Renners Roompot positief ondanks grote onrust: “Focus op het fietsen”

Door , donderdag 20 september 2018 om 14:19
Renners Roompot positief ondanks grote onrust: “Focus op het fietsen”

foto: Sirotti

Het zijn moeilijke tijden voor zowel de renners van Nick Nuyens’ Sniper Team als die van Roompot-Nederlandse Loterij. Na het vertrek van Wout van Aert staat de fusie tussen beide teams op de helling en dat zorgt voor onrust. Wij gingen gisteren de sfeer opsnuiven rond de Roompot-teambus. Daar zit gelukkig niet iedereen met de handen in het haar.


Woensdagmiddag rond het middaguur. De bus van Roompot-Nederlandse Loterij neemt als een van de allereersten plaats op de teamparking in de Zandstraat in het West-Vlaamse Lichtervelde, start- en aankomstplaats van de Omloop van het Houtland. De renners stappen een voor een de bus op, om zich in alle rust klaar te maken voor deze 1.1-wedstrijd op de UCI-kalender.

Aan de materiaalwagen zijn de mecaniciens druk in de weer om de fietsen in orde te brengen. Een paar toevallige voorbijgangers kijken nietsvermoedend even hun richting uit. De doorsnee Lichterveldenaar heeft uiteraard absoluut geen besef van het mogelijke onheil dat boven de hoofden van de oranjehemden hangt. En om eerlijk te zijn: je kan ook uit niets opmerken dat dit een team is, waarvan het voortbestaan aan een zijden draadje hangt. Pas wanneer we ploegleider Michael Boogerd aanspreken, krijgen we een eerste signaal.

“Ik lees ook maar wat er in de media verschijnt”
“Of je even met me mag praten? Waarover wil je het hebben?”, vraagt Boogerd vriendelijk maar kordaat. “Over de situatie waarin de ploeg verzeild is? Helaas, daar kan ik je niets over vertellen. Michael Zijlaard is de man die je moet hebben. Maar die is hier niet. Dat hij zijn telefoon niet opneemt? Tja.. Zelf lees ik ook maar wat er in de media verschijnt (Boogerd doelt uiteraard op het ontslag van Wout van Aert bij het Sniper Team en de gevolgen die dat voor de fusie kan hebben, red), dus kan ik je niet helpen. En eerlijk gezegd: ik heb geen zin in nog eens een extra negatief verhaal.”

We snappen Boogerd wel. Hij verontschuldigt zich overigens voor dat ‘stilzwijgen’, waarna ook hij de teambus instapt. Na de teambriefing wordt er ook geen probleem gemaakt als we nog enkele renners even apart willen spreken. Maar ook zij maken ons weinig wijzer. Meer zelfs, ze lijken nog minder van de ‘situatie’ af te weten dan wij. Iets wat we wat later trouwens ook bij de Veranda’s Willems-Crelan renners hoorden.

Van Schip: “Ik laat het gewoon los”

foto: Sirotti

“Ik wil jullie heel graag te woord staan, maar het is o zo moeilijk om hier iets zinnigs over te zeggen”, begint Jan-Willem van Schip. “Kijk, het is natuurlijk heel lastig omdat het heel veel invloed heeft op onze toekomst, maar je hebt er als renner nul invloed op. Ik kan er letterlijk niets aan doen, dus laat ik het gewoon los. Dat lijkt me de beste optie.”

Veel zorgen lijkt Van Schip zich ook niet te maken. “Ik ben een van de weinigen die nog een lopend contract heeft, dus dat zou normaliter wel rust moeten geven. Maar dat het leeft binnen de groep, kan ik niet ontkennen. Iedereen vindt het belangrijk om te weten of hij volgend jaar nog door kan gaan met wat hij het liefste doet: wedstrijden rijden. Maar nog eens, ik vind het heel moeilijk om hier iets over te zeggen en ik wil vooral niemand met de vinger wijzen. Dus blijf ik focussen op mijn job, en dat is fietsen.”

Ligthart: “Logisch dat er onrust is”
Ook Pim Ligthart, die volgend jaar verhuist naar Direct Energie, zegt vooral op het sportieve te focussen. “Ik ben een paar maanden buiten strijd geweest en kom vandaag voor het eerst sinds heel lange tijd weer die bus in. Maar de sfeer lijkt me oké, hoor. Over die fusieplannen tussen Crelan en Roompot, weet ik niets. We krijgen af en toe een update vanuit de media en heel zelden een mailtje vanuit de ploeg… Maar meestal lezen wij hetzelfde als wat de man in de straat op het internet leest.”

Toch ontkent Ligthart niet dat het voor heel wat jongens moeilijk ligt. “Ik train af en toe met een aantal collega’s of ploegmaats. En dan hebben we het er wel eens over. Er zijn sowieso al een aantal ploegen die uit het peloton verdwijnen dit jaar…  En als Roompot en Crelan fuseren, verdwijnen er ook achttien plekjes, dus kan ik me voorstellen dat een groot aantal jongens ongerust is.”

Tour de l’Eurométropole
Een half uur later gaat de wedstrijd van start, maar de Roompot-boys kunnen zich niet echt tonen zoals ze dat de voorbije weken in andere wedstrijden wel deden. De Omloop van het Houtland wordt gekleurd door een vroege vlucht, maar is gedoemd om op een massasprint te eindigen. Daarin moet Wouter Wippert het doen met een 14de stek. Op naar de volgende dan maar, de Tour de l’Eurométropole.  Misschien zijn ze tegen dan wel al wat wijzer over hun toekomst.

Dit artikel delen:

29 Reacties

AnderJ 20 september 2018 om 14:28

Eigen verslaggeving. Leuk!

Freewheelert 20 september 2018 om 14:29

Heel goed van Wielerflits dat ze geprobeerd hebben bij Roompot info te halen. Dat er niet veel uitkomt lijkt logisch maar vind ik ook een slecht signaal. Als Nederlandse wielerliefhebber vind ik het jammer dat ‘Roompot’ zo weinig aandacht krijgt, alle aandacht gaat uit naar Wout van Aert. Terwijl een ploeg als Roompot oh zo belangrijk is voor het Nederlandse wielrennen! We hebben echt 1 of liever 2 ploegen op Procontinentaal niveau nodig. Anders waren renners als Tolhoek en vd Hoorn nooit prof geworden. Toptalenten komen altijd bovendrijven, maar veel toprenners op latere leeftijd hebben ook een tussenstap nodig. Het zou mooi zijn als de Nederlandse pers het belang hiervan inziet en het zo ook interessant maakt voor Roompot of een potentiele sponsor van een andere ploeg…

winningmood 20 september 2018 om 14:30

Wout van Aert is niet ontslagen. Hij verbreekt zijn contract.

WF: er staat ook niet dat hij is ontslagen. Er staat: na zijn ontslag. Een renner kan ook zelf zijn ontslag geven = contract verbreken

winningmood 21 september 2018 om 21:05

Toch rede genoeg om tekst aan te passen zie ik. Bedankt.

rahimns 20 september 2018 om 14:38

Als eerste … wat een enorm goed geschreven artikel… echt top dit.

Ontopic: het zal vooral voor de jongens met een aflopend contract echt lastig zijn. Heel vervelend om zo in onzekerheid te zitten. Hopelijk komt er snel duidelijkheid over de toekomst van de ploeg. Dat Wout niet komt is wel een zekerheid, hopelijk blijft Crelan wel als sponsor.

aardappeljager 20 september 2018 om 15:56

Ik was ook blij verrast toen ik het las. Bijna geneigd weer naar de renner te grijpen

aru123 20 september 2018 om 14:52

Het aantrekken van Nico Dick is een topzet

LaurentJalabert 20 september 2018 om 14:57

Zowel Ligthart als van "t Schip gaan sowieso weg. Wat is dan de nieuwswaarde?

Edit: Van 't Schippie heeft doorlopend contract uiteraard.

Poeksel 20 september 2018 om 14:59

Dat bij Roompot de communicatie (richting de renners toe) ook beter zou kunnen?

Maxim Horssels 20 september 2018 om 15:12

Punt 1: Heb jij al ergens een verhaal gelezen waar de renners aan het woord zijn?
Punt 2: Een sfeerverhaal moet niet altijd nieuwswaarde hebben
Punt 3: Dit verhaal van Nico bevat een aantal nieuwtjes, zoals het feit dat renners weinig tot niks horen vanuit de ploeg.

LaurentJalabert 20 september 2018 om 15:36

@Maxim voor wat betreft punt 2 volg ik je niet. Nieuwswaarde lijkt me toch het hoofddoel van vrijwel elk artikel op WF.

Voor wat betreft punt 1 en 2. Laat dan renners aan het woord die er ook echt belang bij hebben. Ligthart zal het aan zijn reet roesten. Misschien luister hij ook niet eens meer naar wat er verteld wordt.

Overigens vind ik het alleen maar leuk dat WF dit doet hoor, daar niet van. Maar geef alleen aan dat ik vind dat er nu niet per se de juiste mensen wat gevraagd is.

toiletduck 20 september 2018 om 16:13

Zullen we eens kappen met dat eeuwige “Van ’t Schip”? Het is geen voetbal. Het is gewoon “Van Schip”, niet super ingewikkeld en wel zo netjes naar hem toe als we ons best doen zijn naam goed te schrijven en zeggen. Ik hoor ook nog regelmatig zijn naam foutief in commentaar op TV.

MDKIDW 20 september 2018 om 16:16

@laurent

je hoeft het niet te lezen als je het niet wil..

kielabokki 21 september 2018 om 04:39

Heeeeej, wielrennen. Sfeerverslagen, +1.

Leest toch lekker weg zo, met een schrijfstijl die de nieuwsgierigheid prikkelt. Verademing!

EddyB1958 21 september 2018 om 20:38

@toiletduck : van Schip

Baik-Baik 21 september 2018 om 20:41

Van ’t Schip

Arry1337 20 september 2018 om 15:19

Top artikel! Meer van dit aub!

xistnc 20 september 2018 om 15:36

Prima artikel. Ook stilzwijgende renners en ploegleiders vertellen een verhaal…

Overigens, Bidon Collé wist dit natuurlijk allemaal ook al wel, maar mocht er niks over zeggen.

Puntje toch: zo’n begin van een titel zorgt toch op de één op andere manier altijd voor een knoopje in de maag :|

Jean Dumas 20 september 2018 om 15:49

Als er maar niets is getekend met Sniper, want dan heb je straks geen Van Aert en geen Crelan, maar een bak rechtszaken.

Fernandi 20 september 2018 om 16:21

Ik schrok me rot van de eerste regel in de titel, gelukkig gaat het niet over doping:)

japio 20 september 2018 om 17:28

Ook in dit artikel blijkt de communicatie vanuit de leiding ondermaats. Dat zegt wel wat over de casus Van Aert. Tenzij de renners een goede mediatraining hebben gehad, is dat wel een interessant gegeven.

Romāns Vainšteins 20 september 2018 om 17:36

Wel leuk om nog even RADAR-stijl aan te geven op welke manieren je dhr Zijlaard hebt pogen te bereiken en hoe deze precies geen sjoege geeft. We willen natuurlijk meer weten over zijn vluchtplan.

Marcel1112 20 september 2018 om 18:24

Zijlaard heeft gisteren al gereageerd. Wat verwacht jij? Elk uur een update?

Ivanoviclover 20 september 2018 om 21:53

Renners roompot positief. Daar ging mijn hart even los.

RiGHT 20 september 2018 om 22:21

ik had even precies hetzelfde gevoel bij ‘positief’. gelukkig duurde dat maar een splitsecond toen de context ook de rest van mn hersanpan binnendrong :)

FDJ 20 september 2018 om 23:18

Ligthart heeft ook weinig reden om niet positief te zijn. De contracten in de Franse ploegen zijn over het algemeen voorzien van een mooi salarisstrookje.

Ik was toch vooral benieuwd geweest naar hoe Zijlaard aan de onderhandeltafel heeft gezeten en vooral hoe hij daaromheen info heeft proberen in te winnen over zijn mogelijk toekomstige zakenpartners. Als het echt zo’n chaos is geweest als de advocaat van Van Aert ons wil doen geloven dan had je daar toch signalen van moeten opvangen als Zijlaard zijnde.

Waarom dan toch kiezen voor deze partij en niet het gesprek aangaan met een solide partij als Aqua Blue. Ik vind Zijlaard hierin toch niet als de sterkste manager naar voren komen voor zijn personeel.

elrio 21 september 2018 om 09:22

Ik mag toch aannemen dat er een due diligence gaat plaats vinden voordat de uiteindelijke contracten getekend gaan worden. En mochten alle dingen die bij de Van Aert zaak naar buiten zijn gekomen inderdaad waar zijn, dan zou het afzeggen van het contract een formaliteit moeten zijn.

EddyB1958 22 september 2018 om 06:28

De woorden focus en fiets hebben een belangrijke plaats in het taalgebruik van Nico Dick.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.