Deceuninck-Quick Step gewoon gestart na dreigende taal Lefevere

woensdag 30 januari 2019 om 16:30

foto: Cor Vos

Hoewel ploegbaas Patrick Lefevere dreigde zijn renners uit de Vuelta a San Juan te halen na de uitsluiting van Iljo Keisse, stond Deceuninck-Quick Step vanmiddag gewoon aan het vertrek van de vierde etappe. Keisses uitsluiting volgde op de publiciteit rond een foto met een vrouwelijke fan, waarop de Belg een seksuele pose aannam. De vrouw stapte daarop naar de politie.


De uitsluiting van Keisse houdt de gemoederen behoorlijk bezig. In Het Laatste Nieuws wond Lefevere er geen doekjes om. “Als het van mij afhangt, stapt de ploeg collectief uit de Vuelta a San Juan”, brieste de Belg. “We bekijken nog wat het UCI-reglement zegt en dan zullen we snel beslissen of we straks nog starten of niet”, was Lefevere duidelijk.

De Belg vindt de straf veel te zwaar voor wat zijn renner gedaan heeft. “Natuurlijk ben ik niet content met de pose van Iljo”, veroordeelt hij Keisse. “Dat is fout en dat weet hij zelf ook. Maar hij heeft tachtig Amerikaanse dollar boete betaald en de politie heeft de zaak gesloten. En toch blijft die vrouw er spel over maken. Ze zal geld willen, zeker?”

Een vertrek van Deceuninck-Quick Step zou hard aankomen binnen het Argentijnse peloton. Julian Alaphilippe won immers twee van de drie ritten en is leider in de Argentijnse rittenkoers. Remco Evenepoel staat vierde in het klassement en is leider in het jongerenklassement.

Lees hier alles over de uitsluiting van Keisse.

Dit artikel delen:

137 Reacties

Casar 30 januari 2019 om 11:23

Zo kennen we Lefevere weer. De koning van de selectieve verontwaardiging

jessevdalen 30 januari 2019 om 11:26

Dat laatste zinnetje van dit bericht is weer misselijkmakend. De nieuwe eddy merckx. Wil Wielerflits hem mee de ondergang in schrijven? @youri

Overigens, meer dan terecht dat hij uit koers is gehaald. Kansloos gedrag

Melkzuur 30 januari 2019 om 11:52

+1
Geen idee waarom hij dat doet, ook op Twitter trouwens. Er bewust een wedstrijdje Nederland-België van maken? De boel een beetje opkloppen zodat er op het einde van de rit meer reacties voor/tegen Remco Evenepoel komen? (Wat dan wel werkt heb ik de indruk.)

KimJungPoels 30 januari 2019 om 11:26

Ik ben het deze keer volledig met hem eens. Het aan de schandpaal nagelen van Keisse gebeurd op een buitenproportionele manier, en ik zou het een goed statement van de ploeg vinden.

Ze snappen daar dondersgoed dat wat Keisse heeft gedaan niet handig is, maar blijven hem volledig steunen nu er zo extreem gereageerd wordt. Chapeau voor Lefevre dat hij samen in de frontlinie gaat staan om de klappen op te vangen.

LaurentJalabert 30 januari 2019 om 11:26

Ik zou graag lezen wat Evenepoel hiervan vindt.

mm sch 30 januari 2019 om 11:37

En Alaphilippe

EddyB1958 30 januari 2019 om 12:41

Ik Peter Sagan, die heeft daar meer ervaring mee dan de LouLou en de Puppy Wolf.

horsm 30 januari 2019 om 15:28

Haha… puppy Wolfe is wel een mooie bijnaam. Of Mowgli.

Slurpie Blauw 30 januari 2019 om 15:46

@Jalabert
Inderdaad. Ik verwacht eigenlijk nog wel een diepte interview van WF over wat Evenepoel ervan vindt.

Jean Dumas 30 januari 2019 om 11:28

Alle witte mannen vinden weer dat hun belang en reputatie geweld is aangedaan, maar over de belangen van de vrouw in kwestie heeft niemand het. Zielig, conservatief wereldje.

dikkechaap 30 januari 2019 om 11:33

Misschien kan jij een boekje open doen over de belangen van de vrouw in kwestie dan? De vrouw die de foto openbaar maakte, een advocaat in de arm nam en de media opzocht? Wat denk jij dat haar belangen zijn?

ditisdavid 30 januari 2019 om 11:33

1) De politie heeft de zaak afgedaan met een boete
2) Wat buiten de koers gebeurt en niet met de koers te maken heeft zou m.i. alleen in extreme gevallen een sanctie in de koers moeten opleveren. Dit is m.i. een op zijn best onhandige actie, maar geen extreem geval – anders zou er wel meer aan te pas zijn gekomen dan een boete. Het verhaal had met die boete dan ook gewoon gesloten moeten worden, dit is een overtrokken actie van de organisatie. (Uit de koers stappen is dat overigens ook).

Midfieldgeneral 30 januari 2019 om 11:36

Die vrouw heeft dit verhaal en foto zelf in de media gebracht…
Neen geen begrip hiervoor. Kon in alle stilte uitgeklaard en besproken worden zonder iemand aan de schandpaal te nagelen. MeToo beweging gaat dan ook compleet de verkeerde richting uit. Ik vind het persoonlijk dan ook goed van Lefevre dat hij uit dit Argentijnse circus wilt stappen.

Ab Normaal 30 januari 2019 om 11:47

@Jean Dumas
De witte mannen?
Hoezo generaliseren? Dus de witte man is standaard een racist, seksist en een homofoob? Tegen iedereen die geen witte man is?
Alsjeblieft zeg, wat een bekrompen gedoe.
Keisse maakt een grapje wat bij diegene verkeerd valt. We moeten het ook niet erger maken wat het is.
Knap dat je hier weer een rassending van maakt met je witte man opmerking.

52voor11achter 30 januari 2019 om 11:52

@ Jean Dumas +1

We moeten de koers ook niet groter maken dan hij is. Het aanzien van deze koers is hierdoor geschaad en ze hebben dus volledig het recht om deze beslissing te nemen.

Gedrag van renners rondom de koers is natuurlijk ook relevant voor mogelijke sancties.

Lefebvre mag zeker zijn hele team uit koers halen maar dat geeft niet echt een goed signiaal af.

Chris Van Uden 30 januari 2019 om 12:09

"Alle witte mannen vinden weer dat hun belang en reputatie geweld is aangedaan"

Ken jij alle witte mannen dan? Beetje onnodig generaliserend om huidskleur hierbij te betrekken. Ik als "witte man" keur het gedrag van Keisse namelijk ook af.

@ redactie: kunnen racistische opmerkingen verwijderd worden? Laat dit een wielerforum blijven aub.

52voor11achter 30 januari 2019 om 12:27

Ja Chris,

want de witte mannen zijn traditiegetrouw de eerste slachtoffers van discriminatie, toch?

Dat is werkelijkwaar de enige groep die dit argument niet kan gebruiken. Sla er maar een paar geschiedenisboekjes op na.

thorsen 30 januari 2019 om 12:36

“Alle witte mannen” is op zichzelf zowel racistisch als seksistisch en dus per definitie geen goed begin van een argument.

Chris Van Uden 30 januari 2019 om 12:50

52v11a: Je mist het hele punt. Je generaliseert. Ik heb niets te maken met wat er
in geschiedenisboekjes staat. Ik wens door jou gewoon niet op de grote hoop gegooid te worden.

Volgens mij ging deze hele affaire ook niet over discriminatie. Dat maak jij er van met deze opmerking.

opdekant1 30 januari 2019 om 13:00

Racisme -1

argos 30 januari 2019 om 14:52

Jean Dumas, jij zou zo maar directeur van een mbo school kunnen zijn.

AZH 30 januari 2019 om 17:54

@Midfield: terecht toch dat dit soory gedrag aan de schandpaal wordt genageld?

achtpuntzes 30 januari 2019 om 11:29

Lekker uitwringen met nieuwsbericht nummer zo veel over dit incidentje.

Maar goed, ik kan me de verontwaardiging van Lefevre deze keer wel voorstellen. En die vrouw moet nu haar muil eens houden, want er is reeds gestraft.

moa 30 januari 2019 om 11:31

Dezelfde moraalridders hier waren blijkbaar niet zo streng toen Sagan losse handjes had. Buitenproportionele reacties en twee maten en gewichten, jammerlijk.

Is het gepast? Nee

Maar laat ons ajb normaal doen, excuses van Iljo en basta.

Wheely 30 januari 2019 om 11:33

Doe het dan, ga dan! Ga lekker weg joh, blaas deze shit nog meer op. Moet jij eens opletten wat er dan gebeurt.

Tjongejonge.

Tour 30 januari 2019 om 11:34

Jammer voor de koers, maar strak plan, inpakken en wegwezen.
Het lijkt te veel op uitlokking door een serveerster die achteraf ubercorrect denkt te moeten zijn.

Bikeage 30 januari 2019 om 16:41

Potje victimblaming kan er ook nog wel bij. Misschien moet je even vragen wat ze aan had?

Fast Freddy 30 januari 2019 om 11:34

Dààg Lefevere. Ga maar weg en blijf maar weg. Het is mooi geweest en heeft meer dan lang genoeg geduurd.

Puffin87 30 januari 2019 om 11:37

Ik kan het goed begrijpen als ze eruit stappen.
Dat het niet verstandig was van Iljo ben ik het wel mee eens. Maar je kan ook overdrijven. Mevrouw is naar de politie gestapt (wat ik al overdreven vind), en Iljo is gewoon gestraft voor z’n pose. Zaak is afgedaan, klaar.
En om hem nu dan alsnog uit de koers te halen, voor een incident dat nota bene plaatsvond voordat de koers uberhaubt begonnen was, gaat nergens over.
Het zou me ook niks verbazen als renners straks helemaal niet meer op de foto willen gaan met fans. Je zal maar net een hand op iemands schouder leggen of de verkeerde kant op kijken. Voordat je het weet wordt je weer uit een koers gegooid…

Romāns Vainšteins 30 januari 2019 om 11:41

Dom van Lefevere om zich hierin te mengen, die had het beter in de ‘tsja’-hoek kunnen droppen ipv duidelijke stelling te nemen. Met eruit stappen kunnen ze als geheel team nog veel last krijgen en bovendien schaar je dan automatisch ook alle renners achter Keisse terwijl dat helemaal niet helder is wat zij er individueel van denken.

ChassePatat77 30 januari 2019 om 12:01

Een te verwachten reactie van Lefevre en dat is nou net wat ze bedoelen met ‘The Wolfpack’! Wanneer eender welke renner van DQS onrecht wordt aangedaan, dan wordt er in de naam van de ploeg opgetreden…
Iljo Keisse zal zeker supergemotiveerd zijn om véél werk op te kuisen in het ganse voorjaar!
‘Loulou’ zal het misschien jammer vinden, maar niet meer dan dat…

Samlambeej 30 januari 2019 om 15:12

@Romans Vainsteins
Knappe analyse.
Eruit stappen zou ook van dezelfde orde disproportioneel reageren zijn en dan jaag je in deze situatie nog meer mensen op stang dan nu al het geval is.

SOPJE 30 januari 2019 om 11:42

Geen fan van Lefevre maar ik snap dit heel goed. Waar gaat dit over man… Keisse die een, zoals hij zelf ook al aangeeft, niet heel leuk grapje maakt. That’s it.
Hoop korte teentjes en zure snuiten op deze aardkloot (en hier)

fringale 30 januari 2019 om 18:20

+12

lathumnees 30 januari 2019 om 11:48

wat een overdreven reactie van de vrouw in kwestie.

ah-ja 30 januari 2019 om 11:50

Geloof er niks van dat ze opstappen. Brulaap die Lefevre

Cadellie 30 januari 2019 om 11:50

Go Lefevere, held

52voor11achter 30 januari 2019 om 11:54

Ja ik vind ook dat Levefere moet opkomen voor het recht van mannen om ongepaste en ongevraagde sexuele gebaren te maken.

ah-ja 30 januari 2019 om 11:57

52voor: het was een grap!!

52voor11achter 30 januari 2019 om 12:01

@ah-ja

maar dat zal de boodschap zijn die hij uitzendt als hij het hele team eruit haalt.

Cadellie 30 januari 2019 om 12:01

:-)

Doordrijver 30 januari 2019 om 11:53

Dus weer heeft Lefevre ongelijk?

Het lijkt er sterk op dat de vrouw – die duidelijk op de foto wou met de mannen! – dit verhaal zelf in de media heeft gebracht (obviously), om een slag te slaan? (veronderstelling).

De politie heeft de zaak afgehandeld – als er al een zaak was? Waar gaat dit in godsnaam over? Ze staat zelf met haar kont naar achteren voor een groepje mannen. Die mannen op hun beurt doen wat onnozel en plots wordt dit een zaak in grensoverschriidend gedrag?

Bikeage 30 januari 2019 om 16:48

“Dan vraag je er om!” #victimblaming

Mystery Rider 30 januari 2019 om 11:57

Dit was nu eens een nieuwsbericht dat we 100% hadden kunnen zien aankomen.

Patrick zal het niet zo ver laten komen, eruit stappen is nog meer negatieve reacties creëren en in de huidige Remco hype en de nu al opgestapelde overwinningen denk ik niet dat de sponsors zouden akkoord zijn met zo een beslissing.

52voor11achter 30 januari 2019 om 12:02

laat anders even de uitslagen van de enquete zien die je hebt gehouden.

dprins128 30 januari 2019 om 12:03

Stel je voor dat Sven Kramer zo op een foto staat. Keisse kan beter zijn fiets aan de haak hangen want dit blijft hem achtervolgen.

illu 30 januari 2019 om 12:05

Gebeurd niet vaak… maar ik ben het zowaar eens met Lefevre eens.

Hij heeft straf gekregen van de politie over een mislukt grapje waar hij iemand anders mee beledigd heeft (wat eigenlijk natuurlijk ook al overdreven is, maar dat is een persoonlijke maatstaf en kan ik wel begrijpen). Maar met alle heisa die hij over zich heen krijgt al genoeg gestraft lijkt me. Om hem uit koers te zetten slaat helemaal nergens op natuurlijk en gaat ook weer alle perken te buiten. Maar ja we moeten wat in het metoo tijdperk natuurlijk!

Wheely 30 januari 2019 om 12:07

Andere tijden sport: Hoe Iljo Keisse en Patrick Levefre de carrière van het grootste talent ooit konden verprutsten.

west 30 januari 2019 om 12:10

Kan ie wel zeggen, maar zijn sponsors kunnen het natuurlijk niet hebben dat Deceuninck en Quickstep gezien worden als bedrijven die het op enige manier voor Keisse opnemen.

Domestique 30 januari 2019 om 12:15

Vraag me af wat er gebeurt als je met dit soort foto naar de politie stapt als er in plaats van de QS-ploeg wat random mannen staan… Heb zo het gevoel dat enkele onbegrijpende blikken je deel zijn.

Verandert natuurlijk niet dat het weinig smaakvol is van (een ervaren rot als) Keisse, maar is dit nu iets waarmee je naar de politie trekt?

wulu 30 januari 2019 om 12:16

Niet bluffen Patrick, gewoon niet meer starten vandaag. Geen spierballen taal uitkramen en dan half je keutel intrekken door eventuele UCI sancties.