Renners Deceuninck-Quick Step niet bij podiumceremonie na uitsluiting Keisse
foto: Cor Vos
woensdag 30 januari 2019 om 21:22

Renners Deceuninck-Quick Step niet bij podiumceremonie na uitsluiting Keisse

De renners van Deceuninck-Quick Step verschenen na afloop van de vierde etappe in de Vuelta a San Juan niet bij de podiumceremonie, dat melden Belgische media vanuit Argentinië. Dit deden zij een dag na de uitsluiting van Iljo Keisse, die met een seksuele pose op een foto de reputatie van de koers beschadigde.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Drie renners van de Belgische WorldTour-ploeg hadden op het podium moeten verschijnen: Julian Alaphilippe als leider van het algemeen klassement, Remco Evenepoel als koploper in het jongerenklassement en Álvaro José Hodeg vanwege zijn derde plaats in de vierde rit. Fernando Gaviria won de etappe, voor Peter Sagan en Hodeg. De renners van Deceuninck-Quick Step spraken ook niet met de pers na afloop.

‘Zaak-Keisse heeft weerslag gehad op de ploeg’
“De voorbije dagen waren moeilijk voor de ploeg. De renners voelden zich niet goed tijdens de wedstrijd, dus hebben we vandaag beslist om niet naar het podium te gaan”, verklaarde de persman van de ploeg tegen Het Laatste Nieuws. “Het was een beslissing op het laatste moment. Het leek ons beter voor de renners om snel te recupereren en klaar te zijn voor morgen. Het is begrijpelijk dat de renners zich niet goed voelden. Er is de hele situatie met Iljo geweest. Dat heeft zijn weerslag gehad op de ploeg.”

Eerder dreigde ploegbaas Patrick Lefevere al zijn renners uit koers te halen in San Juan, omdat hij het niet eens is met de beslissing om Keisse uit te sluiten. Uiteindelijk ging de ploeg wel ‘gewoon’ van start. Of de ploeg ook de komende dagen van de Vuelta a San Juan niet verschijnt bij de officiële plichtplegingen, is nog niet bekend.

RIDE Magazine
77 Reacties
Sorteer op:
30 januari 2019 21:23
Wat een poppenkast.
30 januari 2019 21:28
Heeft dit gevolgen voor renners of ploeg?
Iemand op de hoogte van de regelementen.

Bij het veldrijden natuurlijk genoeg te doen geweest op het mogelijk late verschijnen van Wout op het podium. Hadden ze ook gewoon de ceremonie zonder hem kunnen starten. Scheelt een hoop gezeur
30 januari 2019 21:29
Zou daar nu echt niemand in die ploeg zijn die snapt dat dit gedrag hun alsmaar dieper in de stront duwt...
    30 januari 2019 21:30
    Ja. mag toch hopen dat de ploeg hier over heeft nagedacht alvorens deze beslissing te nemen.
    Wat zeggen de regelementen?
    30 januari 2019 22:38
    Ja, ze liggen er echt wakker van... Wat is het ergste dat hun kan gebeuren? Volgens mij hebben ze best veel medestanders in deze zaak.
30 januari 2019 21:30
Ze voelden zich niet goed? Zijn zij nu ineens de slachtoffers?
En klaar te zijn voor morgen? Het is morgen rustdag.
Ronduit belachelijk van deze ploeg..
30 januari 2019 21:31
Patrick stap lekker met de ploeg uit die rot koers. Als je niet eens meer een grapje kunt maken want "seksistisch" eerst een boete krijgt oké maar dan je renner uitsluiten? Lekker vertrekken en zeggen dat je de komende 5 jaar niet meer met die koers meedoen.
30 januari 2019 21:35
Nooit meer uitnodigen deze ploeg

Krijg steeds grotere hekel aan quick step
    30 januari 2019 21:49
    Of vanuit het standpunt van DQS: nooit meer meedoen aan deze weinig belangrijke rittenwedstrijd. Zijn ze een Worldtourploeg kwijt, dat stelletje morele heikneuters.
    Of hoe een flauwe (en weliswaar misplaatste) grap in het MeToo-tijdperk uitgroeit tot iets buiten alle proporties. Getuige ook sommige reacties die willen dat de ganse ploeg wordt uitgestoten of de renner ontslagen word. Volledig buiten proportie.
    30 januari 2019 22:15
    Ik krijg na deze actie alleen maar meer respect voor Quick Step
    30 januari 2019 22:52
    Wat een slap gelul
30 januari 2019 21:48
Reflectie van de huidige geitenwollensokken maatschappij.. organisatie had het lekker bij die boete moeten houden en dan was de geiten wollen kous af geweest!

Patrick heeft groot gelijk en net als hier boven gezegd word, de komende vijf jaar niet meer meedoen daar!
30 januari 2019 21:49
Kunnen jullie 1 keer het hele verhaal vertellen? Dame is naar de politie gestapt omdat ze aangeraakt werd door Keisse. Ze dacht dat het per ongeluk was tot ze de foto zag.
    30 januari 2019 22:06
    Exact.

    En in die wetenschap moet QS zich beter op de vlakte houden nu ipv met Lefevere laten brullen en nu een kinderachtig #wetoo 'tje te doen.
    30 januari 2019 22:48
    Nergens gelezen in haar versie dat hij haar aangeraakt heeft. Kom jij nu maar eens met een bron waar dat staat.
    31 januari 2019 00:37
    Weinig gelezen dan denk ik?

    Spaans lokaal:
    https://www.telesoldiario.com/policiales/escandalo-vino-a-la-vuelta-a-san-juan-y-fue-denunciado-por-hacerle-gestos-obscenos-a-una-moza-40038/

    Verklaring dame op YouTube:
    https://www.youtube.com/watch?v=qMjV1jNysSs

    In het Engels:
    http://www.cyclingnews.com/news/san-juan-woman-files-police-complaint-against-keisse/
    31 januari 2019 03:37
    Als dat klopt verandert dat natuurlijk het hele verhaal. Dan is Iljo gewoon een enorme idioot, vooral in zijn huidige rol voor Evenepoel. Man man, wat stupide.
    Hard aanpakken, voorbeeld stellen, nooit meer doen.
    31 januari 2019 07:17
    Er valt inderdaad wat van te zeggen dat deze versie nergens in de Nederlandstalige pers verschijnt.

    Echter Keisse zegt dat hij haar niet heeft aangeraakt en de foto lijkt dat te bevestigen. Ik kan me ook niet voorstellen dat je bewust een vrouw zal aanranden terwijl haar man een foto staat te nemen.

    Ik vind dit echt gelijklopend met het geval Sagan. Enorm dom maar een kwajongens streek zonder na te denken. En dat Lefevere voor zijn renners staat naar de buitenwereld toe hoeft niemand te verbazen. Dat is altijd zo geweest en is ergens wel bewonderenswaardig te noemen.
    31 januari 2019 07:55
    Wist je dat er vooraf en naderhand van het vastgelegde fotomoment ook nog tijd bestaat ?
    31 januari 2019 08:33
    @RV

    Echt?

    Mss is Iljo gewoon groter geschapen dan hij zelf dacht.

    Over de andere argumenten ook nog opmerkingen of pik (haha) je gewoon dat eruit?
    31 januari 2019 11:36
    Ja, ik geef verder ook geen oordeel of het al dan niet gebeurd is, dat kan ook helemaal niet op basis van een foto. Maar haar verklaring is wel onderdeel van het verhaal. Het is zijn woord vs haar woord. En haar woord wordt structureel weggelaten in Nederlandstalige 'pers' terwijl het niet zo moeilijk te vinden is.
30 januari 2019 21:50
Ach ach wat een drama. 1 van de 2 partijen moet de handschoen opnemen: Ofwel stapt QS uit de ronde, ofwel sluit de organisatie ze uit. Dan zijn we de komende jaren van dit drama verlost.
30 januari 2019 21:53
Titel had wat mij betreft ook mogen zijn 'Evenepoel niet op het podium na 4de etappe'
    30 januari 2019 22:22
    Ik mis zijn mening over deze kwestie, waarom is daar geen artikel over? Als het Van Aert was hadden we het al geweten.
    30 januari 2019 23:29
    Voor Van Aert zou eerst zijn advocaat voor de TV verschenen zijn en die zou dan verklaren dat alles met oog op het verdere afhandelen van de juridische tralala moest stil gehouden worden, waarna iemand toch niet zou kunnen zwijgen en het een halve dag later in de media zou verschijnen.
    31 januari 2019 00:38
    Als t Van Aert was, zou onze Dick een fijn stukje schrijven.

    'Poppenkast' is het wel het beste woord. Als je meedoet, doe je mee lijkt me zo, en niet 'een beetje'.
30 januari 2019 21:57
Het gaat erom hoe QS dit aanpakt, los van het geval Keisse, ze blijven de aandacht trekken omtrent iets negatiefs en dat is qua PR gewoon nefast...
    30 januari 2019 22:26
    Dat ook. Kennelijk vind Lefevre dit gedrag normaal/toelaatbaar. Ik zou mijn dochter (als ik die zou hebben) of mijn zusje niet graag bij zijn ploeg hebben.
30 januari 2019 21:59
Volgens Terpstra is levefre mafia.
Grote ploeg klein gedrag helaas.
    30 januari 2019 22:29
    Waar heeft Terpstra dat ooit gezegd of zelf laten uitschijnen.
    30 januari 2019 23:49
    Als je iemand citeert moet je dit ook kunnen bewijzen. Waar en wanneer heeft Terpstra dit gezegd? Geen antwoord betekent leugens.
    31 januari 2019 07:17
    We wachten Martijn. Waar heeft Terpstra dit gezegd? Of zit je weer wat te liegen en provoceren omdat het over een Belgisch team gaat?
30 januari 2019 22:04
Je moet deze zaak wel in context zien. Hier in Nederland is veel overspannen politiek correct gedoe. Zelf maken we misschien ook wel eens dit soort grapjes, maar dan onder vrienden. Is dan onschuldig bedoeld en ik denk ook zeker niet dat Keisse een slecht mens is of wat dan ook.

Maar in Zuid-Amerika worden dagelijks vrouwen verkracht, zonder gevolgen, door macho cultuur en het zien van vrouwen als bezit en object. Dan geef je gewoon een volledig verkeerd signaal af met deze actie, onschuldig bedoeld of niet. Accepteer dan die straf, bied oprechte excuses aan en ga niet in een slachtofferrol kruipen, heisa maken over uitsluiting en die vrouw zwart maken als geldwolf, zoals Lefevere doet.
    30 januari 2019 22:10
    Er zijn nogal wat oogkleppen die niet verder kijken dan het land waar Hans Teeuwen de koningin in haar reet neukt ja. Wellicht onwetend dat de vrijheid voor dat type grapjes een relatief vroeg voltooid feminisme in Nederland als achtergrond heeft.

    30 januari 2019 22:21
    Eens. Je bent te gast in een ander land, maar ook in Nederland kan dit niet. Het gaat om een vrouw die ze niet kennen, het gaat echt om echt grensoverschrijdend gedrag (ik heb de foto gezien). Het is niet normaal als je met je zaakje ook al zit er een strak wielerbroekje tussen ongewenst tegen een vrouw gaat staan die je niet kent en ook nog macho je hand achter je hoofd doen. Is gewoon achterlijk gedrag en terechte uitsluiting.
    30 januari 2019 22:26
    Ik vind de uitsluiting an sich nog wel discussiewaardig maar dan meer op een juridisch niveau > in hoeverre heeft een koersorganisatie zeggenschap over jouw gedrag buiten de koers en welke consequenties mogen zij daar aan verbinden. Omvat de koers ook alle tijd dat er niet gereden wordt ? Vraag ?
    30 januari 2019 22:38
    Het is de Ronde van San Juan. Het voorval deed zich voor in de provinciehoofdstad San Juan en de vrouw is waarschijnlijk afkomstig uit San Juan.
    Wielrennen is meer dan hard trappen.
    30 januari 2019 23:04
    @RV
    als je je spullen nog of al aanhebt en rond de koers bezig bent met PR activiteiten dan lijkt me er voldoende voor te zeggen dat dit ook invloed op de koers heeft en dus ook door de koers bestraft mag worden.
    30 januari 2019 23:06
    Als je dit soort geintjes op je werk uithaalt bij een klant bijvoorbeeld dan kun je toch ook gewoon je spullen pakken.
    30 januari 2019 23:51
    En als je het in jouw vrije tijd doet? Het is toch niet tijdens de wedstrijd gebeurd.
    31 januari 2019 07:05
    @mark
    Als een agent in z’n vrije tijd politie kleding aan heeft en hij rand een vrouw aan, reken maar dat hij als agent wordt gezien. Moet je je werkkleding maar niet aanhouden.
30 januari 2019 22:22
Keisse is in mijn ogen veel te zwaar gestraft. Het is gewoon haar woord tegen het zijne. Zij kan zeggen dat hij haar aangeraakt heeft, terwijl het in realiteit misschien helemaal anders was. Op die foto is niet te zien of hij de vrouw aanraakte of niet.
    30 januari 2019 22:23
    Heb je de foto gezien? Lijkt me gewoon bewijs, niet haar woord tegen het zijne of denk je dat de foto vervalst is?
    30 januari 2019 22:27
    Die jongens staan op 160 foto’s in de week en halen er op 80 een geintje uit ( misschien dat deze dan iets misplaatst is)

    Als sagan wat uithaalt op een podium lacht de hele wereld erom
    30 januari 2019 22:29
    Hij doet gewoon op het slechtste moment zijn hand in zijn nek, terwijl zij haar bukt.
    30 januari 2019 22:30
    Daar lachte ook niet de hele wereld om en Sagan loste het beter op dan hoe Quick Step nu met deze hele situatie omgaat.
    30 januari 2019 22:34
    Yo Angelo. Heb je Keisse's reactie al gelezen ? En dan nog doen alsof hij het misschien per ongeluk deed ? Alles goed verder ? 'slechtste moment hand in zijn nek' hahaha

    Keisse had gewoon een black out op niveau aap, dat kan zeker eens gebeuren maar daarna is het wel stofkruipen geblazen.
    30 januari 2019 22:38
    Ja, ik heb zijn reactie gelezen en hij zegt dat hij haar niet heeft aangeraakt, zij zegt van wel.
    30 januari 2019 23:28
    Mark, ik heb de foto gezien ja.
    Op de foto is het toch redelijk duidelijk dat er geen contact is. Hij staat er toch duidelijk achter.
    Het is natuurlijk een domme handeling, maar om dit zo uit proportie te blazen. Die vrouw zou bijna een proces aan haar been moeten hebben voor eerroof.
    Vind het eigenlijk een perfecte 'rebellie' actie van de ploeg om gewoon de podiumceremonie te skippen.
    30 januari 2019 23:34
    @ dolle Dries en 31 maart 2013 ceremonie Ronde van Vlaanderen.
    31 januari 2019 10:28
    @angelo
    Maakt het echt zoveel uit of hij haar net wel of niet aangeraakt? Ik geloof best dat hij haar niet opzettelijk wilde aanraken en dat het gewoon (mi) een uberstomme grap is zonder 'aanradingsintenties'. Schijnbaar vinden sommige mannen het onderling grappig om zo te doen. Maar doe dat dan lekker bij elkaar en niet bij een wildvreemde.

    Ik vond het straf van uitzetting behoorlijk fors. Maar soit, neem je verlies, het zijn gevolgen van je grap... Door als ploeg zo te reageren wordt het alleen maar erger. Daarnaast staat in de uci reglementen dat ploegen zich ook rondom de wedstrijd zich aan regels moeten houden. Neem daarbij dat je te gast bent in een ander land waar men anders invulling geeft aan omgangsvormen. Ze hadden mijn inziens beter meteen nadat de vrouw hier melding van had gedaan met haar om tafel kunnen gaan zitten en het hele incident met elkaar kunnen uitspreken. Dan kun je van elkaar leren. De situatie kent nu enkel verliezers...
30 januari 2019 22:29
Niet de soap die ik verwacht had in de dagen voor het WK veldrijden...
30 januari 2019 22:32
Tjemig zeg, wat een ophef om helemaal niets. De beste man maakt een geintje.
30 januari 2019 22:35
Als straf kan keise misschien drie weekenden als podiummis optreden.
30 januari 2019 22:39
Het gaat nu niet meer over het gedrag van Keisse maar wel om hoe DQS het aanpakt en dat is tenenkrommend...
30 januari 2019 22:56
Valt me vies tegen van Lefevere.
30 januari 2019 23:16
Gedoe. Wat een heisa allemaal over een klein incidentje in een vrij onbenullig rondje. Is er geen interessanter nieuws over Evenepoel ofzo?
30 januari 2019 23:16
De organisatie had de ploegleiding gevraagd Keisse disciplinair te straffen. Hield dit in dat Keisse geschorst MOEST worden of mocht hij ook op een andere manier gestraft worden bijv. dmv een boete. In dat geval had Lefevre hem een kleine boete kunnen opleggen en was er niks meer aan de hand geweest
30 januari 2019 23:18
Ze hadden gewoon op het podium moeten verschijnen. PL is een mafketel.
30 januari 2019 23:20
Het gedrag van Keisse is natuurlijk respectloos.
Maar de uitsluiting daarna is discutabel. Dat ze daar verontwaardigd over zijn bij DQT snap ik best. Maar daar hoeven we nu niet meer over de discussieren.

Als prof heb je de straf te accepteren, zeker als beste ploeg van de wereld. Het goede voorbeeld geven zeg maar. Niet zeuren dus.
En om er vervolgens op deze onwaarschijnlijk kinderachtige manier mee om te gaan is werkelijk beneden alle peil.
En dan ook nog liegen over de reden.
Was dan een man geweest en was met de juiste reden niet op komen dagen. Waarschijnlijk had uitsluiting gevolgd maar dan had je wel wat meer ballen gehad.

Ronduit: bah!!!
30 januari 2019 23:22
Las zonet op Sporza, dat ze deze nacht amper 4 uur hebben geslapen door de stress van de voorbije dagen.
    30 januari 2019 23:25
    Dan hadden ze langs de dokter moeten gaan, zo flauw spelletje.
    30 januari 2019 23:57
    Een Stilnoct had de slaapproblemen kunnen oplossen, vraag maar aan Jumbo-Visma.
31 januari 2019 00:08
Belangrijkste vraag is nu: wat gaan ze hier bij de ploeg van leren, zowel de leiding als de renners (inclusief de 'nieuwelingen')? Hopelijk steken ze er iets van op, zowel op het gebied van 1. (acceptabel) gedrag over als op het gebied van 2. public relations. Ik heb er op dit moment niet al te veel fiducie in, maar dat kan nog veranderen.
    31 januari 2019 00:44
    Helemaal niks Lefevre kennende. En volgend jaar weer huilen dat er amper sponsoren zijn die willen investeren.

Reacties zijn gesloten.