Rigoureus ingrijpen aan basis Tour de France-succes Jumbo-Visma

Rigoureus ingrijpen aan basis Tour de France-succes Jumbo-Visma
zaterdag 23 juli 2022 om 16:55
Opinie

Op het einde van een voor Lotto-Jumbo zwaar teleurstellende Tour de France 2016 was er vanuit de Nederlandse media felle kritiek op het reilen en zeilen van de Nederlandse ploeg. In diverse titels werd pijnlijk duidelijk hoe slecht destijds de sfeer in de ploeg was en wat de oorzaak van het falen was.

De buitenwereld werd als vijand beschouwd. Slechts één van de drie ploegleiders in de Tour de France mocht met de media spreken. De sportief tegenvallende prestaties moesten met sprookjes worden bedekt. Renners spraken via de app met journalisten af om bij andere teambussen uit het zicht van de leiding hun verhaal te doen. Het beste voor Lotto-Jumbo is om met een leiding verder te gaan die er blanco in staat, zo werd er keihard geconcludeerd over Lotto-Jumbo.

De gepeperde kritiek was reden voor de commissarissen van de ploeg om met bepaalde media in gesprek te gaan. Ton van Veen, destijds CFO van Jumbo Supermarkten, en Robert van der Wallen, voormalig eigenaar van BrandLoyalty, wilden de achtergrond van de scherpe opinies weten. Van der Wallen is samen met Erik Romijn en Patrick Wouters van House of Sports en Arno de Jong van de Nederlandse Loterij dé initiatiefnemer achter de huidige schaats- en wielerploegen van Jumbo-Visma.

Opvallend in de gesprekken met beide zwaargewichten uit het bedrijfsleven was hun zelfkritiek. Ze herkenden het scherpe verhaal over het reilen en zeilen binnen de wielerploeg, maar wezen niet naar het ploegmanagement maar naar zichzelf. Zij hadden met hun rijke ervaring als bestuurders teammanager Richard Plugge niet de helpende hand toegereikt, maar hadden hem laten zwemmen. Zij namen dit zichzelf kwalijk en gaven aan dat ze aan de slag gingen om de structuur en werkwijze binnen de ploeg drastisch te verbeteren.

Commissarissen
Op initiatief van de Raad van Commissarissen (waar destijds ook Arno de Jong namens de Nederlandse Loterij actief in was) werd dat najaar een nieuwe weg ingeslagen. Er werden talrijke sessies georganiseerd om veranderingen door te voeren. De organisatie werd opnieuw ingericht en opgebouwd en bovenal: er moest met een andere filosofie worden gewerkt. Er moest niet gekeken worden naar wat niet kon, maar naar wat wel kon. En in alles moest het beste worden nagestreefd. Die ambitie moest iedereen binnen de organisatie nastreven.

De Raad van Commissarissen van Jumbo-Visma met vlnr Robert van der Wallen, Jeroen Bijl, Ton van Veen en algemeen manager Richard Plugge.

Ton van Veen en Robert van der Wallen zijn vanaf dat moment de drijfveren achter het grootste Nederlandse sportsponsorproject, die nooit beroerd waren en zijn om door te pakken, maar er ook voor zorgden dat er extra financiële middelen voor de ploeg werden vrijgemaakt. Zij leerden de wielerploeg om niet vanuit een underdogpositie te opereren, maar met de borst vooruit voor het allerhoogste te gaan. Vanuit de schaatsploeg was de inbreng van Jac Orie essentieel. Hij heeft bij de wielerploeg de lat op het gebied van coaching en training een stuk hoger gelegd.

Hoe vervolgens Richard Plugge (algemene leiding en stakeholder management), Merijn Zeeman (coaching), Grischa Niermann (ploegleiding) en Mathieu Heijboer (innovatie en training) stap voor stap de ploeg verder hebben geprofessionaliseerd is uitermate knap. Met Primoz Roglic en Dylan Groenewegen hadden ze twee supertalenten in handen die hen in die eerste moeilijke jaren de kans boden om aan te tonen dat ze ‘hun’ jongens ook naar de wereldtop konden begeleiden.

Roglic en Groenewegen zorgden voor een omslag in de ploeg. Beiden wisten binnen vier jaar tot de wereldtop van de respectievelijk klassementsrenners en topsprinters door te stoten en dreven niet alleen hun ploegmaten naar een hoger niveau, maar legden ook voor de staf de lat hoger. De prestaties van Roglic en Groenewegen leidden ertoe dat iedereen weer trots werd op ‘hun’ ploeg. Dat het besef kwam dat niet alleen de concurrentie sterk was, maar dat ook het geel-zwart het peloton kleurde. Hun successen brachten het geloof in eigen kunnen terug.

Wout van Aert op kop voor Jumbo-Visma renners in rit naar Col du Granon. Foto: Raymond Kerckhoffs

Lelijke eendje
De leiding van de ploeg durfde voorheen niet voor bepaalde toprenners te gaan, omdat ze overtuigd waren dat die niet voor het ‘gele’ lelijke eendje van het WorldTour-peloton zouden kiezen. Die denkwijze en nederigheid moest de ploeg achter zich laten. Op de transfermarkt moest de leiding voor de eerste keuze durven te gaan en zich niet te bescheiden opstellen en niet te snel tevreden te zijn. Het aantrekken van Wout van Aert en Tony Martin in 2019 zijn mooie voorbeelden van de ommekeer in de denkwijze binnen Jumbo-Visma.

Jaar na jaar groeide de ploeg in alle opzichten. Daarbij is ook het budget van het hele sportproject (wielrennen en schaatsen) blijven groeien van circa 25 miljoen in 2020 naar ongeveer 35 miljoen euro dit jaar. Toch blijft het mooiste compliment voor de ploeg dat hun succesvolste renners binnen de zwart-gele gelederen van talenten naar wereldtoppers zijn uitgegroeid. Of het nu om Steven Kruijswijk, Dylan Groenewegen, Primoz Roglic, Wout van Aert of Jonas Vingegaard gaat, dankzij de begeleiding van Jumbo-Visma hebben ze zich tussen de absolute toppers genesteld.

Richard Plugge en Jac Orie. Foto: Cor Vos

Plugge groeide in de afgelopen jaren sterk in zijn rol als algemeen manager. Zeeman was als hoofdcoach de persoon die bij iedereen steeds weer door bleef hameren dat de lat hoger moest worden gelegd. Heijboer zocht met de steun van Orie in de training en innovatie steeds professionelere mensen om zich heen, waardoor de wetenschappelijke inbreng in het team eveneens groeide. Niermann heeft de norm qua professionaliteit in de voorbereiding en tijdens de wedstrijden drastisch verhoogd. Iedereen moest hierin mee. Wie niet aan de nieuwe norm voldeed, daar nam men zonder pardon en zonder terugkijken naar diens waarde in het verleden afscheid van.

Nog steeds zijn Van Veen en Van der Wallen de personen die bij alle belangrijke beslissingen van de wielerploeg een beslissende stem hebben. Hoewel zij zich primair niet met het sportieve beleid bemoeien, worden ze wel bij alle essentiële zaken betrokken. Het succes van Jumbo-Visma in deze Tour de France mag voor een deel op het conto van deze twee bestuurders worden geschreven. Als zij eind 2016 niet hadden durven in te grijpen en de rigoureuze slag in professionaliteit in gang hadden gezet, dan had Vingegaard nooit in de kleuren van de Nederlandse supermarktketen in de positie kunnen komen om deze Tour de France te winnen.

RIDE Magazine selecteert zes Tourwijnen
Verslaggever en wijnliefhebber Raymond Kerckhoffs volgt voor de 33e keer de Tour de France. In al die jaren heeft hij ook de vele Franse wijnstreken leren kennen. Voor WielerFlits en RIDE Magazine selecteert hij zes wijnen langs het Tour de France-parcours.

Bestel hier het wijnpakket

Dit artikel delen:

30 Reacties

de adelaar 22 juli 2022 om 17:29

edit WF: svp op de inhoud van de opinie reageren

0
Polleke 22 juli 2022 om 17:41

Oei, jij gaat eruit vliegen …en ik ook want idd wat een kolder, het budget is verdubbeld, zou dat misschien niet de reden van al het succes zijn…?

0
Michiel 22 juli 2022 om 18:22

Meer budget kan je ook aanwenden voor innovaties e.d

0
Murcia 22 juli 2022 om 17:49

Nico Verhoeven zal blij zijn dat hij hoewel niet bij naam toch genoemd wordt LOL
Verder kun je dit soort stukken altijd typen, bij tegenvallers zet je het positieve in het negatieve om en het is altijd veilig om de kant van de CEO’s te kiezen. Nee, niet mijn favoriete bijdrage van Raymond omdat het ook veel lijkt op het feliciteren van jezelf gezien de opening van deze opinie en daar ben ik nogal allergisch voor.

0
tetedelacourse 23 juli 2022 om 11:59

Schouderklopje ook voor iedereen die destijds kritisch was hier op het forum. Hoewel ik betwijfel of de sooikes en schipperaars blij zijn met het succes: het is aan jullie te danken jongens en meisjes.

0
Rawolf Rawolf 22 juli 2022 om 17:49

De kentering moet op sportief vlak ingezet worden maar uiteindelijk is dat verhoogde budget de sleutel om de steeds beter preserende renners te kunnen blijven behouden en bewezen goede renners, zoals een Laporte, voor grote bedragen binnen te halen.

0
Gijsbert Van Beers 22 juli 2022 om 17:51

Begrijp ik het nu goed dat eigenlijk de wielerverslaggever van de telegraaf aan de wieg staat van het succes van nu? Tenminste, dat is wat ik uit de eerste alinea’s opmaak: Kerckhoffs die met zijn opinie de top van de wielerploeg aan het denken heeft gezet, waarna de koers van de ploeg is veranderd?

Alles wat ik hier lees is verder prima, maar geen hogere wielerwiskunde als je het mij vraagt. Ook bij andere ploegen zijn ze continu aan het kijken wat ze verder kunnen verbeteren. En ja, TJV heeft haar ommekeer inderdaad te danken aan Roglic en Groenewegen. Geen speld tussen te krijgen.

Maar toch verklaart in mijn opinie het artikel van Kerckhoffs uit 2016 niet het succes van nu. Zo mis ik het woord “ketonen” in de hele analyse, terwijl ik denk dat TJV juist met heel goed gebruik daarvan een stap heeft gezet.

En dan zijn er ook nog de M-line matrassen. Zonder deze bedjes zou de ploeg ook gewoon middenmoot zijn gebleven. De Tour win je in bed, en dat hebben de geelzwarte jongens het beste begrepen…

0
Alfred Issendorf 22 juli 2022 om 18:19

Succes heeft vele vaders, mislukking hooguit een verre oom.

0
Koers 22 juli 2022 om 17:54

Allemaal leuk en aardig, maar hou Zeeman morgen maar binnen.

0
Geneva91 22 juli 2022 om 18:02

Het is lachwekkend dat Kerckhoffs hier de suggestie wekt alsof hij heeft bijgedragen aan de ommekeer. Een beetje triest is het zelfs. Als het goed gaat dan staat hij (althans zijn voormalige werkgever) aan de zijde van de feestvierders, als het slecht gaat probeert hij (proberen ze) te scoren met kritiek.

Maar dat maakt eigenlijk niet uit verder. Kerckhoffs merkt terecht op dat JV dit succes aan veel meer te danken heeft dan alleen de hogere budgetten. Gasten als Roglic en Vingegaard zijn het echte bewijs. Ze waren nergens voor ze bij de ploeg kwamen, en nu winnen ze grote rondes. Iedereen rondom de ploeg roemt ook de professionaliteit en hoe de ploeg met innovatie al jaren net een stapje voorop loopt. Petje af!

0
Polleke 22 juli 2022 om 18:59

Roglic kan je zonder budget geen jarenlang vasthouden, er is echt geen betere motivator dan een dik contract, laten we daar niet naief over doen…

0
Deel Koeper 22 juli 2022 om 20:26

Met alleen maar een groot budget en geen visie/leiding zet je dit waarschijnlijk niet neer. Maar zonder groot budget en al de visie in de wereld, zet je dit zeker niet neer, geld blijft 90% van het succes.

Met die laatste 10% maak je het verschil met Ineos of UAE, maar er zijn ploegen die een even goede begeleiding hebben, maar die maar beginnen aan 70% en dus nooit hun achterstand kunnen goedmaken.

0
vanSpringel 22 juli 2022 om 19:00

Die Wout van Mars heeft heel die ploeg uit de stront getrokken. Zo moeilijk is ’t niet.
En dan die stropdassen maar zwaaien met durruh bestuurskunduh en zomeer.
Wout verdient hier alle lofzang.
Raat van Kommissarissen, denk ut ja………….

0
oscarito1908 22 juli 2022 om 19:11

Die hebben wel gelapt natuurlijk.

0
Sjonge Jonge 22 juli 2022 om 23:29

Hoe was de vrijmibo?

0
Brabander 22 juli 2022 om 20:55

Ze hebben natuurlijk wel een beetje gemazzeld dat ze met de al genoemde Roglič en Groenewegen ineens 2 veelwinnaars in huis hadden. Maar ja, af en toe eens geluk brengen hoort erbij. Die 2 hebben zo’n extra ‘Schwung’ gegeven. En dan nog wat extra budget erbij. Dan heb je gewoon de wind mee hè

0
xistnc 22 juli 2022 om 23:11

Ineens? Geluk? Da’s wel heel makkelijk beredeneerd.

0
Brabander 22 juli 2022 om 23:54

Het leven is soms niet zo moeilijk. Je kan het moeilijk maken ja
Natuurlijk komt er wel wat meer bij kijken, maar je hebt ook gewoon wat mazzel nodig

0
Piet 22 juli 2022 om 23:37

Voor mij de ommekeer de Giro 2016, toen kwam de eerste grote ronde winnen ineens heel dichtbij.

0
Pietspeed 22 juli 2022 om 23:43

Eerst worden de raad van commissarissen, de zwaargewichten in het bedrijfsleven en het management op het paard getild.

Dan volgt, citaat: 'Roglic en Groenewegen zorgden voor een omslag in de ploeg. Beiden wisten binnen vier jaar tot de wereldtop van de respectievelijk klassementsrenners en topsprinters door te stoten en dreven niet alleen hun ploegmaten naar een hoger niveau, maar legden ook voor de staf de lat hoger.'

Bewust zijn van meer professionalisering ga ik in mee, en waarschijnlijk ook in de kwaliteiten van de sportieve ploegleiding. Maar het is toch vooral het aanmerkelijk hogere budget dat de mate van het succes bepaalt. Toptalenten en – renners komen nu eenmaal niet voor een appel en ei fietsen. Hoe groter de budgetten hoe meer succes. Zie teamranking aan de top en over de hele breedte.
Dat TJV het wiel opnieuw zou hebben uitgevonden, lijkt me niet. Het was eerder de zunige Hollander die voor een dubbeltje op de eerste rij wilde zitten en niet slaagde. Overal hangt een prijskaartje aan.

0
DonQuijote 23 juli 2022 om 06:37

Dit verhaal doet me erg denken aan de Rabobank ploeg midden jaren negentig. Daar voerde een gladde Rabobank man het woord, ik ben zijn naam vergeten, en gaf daarmee de indruk dat het vooral door zakenlui gerund werd op een typische in het zakenleven gebruikelijke manier.

Richard Plugge heb ik nooit als leidinggevende man gezien. Hij is echt in zijn rol gegroeid, lijkt het zo op het eerste gezicht.
Hij was een aardige wat stille jongen toen hij eind jaren 80 nog bij de Liefhebbers ( de Nederlandse cat. Liefhebbers, een soort Amateurs B ) fietste en journalist was.
Het verbaasde me zeer dat hij op een gegeven moment, in ieder geval voor de buitenwereld, de leidinggevende figuur was bij de grootst Nederlandse wielerploeg.

In de IWAZ (Internationale Avond Wieler Zesdaagse ) ben ik in Den Haag een keer de bocht uitgevlogen en buiten het parcours op de auto van zijn motorkap geklapt. Flinke schade aan de auto en ik kon week niet bewegen maar had wonder boven wonder niets gebroken.

0
Zwarte Panter 23 juli 2022 om 07:02

Ze wel ineens heel goed. De renners die voor het vlakke waren meegenomen rijddn gewoon de klimmers naar huis in de bergen…

0
Romāns Vainšteins 23 juli 2022 om 07:19

Ik ga hem even wat makkelijker maken.

Jumbo heeft uitgevonden hoe SKY jarenlang de tour kon domineren en deze methode met een flinke bak money uitgekristalliseerd. Dit is minimaal zo belangrijk als de juiste knaagdieren in je kooi hebben zitten. Goed gedaan: het lef hebben om met van Aert hetzelfde te doen a la Geraint Thomas zou ze sieren. Snel moeten ze wel zijn want het is geen gegeven feit dat je zo’n voorrangspositie lang behoudt.

0
Kopinkas 23 juli 2022 om 09:56

Maar Van Aert is ouder dan Vingegaard, terwijl Thomas jonger was dan Froome tien hij zich transformeerde. Je kan Van Aert toch moeilijk zien als wissel op de toekomst voor het klassementswerk? (Hij wil het trouwens zelf niet)

0
SteadyEddy 23 juli 2022 om 11:49

Het is een prestatie van het management om meer budget te vergaren en dit goed en met visie te investeren. Geld ophalen is geen gemakkelijke opgave en het op de juiste manier uitgeven ook niet. Ik ben blij dat deze stappen gezet zijn en dat er nu weer een goede basis lijkt te zijn voor de toekomst van het Nederlandse wielrennen.

0
Wheely 23 juli 2022 om 11:57

Ik vraag me af in hoeverre ze naast de min of meer blanco cheque een carte blanche hebben gekregen wat betreft de focus op goede buitenlandse renners, het gebruik van ketonen en het ditchen van de MPCC.

0
Romāns Vainšteins 23 juli 2022 om 14:31

Duidelijk, een absolute. Fix dit, zie maar hoe.

0
ssj 23 juli 2022 om 21:13

Er wordt hierboven terecht geklaagd over de gekke inleiding met een hoog op je borst klop gehalte. Maar ik vind t opvallend dat Plugge in interview bij NOS ook refereert naar t gesprek in 2016. En kennelijk is er toen voor gekozen om te richten op de beste renners. Niet noodzakelijk de beste NL renners.

0
55x11 24 juli 2022 om 00:13

en dan zegge dat ze Kruijswijk en Roglic verloren zijn en Kuss ook maar een paar momentjes had.

All you need is Wout

Tour got WAUUUUUUUUW’D

0
mugman 24 juli 2022 om 09:31

Prima om te refereren naar een eerste gesprek welke heeft bijgedragen aan de opzet van een nieuwe ploeg. Maar om nu te schrijven dat dhr Kerckhoffs “aan de basis” stond van het succes van deze Tour. Nadat enkele lezers dit ook melden is het artikel aangepast. Dat er een open gesprek is vanuit diverse invalshoeken is prima, maar het succes nadien, 6 jaar later, is toch meer het succes van het team. Trainers, sporters etc. Je moet het ook nog kunnen als sporter. Want laten we eerlijk zijn, toen Roglic de Tour “verloor” was deze meneer negatief over de prestatie. Verweet hij het zichzelf toen ook? Nee, dus ga aub niet met de eer lopen als je deze niet verdient.

0

Net binnen

Populair

Materiaalzone