Rio 2016: Nibali, Henao en Porte komen niet ongeschonden uit wegrace

Rio 2016: Nibali, Henao en Porte komen niet ongeschonden uit wegrace

foto: Sirotti

zondag 7 augustus 2016 om 08:45

Valpartijen kenmerkten de finale van de olympische wegrace. In de voorste regionen kwamen Vincenzo Nibali en Sergio Henao ten val toen zij met Rafal Majka weggereden waren, terwijl Richie Porte eerder in de koers al zwaar gevallen was.

De Italiaanse kopman Nibali heeft bij de crash zijn sleutelbeen gebroken, bevestigde bondscoach Davide Cassani op Twitter. De Colombiaanse klimmer Henao brak bij diezelfde val zijn bekken. Tegen El Tiempo bevestigt de medische staf van het Colombiaans Olympisch Comité dat het geen gecompliceerde breuk is.

Richie Porte werd naar het ziekenhuis vervoerd en heeft zijn schouderblad gebroken. Daarnaast is hij bont en blauw van de kneuzingen. Dit betekent dat de Australiër een streep moet zetten door de olympische tijdrit van woensdag. “Ik ben teleurgesteld, maar gelukkig ben ik er niet slechter van af”, zegt Porte, die viel omdat hij uit moest wijken. “Ik kon geen kant op. Gelukkig zorgde een boom er voor dat ik niet in de afgrond viel.”

Dit artikel delen:

38 Reacties

Thijs E 7 augustus 2016 om 13:43

@Schipperaar: ga je nog onderbouwen wat je roept over wielen? Carbon kan ook flexibel zijn, dat ligt er maar net aan hoe je het verwerkt. Zie bijvoorbeeld de liggende achterbruggen van softtail mountainbikes: geen scharnierpunt, gewoon flex van het carbon.

Ander puntje: het asfalt in die afdaling was vrij vers. En dat biedt minder grip dan asfalt dat er al even ligt, zeker bij Rio-temperaturen.

achtpuntzes 7 augustus 2016 om 13:45

@ schipperaar:
je hebt dus de ballen verstand van carbon. zo worden vishengels tegenwoordig van carbon gemaakt, en die zijn zo flexibel als wat. carbon kan je zowel stug als flexibel produceren.

schipperaar 7 augustus 2016 om 14:14

@thijs 8.6
Flexibele carbon wielen zou een ramp zijn natuurlijk, vergelijken met een hengel is als appels en peren. Een staal of aluminium velg wordt rond gehouden door spaken goed te stellen en elke spaak werkt als een schokbreker itgst tot carbon wielen/velgen. Daarbij was henao de veroorzaker als lichtgewicht en zat nibali er te dicht achter.Vermoeidheid en/of kramp zullen ook hebben meegespeeld.

Turtlehead 7 augustus 2016 om 14:15

Gisteravond interview met Dan Martin op Ierse tv: die zei ronduit dat het parcours te gevaarlijk was en de koers zo niet gereden had mogen worden, vanwege die afdaling over slechte weg.
Maar ja, Vanavermaat heeft natuurlijk het meest gelijk: heel beneden komen, rondkijken en tellen en dan vol gas.

Thijs E 7 augustus 2016 om 14:35

@Schipperaar: Bedoel je nu carbon wielen met carbon spaken, of ook met conventionele spaken en carbon velgen? Wat doen de carbon spaken dan anders dan conventionele spaken?

Hoe dan ook, je wekt nog niet de indruk dat je kunt onderbouwen dat het aan de carbon wielen ligt. Je roept dat flexibele carbon wielen een ramp zouden zijn, terwijl je diezelfde eigenschappen mede prijst in wielen met aluminium of stalen velgen.

klootje kriekeljon 7 augustus 2016 om 14:47

Ja het was eigenlijk afdalen op een opengebroken Champs-Elysées. Het was wel heel gevaarlijk.. elke afdaling trouwens. Maar wat een geniaal mooi parcours tegen een prachtige setting.

achtpuntzes 7 augustus 2016 om 14:56

@ schipperaar:
ik wil maar zeggen dat je carbon zo stijf of soepel kan maken hoe je wil. dus je kunt geen algemene eigenschappen aan carbon geven, wat jij wel lijkt te doen.

123poetertjes 7 augustus 2016 om 15:55

@Striga
Ook ik vind Nibali meer een roekeloze dan een fenomenale daler eigenlijk. Hoe vaak ik hem wel niet hem zien vallen terwijl hij bergaf iets probeerde te forceren is niet meer op één hand te tellen. Zet daar een Cancellara, Sanchez, Sagan tegenover, die heb ik allemaal nog nooit zien omlazeren in de afzink. Nibali is een goede daler, maar niet zo goed als hij zelf denkt. En daar zit het probleem.

Quote:
Voor Nibali is het toch een soort karma: vallen, terwijl je onderweg bent naar een grote zege, en niemand die op je wacht.

Deze vind ik dan weer vrij treurig. Niks karma – vind dat sowieso een verschrikkelijk woord – maar gewoon gegokt en verloren. In de Giro pakte het goed uit, hier niet.

klootje kriekeljon 7 augustus 2016 om 16:04

Idd. poetertjes.. Nibali heeft de laatste jaren meer op het asfalt gelegen dan dat hij in een afdaling iets wist af te dwingen.

girardengo 7 augustus 2016 om 16:24

Ik vind het filmpje op You Tube (op muziek van Mozart) over die memorabele afdaling van Cancellara in de gele trui nog altijd instructief: het gaat om beheersing, niet om blind risico’s nemen. Dan ziet het er fantastisch uit.

Omhoog73 7 augustus 2016 om 16:26

Karma gecreeerd in de Giro door Nibali betaald zich uit. Ik heb het nooit zo op die wielrenners die het verschil willen maken in de afdaling, ze trekken iedereen mee met hun risicovol gedrag. En dat is gevaarlijk voor het hele peloton en de mindere dalers die ook tot het limiet worden gedwongen door hun. Waarschijnlijk zal Nibali nu hopelijk een stukje rustiger aandoen in de afdalingen nu hij zelf ondervonden heeft dat de “man met de hamer” ook in de afdalingen rondloopt!

Samus_Aran 7 augustus 2016 om 21:13

Domme zure reacties hier weer van de Nederlanders. Nibali deed niets verkeerd in de Giro en hij heeft ten minste een grote zege op zijn naam staan dit seizoen.

martini151 7 augustus 2016 om 21:41

Er zijn ook wielrenners die op kasseien gaan rijden en daar alles breken. En dat wordt alom gezien als een van de mooiste koersen.

Afdalen hoort er nou eenmaal bij. Dus ook de risico daarbij.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair