Rio 2016: Nibali, Henao en Porte komen niet ongeschonden uit wegrace

Rio 2016: Nibali, Henao en Porte komen niet ongeschonden uit wegrace

foto: Sirotti

zondag 7 augustus 2016 om 08:45

Valpartijen kenmerkten de finale van de olympische wegrace. In de voorste regionen kwamen Vincenzo Nibali en Sergio Henao ten val toen zij met Rafal Majka weggereden waren, terwijl Richie Porte eerder in de koers al zwaar gevallen was.

De Italiaanse kopman Nibali heeft bij de crash zijn sleutelbeen gebroken, bevestigde bondscoach Davide Cassani op Twitter. De Colombiaanse klimmer Henao brak bij diezelfde val zijn bekken. Tegen El Tiempo bevestigt de medische staf van het Colombiaans Olympisch Comité dat het geen gecompliceerde breuk is.

Richie Porte werd naar het ziekenhuis vervoerd en heeft zijn schouderblad gebroken. Daarnaast is hij bont en blauw van de kneuzingen. Dit betekent dat de Australiër een streep moet zetten door de olympische tijdrit van woensdag. “Ik ben teleurgesteld, maar gelukkig ben ik er niet slechter van af”, zegt Porte, die viel omdat hij uit moest wijken. “Ik kon geen kant op. Gelukkig zorgde een boom er voor dat ik niet in de afgrond viel.”

Dit artikel delen:

38 Reacties

Lombarda 7 augustus 2016 om 08:52

Wrede sport is het toch.

the student 7 augustus 2016 om 08:52

Dat krijg je van idiote risicos nemen in de afdaling. Je kan nu eenmaal de natuurwetten niet tarten. Het lijkt wel of de renners tegenwoordig de limieten van hun fiets niet meer kennen.

IlPirata 7 augustus 2016 om 09:05

Die Henao heeft ook geen geluk ook. Eindelijk weer in koers na de twijfel over zijn bloedwaarden en nu weer een tijd uit de roulatie.

Pantani77 7 augustus 2016 om 09:15

Weten we nu al hoe die val van nibali tot stand kwam? Ik kan het uit de herhalingen niet goed op maken. Er staat een groot item in de gazetta staat wel een groot stuk maar m’n italiaans is nihil

Senioralex 7 augustus 2016 om 09:19

Senioralex: De valpartijen met renners zijn misschien wel verviervoudigd.De Mens zelf is niet veranderd;Zoek het gerust bij de fiets zelf.”The Student” is hier dichtbij…

Orakel 7 augustus 2016 om 09:39

Volgens mij speculeert ‘the student’ gewoon. Zelf een stelling bedenken zonder bewijs “te veel risico nemen” en daar wordt op voort geborduurd “ze vallen tegenwoordig vaker dan vroeger”.

Ik volg het wielrennen sinds halverwege jaren ’90 en weet nog dat vrijwel iedere Tour wel een renner in het ravijn kukelde.

xistnc 7 augustus 2016 om 09:43

De omstandigheden zullen ook een rol hebben gespeeld. Niet voor niets klaagden veel renner over kramp, bij sommigen was dit zelfs volop in beeld. Te weinig drinken beïnvloedt niet alleen de fysieke prestaties. En dan nog dat verhaal over het collectief gebruik van pijnstillers in finales, het zou me niets verbazen als dat gisteren ook een rol speelde.

Voor Nibali is het toch een soort karma: vallen, terwijl je onderweg bent naar een grote zege, en niemand die op je wacht.

Ik vraag me af in hoeverre die valpartij de uitslag heeft beïnvloed. Het leidende drietal zou samen beneden zijn gekomen, wellicht met Alaphilippe. Viel die overigens zelf, of reed hij in op (het circus rond) Nibali/Henao? Maar de groep Van Avermaet zat er volgens mij nooit heel ver achter.

the student 7 augustus 2016 om 09:46

Ik zeg helemaal niet dat renners veel meer vallen. Maar je hoeft in die afdaling niet te vallen. En dat deden ze de eerste twee keer dat ze daar langs kwamen ook niet. Dus het heeft alleen maar te maken met ongehoord en zonder na te denken alle risicos nemen. Onder invloed van pijnstillers zou kunnen, maar niet bij iedereen. De renners houden er dus gewoon geen rekening meer mee dat wat je doet daadwerkelijk niet kan. Je kan die bocht nu eenmaal niet sneller nemen dan je de vorige ronde deed, in het heetst van het moment proberen de renners het toch! Het leek er in de beelden op dat Majka al een gaatje had moeten laten op henao en nibali. Maar dat henao als eerste viel en nibali kansloos liet. Dat gaatje van Majka was uiteindelijk wel zijn redding, hij kon er nog voorbij steken en heeft uiteindelijk toch een medaille. Echt aanvallen in de afdaling is tegenwoordig normaal, maar dan moet je er rekening mee houden dat dit kan gebeuren.

OscarV 7 augustus 2016 om 09:54

Dat je er blij mee kan zijn dat je tegen een boom rijdt…

Jean Dumas 7 augustus 2016 om 10:12

Italië was wel een van de weinige ploegen met een plan. Nibali wist dat de voorsprong klein was en kon niet op safe dalen. Was echt een superkoers met alles erop en eraan voor de neutrale toeschouwer, met een tactisch sterke winnaar, die volgens Wuyts en De Cauwer misschien ook zonder de val van Nibali/Henao nog was teruggekomen. Is geeneens chauvinisme te noemen.

Valtverder 7 augustus 2016 om 10:26

De sport is geprofessionaliseerd. De marges zijn kleiner, dus verschil maken is lastiger. Om dat verschil toch te krijgen moet je meer risico’s gaan nemen, dus wordt er ook meer gevallen in afdalingen. Eigenlijk zou er in elke bocht een soort opblaasbare barriere moeten worden neergezet zodat vallen wel tijd kost, maar wellicht niet gelijk breuken teweeg brengt. :(

Parijs is nog ver 7 augustus 2016 om 11:03

@ Valtverder
Bijzonder idee. Ik zie het al voor me dat zo’n opblaasbare barriere los raakt en de weg op waait met een heel peloton in afdaling in aantocht.

LyndaLid 7 augustus 2016 om 11:16

Ik vind het echt zo zuur. Natuurlijk hoort het er bij, en is het renners hun verantwoordelijkheid dat ze niet vallen. Maar als wielerfan vind ik het waardeloos als een koers zo beslist wordt. Ik heb geen idee waar Alaphilippe onheil tegen gekomen is, en die kan super dalen (al waren de beste dalers gisteren dus niet de beste… ), maar in principe blijven die drie natuurlijk altijd weg. Die rijden voor een medaille, en daarachter was duidelijk dat ze niet samen zouden werken.

Quote:
Ik zeg helemaal niet dat renners veel meer vallen. Maar je hoeft in die afdaling niet te vallen. En dat deden ze de eerste twee keer dat ze daar langs kwamen ook niet.

Niet gekeken gister?

schipperaar 7 augustus 2016 om 11:27

Een goeie daler hoeft geen risico te nemen, hij schat ze in. Als gerenommeerde dalers als nibali om de haverklap liggen ligt het gewoon aan het materiaal. Minimale speling op de assen is al voldoende en velen denken nog altijd dat lichter beter en sneller is.

HoofdIsVrij 7 augustus 2016 om 11:59

Henao… Vorige OS de zegen verkocht, WK van Rui Costa gevallen in de afdaling bij het groepje Costa, Purito, Valverde en gisteren weer vallen bij de eerste drie. Nog niet echt een gelukkig huwelijk.

Polleke 7 augustus 2016 om 12:25

Nibali reed met Lightweight wielen, superlicht maar ook superstrak…

Wheely 7 augustus 2016 om 12:31

@Hoofdisvrij
Dat was Uran.

Jeroenos 7 augustus 2016 om 12:33

@hoofdisvrij was het 4 jaar geleden niet Uran in plaats van Henao

Orakel 7 augustus 2016 om 12:33

“Als gerenommeerde dalers als nibali om de haverklap liggen”

Mijn gevoel is dat risico nemen in de afdaling verward wordt met ‘meesterdaler’. In mijn ogen is het profiel van een meesterdaler een renner die zeer snel daalt t.o.v. zijn concurrenten en vrijwel foutloos onder komt (Kwiatkowski, Sagan, Sánchez, Pantano, Izagirre, Valverde, Uran).
Je hebt ook waaghalzen die tijd winnen door de grens te overschrijden en daardoor ook relatief vaak in de berm belanden of erger (Nibali, Alaphilippe).
Hoe vaak is bijvoorbeeld Alaphilippe al niet op z’n snufferd gegaan sinds begin juli? Ik herinner mij 3 afdalingen (twee in de Tour en eenmaal gisteren).

schipperaar 7 augustus 2016 om 12:41

@orakel
Op je materiaal vertrouwen is een eerste vereiste, bij sky wordt ook opvallend veel gevallen, ook bij 50/60 per uur. Een wiel met 32/36 spaken geeft enorm mee en blijft kleven ad weg, heel jammer hoe toppers hier de boot weer missen door commerciele belangen, niet de renner (seizoen om zeep)maar de opbrengst telt.

Wheely 7 augustus 2016 om 12:47

@schipperaar
Terug de schoolbanken in jij! :P
Massa is traag, daar vlieg je dus juist eerder mee de bocht uit. (Denk aan vrachtwagens die de bocht niet halen omdat ze niet op tijd kunnen remnen) Qua wegligging maak gewicht natuurlijk wel uit maar dat kan een goede renner zelf beinvloeden door zijn gewicht te verplaatsen. Uiteindelijk drukt er nog altijd minimaal zo rond de 70kg op het wegdek, dat moet voldoende zijn. Ligt vooral aan de controle van de coureur zelf.

schipperaar 7 augustus 2016 om 12:58

@wheely
Waarom zijn er zoveel de controle kwijt dan, dat een carbon wiel niet meegeeft en staal/aluminium wel schijnen nog weinigen te begrijpen. Een renner van 70 kg op wielen van 400 gram lijkt me gewoon angstaanjagend bleek gister wel weer.

Wheely 7 augustus 2016 om 13:11

@schipperaar
Ik geloof niet dat ze echt met wielen van 400 gram rijden, dat is onnodig omdat je fiets in totaal toch niet te licht mag zijn. Carbon kun je tegenwoordig in principe zo stijf of flexibel maken als je wilt. Vind zelf staal, titanium en alu ook wel charmanter materiaal maar daar gaat het niet om he.

Als er al meer gevallen wordt in het hedendaagse wielrennen ligt dat aan het feit dat het tegenwoordig makkelijker lijkt om in een afdaling het verchil te maken dan bergop. Dus gaan renners meer risico nemen.

schipperaar 7 augustus 2016 om 13:24

@wheely
Geloof me, carbon en flexibel zijn twee uitersten, reed ooit bij 85 ovder een kiezeltje zonder gevolgen, met carbon was ik gelanceerd.
Als ieder t verschil wil maken id afdaling is er geen verschil meer, hinault maakte ooit 2 min goed vanaf de iseran en stelde zelf zijn zadel ook nog even bij in de afdaling, meesterlijk.
Maar als ik t goed begrijp was Henao de oorzaak.

Striga 7 augustus 2016 om 13:27

Lol @ mensen die nu zeggen dat Nibali geen goede daler is.

Headlines

Materiaalzone

Populair