Richard Plugge: “Tadej Pogacar staat volledig onder druk”

Richard Plugge: “Tadej Pogacar staat volledig onder druk”

foto: Cor Vos

dinsdag 12 juli 2022 om 16:30
Interview

Vorig jaar was de Tour de France na negen ritten zo goed als beslist. Op de eerste rustdag in Tignes had Tadej Pogačar zijn gele trui eigenlijk al veiliggesteld. Nu kan in alle rust na negen ritten in Morzine een totaal andere balans worden opgemaakt. Pogačar is opnieuw in het geel, maar zijn voorsprong is beperkt. Richard Plugge ziet als algemeen directeur van Jumbo-Visma een heel sterke Pogačar, maar ziet ook zijn zwaktes die kansen bieden voor zijn ploeg.

Was het eerste deel van de Tour beter of slechter dan jullie vooraf hadden gehoopt?
Plugge: “Ik denk dat we voor de helft tevreden kunnen zijn. We hadden in de eerste week gehoopt een slag te slaan en geen slag te verliezen. We zien Tadej Pogačar nu al in de gele trui rijden. De pech die Primož Roglič in de kasseienrit heeft gekend, is jammer. Je verzint het niet dat hij over een strobaal, die op het parcours komt, valt. Dat hij op ruim twee minuten staat is een tegenvaller. Voor de rest denk ik dat we positief kunnen terugkijken. Wout van Aert staat er heel goed voor in de groene trui. We hebben twee ritten gewonnen en vier dagen de gele trui gehad. En Jonas Vingegaard staat er op de tweede plek nog altijd goed voor. De Tour de France winnen is nog steeds ons doel.”

Vorig jaar op de eerste rustdag in Tignes had Jonas Vingegaard 5m32s achterstand op Pogačar. Nu is het verschil slechts 39 seconden. Destijds was Roglič al uitgevallen, nu krabbelt hij weer overeind. Wat dat betreft gaan jullie de tweede week een stuk beter in dan vorig jaar.
Plugge: “In de breedte staat de ploeg er daarnaast ook goed op. Je zag in de rit naar Châtel dat Tiesj Benoot, Steven Kruijswijk en Sepp Kuss ook in staat zijn om in de bergritten lang bij de kopmannen te blijven. Voor de echt zware bergritten hebben we een sterk collectief. Dat de achterstand van Vingegaard nog binnen de minuut is, biedt perspectief. En Primož is een vechter, een warrior. Natuurlijk hadden we hem liever dichter in het klassement zien staan, maar om hem in deze positie te hebben, biedt ook veel kansen. Als het moet kan hij al vroeg in een bergrit in de aanval gaan. Dat heeft hij vorig jaar in de Vuelta op weg naar Lagos de Covadonga al bewezen en een jaar eerder in de Ronde van het Baskenland.”

foto: Raymond Kerckhoffs

Kunnen jullie op basis van testen opmaken dat Vingegaard een stuk sterker dan vorig jaar is?
Plugge: “Testen wijzen inderdaad uit dat hij fysiek opnieuw een stap heeft gezet. Het belangrijkste is echter dat hij een stuk volwassener is geworden. Hij heeft dankzij zijn tweede plaats in de vorige Tour en zijn korte klasseringen in de Tirreno en Dauphiné veel meer zelfvertrouwen. De belangrijkste winst is dat hij nu heel goed weet wat hij wil en kan.”

We zagen Vingegaard na het probleem met de ketting in de kasseienrit in paniek raken. De ploeg pakte die situatie goed op en uiteindelijk was het verlies slechts dertien seconden. Zoiets geeft ook extra vertrouwen?
Plugge: “Inderdaad. Jonas heeft daar gezien hoe goed wij het geregeld hadden. Dat hij kan vertrouwen op ons plan. Natuurlijk was het zijn verkeerde beslissing om op de fiets van Nathan van Hooydonck te springen, maar hij zag later hoe snel iemand met een fiets gelijk aan zijn postuur bij hem was. Dat is een mooie les dat je altijd rustig moet blijven en je aan het plan moet houden.”

Dat Pogačar momenteel voor elke seconde lijkt te strijden, moet jullie ook vertrouwen geven.
Plugge: “De ploeg van Pogačar is kwetsbaar. Hijzelf is super sterk. Dat hij voor elke seconde strijdt geeft inderdaad aan dat hij beseft dat hij die voorsprong misschien wel eens nodig zal hebben. Wij staan er nog met een collectief. INEOS-Grenadiers heeft hun renners nog kort staan. Terwijl je ook Aleksandr Vlasov nog niet mag afschrijven. UAE Emirates moet rekening houden met onverwacht en verwachte aanvalspogingen uit allerlei hoeken. Pogačar staat wat dat betreft volledig onder druk.”

foto: Cor Vos

In 2020 waren jullie met Primož Roglič dicht bij de Tourzege. Uiteindelijk was de les dat jullie destijds eerder een grotere afstand op Pogačar hadden moeten forceren. Hebben jullie hiervan geleerd?
Plugge: “Toevallig sprak ik daar de afgelopen week met Grischa Niermann nog over. We hebben sindsdien al in enkele grote rondes voor de eindzege meegedaan en ook drie keer de Vuelta a España weten te winnen. Als ploeg is het heel belangrijk dat je weet hoe je een grote ronde moet winnen. In 2016 was bijvoorbeeld Steven Kruijswijk klaar om de Giro d’Italia te winnen, maar waren wij als ploeg nog niet zo ver.

In 2020 kregen we de deksel op onze neus, maar ook dit was een belangrijke les. De laatste jaren hebben we ons als team heel goed ontwikkeld op dit gebied. Zowel strategisch, tactisch als in het bewaren van de rust staan we een stuk verder. Weten nu wat we wel moeten doen en vooral wat we niet moeten doen.

Ik vind het ook heel belangrijk om te zien hoe de ploeg vorig jaar in de Tour de klap opving toen Primož Roglič al in de eerste week wegviel en vervolgens nog vier ritten wist te winnen en Jonas naar de tweede plek wist te loodsen. En ook de afgelopen Giro d’Italia zag je dat. Toen Tom Dumoulin naar huis ging, betekende dat niet dat de veerkracht van de ploeg ook verdween. Juist dat geeft de kracht van de ploeg aan.”

Dit artikel delen:

49 Reacties

Tisnix 11 juli 2022 om 20:00

En zo is het

Laatste man 11 juli 2022 om 20:14

Als je de kop leest, domme uitspraak. Lees je het artikel, veel genuanceerder en gaat de titel niet eens alleen over Jumbo zelf. Deze Telegraaf invalshoek van het laatste jaar vind ik persoonlijk erg vervelend.

Gewoon een redelijk verhaal na 9 etappes van Plugge, met oog voor kansen.

Overigens vind ik Mas nog wel 1 van de de grootste uitdagers. Zijn terrein, minus tijdrit, gaat nu echt komen.

Michiel 11 juli 2022 om 21:13

Ok fair enough. Maar waarom maken jullie je zo druk om een kop? Het contrast met de daadwerkelijke inhoud, dat je ff op het verkeerde been bent gezet?

Handige Harry 11 juli 2022 om 21:41

Het staat mensen gewoon vaak tegen als iemand goedkoop probeert te scoren.
De koppen zijn de laatste tijd van het niveau GRATIS GELD terwijl als je de hele tekst leest, het helemaal niet gratis is.

Thijs E 11 juli 2022 om 21:42

Omdat dit nog een gematigde kop is, regelmatig wordt er gechargeerd en opgerekt. Kritiek daarop verdwijnt netjes de prullenbak in.

Terwijl het niet nodig is, dit is verder een prima interview met goede vragen en de info die voor de liefhebber de meerwaarde brengt ten opzichte van de dagbladen en normale nieuwswebsites. Ook de iegen film[jes en primeurs trekken volgens mij volk genoeg.

BigApple 11 juli 2022 om 20:17

Ik snap niet waarom Jumbo iedere keer uitspraken wil doen over hoe groot hun kansen zijn, hoeveel druk de ander heeft etc. Werkt altijd averechts. Beter in stilte de ander verrassen.
Vorige keer was “op de kasseien gaan we Pogacar aanvallen”. Nou we hebben het gezien. Al die stoere praat voelt als iemand die bang is in een donker steegje en hardop roept “als er een overvaller komt, dan mep ik hem tegen de grond”.

Bzuidema 11 juli 2022 om 20:20

ik lees nu meerdere artikelen over hoe zwak UAE is en dat pogacar te pakken is. ik wil het graag zien deze week ,maar ik denk dat ik gelijk krijg dat pogacar er nog een keer een klap opgeeft en zo de tour beslist. is het niet zo dat is het alleen maar mooi voor vingegaard, mag hij nog 1,5 week de gele trui verdedigen. ook wel benieuwd naar hoe hij dat gaat doen.

Dion 11 juli 2022 om 20:24

Het zat ook zo lekker mee op de kasseien. Ze hadden daar echt alle kans om aan te vallen.

BigApple 11 juli 2022 om 20:49

Ja maar je moet niet roepen dat je gaat aanvallen. Dat heeft nog nooit gewerkt.

Martino87 11 juli 2022 om 20:18

Ik snap dat hij dit vanuit zijn positie zegt. Aan de andere ligt de ene kopman in de lappenmand en staat de andere 39 seconden achter op de grote favoriet en tevens beste renner ter wereld. Roglic schijnt amper zelf van zijn fiets te kunnen stappen, dus de kans is realistisch dat hij er de komende dagen doorheen zakt. Wie heeft Pogacar dan naast Vingegaard nog te duchten? Vlasov is geblesseerd en staat al vrij ver, Thomas is niet de man die vroeg gaat aanvallen, Pidcock zal het waarschijnlijk ook niet kunnen. Ik verwacht dus dat het al vrij snel een strijd wordt waarin Pogacar vooral Vingegaard in de gaten hoeft te houden. Zolang Vingegaard niet echt beter is dan de Sloveen zal hij ook weinig voordeel hebben van zijn sterkere team.

BigApple 11 juli 2022 om 20:20

Ja idd. Zie het nu ook. Artikel is genuanceerd. Het is de suggestieve titel van Raymond.

EricV 11 juli 2022 om 20:22

Altijd mooie verhalen over aanvallen maar het blijft de tour. Pietje wilt zn 5e plek verdedigen en klaasje zn 3e plek en zo gaat het ieder jaar

RodyTur10 11 juli 2022 om 20:29

In de hypothetische situatie dat Jumbo met Roglic in de aanval Pogacar onder druk zet dan ben ik bang dat Ineos gaat rijden als UAE niet sterk genoeg is en zo de kastanjes uit het vuur haalt voor de geletruidrager.

Romāns Vainšteins 11 juli 2022 om 20:42

Mede daardoor vind ik die vroege aanval van Roglic niet zo n goed idee. Ontzettend hard als team de Granon en Alpe op met dan Pogi lange tijd 1 op 1 tegen Vingegaard lijkt me het beste plan. Laat Ineos met Yates en/of Pidcock dan liever die eventuele hazenrol pakken en kijk wat UAE dan doet.

Panache 11 juli 2022 om 21:55

Laat Ineos aanvallen en gun ze het geel (tijdelijk) indien het zo loopt. Bluffen.

S.t.B 11 juli 2022 om 23:52

De ‘Primoz vroeg in de aanval’ theorie is bijkans de natte droom van Poga en Gianetti.
0,0 rendement, tenzij Primoz zich vandaag op 5 minuten laat rijden.
Zelfs dan gaan Ineos, Bora en Movistar woensdag nog sleuren als een bezetene wanneer Primoz er vandoor gaat.
UAE is zwak maar heeft een heerlijk stel bondgenoten om nagenoeg elk plannetje van JV te verijdelen.

peter_g 12 juli 2022 om 02:28

Wanneer roglic inderdaad een alles of niks poging gaat doen, lijkt het me:
A: dat ineos een van hun drie mee stuurt en dan dus niet mee achtervolgt (die renner staat bij de stand zoals ie nu er beter voor roglic) en ze die kans beter vinden dan dat ze pogi eraf rijden.

B: dat als roglic dat inderdaad zo’n aanval doet dat het tempo dermate hoog is dat de andere ploegen weinig tot geen knechten over hebben om pogacar terug te rijden.

Grotere kans lijkt mij wanneer zo’n aanval komt dat pogi zelf meegaat. Ik denk dat de enige manier voor jumbo om de tour te winnen is dat vingegaard sterker is dan pogacar. Met een alles of niks actie maakt het alleen wel mooier om te kijken, dus ik hoop wel dat er zo’n aanval komt.

S.t.B 12 juli 2022 om 08:31

Of Roglic moet een extra pion meekrijgen in de vroege aanval. Kuss bijvoorbeeld.
Als Sepp er morgen een verschroeiend tempo oplegt en zich binnenstebuiten keert tot de voet van de laatste klim kan Roglic (mits voldoende hersteld) voluit gaan.
Dan maar zien wat’t gaat worden. Geslaagde coup of strijdend ten onder.
Vraag is hoe opofferingsgezind JV wil koersen.

Marszzz 11 juli 2022 om 20:37

Alsof zijn ploeg niet onder druk staat? Ze (Vingegaard) staat achter, ze moeten echt bidden dat Pogacar wat minder wordt, en ze hebben nooit de Tour gewonnen.

Mwielerfan 11 juli 2022 om 20:39

Iedereen staat nog dicht bij elkaar, zo kan ik plugge wel volgen. Maar eerlijk gezegd oogt pogacar meer alsof ie andere onder druk zet. Niemand kan aan zijn niveau tippen, beetje als Yates giro 2018 alleen kan pogacar het normaal naar huis fietsen. Wel een beetje blabla over dat ze zoveel geleerd hebben. Wat doen ze nu beter dan? Ze rijden nog steeds op verkeerde momenten, zoals van aert. Hebben nog steeds geen killer bij de ploegleiding, een soort nibali of Mario de clerck oid, hebben kennelijk sinds 2020 drie Vueltas gewonnen dus rekenen kunnen ze ook al niet

Retro Lex 11 juli 2022 om 20:50

Jonas is de minst ervaren podiumkandidaat in de top van het klassement. ( pidcock uitgezonderd). Vorig jaar startte Jonas niet als kopman in de tour. Maar is dat nu wel. Ik ben erg benieuwd wat dit gaat brengen. Jumbo oogt als geheel heel sterk sterk en mag tevreden zijn over de resultaten tot nu. Maar de moeilijkste weken moeten nog komen, De ervaren rotten weten dat.
Wordt Bardet al ergens genoemd ? Quintana die nog geen trap teveel heeft gedaan en dichterbij kruipt en het opeens op zijn heupen krijgt.
Ik vrees dat Jumbo te vroeg opgebrand zal zijn

Blackcanyon 11 juli 2022 om 21:04

Niet Pogacar staat volledig onder druk, maar Jumbo. Je kunt immers maar beter voor staan in het klassement dan op achterstand. Tel daarbij dat Roglic al aardig wat tijd verspeeld heeft, Van Aert al aardig wat pijlen verschoten heeft en het groen naar Parijs wil brengen en Vingegaard al bewezen heeft dat hij snel in paniek raakt en Van Hooydonk heeft ook al gesmeten met zijn krachten.

Voordeel voor de renners van Jumbo dit jaar is wel dat ze tijdens de tour tot op heden geen last hebben gehad van een zeeman op wat Deense vissers na.

Mechia 11 juli 2022 om 21:11

Dit komt ergens wel wat wanhopig over bij mij. Waarom zou Pogi zoveel druk voelen? Heeft al 2x de Tour gewonnen, dit jaar al 2 etappes en komt over als iemand die vooral heel veel plezier in fietsen heeft. Als hij op waarde geklopt wordt ligt hij hier niet eens zo wakker van denk ik. Terwijl het een keer moeten winnen van de Tour hier wel erg veel tussen de regels klinkt..

Cochise 11 juli 2022 om 21:15

Druk, zwakke ploeg, slechter op lange beklimmingen, kan minder goed tegen de hitte,… Tja. Zou er echt iemand bij de tegenstand zélf geloven wat ze zeggen? Mooi dat ze zich niet op voorhand neerleggen bij een tweede plek maar dit vind ik ook een beetje potsierlijk.

Romāns Vainšteins 11 juli 2022 om 21:22

Ik zie dan toch die druk bij Pogacar wel degelijk hoor. Rijdt als een kanon maar komt niet ver los en heeft er zelfs een heel vervelende tussen die altijd hangen blijft. Zijn spurt is nog een stuk beter geworden lijkt maar hoe dan met die megaklimmen? Is daar wat op ingeleverd? Hoe lang blijft zijn team er nog bij. Als ik deze tour niet weet te winnen, hoe dan volgend jaar?

horsm 11 juli 2022 om 22:03

Ik vind dat er ook iets licht paniekerige in zijn wijze van koersen zit, alhoewel hij dat goed verbergt door veel toffejongensgedrag na de finish.

Ik moet ook steeds denken aan de manier waarop hij in de tang werd genomen in Baskenland, vorig jaar. Daar kwam hij niet echt kalm en beheerst over.

EricV 11 juli 2022 om 22:23

Volgend jaar win je de tour ook niet

Maillot à Pois 11 juli 2022 om 22:42

Hij komt weliswaar niet ver los, maar we zijn pas een week ver, en bovendien de week waarin vooraf gedacht/gehoopt werd Pogacar op achterstand te kunnen rijden (in de tijdrit, in waaiers, op de kasseien…)
Dat hij überhaupt in het geel staat is een bonus voor hem.

Albert Boekhouder 11 juli 2022 om 23:21

Pogacar heeft overal waar hij winst kon pakken winst gepakt. Heel knap dat veel nog dicht staan. Waarom zou hij druk voelen? Waarom zou hij straks lossen als er echt gas word gegeven in belangrijke etappes en Vinnegaard niet? Alsof Pogacar geen ontwikkeling heeft doorgemaakt het afgelopen jaar.

Joop Zoetemelk 11 juli 2022 om 21:58

Ik zie een heel ander beeld.
Pogacar speelt met de concurrentie, doet net of hij niet beter kan…

Trekt er net voor de meet een sprint uit.
Vindegaard komt uitgeblust over de finish, Pogacar steekt nog even zijn handen de lucht in en lacht gelijk.
Pogacar gaat echt geen tijd verspelen deze tour aan zijn concurrentie.
Ik zie nog wel een scenario gebeuren dat hij doet alsof Vindegaard of Roglic hem lost.
De laatste kilometers sprint hij het gat dicht en komt tegelijkertijd binnen met zijn rivalen.
“Pogacar wil geen Lance verhalen krijgen”
Als hij wil zet hij de concurrentie op 10 min in Parijs.

Zelfs in de proloog-tijdrit in Kopenhagen reedt hij eerst rustig zonder risico zijn meters.
Ik denk dat hij hem makkelijk had kunnen winnen.

“Spielerei” speeltuin Tour..

Merlinappa 12 juli 2022 om 06:38

ik denk

dat je

flink overdrijft

Romāns Vainšteins 12 juli 2022 om 07:30

Dat complotdenken is echt hardnekkig.

Pietspeed 11 juli 2022 om 22:01

Misschien staat Plugge meer onder druk van de heer Van Eerd om de Tour te winnen dan Pogacar die er al 2 heeft gewonnen.

horsm 11 juli 2022 om 22:06

Ik denk dat deze uitspraak niet voor Pogacar bedoeld is, maar voor Ineos. “Help ons de druk op Poggie opvoeren,” is de onderliggende tekst.

M.a.w. dit is geen beschrijving van de huidige situatie, maar een poging om met woorden de werkelijkheid naar je hand te zetten.

Heel goed.

Fifty 11 juli 2022 om 22:09

Tadej Pogacar staat bijna een minuut voor en heeft bij mijn weten nog niet vaak zoveel tijd verloren.

Navardauskas 11 juli 2022 om 22:33

Een scenario als 2020 waarbij de leider lang in het geel rijdt en ongenaakbaar lijkt, maar in de slotfase alsnog er door zakt kan ook best.
Elk uurtje extra media en interviews werkt ook door na 2,5 weken tour.

assen 11 juli 2022 om 22:56

Pogacar hoeft waarschijnlijk niet veel te doen. Jumbo countert INEOS en andersom. En Pogacar lacht en wint de Tour, en een aantal etappes erbij

Pietspeed 11 juli 2022 om 23:39

De hele UAE clan heeft een slapeloze nacht en Pogacar wordt badend in het zweet wakker van een nachtmerrie als hij Richard ziet demarreren.

DopieJopie 12 juli 2022 om 00:07

Logisch dat er zo positief wordt gedaan over jonas en co, ik hoop zeker dat het nog spannend gaat worden. Pogi is voor mij echt van een andere klasse, zijn ploeg is ook bere sterk. Heel wat anders dan voorgaande edities, waar die al genoeg had aan een veel zwakker team.

Jean Dumas 12 juli 2022 om 00:16

Tot nu toe voelt UAE zich alleen door Van Aert onder druk gezet.

denistel 12 juli 2022 om 04:13

laat het de komende 2 weken dan maar zien zou
ik zeggen want voorlopig is ie gewoon de beste,

Patrick 12 juli 2022 om 07:47

Tot nu toe is het vooral achter UAE rijden wat Jumbo doet en onder druk heb ik hem nog niet gezien. Maar goed de zwaarste ritten moeten nog komen dus wie weet.

Ronny0114 12 juli 2022 om 09:35

Onbekwame mensen in de volgwagen van Jumbo , hebben Pogacar nog geen enkele keer kunnen verontrusten .

LeDouche 12 juli 2022 om 09:48

Benieuwd of INEOS zoals eerder beloofd knuppels in het hoenderhok gooit of toch behoudend voor podium rijdt? Jumbo zal toch gaan voor de dood of de gladiolen met Kruijswijk op herkansing en Roglic met een goochelact. Op z'n minst pogingen daartoe. Ik ga dan iig massaal boodschappen doen bij de Visma, Hema, Skoda en de Jumbo.

PS: Muffe sigarenjournalistiek om te denken dat die CHOCOLADEKOPPEN nodig zijn.

  • 1
  • 2

Volg hier

Headlines

Populair

Materiaalzone