Rio 2016: Tom Dumoulin stapt na tien kilometer al af

zaterdag 6 augustus 2016 om 14:24
Rio 2016: Tom Dumoulin stapt na tien kilometer al af

screenshot

Tom Dumoulin zal de wegwedstrijd van de Olympische Spelen niet uitrijden. Dat bevestigt bondscoach Johan Lammerts aan de NOS. “Hij gaat niet lang meerijden. We gaan geen risico nemen. De focus ligt op de tijdrit”, zegt hij.

Update
Tom Dumoulin stapte nog wel op, maar na tien kilometer gaf hij er al de brui aan. Hij stond aan de kant van de weg en wachtte tot de volgkaravaan voorbij was, zodat hij terug kon rijden naar de startplaats.

[poll id=”294″]

Dit artikel delen:

58 Reacties

Jeje 6 augustus 2016 om 14:26

En de tijdrit is ook geen zekerheid, zonde.

girardengo 6 augustus 2016 om 14:27

Dumoulin en Zonderland: gaat het nog meevallen?

Puffin87 6 augustus 2016 om 14:28

Was te verwachten. Als daarmee de kans op een medaille in de tijdrit groter wordt, is het een logisch besluit. De kans op een (gouden) medaille voor Tom in de tijdrit is groter dan de kans dat Mollema/Poels/Kruijswijk vandaag goud misloopt omdat Tom vroeg afstapt.

Hoe zit het eigenlijk met de regelgeving, voor wat betreft hulp van anderen. Als Stannard bidons gaat halen, mag Poels er dan bijv ook 1 van aannemen als Stannard er per ongeluk 1 teveel mee neemt? ;)

fietsvriend 6 augustus 2016 om 14:38

@Jeje: hoe weet jij dat van de tijdrit?

Laatste man 6 augustus 2016 om 14:42

Ik vind het een beetje belachelijk. Je laat gewoon de plek van een ander looen. Ga dan knechten de eerste 2-3 uur. Maar nu teveel last, dat is dinsdag niet over.

Dat criterium kan nog wel eens een dure grap worden..

Rondo 6 augustus 2016 om 14:45

Als het zo goed was, had hij wel gereden vandaag. Hoeveel os kan hij meedoen?
Voorspelt niet veel goeds voor de tijdrit.

Stoempert 6 augustus 2016 om 14:46

Één en ander zal met de kasseien te maken hebben. Jammer maar logisch

jessevdalen 6 augustus 2016 om 14:46

Ja dat criterium kost hem de kop . Schei toch uit! Wel jammer dat ze het nu met 3 tegen 5 op moeten nemen, al zal in dat stadium al meer mannen eraf zijn.

pirazzi 6 augustus 2016 om 14:49

Nu al.

Troma 6 augustus 2016 om 14:50

Ik had liever gezien dat er een vervanger was opgeroepen. Nu zijn de kansen van de andere Nederlandse renners ook kleiner en de tijdrit wordt ook nog problematisch.

Poeksel 6 augustus 2016 om 14:51

Inmiddels uitgestapt, lijkt het.

NDI22 6 augustus 2016 om 14:52

Verstandig. Dinsdag paar pijnstillers er in en knallen.

Puffin87 6 augustus 2016 om 14:53

@Troma
Dumoulin is de grootste kans op een medaille voor Nederland toch? Zelfs met blessure.
Tenzij het zo ernstig is dat hij in de tijdrit niet eens van start kan gaan, vind ik het een logische en goede beslissing om geen vervanger op te roepen.

ikbenprocycling 6 augustus 2016 om 14:54

Pro Tom. De man heeft een enorme gunfactor opgebouwd, heeft een redelijk goed ontwikkeld zelfinzicht en is met pijnstillers nog steeds gewoon podiumkandidaat. Zal waarschijnlijk brons worden ipv goud. Meer zou heroisch zijn.

TomCavendish 6 augustus 2016 om 14:54

Ik denk dat het niet mogelijk was om een vervanger op te roepen. Was het niet zo dat de renners die de tijdrit betwisten ook de wegrit moeten rijden?

pirazzi 6 augustus 2016 om 14:56

Over 4 jaar is Tom 29, dan kan hij ook nog meedoen aan de Olympische wegwedstrijd natuurlijk.

vlek 6 augustus 2016 om 14:56

Afgelopen twee dagen pijnvrij gereden toch? Dan kan hij in deze fase zijn ploeggenoten toch ook nog wat van dienst zijn? Voor de kasseien eruit had ik volkomen begrijpelijk gevonden, maar na tien kilometer? Dan lijkt me de situatie met de pols toch niet zo best. Stel je voor dat ze straksmet zijn drieën gevangen zitten in een peloton dat niet wil rijden.

schipperaar 6 augustus 2016 om 14:58

Lijkt of ie zijn rechterarm ondersteunt, de vraag is of rijden met pijnstillers hem goed zal doen.
Geld vond men belangrijker in Chaam dan zijn gezondheid, schaamteloos.

Troma 6 augustus 2016 om 14:59

@schipperaar
Men? Bepaalt hij dat niet zelf?

Wheely 6 augustus 2016 om 15:02

We gaan het meemaken in de tijdrit.

Nog steeds kans op drie medailles vandaag. ;)

marijnwassink 6 augustus 2016 om 15:06

Hoezo is er geen ‘volg hier’ topic?

Guushovd 6 augustus 2016 om 15:07

Belachelijke regel dat de tijdrijders ook in de wegrit moeten starten. Geen enkele logische reden voor.

AWestie 6 augustus 2016 om 15:07

@Puffin87 Er is alleen eten en drinken aan de kant van de weg, op Sporza gokten ze dat er op beide rondjes 1 plaats daar voor is ingeruimd. Extra bidons kan je dus niet echt meenemen.

Nick Doup 6 augustus 2016 om 15:10

@Marijnwassink, die is er wel http://www.wielerflits.nl/volg-hier/volg-hier-de-wegwedstrijd-voor-mannen-op-de-olympische-spelen-in-rio-2016

@Guushovd
Heeft met IOC te maken, die willen zo min mogelijk sporters voor dit soort massale sporten. Een hockeyploeg mag bijvoorbeeld ook ‘maar’ 5 wissels. Dat is weinig.

sstijnntje 6 augustus 2016 om 15:15

Al die voorbaridee conclusies. Misschien heeft ie nog een afspraak met een wonderdokter later vandaag

Headlines

Materiaalzone

Populair