verhuizen naar 18 oktober. Beide wedstrijden zouden overlappen met de Giro d’Italia (3-25 oktober). De Ronde van Lombardije (31 oktober) en Luik-Bastenaken-Luik (8 november) zouden op dezelfde gehouden worden als respectievelijk de veldrit van Gieten en het EK veldrijden in Den Bosch.

Dit artikel delen:

21 Reacties

wielerman 16 april 2020 om 10:58

Geen Amstel?Maarja word niet gezien als een monument.

LB108 16 april 2020 om 12:01

Als je Amstel wil doen moet je ook de Waalse Pijl, Nieuwsblad, GW, E3, San Sebastian, Plouay, Hamburg, Quebec, Montreal,.. Denk dat men hier geen tijd meer voor zal vinden en welke moet je dan boven welke verkiezen.

FDJ 16 april 2020 om 12:03

Amstel staat toch boven de meeste koersen die je nu noemt.

LB108 16 april 2020 om 12:10

Zeker niet allemaal ;)

john 16 april 2020 om 16:34

Wanneer dan !!! in november begint ook de traditionele (als dat ook door gaat in de 1,5 meter economie) kerstmarkt beneden aan de Cauberg en is de weg gesperd voor eventuele aanslagen te voorkomen staat er een midden berm afscheiding van beton

Jean Dumas 16 april 2020 om 17:28

De Amstel hoort er echt bij, maar in NL is niet genoeg organisatiemacht om dit door te drukken.

Derierre de la course 16 april 2020 om 21:20

De Amstel staat toch echt wel een treetje onder deze wedstrijden. Wat mij betreft met Gent-Wevelgem, de Omloop en de Strade.

Romāns Vainšteins 16 april 2020 om 11:00

Ik ga ze allemaal bezoeken !

Mits veilig uiteraard en op gepaste afstand, zonder loopneus.

FondriestTF3 16 april 2020 om 11:22

Het komt wat ambitieus over allemaal.

Ongeveer de helft van de sportevenementen zoeken naar een plekje eind dit jaar. Er zijn al evenementen in die periode. Grote marathons buitelen over elkaar heen, elke sport wil z’n WK kunnen houden etcetera etcetera. Dan nog de niet-sport-evenementen.

Ik vind wielrennen de belangrijkste bijzaak op aarde en ik wil niets liever dan koers kijken maar of het realistisch is om 75% van het wielerseizoen in 33% van de tijd te stoppen… ik vraag het me af.

SoloSlim 16 april 2020 om 11:43

Maar dit komt voornamelijk door de grote rondes.. niet door die paar klassiekers.

chavanelfan 16 april 2020 om 11:50

Ik vermoed nog steeds dat Parijs-Nice de laatste koers van 2020 was. In België zal er volgens mij alvast niet meer gekoerst worden. Minstens tot 31 augustus mogen massa-evenementen in België niet. Op anderhalve maand tijd zal dan niet alles zomaar terug mogen en ‘besmettelijke’ evenementen als de Ronde zullen logischerwijs als allerlaatste pas weer toegelaten worden. Flanders Classics zal al blij mogen zijn als ze in 2021 de Ronde (en hun andere klassiekers) kunnen organiseren.

LB108 16 april 2020 om 12:03

Ik denk dat ook de wielerbond in België geen interesse heeft om hun koersen in augustus te organiseren??

Augustus zal louter voorbereidingskoersen zijn voor de Tour (Ronde van Polen of dergelijke,…)

De klassiekers zijn zoals je een andere artikels kan lezen voor na de tour dus september/oktober..

chavanelfan 16 april 2020 om 12:17

Dat klopt, maar in september en oktober zal het corona-probleem waarschijnlijk nog onvoldoende opgelost zijn om klassiekers (en bijvoorbeeld voetbalwedstrijden met publiek) toe te laten. Tenzij er vrij snel echt een kentering komt in de crisis maar dat wordt lastig. En een vaccin of geneesmiddel zal binnen enkele maanden ook nog niet voor handen zijn. Ik vrees dat alle wielerliefhebbers gewoon een tweede keer teleurgesteld zullen worden helaas.

guyremgabdel 16 april 2020 om 13:42

@LB108 : gisteren heeft onze nationale veiligheidsraad beslist dat er tot 31 augustus GEEN grote organisaties (grote koersen, festivals, Gentse feesten, etc) mogen gehouden worden. Dus GEEN klassiekers, GEEN belgisch kampioenschap. Daar moet onze belgische wielerbond zich naar schikken.
Er wordt nu gezocht of een BK dit jaar nog kan. Anders rijdt Tim gewoon een jaartje langer in zijn driekleur.

guyremgabdel 16 april 2020 om 13:45

@chavanelfan
Klopt wat je schrijft. Men moet realist blijven ook al willen we graag wedstrijden zien.

LB108 16 april 2020 om 16:52

@guyrem, toch bedankt voor de herhaling maar ik zeg niets dat dit ontkent.. ik zeg gewoon dat ook als ze mogen de Belgische federatie geen interesse heeft dan hun koersen te plannen, dit zou zinloos zijn.
Dit zou zijn als dezelfde tijd van down under de ronde organiseren..

re-cycle 16 april 2020 om 12:35

Wordt tijd voor een 13e maand dit jaar, helaas begreep ik dat er dit jaar dan weer niet in zit voor mij.

zipp404 16 april 2020 om 12:53

Zou jammer zijn als de Amstel niet door zou gaan..
Misschien dat de toereditie wel gereden kan worden, aangezien de meeste toerrijders geen grote rondes rijden..

LB108 16 april 2020 om 16:53

Kunnen ze beter dan nu elk hun toertje gaan rijden. Wat is het verschil om dit allemaal op een dag te doen en in de weg van elkaar te rijden

ProfrondeZevenbergen 16 april 2020 om 20:59

De Amstel verdient zeker een plek. De AGR heeft immers by far het mooiste deelnemersveld en Nederland verdient ook gewoon een koers.

Arie den Blanken 17 april 2020 om 13:21

Nederland verdient zeker geen plek. De monumenten zijn koersen uit de drie traditionele wielerlanden: Italië , Frankrijk en België. NL heeft geen grote wielercultuur wat momenteel onderstreept wordt doordat in deze periode van noodgedwongen herhalingen de NOS afkomt met voetbal i.p.v. de wieleruitzendingen van SporzaRetro.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair