Roglic heeft geen spijt van Vuelta-uitspraken: “Anders misschien niet teruggekeerd”

maandag 28 november 2022 om 14:57
Roglic heeft geen spijt van Vuelta-uitspraken: “Anders misschien niet teruggekeerd”

foto: Cor Vos

Primož Roglič staat nog altijd achter zijn woorden met betrekking tot zijn valpartij in de voorbije Vuelta a España. De Sloveen van Jumbo-Visma wees na zijn crash in de zestiende etappe met de beschuldigende vinger naar Fred Wright.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

“De crash is veroorzaakt door het gedrag van een andere renner. Ik heb geen ogen in mijn rug, anders had ik me breed gemaakt. Wright kwam van achter en reed het stuur uit mijn handen voordat ik het wist”, was de drievoudige Vuelta-winnaar zeer duidelijk na zijn valpartij. Wright was dan weer teleurgesteld in de uitspraken van zijn Sloveense collega en Bahrain Victorious, de ploeg van Wright, reageerde scherp op het statement van Roglič en Jumbo-Visma.

“Waarom moet je altijd maar stil blijven?”
We zijn nu bijna drie maanden verder, maar Roglič heeft zeker geen spijt van zijn uitspraken. “Ik heb mezelf afgevraagd of het nodig was om iets te zeggen of te schrijven, maar waarom moet je altijd maar stil blijven?”, vraagt hij zich af in gesprek met Radio Slovenia. “Ik wilde gewoon aangeven dat ik graag wil koersen in een omgeving waar fair play hoog in het vaandel staat. Dat was mijn punt.”

“Ik moest het gewoon kwijt. Het is voor mij nu ook makkelijker om terug te keren in het peloton. Anders had ik dat misschien wel helemaal niet meer gedaan.” Roglič keert nu dus wel gewoon terug in het peloton, al is het nog onduidelijk wanneer hij weer een rugnummer kan opspelden. De ronderenner mocht lange tijd niet fietsen vanwege een schouderoperatie en zit nog in de beginfase van zijn revalidatieperiode. “Mijn doel is nu om 11 december klaar te zijn om op het teamtrainingskamp te verschijnen”, vertelde hij vorige week nog.

Dit artikel delen:

15 Reacties

Panache 28 november 2022 om 19:55

Ik heb hier over nagedacht. Op de beelden (tv en publiek op YouTube) zie je dat de valpartij ontstaat een seconde nadat Roglic letterlijk een lijn over stuurt (richting zijn rechts, richting de boarding). Roglic weet dat ook wel maar is nog steeds verbolgen. Ik vermoed dan ook dat Roglic drie zaken in zijn redenatie betrekt.
1) Het is maar een ritzege, de wedstrijd draait om het klassement.
2) Fred jij wint die sprint toch niet.
3. Waarom je tussen ‘mij’ en die boarding willen murwen terwijl de rest van de straat vrij is.
Bovenstaande is een aanname maar is de enige wijze waarop ik het verhaal van Roglic (zijn visie) enigszins kan begrijpen.

Mijn persoonlijke noot is overigens nog steeds dat Wright niets fout deed.
Fred Was Right.

4
LeoR 16 28 november 2022 om 20:02

Roglic lijkt inderdaad last te hebben van een vreemde hersenkronkel, op zich niet zo raar als je bedenkt hoe vaak die al een onzachte landing heeft gemaakt.
Wat vreemder is, is dat hij niet tegen zichzelf in bescherming genomen wordt. Iemand binnen TJV zou hem best eens zeggen dat hij, tenzij het is om zijn excuses aan te bieden aan Fred, beter kan zwijgen over dit voorval.

0
Romāns Vainšteins 28 november 2022 om 15:24

Dat klinkt best gewichtig. Daar zit natuurlijk meer achter dan een koersincident met Wright en de precieze schuldvraag hieromtrent. De afgelopen tours hebben er op dat vlak vooral wel ingehakt gok ik. Ook wat oud zeer tov Bahrein?

Ik vond het met name niet heel erg handig van de teamleiding om zich er zo hecht achter te scharen en mede-statements op zich te nemen. Kwam erg belerend over tov een situatie die enorm lastig in te schatten was.

Maar goed, Roglic 3.0 spreekt klare taal. Check.

0
Jean Dumas 28 november 2022 om 15:25

Zo, die was dus ook van plan om te stoppen …

0
Polleke 28 november 2022 om 15:47

Ja, zo leest het idd tussen de regels… kan me wel voorstellen dat je na zoveel best harde tuimelpertes (incl. in zijn andere sporttak) gaat nadenken…als je dan op zo´n dag net bij je bankdirecteur op de koffie zit kan een beslissing net wat makkelijker vallen…

-1
Koers 28 november 2022 om 18:12

Tsja als je elke keer dat je valt iets anders gaat doen wordt het natuurlijk nooit wat.

0
Dr. Freakowitz 29 november 2022 om 08:53

Hij kan nog makkelijk anders een succesvolle carrière als biljarter starten

0
Edwin Jansen 28 november 2022 om 15:52

“Ik moest het gewoon kwijt. Het is voor mij nu ook makkelijker om terug te keren in het peloton. Anders had ik dat misschien wel helemaal niet meer gedaan.”

Oei. Dat klinkt als serieuze mentale uitdagingen. Wat niet zo gek is als je telkens maar weer op je bek gaat voordat je je echte kans krijgt. Hij wordt telkens geprezen om zijn mentale veerkracht maar wij weten niet wat er in het hoofd van Primoz gebeurd. Ik zou er persoonlijk was allang het bijltje bij neer gegooid hebben als je telkens maar een ‘half seizoen’ letterlijk op de fiets zit. Ik zou me niet verbazen als dit Primoz zijn laatste seizoen is. Wie is de mental coach bij Jumbo Visma? En nee dan heb ik het niet over Merijn Zeeman.

0
FDJ 28 november 2022 om 17:45

Telkens maar een half seizoen op de fiets zit… serieus?

2018 Al goed in Februari en nog goed in September met o.a. winst in Baskenland, Romandie, Slovenië en 4e in de Tour.

2019 Al winst in UAE Tour. Winst in Romandie, Tirreno, Vuelta en podium Giro.

2020 Kort seizoen door Covid, maar 2e in Tour, Winst in Luik en Vuelta.

2021 winst in Baskenland, Vuelta, podium in Waalse Pijl en twee Italiaanse klassiekers.

2022 inderdaad 2 keer uitgevallen, maar nog wel winst in Dauphine en Parijs Nice.

2
Edwin Jansen 28 november 2022 om 18:36

Dank je voor het kwantificeren van mijn overdrachtelijke ‘halve’ seizoen. Altijd fijn dat er mensen zijn die de data paraat hebben!

2
YogiBear 29 november 2022 om 05:48

@Edwin Als je zelf zegt ‘letterlijk’, zeg je dus letterlijk dat je het niet overdrachtelijk bedoelt.

1
LeoR 16 28 november 2022 om 19:40

Beetje zielig om nog eens na te trappen op Wright, terwijl Roglic goed genoeg weet dat hij voor 90% zelf schuldig was aan die valpartij. Als je in de slotmeters van een koers helemaal dwars over de weg zwalpt, moet je niet beginnen over "het gedrag van een andere renner". Hiermee toont hij vooral aan dat grote sporters toch kleine mensen kunnen zijn.

0
Marik 28 november 2022 om 21:22

Goed dat Roglic hier nog een keer op terugkomt en aangeeft nog steeds achter zijn woorden te staan. Een paar dagen na het voorval heb ik alle beschikbare beelden bekeken en kwam ik tot de conclusie dat Roglic gewoon gelijk had. De man is sowieso zelden op onzin te betrappen.

0
VerstandOpNul 29 november 2022 om 18:27

Echt? Wat heb jij op alle beschikbare beelden gezien om tot die conclusie te komen?

0
heuvelcolombia 29 november 2022 om 18:03

Sportieve jongen. Leuke aanwinst voor het wielrennen ook.

0

Net binnen

Populair

Materiaalzone