Rick Zabel over Duitse racismerel: “Schande dat bijna niemand zich uitspreekt”

donderdag 29 juli 2021 om 12:00
Rick Zabel over Duitse racismerel: “Schande dat bijna niemand zich uitspreekt”

Rick Zabel heeft zich op Instagram in heldere bewoordingen uitgelaten over de Duitse bondscoach Patrick Moster. De coach kwam in opspraak na racistische uitspraken aan het adres van twee Afrikaanse renners. Vandaag werd hij door het Duits olympische comité naar huis gestuurd.

“Aan de ene kant begrijp ik alle atleten die er niets over zeggen omdat ze bang zijn in de vuurlinie terecht te komen als ze hun mening uitspreken of dat ze niet meer geselecteerd worden voor een Europees kampioenschap, wereldkampioenschap of de Olympische Spelen”, schrijft Zabel op zijn Instagram-account.

“Ik heb besloten om er iets van te zeggen omdat het invloed heeft op mijn sport en ik het een schande vind dat bijna niemand een stelling inneemt. Hoewel ik zelf niet op de Olympische Spelen ben, schaam ik me voor de uitspraken van de bondscoach van Duitsland over twee renners uit Eritrea en Algerije en bovenal voor de beknopte verontschuldiging na de race”, gaat hij verder.

“Tijdens het EK wijst iedereen naar voetbal, maar als er een incident in hun eigen sport voorvalt, is iedereen stil”, schrijft de Duitser. “Als we de olympische waarden en anti-racisme campagnes geloofwaardig willen vertegenwoordigen, kan zo’n incident niet getolereerd worden.”

“Dank aan Florian Nass, die het helder verwoordde tijdens het live commentaar. Ook respect voor Nikias Arndt, die duidelijk afstand nam van de uitspraken na de race. Ik sta voor mijn waarden en kan in dit geval niet stil blijven, ook al moet ik bondscoach Patrick Moster bekritiseren. Er is geen excuus voor racisme”, besluit Zabel.

Inmiddels heeft het Duits olympisch comité actie ondernomen en Moster, die ook actief zou zijn op het baantoernooi, naar huis gestuurd. De bond biedt ook excuses aan voor de uitspraken en laat weten dat Moster daarmee de olympische waarden geschonden heeft.

Dit artikel delen:

103 Reacties

KnightBiker 29 juli 2021 om 12:16

Niet dat ik niet tegen racisme ben, maar rijdende voor het team waar hij voor uit komt voelt dit een beetje als een wit voetje halen bij je werkgever…
(Voor mij zijn de aangeboden excuses afdoende tot er blijkt dat de coach in kwestie praktiserend fascist/racist is, Dan ben ik de eerste die op de virtuele barricade staat)

Wim Kruithof 29 juli 2021 om 12:21

could’nt agree more.

Kopinkas 29 juli 2021 om 12:23

‘… tot er blijkt dat de coach praktiserend fascist/racist is’
Daar gaat het toch net om, of waren de uitroepen van de coach volgens jou puur ‘theoretisch’?

KnightBiker 29 juli 2021 om 12:25

@kopinkas – een praktiserend overtuigt racist zou geen excuses aanbieden. Er zou sprake zijn van een patroon.

Er zijn ergere structurele voorbeelden omtrent Moscon & Quinn Simmons, die rijden nog vrolijk rond. Simmons is wel kort geschorst geweest door de ploeg, maar de indicaties waren daar wel sterker dat er iets meer aan de hand was dan alleen een foute opmerking.

Guushovd 29 juli 2021 om 19:04

Ik ben echt gechokeerd over de teneur van de reacties onder dit bericht.

Ik vind discussie over de ernst van de uitspraken in het heetst van de strijd terecht. Iedereen roept weleens iets dat achteraf niet zo netjes was.

Maar, Zabel wordt hier aangevallen alsof hij in een zionistisch complot zit. Alsof hij dit roept omdat hij bij ISN rijdt, wat hilarisch is, ISN zou dus verontwaardigd zijn omdat Afrikaanse renners kamelenhoeders genoemd worden? Israel historisch verdediger van Afrikanen (wtf, wie bedenkt dit).

Daarnaast vind ik het opvallend hoe aangevallen mensen zich lijken te voelen, hoe persoonlijk ze dit nemen. Hoe veel er over ‘woke’ en links gesproken wordt in een soort vijandbeeld. Alsof dit een cultuurstrijd is. Maar als dit een cultuur strijd is, waar gaat het dan over? Het recht om die paar Afrikaanse wielrenners in het peloton kamelenhoeders te noemen? Dat belangrijke, essentiële recht om een minderheid in het peloton te beledigen? What a hill to die on.

Turtlehead 29 juli 2021 om 12:18

Nou, laat de clicks maar komen. Ik geef hem gelijk overigens.

Wheely 29 juli 2021 om 13:12

De reacties onder dit artikel bewijzen ergens zijn gelijk. Er zijn een hoop mensen die zich niet uitspreken of voor een ander durven op te komen uit angst zelf uitgescholden te worden of erger.

Anoniem mee etteren is blijkbaar veel makkelijker.

reusjen 29 juli 2021 om 14:15

@Wheely
Dat is een omgekeerde redenering. Je zou ook kunnen zeggen dat reacties als de jouwe bewijzen dat de mensen die zeggen dat de zogenaamde 'gutmensch' alles racisme noemt en je tegenwoordig niets meer mag zeggen. Beide zijn volgens mij geen juiste redeneringen.

Het kan ook zo zijn dat de meeste mensen dit een minder nette uitspraak vinden maar het niet beoordelen als racisme en zich daarom niet uitspreken. Of mensen vinden het geen probleem en spreken zich daarom niet uit. Zo kan ik nog wel 10 dingen verzinnen, waaronder jouw optie.

Marco 29 juli 2021 om 15:59

@wheely, je moet als je een frietkot hebt uitkijken wat je zegt…

Wheely 29 juli 2021 om 16:32

Ach daar maak ik me niet druk om Marco. Mijn patatjes zijn zo lekker, die overstijgen alles, iedereen komt daar broederlijk snacken.

Merlinappa 29 juli 2021 om 17:09

Waar kan ik die patat proeven dan Wheely? :)

Koers 29 juli 2021 om 12:23

Hij zal toch niet aanblijven? Zal vast wat in het contract staan dat dit grond is voor ontslag.

KnightBiker 29 juli 2021 om 12:42

En omdat het in het contract staat, daar meteen gebruik van maken? Afhankelijk van wat het is dat je gedaan hebt kan er ook een aantekeningen gemaakt worden die helpt bij het bouwen van een case die ontslag rechtvaardigt, maar bij 1 incident ga je meestal niet over tot ontslag tenzij er een slachtoffer of patroon van gedrag is.
Alsof je met 1 incidentje meteen het persoonlijk leven van iemand overhoop moet halen.. denk dat de man in kwestie al genoeg gestraft is heden door social media.

xistnc 29 juli 2021 om 12:58

Daar gaat zelfs een D66-rechter niet mee akkoord.

Koers 29 juli 2021 om 13:14

@knightrider, bij bepaalde functies kun je niet alles maken. Een begrafenisondernemer zal ontzettend secuur te werk moeten gaan, een journalist bij Op1 zal onpartijdig moeten ogen en zoveel mogelijk zijn/haar voorkeuren voor zich moeten houden en iemand die met zijn team het land vertegenwoordigt, kan niet opmerkingen maken die mogelijk bij een deel van dat land voor ergernis zorgen. Dat behoort iemand te weten bij het aannemen van die functie.

Hoewel wielrennen voornamelijk een blanke sport is kun je ook gezeik krijgen als een donker persoon niet geselecteerd wordt door deze opmerkingen. Of misschien gaat ie nu juist wel iemand opstellen die eigenlijk niet goed genoeg is om zijn imago te redden. Of hij nou een racist is of niet, doet er mijn inziens niet toe. Hij heeft mijn inziens een van die fouten gemaakt die een directe dsq opleveren. Hét nadeel van een publieke functie.

En begrijp me niet verkeerd: ik snap dat dit ‘normaal’ praat is, en ik doe daar zelf ook aan mee, maar ik weet ook dondersgoed wanneer zoiets niet kan.

Scibby 29 juli 2021 om 13:28

als ie commentator was geweest was hij waarschijnlijk wel ontslagen: https://www.ad.nl/olympische-spelen/commentator-ontslagen-na-racistische-opmerking-over-zuid-koreaanse-tafeltennisser~a92efc42b/

Jaepa 29 juli 2021 om 12:29

Overdreven reactie, mijns inziens. Moet iedereen dan steeds overal expliciet tonen dat hij/zij deugt? Dan ben je toch hele dagen bezig op allerlei incidenten te reageren. Ook die nietszeggende reacties, “ik ben tegen racisme”, ja duh. De leegheid van de woke-tijd.

Groetjesaandevoetjes 29 juli 2021 om 12:42

Het is inderdaad soms lastig om om te gaan met dit soort situaties. In principe is het prima dat Zabel hierop reageert als duitse wielrenner, maar het wijzen naar anderen die zich niet uitspreken is niet nodig. Er is mij ooit verteld: ‘if you’re silence, you choose the side of the opressor’. Waardoor ik opeens als ‘opressor’ werd beschouwd, terwijl ik ook mijn eigen battles aan het voeren ben tegen een gelijkwaardigere wereld. Ik kan niet overal voor alles en iedereen opkomen. Ben benieuwd hoe Geoghan Hart zich voelt nadat Zabel hem dus indirect beschuldigd, terwijl Geoghan Hart zijn eigen battles voor een gelijkwaardige wereld voert.

Denk dat met de excuses van de coach er nu ook niet teveel aandacht aan moet worden gegeven. De bond heeft al aangegeven om met de coach in gesprek te gaan en de kans dat er dan afscheid wordt genomen van de coach lijkt me redelijk groot (zie namelijk niet hoe je publiekelijk zo iemand nog kan verdedigen nadat je al publiekelijk hebt aangegeven dat er een gesprek komt).

Yeez 29 juli 2021 om 12:29

Meneer moet een wit voetje halen

Pannenkoek 29 juli 2021 om 12:40

Ik deug niet. Ik voel me niet fijn bij mensen die anders zijn. Ik heb vooral een hekel aan overdreven deugmensen.
Maar laat ze lekker hun ding doen, ik doe het mijne wel :)
Verder op de inhoud; zou hilarisch zijn als beide mannen hun bijbaan/beroep kamelendrijver is. Het feit dat het racisme is geeft aan dat je het beroep minderwaardig acht, misschien eens een idee om daar over na te denken?
Lijkt mij best een mooi beroep eigenlijk en misschien kan je het ook als compliment zien ipv als racisme.
Je had overigens ook pak die Afrikanen, of pak die Algerijn en Eritreeër kunnen roepen. Maar je kan het eigenlijk nooit meer goed doen

Handige Harry 29 juli 2021 om 12:46

Het meest ironische van die hele deugcultuur is dat ze overal stempels op plakken zodat ze maar kunnen roepen dat iets racistisch of discriminerend is.

Napoleon 29 juli 2021 om 13:03

Als de betreffende renner daadwerkelijk kamelendrijver van beroep is (geweest), was het een feitelijke aanduiding, en geen probleem. Maar uit de context blijkt duidelijk dat het op zijn minst denigrerend, en op zijn slechtst als beledigend bedoeld is.

Als je in het openbaar een collega beledigt, dan kun je reacties verwachten.

Guushovd 29 juli 2021 om 13:09

@Handige Harry, ”ze’ plakken overal stempels op’?
O, de ironie, pijnlijk gewoon.

reusjen 29 juli 2021 om 13:22

@Napoleon
Daar kan ik je in volgen, maar dat is nog wat anders dan racistisch.

Handige Harry 29 juli 2021 om 14:57

@guushovd

Je snapt duidelijk het punt niet.
De deugcultuur plakt stempels en hangt daar een waardeoordeel aan vast, waarbij constant de eindconclusie is dat hetgeen dat over degene waarop zij de stempel plakken, kwetsend, beledigend, racistisch of discriminerend is.

Ik ga niet voor andere mensen of groepen bepalen hoe zij zich moeten voelen als derde partij.
Het is toch te belachelijk voor woorden dat hier nu een stel mensen gaat bepalen dat die Afrikaanse renners zich gekwetst moeten voelen.
Dat mogen zij toch helemaal zelf weten.

Guushovd 29 juli 2021 om 18:51

Best Harry,

Ik mis het punt? O, man, ben je als kind in de ironieketel gevallen?

Omhoog73 29 juli 2021 om 12:40

Het wordt steeds meer een truttige samenleving. Allemaal te danken aan Wokey Links. Met de Bikini-lijn als uitschieter. Terwijl #Pfizerleak nu trending op Twitter is en genegeerd wordt door de hele media, krijgen dit soort onzinnige zaken aandacht. Oja vrouwelijke judoka’s mogen ook niet meer opgepept worden door de coaches. Alleen de mannelijke judoka’s mogen zo opgepept worden? We willen toch emancipatie? En bij boksen mag het oppeppen nu ook niet meer?

Handige Harry 29 juli 2021 om 12:42

En ik schaam me een beetje voor Rick Zabel, beetje goedkoop proberen te scoren.

Ik word echt kotsmisselijk van die “bekende” mensen die er altijd als de kippen bijzijn om maar te laten zien dat ze deugen.
Terwijl de meeste het gewoon doen om toch weer even in de spotlights te staan.

jv88 29 juli 2021 om 17:45

Idd om te kotsen die Zabel!

stormjager 29 juli 2021 om 19:55

Kijk maar uit wat je zegt hier, zelfs de meest normale mening wordt door de moderators al weggedeugd…..

Dikke vrouw 29 juli 2021 om 12:44

Rustig aan zuurkoolvreter

Stelvio-fan 29 juli 2021 om 12:49

Tja, de kaart ‘racisme’ wordt snel getrokken.
Ik vind het beetje hetzelfde als men Nederlanders ‘kaaskop’ noemt: je krijgt altijd bepaalde opmerkingen over je afkomst maar dat op zich is nog geen racisme. Racisme vind ik meer als er een waarde-oordeel gegeven wordt dat een ander, op basis van diens afkomst, minder waardig zou zijn.

Desalniettemin is het goed om te weten wat bepaalde uitdrukkingen met iemand anders doen. Ik zou daarom van de twee betreffende renners graag willen weten wat zij van de uitspraak van deze Duitse coach vinden: is dit echt iets racistisch voor hen of beoordelen zij het als het opjutten van een renner middels (niet heel chique) taalgebruik?

Panache 29 juli 2021 om 13:22

Men vindt het een probleem indien de stereotypering zowel laag scoort in sympathie én laag scoort in sociale klasse, die combi pruimt men niet. Italianen zijn goed in bed kom je dus mee weg, maar met een vrachtwagenchauffeur Poolse zatlap noemen niet. De meeste mensen snappen dat uit zichzelf wel, ook als ze het niet kwaadaardig bedoelen.

reusjen 29 juli 2021 om 13:24

Italianen worden in de VS toch gewoon spaghettivreters genoemd? Dat heeft weinig met hun bedprestaties te maken maar met hun cultuur. Het is een aanduiding, geen racisme.

Panache 29 juli 2021 om 13:46

Geen idee of spaghettivreters ‘normaal’ is. Het is redelijk onschuldig zoals de kaaskop. Maar waarom heb je het over VS terwijl je ook rednecks kan zeggen, kwestie van fatsoen?

reusjen 29 juli 2021 om 14:12

@panache
Ik denk dat we het eens zijn over dat bepaalde termen niet persé de meest fatsoenlijke zijn. Wat mij betreft zit echter de crux in de stempel racisme. Enerzijds devalueert de term tot alles wat niet aardig is tegenover een minderheid en anderzijds zijn de gevolgen voor de betrokkene in geen enkele verhouding tot het feit. Beide een slechte ontwikkeling in mijn ogen.

Dolledriesoldebroek 29 juli 2021 om 12:54

Ik ken veel vogels, maar de racismerel heb ik nog nooit in de tuin gehad…

SteelHorseCowboy 29 juli 2021 om 13:08

Als je bij een israelisch team rijdt zijn er nog wel andere dingen waar je je misschien over zou moeten uitspreken.

Wheely 29 juli 2021 om 13:27

Daar heb je dan ook weer een punt, al zijn er genoeg Israëliers die dat ook daadwerkelijk doen.

Turtlehead 29 juli 2021 om 13:36

Kijk, Dit is nou een mooi voorbeeld. Prima te verdedigen uitspraak (waar de staat Israël waarschijnlijk heel anders over zou denken).
Mocht je het woord ‘Joods’ gebruikt hebben, dan was het zeker erg fout geweest.
Dus: ‘Haal die Afrikanen in’ kan door de beugel (is bij de marathon overigens zo eenvoudig nog niet). ‘Kamelendrijver’ kan dan weer niet.
Overigens zou je dhr. Moster met enige overdrijving ‘slavendrijver’ kunnen noemen, maar dat is in dit verband weer beter van niet…

kleomantre 29 juli 2021 om 13:38

@Wheely, dat is in deze casus helemaal niet relevant. Hier gaat het om een team waarbij de hoofdsponsor gelieerd is aan de Israelische staat en diens doelen. Diezelfde staat is op zijn zachts gezegd ''fout'' te noemen.

In die zin slaat Zabel de plank helemaal mis. Wel geld ontvangen van een fout land om datzelfde land ook publiekelijk te verkopen, en over dit akkefietje valt hij dan. Mag hij dan niks zeggen, tuurlijk wel. En het is daarom dat ik me dan weer het recht toe eigen om hem een hypocriete lul te noemen als hij zo in deze kwestie staat.

Wheely 29 juli 2021 om 13:50

@kleomantre
De hele zaak is dusdanig gecompliceerd dat we nu niet direct moeten roepen dat ISN een foute ploeg is, ik ben wel van menig dat ze er zich over zouden moeten uitspreken om ze het voordeel van de twijfel te geven.

Marco 29 juli 2021 om 14:09

@kleomantre

Is Mekka van de moslims of is dat van Saoedi-Arabië? en mogen alleen de soennieten er heen of ook de sjiieten?

En hoe zit dat nu met het conflict tussen Palestijnen en Israëliërs ?

Los daarvan is het conflict totaal niet gebaseerd op racisme tenzij je wilt zeggen dat Hitler de basis legde voor dat conflict en die racistisch was.

Dus Noord Korea dat is een fout land, daar is 98% van de wereld het over eens.. dat Israël dat is dat is jouw conclusie.

Dus jij knoopt de conclusies aan elkaar.. Israël is fout > Wielerploeg is fout > Zabel is hypocriet

kleomantre 29 juli 2021 om 19:40

@wheely neen het is niet een fout team, maar waar wel belanghebbenden in zijn gestapt met een nogal grote smet inzake humaniteit en tolerantie. Het is je goed recht om daar beperkt gewicht aan toe te kennen als mens of sporter. Echter dan heb je toch ook wel erg veel boter op je hoofd als je zoals Zabel iemand de maat wil nemen.

kleomantre 29 juli 2021 om 20:21

@Marco er ligt aan dat conflict, dat verder niet besproken hoeft te worden twee dingen aan ten grondslag.
1. Een eeuwenlange historie van opgejaagd worden en altijd maar beperkte bestaanszekerheid die na een immens drama de wens naar een vaste plek voor henzelf heeft aangewakkerd
2. Een groot en hecht gemeenschapsgevoel tussen mensen met dezelfde culturele achtergrond, wat logisch is omdat het veiligheid en geborgenheid geeft. Met als bijproduct soms een wat meer aanwezig gevoel van superioriteit.

Dat laatste leidt wel tot een een blik op Palestijnen als minderwaardige mensen, waarbij het niet helpt dat er ook best wat kwaadwillende Palestijnen bij zijn.

Of de houding van Israëliërs jegens Palestijnen nou strikt genomen wel of geen elementen heeft van racisme durf ik niet te stellen. Evenmin of dat bij die Duitser zo is.

Het heeft in ieder geval wel iets te maken met het plaatsen van mensen in hokjes en het gebruik maken hiervan om tegenstanders weg te kunnen zetten. Toch vaak met een al dan niet onbewust gevoel van superioriteit. En soms is het gewoon onhandig en knullig dat kan ook.

Zelf vind ik het jammer dat er tegenwoordig een te grote focus is op racisme, of iets dat er maar op lijkt, terwijl het uitsluiten of treiteren van mensen op allerlei andere manieren en persoonlijke karakteristieken dagelijks ook plaatsvindt. In veel gevallen schaart men dat onder de noemer pesten en das blijkbaar dan geen prangend maatschappelijk probleem.

WoutMathieu 29 juli 2021 om 13:12

Dit was een overduidelijk voorbeeld van racisme in de sport. Bij voetbal zijn ze daar al feller op, dat mag hier best ook wel.

Turtlehead 29 juli 2021 om 13:37

Is het daarom dat Thomas zo vaak met de knieën op het asfalt zit?

Guushovd 29 juli 2021 om 19:03

Ik ben echt gechokeerd over de teneur van de reacties onder dit bericht.

Ik vind discussie over de ernst van de uitspraken in het heetst van de strijd terecht. Iedereen roept weleens iets dat achteraf niet zo netjes was.

Maar, Zabel wordt hier aangevallen alsof hij in een zionistisch complot zit. Alsof hij dit roept omdat hij bij ISN rijdt, wat hilarisch is, ISN zou dus verontwaardigd zijn omdat Afrikaanse renners kamelenhoeders genoemd worden? Israel historisch verdediger van Afrikanen (wtf, wie bedenkt dit).

Daarnaast vind ik het opvallend hoe aangevallen mensen zich lijken te voelen, hoe persoonlijk ze dit nemen. Hoe veel er over ‘woke’ en links gesproken wordt in een soort vijandbeeld. Alsof dit een cultuurstrijd is. Maar als dit een cultuur strijd is, waar gaat het dan over? Het recht om die paar Afrikaanse wielrenners in het peloton kamelenhoeders te noemen? Dat belangrijke, essentiële recht om een minderheid in het peloton te beledigen? What a hill to die on.

Ward 29 juli 2021 om 13:20

We zijn toch allemaal akkoord dat de uitspraken van de Duitse coach niet stroken met de Olympische gedachte mag ik hopen?
Dat Zabel zich niet zou mogen uitspreken omdat hij voor een Israëlische werkgever rijdt vind ik larie. Als renner mag je blij zijn dat je in de world tour aan de slag kan. De ethische afweging of sponsoren al dan niet gedoogd moeten worden is niet aan de renners.

bswinkelss 29 juli 2021 om 13:25

@ward: daar ben ik het niet mee eens: als ik het als renner oneens zou zijn met het politieke beleid van israel dan zou ik geen reclame willen maken voor het land. Maar ja, alles voor het geld uiteindelijk

bswinkelss 29 juli 2021 om 13:30

En dat het niet binnen de olympische gedachte past daar ben ik het helemaal mee eens. Volgens mij kon die bondscoach alleen niet weten dat er beelden werden gemaakt van zn uitspraken. Als hij het op nationale tv had gezegd dan was het m.i. een ander verhaal geweest

roelieman2 29 juli 2021 om 13:58

Ik ben het niet met je eens. Om de simpele reden dat dit niks met racisme te maken heeft. Zoek maar eens de definitie van racisme op; een groep (lees ras) om raciale redenen minderwaardig behandelen of daarover vernederende uitspraken doen. In bovenstaand geval wordt geen enkel RAS beledigd. Er wordt een opmerking gemaakt in een wedstrijd, welke je wellicht onsmakelijk kan vinden, maar van racisme is zeer zeker geen sprake. Verder moeten we ook eens normaal doen met de racisme kaart overal voor te trekken. In wedstrijden wordt vaak gescholden met opmerkingen/scheldwoorden die een stuk erger zijn dat deze uitlating.

Marco 29 juli 2021 om 15:26

@roelieman2 Wat je hier zegt dat klopt feitelijk niet (heeft dus niets te zien met je mening of die van mij)

Racisme is de opvatting dat er menselijke rassen te onderscheiden zijn met daaraan gerelateerde verschillen in karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens waarbij het eigen ras superieur zou zijn aan andere rassen. Wanneer voor het ene ras andere maatstaven gelden dan voor het andere, is er sprake van rassendiscriminatie. De term racisme heeft vooral een negatieve lading.

Echter loopt de definitie sterk van de juridische en maatschappelijke regels weg..

Als ik een zwarte man Katoenplukker noem dan heeft dat niets in zich van een beter of minder ras, tenzij ik zeg domme katoenplukker.. toch is het strafbaar om een zwart iemand voor katoenplukker uit te schelden.. Je kent vast wel minder minder van Wilders en die probeerde met een leger advocaten het feit te misbruiken dat Marokkanen geen ras zijn maar een nationaliteit.. dat lukt dus niet..

Wat hier wel en niet geld is een hele rare en dunne lijn.. vb Als ik zeg dat Kenianen beter kunnen hardlopen dan Europeanen dan zal je waarschijnlijk niets horen en je bent ook niet strafbaar (gemiddelde marathon is de enige vraag welke Keniaan gaat er winnen)

Als ik nu zeg, dat Europeanen beter kunnen schaatsen dan Kenianen kan ik al een probleem hebben.. wat vaak de grote rol speelt is de context.. Dat wil dus zeggen, als ik dat zeg in een sportprogramma als analist dan zal dat niet zo een groot probleem zijn omdat ik de win kansen aangeef op basis van iets dat best redelijk klopt..

Als ik nu naast een bevroren vijver sta om te schaatsen en er komt een Keniaan aan die ook eens wil proberen dan zit ik volgens de wet ineens verkeerd.. want ik mag die man niet onderuit schoppen dat hij toch niet kan schaatsen op basis van zijn afkomst.

jv88 29 juli 2021 om 17:53

Eens. Ik vind het niet fout dat hij voor een Israëlische ploeg rijd omdat het conflict niet de zijne is en niet zijn verantwoordelijkheid. Als je al kunt zeggen dat Israël fout is. Ik sta daar te ver vanaf.

Maar dan moet je in een ander conflict wat niet het jouwe is ook je hypocriete mond houden en niet de deuger uitgaan hangen!

roelieman2 29 juli 2021 om 18:06

@ Marco
Een heel verhaal om eigenlijk aan te geven dat in bovenstaand geval geen ras wordt aangevallen/superieur wordt gesteld t.o.v. een ander ras. Wat je bedoelt is dat er sprake kan zijn van belediging. In het geval van de katoenplukker is dit juist niet strafbaar. Iedereen in Nederland mag dergelijke uitlatingen doen of ze nou smaakvol zijn of niet. Dat was ook de essentie van het Wilders verhaal. Hij is schuldig bevonden aan groepsbelediging. Iets wat overigens in het wetboek niet eens eenduidig gedefinieerd is (vandaar dat er geen straf is toegekend alleen schuld), maar een significant verschil is met een veroordeling van racisme.

We moeten echt weg blijven van de vraag of iemand zich mogelijk door een uitlating onprettig kan voelen. Dit is een keuze en zoals beneden aangeven voor niemand te volgen.

Marco 29 juli 2021 om 19:56

@roelieman2 Dat stukje over niet strafbaar lijkt mij vreemd, op basis van welke regel kunnen voetbal supporters dan vervolgd worden wanneer ze een zwarte speler iets verkeerds toeroepen?

https://www.parool.nl/nieuws/kamer-vervolging-na-racisme-in-stadion-moet-vaker~b16727fd/

Wilders heeft trouwens een strafblad en een veroordeling en er was spraken van een geldboete van 5.000 euro

Het ging mij puur om de definities en de regels op basis van jouw zin:

“Om de simpele reden dat dit niks met racisme te maken heeft.”

bswinkelss 29 juli 2021 om 13:23

Lekker makkelijk scoren rick. Ik begin een beetje een allergie te krijgen tegen ‘bekende’ mensen die er bij dergelijke relletjes weer als de kippen bij zijn om punten te scoren. Als hij echt ballen heeft levert hij kritiek op wat israel de palestijnen allemaal aandoet.

Stelvio-fan 29 juli 2021 om 13:37

Alleen op het geweld wat Israel doet bij onschuldige burgers, of ook het geweld van de Palestijnen op onschuldige burgers? In dat conflict zijn er zo overduidelijk twee partijen die altijd naar elkaar wijzen en allebei grove misdaden begaan

Marik 29 juli 2021 om 13:53

bswinkelss ik moet je wel zeggen, ik werd vanmorgen wakker en ik dacht: jeetje wat voel ik me WOKE. Ik zei nog tegen mijn vrouw, volgens mij heb ik me nog nooit zo lekker WOKE gevoeld. En toen ben ik koffie gaan zetten. Lekker man.

bswinkelss 29 juli 2021 om 14:34

@marik: hahahaha ik ga stuk

Pole Pole 29 juli 2021 om 14:49

bswinkelss
heeft wel overschot van gelijk. Ik heb Zabel niet gehoord een paar maanden terug bij de bombardementen op Al Jazeera. De Israëlische respresailles zijn altijd maal tien. Wel het hele jaar door de staat promoten en er tonnen geld voor in z'n zak steken. Wat hij doet heeft 100x meer effect dan wat de Duitse bondcoach 'effe roept'.

Grote hypocriet die Zabel.

Marco 29 juli 2021 om 14:51

@Marik ik zit met een vraag waar jij vast wel het antwoord op weet..

Als het nu Arita Baaijens een kamelendrijfster uit Amsterdam was geweest, is het dan racistisch of seksistisch?

Ik vind het trouwens niet echt WOKE dat kamelendrijfster geen bestaand woord is.. dat is dus per definitie seksistisch dat je als vrouw geen kamelendrijver kunt worden. Praat daar morgen tijdens de koffie eens met je vrouw over.. ik wil haar mening weten

reusjen 29 juli 2021 om 13:31

Wat had Zabel dan wel genoeg gevonden achteraf. Moest hij op zijn blote knieën de trap naar het olympische vuur beklimmen en zich daar de olympische gedachte in zijn rug laten branden? Blijkbaar vond hij dat hij iets fout gezegd heeft en daar heeft hij direct zijn excuses voor aangeboden. Als we nu ook al gaan klagen over dat die excuses niet lang genoeg waren, waar blijven we dan.

Cyclinglife 29 juli 2021 om 13:47

Misschien moet meneer zabel eens de volgende nummers luisteren. :p
Snowflakes, clown world en fake woke
Van Tom macdonald.

reusjen 29 juli 2021 om 14:20

Arjen Lubach heeft er ook een leuk liedje over geschreven.

Cyclinglife 29 juli 2021 om 14:28

Is ook een leuk nummer.

lampje 29 juli 2021 om 13:48

Degradatie van de term racisme. Racisme is veel erger dan dit.

ProfrondeZevenbergen 29 juli 2021 om 14:40

Hier sluit ik me bij aan.

Scotty 29 juli 2021 om 13:49

“Niemand spreekt zich uit”

Ik denk dat dat vooral komt doordat dit zo’n random geval is, dat iedereen denkt; wat moet je hier nou mee?

De opmerking van die bondscoach slaat werkelijk helemaal nergens op. Ik weet niet of het racisme is, doet er volgens mij niet echt toe, maar het is echt totaal onnodig om die gasten te beledigen. Niemand snapt geloof ik waar ie het vandaan haalt. Alsof Arndt er harder door gaat rijden? Dat heeft iedereen toch ook wel door.

Excuses van die vent. Ontslaan. F7 –> prullenbak. Ja.

Aart van Woud 29 juli 2021 om 13:57

Gisteren spraken zich hier bijna 100 mensen zich hier over uit. Dus wat Zabel zegt klopt niet ;)

Scotty 29 juli 2021 om 14:00

Reaguurders, die tellen niet ;-)

Aart van Woud 29 juli 2021 om 14:14

Voor mij wel.

Paul Bus 29 juli 2021 om 21:47

Is kamelendrijver echt beledigend?In mijn optiek is het een eerzaam beroep wat voor mij het zelfde is al bollenteler of turfsteker.misschien is het wel heel racistisch om dit als racisme te zien.

VespavanBern 29 juli 2021 om 14:09

Overdrijven is ook een vak…
Als een afrikaan ”grijp die kaaskoppen” had gezegd had er geen kip naar gekraaid.

Aart van Woud 29 juli 2021 om 14:16

Misschien heeft Froome dat wel eens gezegd tegen Kwiat en Castroviejo in de achtervolging op Bauke en Wilco.. Maar dat haalde de pers niet..

Marco 29 juli 2021 om 14:29

VespavanBern heeft nog gelijk ook: Komt erop neer, dat je mensen die deel uitmaken van de “grote groep” voor rotte vis en alles kunt uitmaken.

Als Arndt achter Dumoulin had gereden dan had Patrick Moster mogen roepen haal die Nederlandse kamelendrijver in

Artikel uit Trouw
Pindachinees, kaaskop en spaghettivreter, het zijn allemaal etnofaulismen

Kaaskop wordt doorgaans niet als racistisch ervaren
Vooral in straattaal en sommige groepstalen worden etnofaulismen gebruikt. Niet alleen voor niet-westerse allochtonen, maar ook voor niet-Nederlandse Europeanen. Knoflookvreter als scheldwoord voor een Spanjaard en spaghettivreter voor een Italiaan zijn ook etnische scheldwoorden. Op het gebruik daarvan – zowel voor westerse als niet-westerse allochtonen – rust een dermate groot taboe dat de meeste nooit algemeen worden. Als dat wel het geval is, krijgen ze in het woordenboek het label ‘beledigend’.

Weliswaar bestaan er ook etnische scheldwoorden voor autochtonen. Voorbeelden daarvan zijn bleekscheet en kaaskop. Omdat autochtone Nederlanders in ons land geen minderheid vormen, worden zulke woorden doorgaans niet als racistisch ervaren. Dat neemt niet weg ook zulke scheldwoorden als belediging kunnen worden ervaren.

https://www.trouw.nl/nieuws/pindachinees-kaaskop-en-spaghettivreter-het-zijn-allemaal-etnofaulismen~b4470d7d/

lampje 29 juli 2021 om 14:38

Er wordt door de Woke beweging gereageerd alsof er Kamelenrukker of Kamelenneuker is gezegd. Dat zou daadwerkelijk beledigend zijn. Drijver is gewoon een net woord en mooi gevonden.

ProfrondeZevenbergen 31 juli 2021 om 01:58

Inderdaad. Het is net zoiets als klompenmaker, koeienmelker of schaapherder. Dat heeft niets maar ook niets met racisme te maken. Het wordt zwaar overtrokken en dat is jammer.

VerstandOpNul 29 juli 2021 om 14:43

Inderdaad, niemand die zich heeft durven uit te spreken tegen deze overduidelijk vreselijke racist.
Gelukkig is daar Rick Zabel, een held voor ons allen. Vanaf nu kunnen we hem in een adem met Rosa Parks, Marten Luther King en Nelson Mandela noemen.

renevaert 29 juli 2021 om 15:00

Bedankt Rick, voor het wegnemen van deze onveilige situatie in de wielerwereld!

Marco 29 juli 2021 om 15:01

Je vergeet Jesse Klaver

VerstandOpNul 29 juli 2021 om 17:39

Haha, nou voor de duidelijkheid: de mensen in dat rijtje waren echte helden, die durfden te strijden tegen onderdrukking.
Rick Zabel en Jesse Klaver zijn allebei grote opportunisten en allerminst heldhaftig. Sterker nog, hadden zij in die tijd geleefd, dan weet ik nog zo net niet aan welke kant van de geschiedenis ze hadden gestaan..

Marco 29 juli 2021 om 19:57

ik was aan het kwallen.. VerstandOpNul

Dougi 29 juli 2021 om 14:43

Vinden we het dan wel kunnen als een NL coach zegt: “haal die moffen in”. Of als er er 2 van ISN voorop rijdt “haal die joden in”.
Ik weet zeker dat de meeste hier dan niet zo genuanceerd hadden gereageerd.

De coach zijn opmerking kan op zich als onschuldig gevonden worden gevonden. Maar in deze context heeft dat zeker als een denigrende opmeriking geplaatst. Als we een grens trekken dat rascistische opmerkingen niet kunnen dan is dit grensoverschrijdend. Dat heeft in principe niks met WOKE te maken. Gewoon met fatsoen.

reusjen 29 juli 2021 om 14:51

Je trekt de conclusie dat het denigrerend is( wat ik wel ver vind gaan, onfatsoenlijk is hier beter op zijn plaats) en vervolgens gebruik je die conclusie om racisme te veroordelen. Die 2 kwalificaties zijn verschillend.

renevaert 29 juli 2021 om 14:54

Dit is toch exact hetzelfde als de 2 voorbeelden die je noemt?

En je hebt gelijk, dat is allemaal niet fatsoenlijk, maar ook geen strenge sancties waard.
Ik zie ook liever leuke mensen, maar het is niet illegaal om een lul te zijn. Als je flinke sancties gaat opleggen omdat iemand een zak is wordt het ineens een beetje WOKE ja.

Marco 29 juli 2021 om 15:00

Er was pas echt een probleem geweest wanneer het bij de vrouwen tijdrit was gebeurt

xistnc 29 juli 2021 om 15:30

Nee, het is niet netjes. Ja, het is denigrerend.

Maar die kwalificaties maken het nog niet racistisch, laat staan dat de gebeurtenis de man tot een racist maakt.

Ik vind het te pas en te onpas zwaaien met de racismekaart veel kwalijker.

klootje kriekeljon 29 juli 2021 om 15:12

Alles gaat in golfbewegingen. Nederland was altijd -door ons verleden- braafste jongetje van de klas. Maar Duitsland is ons volgens mij al jaren ingehaald. Of het nu om blauwhelmen, vluchtelingen of het ongevraagd onder je neus schuiven van eigen morele superioriteit gaat. Goed bezig Duitsland! 10.

Pietspeed 30 juli 2021 om 23:31

Dat is het precies.

ddjong67 29 juli 2021 om 16:24

kotsmisselijk om per definitie alles wat een ander zegt in twijfel te trekken. Termen die langskomen: “Racisme is erger dan dit”, “Wit voetje halen”, “Lekker makkelijk scoren”, “Truttige samenleving”,

Ik heb hier al es vaker genoemd: Vrijheid van meningsuiting stopt waar het respect voor de ander begint. Als we vanuit die optiek leven, dan hebben we een bos minder opmerkingen te maken over een ander.. En ik kan me niet zoveel voorstellen bij de toegevoegde waarde van onnodig mogelijk kwetsen van een ander.

Advies: Lees zijn opmerking gewoon objectief. Zonder aanzien des persoons.

Diep, diep, diep, diep triest vind ik die reacties (mijn persoonlijke mening).

klootje kriekeljon 29 juli 2021 om 16:43
Quote:
Vrijheid van meningsuiting stopt waar het respect voor de ander begint.

Vaak gehoorde dooddoener die uit gaat van het recht van de beledigde. Wat nou als de agnost zo makkelijk beledigd zou zijn? Waar blijft dan dat respect voor de ander zijn opvattingen? Beledigd zijn is een keuze.

Als jij in een maatschappij wil leven waarin iedereen zijn eigen opvattingen kan uiten moet je juist uitgaan van een zekere mate van weerbaarheid van eenieder. En die weerbaarheid, dat is nu net het probleem tegenwoordig.

Paul Bus 29 juli 2021 om 22:17

klootje kriekeljon,

ik ben het met u eens,vaak genoeg hebben mensen gepoogd mij te beledigen door mij bijvoorbeeld Pinda te noemen(van wege mijn nader in te vullen afkomst) het deed me niks en ik ben ook geen actiegroep begonnen om de Pinda’s van Duyvis of Calve in het vervolg aardnoten te noemen.

Pietspeed 30 juli 2021 om 23:44

Het punt is eerstens; is hier sprake van discriminatie? Als de pers of een verstaander dat via de (sociale) media communiceert, dan zegt dat in beginsel helemaal niks, nada, niente, noppa, zero. Eerst als een rechter zich over deze kwestie zich bevestigend zou uitspreken dan heeft men iig een aanknopingspunt. Met dien verstande dat de hoogste rechter het laatste woord heeft. Zoals hiervoor al gezegd is, wellicht interpreteren die 2 wielrenners het wel positief. Zoals spagettivreters dat misschien ook doen vanwege hun culinaire cultuur.
Deze Zabel rijdt voor ISN en die hebben terecht gelet op het verleden een iets scherper moreel compas, protocol vwb discriminatie. In dat opzicht voelt juist de Duister Zabel zich geroepen om stelling te nemen. Dat is nb ook zijn eigen belang. Immers, doet hij dat niet, dan kan hij mogelijk later daarop aangesproken worden door ISN. Laat Zabel zich maar ns druk maken om de eerlijke overwinningen van zijn vader. Overigens laat aub sport en politiek gescheiden blijven. Het zorgt alleen maar voor polarisatie en daar is geen samenleving mee gediend.

Bram Zwaluw 29 juli 2021 om 16:52

Tot zover Rick der Gutmensch.

Pietspeed 30 juli 2021 om 23:46

Jawohl, Herr Zwaluw.

Headlines

Materiaalzone

Populair