Riwal haalt Aart Vierhouten én nieuwe sponsor binnen

Door , zondag 23 augustus 2020 om 09:15
Riwal haalt Aart Vierhouten én nieuwe sponsor binnen

foto: WielerFlits

Riwal Readynez zal het huidige seizoen niet meer afmaken onder die naam. Per 1 juli is de samenwerking met de tweede naamsponsor gestopt, ondanks een doorlopend contract tot eind 2021. Readynez wordt tot eind dit jaar vervangen door Securitas. Aart Vierhouten is namens het Deense ProTeam op zoek naar een nieuwe geldschieter.

De boosdoener van dit vervelende nieuws – hoe kan het ook anders – is het coronavirus. De Nederlandse renners van Riwal Securitas trainden de voorbije maanden ook al niet in de ploegkledij. Ook dat had te maken met de restricties ten gevolge van Covid-19. “Ieder land heeft zijn eigen maatregelen, zo ook Denemarken”, vertelt Vierhouten aan WielerFlits. “Voor bedrijven waren er bepaalde regels, net zoals in Nederland met bijvoorbeeld de tozo-regeling. Voor onze ploeg betekende het dat alleen de teammanager (Steffen Kroman, red.) mocht functioneren. Alle andere mensen binnen de ploeg werden op non-actief gesteld.”

Nog meer corona-gevolgen
“Dat gold ook voor de wielrenners”, gaat de ex-prof verder. “Zij moesten voldoen aan een aantal restricties. De sportploeg mocht niet in de publiciteit komen. Daarom zag je ook geen ploegkleding op de Instagram-profielen van onze renners, bijvoorbeeld. Er gold radiostilte voor iedereen. Uiteindelijk is het ons gelukt om aan alle regels te voldoen. Voor al het personeel is er een goede tegemoetkoming – geen honderd procent – op het salaris geweest. Vanaf dat de wedstrijden weer begonnen zijn, mocht alles voor een aantal renners weer. Sinds 10 augustus koerst iedereen weer en mocht iedereen weer alles doen.”

Aart Vierhouten in 2012 als bondscoach van de beloften – foto: Cor Vos

De coronapandemie had ook voor Vierhouten persoonlijk gevolgen. Het is namelijk niet voor niets dat hij nu namens Riwal Securitas het woord doet. “Op 12 maart was er een ploegvoorstelling voorzien”, zegt hij. “Daar zouden ze mij als verrassing presenteren als nieuwe ploegleider. Dat ging uiteindelijk niet meer door en ik heb zelfs het contract niet meer getekend. Intussen ben ik toch aan de ploeg verbonden en help ik de teammanager met het sluiten van sponsorships. Dat is nodig, want tweede naamsponsor Readynez is door de coronacrisis in zwaar weer gekomen. Ze zijn al weg en gaan ook niet meer terugkeren.”

Gezocht: nieuwe sponsor
De tegemoetkoming van de Deense overheid kwam het wielerteam achteraf gezien heel goed uit, want anders was de paniek in de tent veel groter geweest. Door de Deense roots is er een lichte voorkeur voor een Deense partner. “Onze blikken richten zich op de toekomst. Dat de start van de Tour de France in Kopenhagen met een jaar is uitgesteld naar 2022, werkt in ons voordeel. Het vooruitzicht op een wildcard is realistischer, want we kunnen daar gericht naartoe werken.”

De ploeg moet daarvoor nog groeien en er zijn sterkere renners nodig. Die moet Riwal – van origine een Nederlands bedrijf met hoofdkantoor in Dordrecht – nog wel binnenhalen. “We zoeken dan ook naar een mooie partij op de Deense of internationale markt. Een bedrijf dat meewil in ons verhaal. Dat we samen gaan voor die wildcard in de Tour. Sportief zou dat voor ons fantastisch zijn, qua exposure zou het dan weer enorm veel waarde voor de sponsoren kunnen hebben. Veel Deense bedrijven zullen iets met de Tour-start willen doen. Daarvan kunnen ze bij ons maximaal profiteren. Het verhaal moet alleen wel kloppen. De wildcard is een korte termijn-doel in ons toekomstplaatje.”

Concurrente van Bjarne Riis

Riis (rechts) met Giacomo Nizzolo – foto: Cor Vos

Het team heeft in zijn zoektocht op de Deense markt wel een kaper op de kust: Bjarne Riis. Naar verluidt is de Deen nog altijd geen mede-eigenaar van NTT Pro Cycling, de ploeg waar hij sinds begin dit jaar teammanager is. Het Deense bedrijf Velux zou bovendien als naamgevende sponsor aan boord willen stappen. “Riis heeft een aparte status. Hij heeft veel ingangen gehad, maar er zijn er ook veel voor hem dichtgegaan”, weet Vierhouten. “Hij is gekend in heel Denemarken. Dat werkt in Riis’ voordeel. Maar gezien zijn verleden en het budget dat hij van een sponsor nodig heeft… Zou je zeggen dat het voor ons iets eenvoudiger zou zijn, voor zover je dat zo kan benoemen.”

Volgens Vierhouten is de toekomst van de NTT-wielerploeg hoogst onzeker. Dat terwijl de Zuid-Afrikaanse ploeg met Japanse sponsor wel reeds aanbiedingen bij renners neerlegde. Navraag bij rennersmakelaars leert ons dat dit klopt, met een kanttekening: NTT Pro Cycling is niet in de positie om dat te doen, omdat er nog geen zekerheid voor 2021 is. “Het bedrijf Dimension Data (de voorganger van NTT, red.) had voor vijf jaar een deal met de Tour, met als bijgevolg de WorldTour-ploeg”, aldus Vierhouten. “Zij zijn eruit gestapt. 2020 was het overgangsjaar, maar dat komt nu door corona totaal niet uit de verf. Dat maakt het voor Riis lastiger.”

Vertrouwen in de toekomst
De 50-jarige Nederlander heeft wel vertrouwen in een goede afloop voor zijn eigen ploeg. “Terwijl we een aantal weken geleden in grote onzekerheid leefden”, windt hij er geen doekjes om. “Het instappen van Citroën bij AG2R La Mondiale is echter een goed teken. Als zo’n grote jongen instapt middenin de coronacrisis, kan dit ook andere sponsoren aanmoedigen om juist nu de waarde van de wielersport te zien en gebruiken als marketing en sportief betrokkenheid te tonen. Het wegvallen van Readynez heeft er bij ons hard ingehakt. We moeten nu alle hens aan dek houden voor de toekomst. We zijn nu bezig met een driejarenplan met meerdere partijen. Daarin hebben we goede stappen gezet.”

Vierhouten in dienst van Vcansoleil-DCM – foto: Cor Vos

De komende weken heeft Vierhouten – na zijn carrière op de fiets eerder actief als bondscoach van de beloften bij de KNWU en als ploegleider bij Vacansoleil-DCM – de nodige afspraken in zijn agenda staan met potentiële sponsoren. “Nu de aandacht voor de koers er weer is en de Tour-start in Kopenhagen de komende twee jaar nog in het nieuws is, hopen we dat de gesprekken sneller tot een conclusie leiden met een ja of nee. Er moet wel wat bij voor ons, dat is iets wat zeker is. We zijn wel heel dichtbij een driejarige overeenkomst met een ander fietsmerk (nu rijdt Riwal Securitas op Pinarello, red.). Welke dat is, kan ik helaas nog niet met je delen.”

Ploeg verder uitbouwen met Nederlandse invloeden
Ook sportief gezien ziet Vierhouten brood in het Deense ProTeam. “Er zit goed potentieel in deze groep. Jonge gasten die er snel staan, maar ook het type Aart Vierhouten dat wat langer nodig heeft om stabiel te zijn. Dan doel ik op Nick van der Lijke en Elmar Reinders, die de leeftijd hebben dat ze alles aankunnen. Nick klimt heel goed en Elmar verbaast me echt in trainingen en tijdritten. Zij zijn de aansluiting aan het pakken. Met dank aan de Roompot-ploeg, moet ik zeggen. En ook nu gaat er wederom een renner van Riwal (Andreas Kron, red.) per 1 januari naar de WorldTour-ploeg Lotto Soudal. Heel gaaf om te zien.”

“Met de Zweed Lucas Ericsson is er nog zo een potentieel. Als we hem stabiel krijgen, is dat echt een heel goede renner voor de toekomst. Dat alles heeft te maken met people s management”, gaat Vierhouten verder. “Als we daar nog wat extra faciliteiten kunnen bieden, hebben we echt een heel goede groep.” Riwal Securitas beschikt met Reinders, Van der Lijke, Martijn Budding, Piotr Havik en Arvid de Kleijn ook over vijf Nederlanders. Hun contracten lopen allemaal af aan het eind van dit jaar.

Arvid de Kleijn tijdens de Tour de Wallonie – foto: Cor Vos

Om de stap te maken richting een wildcard van een grote ronde is er natuurlijk wel versterking nodig. “Er moeten minimaal drie ervaren renners bij volgend jaar. We willen meer scoren. Arvid de Kleijn kan dan zijn sprint verder uitbouwen, maar daarvoor moeten we hem meer kansen bieden. Ik ben overtuigd van De Kleijn. Kansen krijgt hij alleen met een of twee jongens erbij die meer stabiliteit kunnen bieden. Dan zit het team makkelijker in het zadel. Zodra wij financieel meer zekerheid hebben, kunnen wij het ons permitteren om de markt op te gaan en twee of drie WorldTour-renners benaderen voor ons toekomstplan.”

Al bij al dus genoeg ontwikkelingen bij Riwal Securitas. Het teammanagement is de komende weken druk met het zekerstellen van de toekomst van de ploeg. Naast het zoeken van sponsorships, zal Vierhouten ook in de volgwagen debuteren. “Ik ga als derde ploegleider optreden wanneer het druk is, achter huidige ploegleiders Michael Blaudzun en Michael Skelde. Ik doe bijvoorbeeld dit weekend het NK en ook de Amstel Gold Race, mocht die doorgaan. We hebben veel contact met elkaar, ook met de Nederlandse renners. Ik heb met ze getraind de laatste weken. Die kern zal ook veel wedstrijden gaan rijden, omdat onze Noren het land wel uit mogen maar bij terugkeer tien dagen in quarantaine moeten. We zijn in ieder geval gemotiveerd om er een mooi einde van dit gekke seizoen van te maken!”

Dit artikel delen:

5 Reacties

HoofdIsVrij 22 augustus 2020 om 16:51

Lego zou wel een mooie sponsor zijn!

Youri IJnsen 22 augustus 2020 om 16:53

Kun je bouwen aan de toekomst!

Polleke 22 augustus 2020 om 17:58

Hij heeft gelijk…. het hele Riis verhaal bij NTT lijkt dood te bloeden (no pun intended)… De beloofde grote sponsor kijkt uiteraard de kat uit de boom en van het zo gehypte Riis-effect is al lang geen sprake meer…

Onie 22 augustus 2020 om 20:45

Leuk team, vorig jaar in Yorkshire reden ze sterk en hebben toch ook al paar renners in de Worldtour afgeleverd.

Hopen dat ze mooie (Deense) sponsor kunnen vinden!

hanzul 23 augustus 2020 om 10:00

Ook een ploeg die, super veel last heeft van de Corona.

Normaal kunnen ze een redelijk B programma rijden. Zeker met de versterkingen die ze dit jaar gehaald hebben, echter zijn de meeste van die wedstrijden afgelast. Hopelijk kunnen ze nog enkele Wildcards scoren. Voor b.v de Bink banck tour.

Headlines

Materiaalzone

Populair