‘Remco Evenepoel kent grootste deel van programma voor Tour-debuut 2024’
foto: Cor Vos
woensdag 22 november 2023 om 19:11

‘Remco Evenepoel kent grootste deel van programma voor Tour-debuut 2024’

Remco Evenepoel gaat in 2024 debuteren in de Tour de France en weet volgens Het Laatste Nieuws nu ook zijn programma in de maanden voorafgaand. Onder meer Parijs-Nice en het Critérium du Dauphiné maken onderdeel uit van die planning, om hem optimaal voor te bereiden op de Tour.

Verhoog de voorpret voor de klassiekers met de nieuwe RIDE Seizoensgids. Onze nieuwe 188 pagina's dikke voorjaars-editie vol met schitterende wielerverhalen verschijnt op 8 maart. Verzeker je van jouw exemplaar en pre-order hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Volgens de Belgische krant, die ook het beoogde programma van Wout van Aert deelde, begint Belgisch kampioen Evenepoel zijn seizoen in februari. Daar zal hij de Volta ao Algarve betwisten, een rittenkoers die hij in 2020 en 2022 al eens won. Begin maart volgt Parijs-Nice, waar Evenepoel hoopt te kunnen wennen aan de Franse wegen.

Later in het voorjaar staat in ieder geval Luik-Bastenaken-Luik op het programma, maar HLN meldt dat wordt nagedacht over een extra klassieker in het voorjaar, zoals Milaan-San Remo, de Amstel Gold Race of de Waalse Pijl. Na de heuvelklassiekers gaat de voorbereiding van Evenepoel op de Tour verder, met de Dauphiné als laatste test.

Na de Tour de France staan in ieder geval de Olympische Spelen hoog aangeschreven voor de kopman van Soudal Quick-Step. Ook zal het WK traditioneel een doel zijn voor de regerend wereldkampioen tijdrijden.

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
19 Reacties
Sorteer op:
23 november 2023 07:06
Ik begrijp die discussies over helpers in de bergen nooit zo goed. Als Kuss op kop rijdt met daarachter Vingegaard, Pogacar en Evenepoel, waarom heeft Vingegaard daar dan meer voordeel van? Het enige voordeel dat ik kan bedenken is het afstaan van een wiel of fiets in noodgevallen, maar voor de rest maakt het toch niet uit?
    23 november 2023 07:49
    Heb ik me ook vaak afgevraagd. Pogi won zijn eerste TdF door zijn wagonnetje aan te pikken bij Jumbo. Maar ik denk dat het vooral een mentaal dingetje is als er nog iemand uit je ploeg erbij zit.
    23 november 2023 08:45
    Hangt een beetje van het type renner af, maar met een helper erbij ben je als kopman niet continu degene die op aanvallen moet reageren (en dus het tempo hoog moet houden). Dat scheelt een fors aantal keren in het rood gaan, plus je hebt controle.
    Onderschat daarnaast niet het aerodynamische voordeel - ze rijden natuurlijk langzamer bergop dan vlak maar nog steeds met een flinke snelheid
    23 november 2023 15:12
    Vingegaard is in dit scenario natuurlijk wel de man die het tempo kan bepalen en Kuss kan aansturen hoe snel hij mag rijden. Als Pogi het wat te snel vindt gaan zal Kuss er een trapje bij doen, als Vingegaard het liever wat trager heeft kan hij dat aangeven.
    In een treintje zoals bij Sky kan je dus gewoon op voorhand een hele klim opdelen en bepalen wanneer er nog extra versneld wordt, bij wijze van spreken.
22 november 2023 19:40
Leuk speculeren in de komkommertijd, maar dit zou wel een logisch programma zijn. Algarve en Luik won hij al 2x, Parijs-Nice en Dauphiné om aan de Franse wegen, sfeer en cols te wennen. Daarna de kampioenschappen, hij zal wel weer een karrenvracht aan koersen binnenhalen.

Had hem persoonlijk liever de Giro zien rijden. In de Tour is het met Roglic strijden om plek 3, met een goede kans dat het 4de wordt. Leuk, maar denk dat het op het einde van zijn carriere niet veel uitmaakt of hij 4/5/6 wordt in de Tour, de Giro zou daarentegen meteen zijn grootste overwinning ooit zijn. Of hij zakt er compleet doorheen, dan maakt het sowieso niet uit welke hij doet. Maar als je echt naar een grote ronde gaat om te winnen lijkt het, zonder ongelukken, simpele wiskunde: beter Girowinst dan 3/4 de in de Tour.
23 november 2023 12:43
Jos ik snap wederom waarom jij 15 jaar over de lagere school hebt gedaan
23 november 2023 08:49
Lijkt me een logisch programma.

Je zou nog kunnen twisten over Giro of Tour, maar in combi met de Tour kan je wel wat meer rijden in het voorjaar. En er kan er uiteindelijk toch maar eentje winnen. Er zijn nog wel mannen van wie je je afvraagt of alles op de Tour wel zin heeft. Ik denk aan zo’n Hart, maar bv. ook Roglic zie ik Vingegaard en Pogacar niet meer te verslaan, al snap ik wel zijn missie. Blijft sowieso publicitair de belangrijkste wedstrijd en ik denk dat zowel de sponsors als fans Evenepoel daar aan het werk willen zien.

Bijkomende klassieker, dan zou ik zeggen de Waalse Pijl of Amstel. Die liggen hem het beste, denk ik. MSR lijkt mij meer een longshot met bv. een aanval op de Cipressa, en wie gaat hem laten rijden?

Strade is ook een optie als test voor de gravelrit, maar tussen Parijs-Nice en Luik dan geen enkele koers is ook wel lang. WP of Amstel zou ik er dan ook wel bij doen.
    23 november 2023 12:25
    Hopelijk doet hij de Amstel , prachtige koers die hem op het lijf geschreven is en waar zijn winstkansen dus zeer groot zijn
22 november 2023 21:41
Ik had hem graag wat meer klassiekers zien rijden, waarom eens niet de E3 na MSR om te kijken of hij de volgende jaren kans maakt in de RVV.
    23 november 2023 10:57
    Wat zou ik Jonas graag ééns klassiekers zoals Strade/MSR/ E3 zien rijden, om zich uit de dagen op koersen buiten zijn comfortzone en te zien of hij in de komende jaren kans zou maken in de RVV en zich tevens zou kunnen meten met een MvdP, WvA en Pogacar? Maar buiten de Sloveense wonderboy, waagden noch REVKET, noch Jonas zich hier ooit aan. En in een LBL of Ronde van Lombardije, waar Pogacar alsook REVKET reeds meermaals schitterden....kwam Jonas in het verleden, zelfs op zijn eigen terrein niet zo geweldig uit, met een 84ste plaats in LBL, een 84 ste plaats in de Waalse Pijl of een 115de plaats in de Amstel. Met deze uitslagen is het begrijpelijk dat Jonas zich verdere afgang wilt besparen in éénder welke klassieker/monument en het dus hypocriet zou zijn om van REVKET wél te verwachten dat hij aan de voorjaarsklassiekers zou deelnemen hé?
22 november 2023 20:40
Here we go again. Zolang hij geen steun krijgt van goede teamgenoten wordt dit niets. Zelf is hij te klein voor het servet. Alleen met knechten zoals Kruiswijk, Kelderman, Kuss en/ of Oomen kan hij meedoen voor het podium. Het beleid bij quickstep is van het niveau Lotto en we weten allemaal hoe het daar gaat. Quickstep in een voorjaarsploegje, niet meer dan dat. Remco is de vleesgeworden arrogante belg, zonder enig fatsoen en nogal patserachtig. Geen kampioentype. Kijk voor het gemak eens naar de vrouwen van Primoz en Jonas. Of van Tadej, Thomas en Wout. Vrouwen die weten hoe belangrijk de carriere van hun man is. Mevrouw Evenepoel staat het liefst zelf in de spotlights, dus dat wordt niets. Ik hoop dat een talent als remco alles eruit haalt, maar gezien de zwakke omkadering lijkt zijn loopbaan als een nachtaars uit te gaan en lijkt een medialoopbaan op hem te wachten. Misschien kan hij bij Sporza aan de slag als opvolger van Jose?
    22 november 2023 20:46
    Zeg Jos, wat vind je van post.nl?
    22 november 2023 21:02
    Wist niet de azijn zo veel zuurder is in nederland.

    Ik denk dat een Van Wilder en Landa niet moeten onderdoen voor een Kruijswijk en Kelderman. En zeker al beter zijn dan Oomen.
    En om iemand die op zijn 23jaar al WK, WK TT, Vuelta en 2x LBL heeft gewonnen dan kan je toch niet echt zeggen dat het geen kampioen is.
    zal zelfs meer zeggen, heeft al 5 vd 6 truien gewonnen op kampioenschappen. Niemand doet beter in de historie ( vooral omdat die truien vroeger niet bestonden, maar swat).
    22 november 2023 21:23
    Ga Jos nou aub niet als de gemiddelde Nederlander zien....

    Maar zie hem als iemand die trollt om reacties uit te lokken, wat hem helaas steeds weer lukt.

    On: hoop dat 1 van de voorjaarsklassiekers de Strade wordt.
    Aangezien in de Tour een gravel rit zit en hij daar 2 (?) jaar geleden in de Giro veel moeite mee had, lijkt me dat geen slecht idee.
    22 november 2023 22:59
    Sjonge Jonge, ik weet niet of je veel over gravel kan leren in 1 rit.
    Ik zou hem graag in de Amstel zien. Die race is hem op het lijf geschreven, zeker als het peloton snel utdunt.
    22 november 2023 23:40
    Ik weet dat laatste tijd aantal comments erg weinig is maar om die van Jos Bos te laten staan is wel erg @redactie. Zo verziek je dus de boel hier. En kom niet met krokodillen tranen dat jullie geen idee hebben waarom de sfeer zo slecht is.
    23 november 2023 01:05
    Zeg redactie, worden jullie nou ook telkens zo blij van de bijdragen van dit heerschap?
    23 november 2023 05:08
    Een nachtaars. Boeiend verhaal.
    23 november 2023 10:17
    Voor een geen-kampioenstype heeft hij toch al een mooie regenboog-garderobe in de kast hangen.