Robert Wagner: “Sprinttrein voor Groenewegen lijkt steeds beter te lopen”

Door , donderdag 13 juli 2017 om 09:35

Dylan Groenewegen ontpopte zich in de straten van Pau tot belangrijkste uitdager van sprintkoning Marcel Kittel. De Nederlandse spurter van LottoNL-Jumbo strandde op een knappe tweede plaats. Het tekent de opwaartse lijn waarin zowel Groenewegen als zijn sprinttrein zitten. Robert Wagner, een van de mannen die de lead-out verzorgt, doet aan WielerFlits zijn verhaal.

Waar het inleiden van de spurts in de eerste week nog verre van vlekkeloos was, is nu een duidelijke verbetering zichtbaar. Volgens Wagner heeft dit ook te maken met het herpositioneren van de sprinttrein. Zo zijn Timo Roosen en de Duitser van plek gewisseld. “We hebben de samenstelling van de trein omgegooid. Timo Roosen functioneert nu als laatste man. Hij kan langer in de wind rijden en de snelheid vasthouden. Ik heb meer de aanzet, maar die heb je in de Tour nauwelijks nodig.”

Met nog twee potentiële sprintkansen in deze Tour, hoopt Wagner op meer. Hij beseft echter wel dat ritwinst lastig zal worden met de aanwezigheid van Marcel Kittel. “Kittel wint op alle mogelijke manieren. Er staat op dit moment geen maat op. Het is te hopen dat hij een keer een foutje maakt, dan is het mogelijk.”

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

15 Reacties

kaas 13 juli 2017 om 09:39

Eigenlijk zegt hij dus dat hij zijn werk niet goed doet en het beter aan iemand anders kan overlaten. Dat klopt overigens wel

tdb 13 juli 2017 om 09:45

Nee hij zegt dat er andere kwaliteiten nodig zijn voor de laatste positie voor Dylan.

samuello 13 juli 2017 om 09:46

@kaas: hij zegt dat hij laatste man was omdat hij beter kan sprinten dan roosen. Omdat hij echter niet enkele kilometers lang op volle snelheid kan rijden voordat hij die sprint aanzet, was dat nutteloos. Daarom is roosen nu laatste man, omdat hij beter de snelheid van het tourpeloton kan vasthouden. Wagner is eigenlijk te licht voor de tour, is gebleken. Hij kon wel de functie van laatste man goed uitvoeren in andere koersen.

Wel dapper dat lottoNL-jumbo zo’n beslissing tijdens de tour durft te maken. Lijkt me dat het niet makkelijk voor wagner is om van plek te wisselen. Maar het effect van deze beslissing is goed te zien, hoewel groenewegen ook vooral slimmer sprint dan in de eerste etappes, waar die zich in liet sluiten.

Sephiroth 13 juli 2017 om 09:49

Denk dat het wel meevalt hoe zwaar Wagner het opneemt. Elke keer niet voldoen is minder plezant dan zien dat je het beter doet als team als je plekje wisselt. Daarnaast is het vrij duidelijk waar het probleem tussen Tour en andere wedstrijden ligt. Ergo het is voor andere koersen nog steeds prima om Wagner te laten sprinten voor Dylan. Alleen op Top niveau werkt het beter met Roossen (en daarachter liefst een Renshaw type wat een hele lange subtop sprint kan trekken)

luckyloek 13 juli 2017 om 09:52

Ze hebben goed naar het advies van Remko geluisterd ;-p

Brummel 13 juli 2017 om 10:09

Het is een goed teken dat ze tactisch over deze dingen nadenken en knopen door durven hakken. Elke sprint is natuurlijk onvoorspelbaar, maar alle beetjes helpen.

boehoe 13 juli 2017 om 10:09

Nu moet Groenewegen nog een keer dat wiel van Kittel loslaten maar vóór Kittel aan de sprint starten. Laat Kittel hem maar eens proberen in te halen.

Team Spaak 13 juli 2017 om 10:11

Het is gewoon een tactische wissel. In deze ‘nieuwe’ trein is Wagner ook nog steeds van grote waarde en ook van groot belang.

In de vroegere trein van Kittel bij Skil Shimano zat Degenkolb ook altijd nog voor Tom Veelers. Terwijl Degenkolb toch ook bepaald geen koekenbakker is…

Secondant 13 juli 2017 om 10:14

Het is geen schande dat Lotto Jumbo de tactiek omgooit tijdens de Tour. Juist heel goed. Op Kittel staat geen maat, je ziet zelfs dat Greipel (die in de afgelopen 6 jaar altijd won, in totaal 11 ritten) er niet aan te pas komt. Het is dus goed om je tactiek om te gooien, om zo hopelijk wel een kans te maken. En Kittel zal toch vanzelf een keer ingesloten raken of een foutje maken? Er komen nog kansen.

benaffleck 13 juli 2017 om 10:23

Lachwekkend dat deze man nog een contract heeft tot 2018.

Lionel Gesink 13 juli 2017 om 12:10

@boehoe

Dan moet Kittel wel 10 posities naar achteren beginnen want als hij al in Groenewegen zijn wiel zit komt hij er met gemak achter uit.. Groot verschil of je 200mtr met je kop in de wind sprint of alleen de laatste jump.

schipperaar 13 juli 2017 om 12:33

Dylan zal het toch zelf moeten afmaken maar zijn topsnelheid ligt beduidend lager dan van Kittel, heeft geluk dat er al drie zijn afgevallen. Nu Dylan nog en niet in kilo's maar in vet, Kittel staat drie keer scherper.

Laatste man 13 juli 2017 om 12:42

Onzin.

Pizzi 13 juli 2017 om 17:48

Wat een gezever toch weer.

Titaantje 13 juli 2017 om 18:01

In goede doen zou Boom toch wel perfect zijn voor de sprinttrein. Maar ja wie garandeert dat Boom in goede doen is

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.