Rentree Van der Poel op het podium: “Begon beter en beter te draaien”

zondag 22 november 2015 om 17:33
Rentree Van der Poel op het podium: “Begon beter en beter te draaien”

foto: Marcel Koch

Mathieu van der Poel keerde vandaag na een maandenlange absentie terug in het veld van Koksijde. Dat deed de wereldkampioen met een knappe derde plaats, ruim achter Sven Nys en Wout van Aert. “Ik was heel blij om als derde over de meet te bollen”, was zijn eerste reactie na de koers bij Sporza.

“Ik heb het denk ik goed gedaan. Misschien iets te snel van start gegaan”, lacht onze landgenoot, “maar dat is nou eenmaal wat ik graag doe.” Het brak hem enkele rondes later op, waardoor hij terugzakte in het veld. “Ik heb mijn tempo opgepikt en ik merkte dat er bij de rest verval opkwam. Bij mij begon het beter en beter de draaien. Daar ben ik wel heel positief over.”

Ook Lars van der Haar haalde hij nog in. “Ik reed eigenlijk vrij vlot terug naar die derde plaats en merkte dat er nog heel wat vermogen inzat de laatste ronden”, aldus Van der Poel, die goed ontvangen werd in het zand van Koksijde. Nu kan hij vooruit kijken. “Ik moet afzien in de crossen en dan gaat het vanzelf beter. Dat heb ik nu even nodig, om een paar keer door die muur te gaan. Ik denk dat het alleen maar beter kan gaan de komende weken.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

LinusGerdemann 22 november 2015 om 18:07

Maandenlang eruit en gelijk derde worden. Twee tweedejaars en een oude man, waarvoor ik wel respect heb overigens, die de dienst uitmaken. Het blijft een hele kleine marginale sport dit.

DeGroteMolen 22 november 2015 om 19:09

supertalent, marginale sport of niet.

Manuel Beltran 22 november 2015 om 19:14

@ linus
Je hebt natuurlijk gelijk, maar we weten het nu wel. Beetje hetzelfde als keer op keer herhalen dat Barcelona een goeie voetbalclub is.

schipperaar 22 november 2015 om 20:55

Linus, marginaal of niet, het blijft een uur lang strijd waar de rollen steeds omdraaien, techniek, beheersing, loopwerk. Veel spannender dan een gaap, zuchtverwekkende koers van 250km met een eindsprintje.

maklukzat 22 november 2015 om 21:57

Onzin, dat het een marginale sport is. Dat zeggen we toch ook niet over schaatsen in Nederland. Om mee te kunnen doen in de top is echt jaren training nodig en je moet over flink wat talent beschikken. Er worden ook heel wat veldritten in lagere categorieën gereden. Er zijn genoeg renners die de top niet halen en alleen maar kunnen dromen van deelname aan WB-wedstrijden.

LinusGerdemann 22 november 2015 om 22:24

@maklukzat zolang er Chinezen, Amerikanen, Russen en Canadezen ons overlopen dan kun je daar ook moeilijk van spreken en is de vergelijking raar.

Maar laten we gewoon eerlijk zijn in de top van het veldrijden zijn enkel Nederlanders en Belgen.

maklukzat 22 november 2015 om 23:19

Je hebt het nu over de mondialisering van het veldrijden en daar is het inderdaad droevig mee gesteld. Maar qua niveau en trainingsarbeid denk ik dat je voor veldrijden net zoveel moet doen als voor schaatsen.

sooike 22 november 2015 om 23:46

@LinusGerdemann
Wat maakt het mij nu uit waar die renners vandaan komen. Het was ruim een uur prachtige televisie, volop strijd, en die “oude man” verdient toch wel wat meer respect dan jouw cynisme. Simpel om zo vanuit je zetel een heerlijk wielergevecht te veroordelen. Ga straks maar weer genieten van een koers van 250 kilometer, waar hooguit de laatste 50 kilometer echt wordt gefietst!

LinusGerdemann 23 november 2015 om 00:29

@Sooike ach zet de laatste 50 km van menig bergetappe op en je hebt hetzelfde vermaak in een uur. 250 km veldrit zou ook geen spektakel opleveren. En je kritieken: Het is ook makkelijk om vanuit je luie stoel al je gal te spuwen over LottoNL. Dat jij veldrijden leuk vindt is prima, maar laat ook anderen er een andere mening over hebben. En ik vind het leuk wintervermaak waar buiten Belgie en Nederland zich eigenlijk niemand echt serieus druk om maakt.

sooike 23 november 2015 om 12:00

Waar heb ik het over Lotto/Jumbo? Nou zeg ik eens een keer niks over deze ploeg, omdat het niks met dit onderwerp te maken heeft, en nu is het toch weer niet goed. En waar heb ik het over een veldrit van 250 kilometer?
Het enige dat ik beweer is dat ik het niet op zijn plaats vindt om die schitterende veldrit van gisteren neer te sabelen. En dat je Nys omschrijft als een “oude man” zegt veel meer over jou dan over deze Vlaamse held ! Overigens staat mijn luie stoel al weer klaar voor het wegseizoen en zal ik Lotto/Jumbo weer gaan bekritiseren als hun koerstactiek daar aanleiding voor geeft. Ik hoop echter dat dat niet vaak hoeft te gebeuren, want omdat ik veel koersen komend seizoen live ga volgen, zie je me misschien wel langs de kant staan in mijn geelzwarte koersjack , juichend voor mijn favorieten !

wolfje 23 november 2015 om 12:14

Vergelijken met wegwielrenner is het veldrijden inderdaad een kleinere sport, maar de profs in kleinere sporten moeten er vaak net zo hard voor werken. Schaatsen, veldrijden, triatlon, hockey, etc. Allemaal sporten met wereldwijd een beperkt aantal beoefenaars, maar wel met topsporters die er keihard voor moeten werken (en tegen minder salaris).

schipperaar 23 november 2015 om 13:25

@linus
50km in een uur gaat zeker spektakel geven maar je bedoelt bergaf neem ik aan.

Kelder is de Man 23 november 2015 om 15:47

Orakel..
Wat muziek betreft kun je juist wel de kwaliteit aflezen aan de verkoop. Wat het beste verkoopt is doorgaans van mindere kwaliteit;)

Pizzi 23 november 2015 om 16:05

Even een beetje offtopic scorebordjournalisatiek. De wereldrecords schaatsen:
500: Kulizhnikov (rus), Lee (kor)
1000: Davis (usa), Bowe (usa)
1500: Davis (usa), Richardson (usa)
3000: Klassen (can)
5000: Kramer, Sablikova (tsj)
10000: Bloemen (can)

In dit licht gezien is schaatsen best wel internationaal. Slechts 1 NL vlaggetje op 10 wereldrecords.

On: mooi dat MvdP terug is! Gaat nog verder verbeteren, dus dat wordt leuk voor de Belgen ;)

schipperaar 23 november 2015 om 16:28

@pizzi
Die Russische records moeten we maar met een korreltje zout nemen en sprinten heeft nog zelden wat opgeleverd in nl buiten coomans en schippers. Misschien trainen we nog altijd te traditioneel.

Romāns Vainšteins 23 november 2015 om 17:30

ZSM de weg op.

debarreman 23 november 2015 om 20:22

Ook marginale sporten kunnen spektakelstukken opleveren. Meestal vind ik er geen lor aan, maar gisteren was het een mooie koers. Met dank aan vdp die opende, Aerts die daarna zijn status wilde bewijzen en Nijs bleek de slimste met de langste adem. Was het maar veel vaker zo’n koers.

Headlines

Materiaalzone

Populair