Declercq: “Jury gevraagd tijdsopname te doen op 8 km, maar geen antwoord gekregen”

Declercq: “Jury gevraagd tijdsopname te doen op 8 km, maar geen antwoord gekregen”

© Cor Vos

maandag 28 juni 2021 om 19:04

De hectiek en de valpartijen in de derde etappe zorgt voor commotie. Ook Deceuninck-Quick-Step komt niet ongeschonden uit de strijd. Zo kwam Mark Cavendish niet aan sprinten toe. Tim Declercq vertelt dat er nochtans aan de wedstrijdjury gevraagd is om op acht kilometer van de finish de tijdsopname te doen. “Maar er is nooit een antwoord op gekomen.”

“Met dit parcours was de hectiek een beetje te verwachten”, zuchtte Tim Declercq even voorbij de finish in Pontivy. “We wisten het vooraf. Daarom verzocht de renners de wedstrijdjury om de tijdsopname te doen op acht kilometer van de finish, zo konden de klassementsrenners tenminste uit het gewoel blijven. Maar daar is jammer genoeg nooit een antwoord op gekomen. Onbegrijpelijk als je het mij vraagt.”

Declercq schetst hoe moeilijk het was om voorin te geraken. “Bijna onmogelijk.  Maar je moet gewoon in de eerste dertig renners van het peloton zitten om de hectiek en bijhorende valpartijen te vermijden. Zo een tijdsopname op acht of tien kilometer zou toch helpen. Kijk, iedereen bereidt zich hier een heel jaar op voor, dus geen enkele topper kan zich veroorloven op tijd te verliezen.”

Vader
“Ik ben zelf sinds twee jaar vader geworden. Daar denk je op die momenten toch ook even aan. Ik was blij dat mijn werk erop zat en ik achteraan in het peloton kon plaats nemen. Het wordt echt tijd dat de bergen eraan komen en het wat rustiger wordt.”

DQT-sprinter Mark Cavendish geraakte verwikkeld in een valpartij en brak daarbij een paar spaken. “Ik wist dat het toen moeilijk zou zijn voor Cav om terug te komen. Maar belangrijker is dat hij ongedeerd is. Het zal de komende weken  nog wel eens lukken voor hem om te sprinten.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

harryjohan71 28 juni 2021 om 19:12

Dit is een goed actie. Alleen jammer dat de wedstrijdjury niet reageert.

Turtlehead 28 juni 2021 om 19:25

Foei, Tim DeClerq kreeg geen antwoord…

Je moet gewoon ‘s ochtends weigeren te starten voordat het parcours is aangepast.
En daarna moet je er zo normaal mogelijk overheen rijden en wachten op kopmannen die vallen, dan is er veel minder risico op achterstanden en zijn er minder zenuwen.

Draadband 28 juni 2021 om 19:29

Tim Declercq had hier niets mee te maken. Hij werd toevallig bij de finish geinterviewd. Volgens hem hadden enkele ploegleiders gevraagd de tijd 8 km voor de finish op te nemen. Dit nadat medewerkers die vooruit worden gestuurd om de renners bij de finish op te vangen, hadden doorgegeven dat de laatste 8 km smal en bochtig waren. Tim Declercq wist niet precies wie daarbij betrokken waren. Hoe dan ook vond men bij de jury of organisatie dat die aanvraag te laat was om de meetapparatuur nog van 3 km naar 8 km te verplaatsen.

Jean Dumas 29 juni 2021 om 02:29

Jammer? Het zijn amateurs, en dat wordt bewust zo gehouden. De organisatoren zijn de baas, en de bobo’s lopen daar als lakeien omheen. Als er een dode valt wordt er een katholieke processie gehouden, en de stemming is wat bedrukt tussen de bazen. En dan begint alles weer opnieuw.

Savojor 28 juni 2021 om 19:13

Het maakt echt geen reet of je de tijd opneemt op 0, 3, 8 of 50km. Dan gaan de heren renners gewoon als een stel bezeten naar dat punt toerijden en krijg je alsnog precies hetzelfde gedrang en valpartijen.

Het koersgedrag speelt een veel grotere rol dan het parcours, maar niemand lijkt het te durven zeggen..

Laurenesi 28 juni 2021 om 19:14

Dat denk ik niet ,

Massimo Bataille 28 juni 2021 om 19:16

Op 3km vd finish kan je je sprinter niet meer naar voor brengen, dus dan moet je gewoon vooraan zitten.
Op 8km kan dat wel nog en zou je de sprinterteams in de 2de lijn zien zitten na de AK-ploegen en overnemen vanaf dat punt

Soit 28 juni 2021 om 19:18

Het parcours speelt wel een rol, zeker hier. Als je in de finale van een mogelijke sprintetappe een afdaling met veel bochten opneemt, dan is dat vragen om problemen. Los van dat deze Bretonse wegen zich niet lenen voor een peloton.

Ab Normaal 28 juni 2021 om 19:21

@soit
De ploegen hebben dit al een tijd geleden verkend. Toen hadden ze al hun mond moeten open doen en niet last minute de organisatie, dit dit zeker ook zelf had kunnen bedenken, voor het blok zetten.

Edwin Jansen 28 juni 2021 om 19:23

Het koersgedrag kan idd volgens de natuurwetten niet. Maar dat lijkt me een open deur intrappen. Iets met hoeveelheid vierkante meters op een stuk weg en hoeveelheid renners. Je kunt idd niet met 180 op de eerste rij rijden. Maar goed dan heb ik toch mijn eigen open deur ingetrapt. Ik zou zeggen er zijn genoeg knappe koppen in het wielerpeloton: Figure it out!

YogiBear 28 juni 2021 om 19:26

In dit geval zou 8/10 km op een punt zijn geweest dat de weg nog redelijk normaal was en daarnaast hebben de sprinters ploegen dan het laatste stuk voor henzelf, wat waarschijnlijk ook zou helpen.

S. Morgenstern 28 juni 2021 om 19:50

Het parcours is de factor die het eenvoudigst veranderd kan worden. Moeilijker hoef je het niet te maken, wanneer je werkelijk op zoekt bent naar een verklaring waarom iedereen zo op het parcours af geeft.

Vandaag had een tijdsopname op 8km een wereld van verschil gemaakt.

Savojor 28 juni 2021 om 20:13

Dat het parcours de factor is die het makkelijkst is om te veranderen is natuurlijk totale onzin. Daarmee geef je enkel aan dat je, net als de meeste fans, geen besef hebt van hoe extreem lastig het is om een koers te organiseren en een parcours uit te zetten.

De mentaliteit van de renners is het makkelijkste, en ook het enigste, wat moet veranderen. En dat kan per direct, maar dan moeten ze het wel zelf willen.

Sammysosa 28 juni 2021 om 20:20

Het koersgedrag, dat vermaledijde koersgedrag toch! Al die valpartijen omdat renners zo nodig zo snel willen fietsen, en allemaal tegelijkertijd op hetzelfde smalle weggetje naar een finish toefietsen. Hoe ga je dat veranderen dan oh grote Saviour?

S. Morgenstern 28 juni 2021 om 21:09

Dat de mentaliteit van de renners de factor is die het makkelijkst is om te veranderen is natuurlijk totale onzin. Daarmee geef je enkel aan dat je geen enkel besef hebt van hoe extreem lastig het is om topsport te bedrijven, zonder overal competitieve voordelen te zoeken en coöperatievere over dit soort parcoursen te rijden.

Het parcours anders uitstippelen, op een manier die rekening houdt met de mentaliteit van het meest competitieve peloton van het jaar, is veel makkelijker voor elkaar te krijgen. Zoals je dus vandaag de tijdsopname eenvoudig anders had kunnen inplannen. Kleine moeite.

Jean Dumas 28 juni 2021 om 19:16

Lappartient is hier geboren, renners zijn slechts circusartiesten. Zolang er geen doden vallen gaat men door. Wanneer er doden vallen is er een dag respijt. Maar dan gaat men alsnog door. En nooit heeft Aso het gedaan.

Lalsacien 28 juni 2021 om 19:32

Gouvenou had dit kunnen zien aankomen!

debarreman 28 juni 2021 om 20:15

Uh, Nico, het overtikken van tv-interviews voegt mi niets toe. Graag originele quotes rechtstreeks uit het peloton.

SCIC 28 juni 2021 om 20:15

Giro en Vuelta plannen vaak een zware rit in het begin. Dat scheelt al in hectiek. Opname tijd op 10 km helpt wellicht als dat aangevuld wordt met de regel dat per ploeg slechts 1 man mag sprinten. Dan krijg je een echte sprint tussen de sprinters. Organisatorisch is dit op te lossen door in vlakke etappes de laatste 10 km in een lus te rijden en het ‘peloton’ bij de eerste passage van het parcours te halen.

skylimit 28 juni 2021 om 21:00

Dit zijn van die kunstmatige ingrepen, die het sportieve element van het winnen van een etappe helemaal weghalen.
Renners dienen gewoon rekening te houden met het parkoers, punt uit! Ga je als kamikaze dan moet je ook de gevolgen die dat kan hebben voor lief nemen.

Pedalo 28 juni 2021 om 20:56

En mss moeten renners beter leren sturen. José de Cauwer zegt het ook…..Bij de laatste val van Haig rijdt Mohoric op kop en dat is een van de beste piloten volgens hem. De rest volgt en valt.

Max1 28 juni 2021 om 21:29

Dit was er gewoonweg over vandaag. Het parcours was gevaarlijk, maar ook de renners zullen dringend hun gedrag moeten aanpassen. Er zal helaas eerst iemand moeten dood gaan alvorens de ogen geopend worden.

Pole Pole 28 juni 2021 om 22:22

Wat een onsportief initiatief, typisch DQS. Waarschijnlijk ingegeven door de vos.

Remcoderksen 28 juni 2021 om 23:57

Gaat Tim nu de maniertjes van evenepoel overnemen? Gewoon koersen jongen, niet bezighouden met randzaken.

Headlines

Materiaalzone

Populair