Remco Evenepoel: “Ik ben erop gebrand om de Giro d’Italia te winnen”
Remco Evenepoel - foto: Cor Vos
zaterdag 27 juni 2020 om 11:44

Remco Evenepoel: “Ik ben erop gebrand om de Giro d’Italia te winnen”

Remco Evenepoel is erop gebrand om dit jaar de Giro d’Italia te winnen. Dat vertelde het 20-jarige supertalent van Deceuninck – Quick Step tijdens een sessie op Instagram Live in het kader van Rode Neuzen Dag.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!
De vraag of hij dit jaar de Giro gaat winnen, ging Evenepoel allerminst uit de weg. “Ik ben erop gebrand. Mijn voorbereiding staat helemaal in het teken van de Giro. Dus hopelijk blijf ik van pech gespaard en kan ik daar eind oktober bevestigend op antwoorden”, klonk het.

Het kopmanschap voor La Corsa Rosa zorgt niet voor extra druk op zijn schouders. “Het is vooral gezonde stress”, legt hij uit. “Stress geeft mij eerder motivatie of adrenaline. Daardoor komen er prestaties tot stand. Maar stress heeft geen negatieve gevolgen op mij. Bij een tijdrit moet je de hele dag om kunnen gaan met spanning. Dat is eigenlijk wel een van mijn sterkste punten”, legt hij uit.

Programma Evenepoel richting Giro
Evenepoel hervat zijn seizoen op 28 juli, wanneer hij met Deceuninck – Quick Step aan de start staat van de Ronde van Burgos. Hoewel het vervolg van zijn programma nog niet in beton gegoten is, ligt het in de lijn der verwachtingen dat hij ook de de Ronde van Polen (5-9 augustus) en de Ronde van Lombardije (15 augustus) gaat rijden. Tijdens de ploegstage in San Pellegrino (6-23 juli) wordt zijn programma verfijnd.

Eind augustus neemt hij deel aan het EK Wielrennen, alvorens eind september het WK in het Zwitserse Martigny op het programma staat. Evenepoel rijdt daar de tijdrit en de wegrit. Over een deelname aan het BK Wielrennen op dinsdag 22 september wordt op een later moment besloten. Op 3 oktober gaat de Giro d’Italia 2020 van start.

RIDE Magazine
121 Reacties
Sorteer op:
27 juni 2020 11:51
Mooi streven, maar volgens mij komt hij in het echte hooggebergte na 3 weken nog wel wat tekort.
27 juni 2020 11:51
Zou me niet verbazen als hij op zijn plaat gaat de eerste week.

Uit goede bron heb ik vernomen dat hij buiten The Wolfpack ook allesbehalve geliefd is binnen het peloton.
    27 juni 2020 11:59
    Dat zal voor een groot deel met afgunst te maken hebben. Hij heeft alles in zich om op deze jonge leeftijd een grote ronde te kunnen gaan winnen. Voor nu is de vraag of hij het 3 weken volhoudt, maar als het dit jaar niet is dan wel volgend jaar.
    27 juni 2020 12:11
    Hoezo zou het met afgunst te maken hebben? Misschien is hij wel arrogant? Zo zijn er nog talloze redenen waarom het een lul kan zijn. Ik vind hem persoonlijk ook geen sympathieke uitstraling hebben, zoals zijn landgenoot WvA wel heeft. Dus nee, ik denk niet dat het met afgunst te maken heeft, maar met het persoon dat hij is.
    27 juni 2020 12:50
    Belachelijk als dat altijd maar op afgunst word gegooit... veels te makkelijk
    27 juni 2020 13:02
    Het probleem met Evenepoel is denk ik dat hij in zijn doen en laten nog steeds een voetballer is. Hij voelt zich het mannetje in een wereld waarin de meester renners toch een soort bescheidenheid over zich hebben in uitspraken en interviews. Dat is nieuw in de wielerwereld en ik moet zeggen dat ik mij ook regelmatig stoor aan zijn interviews.
    27 juni 2020 14:13
    De helft van het peloton heeft nog nooit met hem gereden, laat staan gepraat.
    Die baseren zich ook maar op wat ze lezen en horen.
    En dan ga je als ervaren prof het nieuwe fenomeen al snel wat meewarig bekijken.
    Gilbert had dat eerst ook t.o.v. Evenepoel zei hij ... tot hij er effectief mee had gereden en gepraat, toen was zijn mening 180 graden gedraaid.
    27 juni 2020 18:09
    Remco was in zijn 1e jaren een rijdende chicane wanneer hij in de groep reed. Kon geen bocht doorkomen.

    Maar owee wanneer hij voor de groep terecht kwam...

    Als je zo rijd bij de junioren wordt je niet echt populair, zien ze je niet voor vol.

    Hoe hij bij de profs in de groep rijd weet ik helaas niet, maar als hij nog steeds zo’n chicane is snap ik wel waarom hij niet geliefd is. De mannen van Levevre zijn toch een beetje haantje en als Remco als quasi profvoetballer met babbels op de fiets zit zou ik ook niet vrolijk worden
    28 juni 2020 06:37
    Het enigst probleem met Remco is gewoon de hilarische afgunst bij vele noorderburen die zich wielerliefhebber noemen, tja .... misschien best eens in de spiegel kijken dus
    28 juni 2020 10:38
    Nederlanders hebben Dumoulin. Hilarisch dat kritiek op Evenepoel afgunst, jaloezie, of nationalistisch is. Wat een bekrompen geest heb jij zeg.
27 juni 2020 12:08
Hij heeft waarschijnlijk nu al de kwaliteiten om voor de winst in het algemeen klassement te gaan, alleen verwacht ik niet dat die gaat winnen met de ploeggenoten die hij mee krijgt om een goed klassement te verdedigen.
27 juni 2020 12:14
Hij heeft nog geen grote ronde gereden. Op basis daarvan lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat hij gelijk bij zijn eerste deelname een grote ronde gaat winnen.
Hij mist daarvoor zo wie zo de ervaring.
27 juni 2020 12:15
Hij heeft de capaciteiten, maar hij moet weten wat er nog meer voor nodig is.

@wielervolger die verhalen zijn er meer. Afgunst zal ook een reden zijn, maar het schijnt dat hij nogal een grote mond heeft. Het mooiste zou zijn als je nederig blijft met zulke kwaliteiten, maar anderzijds is het ook wel logisch dat je denkt de hele wereld aan te kunnen.
27 juni 2020 12:16
Heerlijk, lekker je kop boven het maaiveld uit durven steken. Het lef en bravoure van deze man kan ik alleen maar waarderen. Hij stopt zich niet weg, neemt verantwoordelijkheid. Is iemand die hoog in durft te zetten en dus hoogstwaarschijnlijk ook wel een aantal keer diep zal vallen. Maar dat is toch een veel spannender leven of carrière dan die grijze weeïge middelmaat waarmee al meer dan genoeg renners omgeven zijn?
    27 juni 2020 12:29
    Waar de één lef en bravoure ziet, lees ik vooral een jongetje die zijn eigen hormonale arrogantie nog niet in toom kan houden. Bravoure heeft toch echt een andere toon. De verzachtende omstandigheden zijn natuurlijk wel dat het ook gewoon echt nog een jongetje is.
    Het misgunnen wat ik hier ook wel eens lees vind ik in die hoedanigheid ook ongepast en vreemd.

    Dat hij niet bijzonder geliefd is in het peloton verbaast me ook niet. Al 'gearriveerde' renners houden er over het algemeen niet van als ze voor de wielen worden gereden. Maar zet deze jongen naast Bernal en Pogacar en je ziet toch een duidelijk stijlverschil. Die andere twee gedragen zich over de hele linie als vaandeldragers van het jonge wielrennen. Evenepoel rust alleen op zijn onweerlegbare talent om hard te kunnen fietsen.
    27 juni 2020 12:43
    Ik zit volledig op de "wiebipedia-lijn".

    Ik heb niks met dit soort "bravoure". Enige goede is dat je daar lekker over kunt discussieren op fora als deze.
    Ik heb ook niks met het gehypete sfeertje rondom deze jongen. Ik zou het goed vinden als zijn ploeg en/of zijn ouders hem iets meer in bescherming zouden nemen. Hem niet zo nadrukkelijk op de voorgrond zetten, minder ambitieus laten praten.

    Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het dragen van de druk van de Belgische wielernatie op lange termijn bevorderlijk gaat zijn voor je loopbaan.
27 juni 2020 12:32
Hilarisch. Zelfkennis heeft dit menneke niet.
27 juni 2020 12:37
“Stress geeft mij eerder motivatie of adrenaline. Daardoor komen er prestaties tot stand. Maar stress heeft geen negatieve gevolgen op mij.“

De tegenstand weet inmiddels dat hier het zwakke punt van Evenepoel zit (‘Anderlecht heeft mij mentaal gebroken’). Zeker gecombineerd met de Belgische hosanna gaat dit in een grote ronde een opgave worden. En dat is toch alleen maar goed? Wie zit er nu te wachten op een supermens zonder achilleshiel?
27 juni 2020 12:39
Persoonlijk hou ik wel van ambities, maar nog meer van bescheidenheid. Want bescheidenheid siert de mens.

Ik vind het niet erg dat hij er in stilte alles aan wil doen om de Giro te winnen, al denk ik dat het verstandiger is om als eerste doel "het uitrijden van een grote ronde" te kiezen. En alles wat daarbij komt (roze, tijdritoverwinning, etappe of mooi klassement) te zien als bonus.

Ik vind het niet erg dat mensen hoog van de toren blazen mits ze zich ook "bewezen" hebben. Maar als een snotneus die nog vol jeugdpuisten staat even roept dat hij de Giro wil winnen, dan hoop ik dat hij een keer hard met zijn neus op de feiten gedrukt wordt. Het liefst met een compleet lege batterij in week 3... (want iemand een valpartij toewensen gaat tegen mijn natuur in).

Maar da's misschien mijn "oude mannen blik" op de jeugd van tegenwoordig.
    27 juni 2020 16:10
    Iedereen die aan het oordelen is op basis van enkele quotes zou ik aanraden de video van het interview eens te bekijken:
    https://www.hln.be/sport/wielrennen/laura-tesoro-verrast-evenepoel-tijdens-instagram-live-remco-ga-jij-de-ronde-van-italie-winnen~ab086d82/

    Hou hierbij in gedachte dat dit voor Rode Neuzen Dag was, wat het mentaal, fysiek en sociaal sterker maken van de jeugd als doel heeft. Het hele interview moet je in die context zien.

    Persoonlijk vind ik hem hier op geen enkel moment als een ‘arrogant voetballertje’ (nog zo’n vooroordeel) overkomen.
27 juni 2020 12:55
Tsja, wie weet wat er boven komt drijven met deze rare voorbereiding en een mindere bezetting, maar hij heeft zichzelf wel hoog zitten, ik hou daar niet zo van
27 juni 2020 13:02
Je legt jezelf nogal veel druk op door meteen voor de eindoverwinning te gaan en dat te verkondigen. Meestal wordt zoiets door omstanders gezegd. De media zijn er goed in om iemand bij voorbaat op het schild te plaatsen. De betreffende sporters zijn meestal wijzer.
27 juni 2020 13:14
Ongelooflijk dat Evenepoel hier massaal een arrogante snotneus wordt genoemd die zich eerst nog maar eens moet bewijzen en geen zelfkennis heeft. Mag ik er iedereen aan herinneren dat hij dit jaar twee koersen heeft gereden, die in San Juan en in de Algarve, en dat hij die beide op zijn naam heeft geschreven, dat hij in die van de Algarve de kanonnen Lopez, Kamna en Nibali ver achter zich heeft gelaten, dat hij de tijdritten ook grote namen naar de vaantjes heeft gereden?

Het deelnemersveld van de Giro is daarbij belabberd, totaal niet te vergelijken met de Tour. De Plus vormt nog het grootste gevaar voor hem. Daarbij ook Carapaz en dan houdt het zo'n beetje op. In de tijdritten gaat hij heel veel goedmaken op de rest. Nibali is nooit een groot tijdrijder geweest om maar eens wat te noemen. En Soler? Komop mensen, leuk voor hem dat die Polenca heeft gewonnen maar in de grote rondes presteert hij verder nooit wat. Het team van Evenepoel mag dan wel niet om over naar huis toe te schrijven zijn, maar de concurrentie is ook in vele opzichten minder sterk. Het hoeft allemaal niet zo veel uit te maken. En waar komt de stelling vandaan dat hij drie weken niet aankan? Hij traint vele malen harder dan anderen, durft zichzelf veel meer en langer aaneengesloten op de pijnbank te leggen. Die man gaat ook die drie weken aankunnen, geloof me.

Het eindpodium van de Giro (op voorwaarde dat er geen nare valpartijen of gruwelijke waaiers zullen zijn):
1. Evenepoel
2. De Plus
3. Carapaz

P.S. Nee, ik ben geen Vlaming maar een Nederlander. Chauvinistische gevoelens spelen kortom geen rol.
    27 juni 2020 13:46
    @Dumoulinke,
    Voor mij vallen enkele zaken op in jouw betoog:
    - De ronde vd Algarve en San Juan zijn hele mooie overwinningen. Maar het zijn ook rittenkoersen van 1 week, zonder hooggebergte (tenminste de klim in San Juan was wel hoog maar als Ganna er nog aan hangt zegt dat genoeg)
    - Hij zou vele malen harder trainen dan iemand anders, en zich harder op de pijnbank durft te leggen dan andere renners. Dat lijkt me toch erg bijzonder, aangezien ik toch echt de indruk heb dat veel renners heel serieus met hun sport bezig zijn.

    Ik ben onder de indruk van wat dit ventje laat zien, maar vooralsnog is hij God niet.
    27 juni 2020 14:43
    Bijna goed:

    1. Evenepoel
    2. Carapaz
    3. Fuglsang
    (4. De Plus)
    27 juni 2020 14:59
    Michelangelo, alvorens uit je nek te kletsen, zou ik je aanraden de rit in San Juan eens te herbekijken. Ten eerste zat Ganna daar al in hoogvorm, want die moest enkele weken later vol aan de bak op het WK op de piste.
    Ten tweede zat Ganna in de kopgroep die er ontstaan was door waaiers. Dat Evenepoel daar niet bij zat, was zijn eigen schuld, maar het geeft ook aan waarom Ganna, die dus eerder aan de klim begon en gegangmaakt werd door ploeggenoten, helpers van UAE en Bora, zelf geen trap te veel had moeten geven.
    Ten derde werd die eerste groep volop gegangmaakt door een karavaan motoren, terwijl Evenepoel in de achtervolgende groep zich zelf vol aan de bak moest en zich gedurende meer dan 10 kilometer moest leegrijden, met aanvankelijk enkel Serry in steun om het gat dicht te rijden. De laatste kilometers van die achtervolging komt er steun van Paredes met nu een dan een halfslachtige overname van Sevilla (die de eerste 7 à 8 km van de achtervolging zich achteraan de groep schuilhield).
    Ten vierde, ook Guillaume Martin, McNulty en Florez, die allemaal in de eerste groep zaten en dus geen inspanningen hadden moeten doen en met een voorsprong aan de klim begonnen, konden Ganna niet achterlaten. Diezelfde Florez, zou twee weken later 5de worden in de Tour Colombia, vlak achter... Bernal.
    27 juni 2020 15:24
    Op basis van wat gaat De Plus voor Nibali, Fugslang en Carapaz eindigen. Nibali doet in de grote ronden altijd mee voor top 10 of top 5 in de tijdritten. Hij is een veel betere tijdrijder dan De Plus. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat De Plus maar in de buurt komt van Nibali
    27 juni 2020 16:25
    Deze reactie en een aantal reacties hieronder zijn wel de grootste onzin die ik in tijden heb gelezen. Nibali onder De Plus zetten is echt de grootste grap ooit. Wat is nou de laatste keer dat Vincenzo een grote ronde voor een klassement reed en geen podium reed? Nibali is ook vaak in die koersen van een week niet goed dus dat hij in Algarve(sinds wanneer is een C-koers in februari een indicatie voor een koers in oktober) matig reed zegt niets, zo kreeg hij in het jaar dat hij de Tour won nog een brandbrief van Vino waar hij werd opgedragen om eens resultaten te gaan rijden. Voor Evenepoel lijkt me top 5 en heel misschien podium een mooi doel. Carapaz en Nibali staan over 3 weken sowieso een trede hoger en zij krijgen in tegenstelling tot Evenepoel wel een ploeg mee voor in de bergen. Daarnaast moet hij over 3 weken(heel iets anders dan een week) ook nog maar jongens als Fuglsang en een van de 2 Yates broers zien te kloppen.
27 juni 2020 13:22
Allez Evenepoel zet 'm op.
27 juni 2020 13:24
Geen fan van RE, maar mooi deze ambitie.
27 juni 2020 13:34
Toch wel een gewaagde uitspraak voor iemand die nog nooit een echte bergetappe heeft gereden. Het enige dat in de buurt kwam was die etappe in San Juan en daar eindige hij achter Miguel Eduardo Florez en in dezelfde tijd als Ganna. Aan de andere kant zou het me ook niet verbazen als hij de ronde zou winnen.
    27 juni 2020 14:59
    Ik moest bij de uitspraak gelijk aan een andere Belg denken. Driesje Mertens: 'Dit was de kampioemswedstrijd', alleen het kampioenschap kwam niet.
27 juni 2020 13:34
Het zou me verbazen, maar laat het hem gewoon lekker proberen. Een groot talent. Ik ken deze jongen niet qua karakter of persoonlijkheid, maar het valt me op dat hij hier behoorlijk bekritiseerd wordt, vergelijkbaar met Wout van Aert een aantal jaren geleden.
    27 juni 2020 13:48
    Leuk om een normale reactie te lezen hier.
    27 juni 2020 14:00
    Inderdaad, Wout Van Aert werd hier redelijk bekritiseerd (wss voor omdat hij de voornaamste tegenstandervan Mathieu was). Maar sinds hij voor een Nederlandse ploeg rijdt kan hij hier niet verkeerd doen. Qua uitspraken zijn Remco en Wout vergelijkbaar, maar blijkbaar moet Remco eerst voor Jumbo gaan rijden voor hij hier geapprecieerd wordt.
    27 juni 2020 20:35
    Peetvader +1
27 juni 2020 13:38
Meer dan... Wat?
27 juni 2020 13:38
Met alleen Nibali en Carapaz die bewezen hebben het niveau te hebben om grote rondes te winnen is het natuurlijk een hele opene Giro. Normaal zou je zelfs in dit veld zeggen dat het iets te vroeg is voor Evenepoel en dat hij er in de Alpen vroeg of laat doorheen zou moeten zakken, maar vorig jaar rond deze tijd zou je zeggen dat dat jaar te vroeg was om San Sebastian te winnen en de absolute top in het tijdrijden te halen...
    27 juni 2020 14:57
    Misschien gaat Simon Yates (samen met Adam) ook voor de Giro, daar is nog niks over bekend. Daarnaast kan het zo zijn dat er 1 of 2 topklassementsmannen uitvallen in de Tour die toch op tijd fit zijn voor de Giro, waardoor het uiteindelijke deelnemersveld misschien wel sterker is dan vooraf nu wordt gedacht. Carapaz, Nibali, Majka, Kelderman, Fuglsang, Soler, Konrad en Carthy zouden allemaal ook Top 10 in de Tour kunnen rijden (op termijn) of hebben dit al bewezen, dus het huidige deelnemersveld is niet enorm zwak zoals sommige mensen zeggen (uiteraard wel een stuk zwakker dan in de Tour).
27 juni 2020 13:39
“Gebrand om de giro te winnen”.

Dat betekent in principe dat alles behalve winst zwaar teleur gaat stellen.

Dat ventje is 20 jaar, heeft nog nooit een grote ronde gereden, en is nu al teleurgesteld als hij zijn 1e grote niet WINT.

Je kan het mooi vinden, die winnaarsmentaliteit. Maar die druk en extreme doelen die hij zichzelf oplegt, gaan hem misschien parten spelen in het verloop van zijn carrière.

De drang naar (onrealistische) resultaten, het hoogst haalbare, perfectie. Ik zou niet raar opkijken als hij over een paar jaar een flinke mentale terugval krijgt, waarin hij het plezier in het fietsen compleet is verloren en weer opnieuw moet beginnen.
27 juni 2020 13:40
moét mèt Neus op Feiten ge-drukt wordennnn!!

Maar ik vrees dat hij veel op het podium zal staan.
    27 juni 2020 14:32
    Veel geneuzel en afgunst!
    Ik vermoed dat hij straks een lange neus- en aan het langste eind trekt!
27 juni 2020 13:44
Mooi die gretigheid. Daardoor doet hij mij denken aan hoe ik zelf was op zijn leeftijd. Ik en vele anderen zien hem zeker in staat tot eindwinst, maar toch moeten we wel voorzichtig zijn in onze verwachtingen. Vergeet het niet: die jongen is nog maar 20 en mist dus nog kracht, inhoud en mentale hardheid. Hij legt zichzelf al genoeg druk op door middel van dit soort onhandige uitspraken, dus laten we daar zelf nog niet een schepje bovenop doen.
    27 juni 2020 18:54
    Eindwinst in zijn eerste grote ronde zou heel goed zijn. De kans acht ik echter kleiner dan 5%. Fuglsang rijdt hem er bergop echt wel dik af na 3 weken.
27 juni 2020 14:22
Misschien moeten jullie een volgende keer eens proberen het echte interview te bekijken, in plaats van af te gaan op een transcriptie ervan, waar intonatie, lichaamstaal, ironie, sarcasme, allemaal wegvallen. Het interview ging aanvankelijk niet over de Giro, als afsluiter vraagt Tesoro "ga je de Giro winnen?". De manier waarop Evenepoel reageert, al gniffelend, geeft meer de indruk van een kwajongen die een beetje begint te blozen wanneer hij zijn antwoord geeft (omdat hij weet dat hij het misschien niet zou mogen zeggen), dan die van een arrogante lul.

Maar ik wil jullie anderzijds ook het plezier niet ontnemen van eens lekker uit te halen naar een jongen die zelf niet weet wat te verwachten, omdat de meeste doelen die hij zich eerder stelde, ook bereikt werden. Laat jullie maar eens lekker gaan.

https://www.hln.be/sport/wielrennen/laura-tesoro-verrast-evenepoel-tijdens-instagram-live-remco-ga-jij-de-ronde-van-italie-winnen~ab086d82/
    27 juni 2020 15:39
    Wielerflits is inderdaad vaak slecht in het overbrengen van een interview. Er wordt een leuke quote uit gepakt en dat is het dan, alsof dat hetgene is wat die persoon heeft gezegd, zonder enige context.

    Het lijkt me sterk dat Evenepoel echt denkt dat hij de Giro zomaar gaat winnen. Droomt hij ervan? Uiteraard! Kun je er over grappen dat je gaat winnen? Uiteraard!
    27 juni 2020 15:50
    Het wordt ook mee gevoed door derden. Zowel Contador, Nibali als Carapaz hebben verkondigd dat ze Evenepoel in staat zien om te winnen. Ik durf te wedden dat als hij dan zou zeggen dat hij daar niet aan denkt of geen kans maakt, dat hem wel valse bescheidenheid verweten zou worden. Verder heeft hij niet de luxe van een Pogacar om in een land te wonen waar hij wordt met rust gelaten of een taal te spreken die geen kat verstaat in de wielerwereld.
    27 juni 2020 16:49
    boenk, ik ben blij dat ik niet de enige was die eraan dacht om het interview op te zoeken. Iedereen die al ooit geïnterviewd geweest is (al ware het maar in het dorpskrantje) weet dat een transcriptie nooit alle nuances weergeeft van wat je écht bedoelde. WF is op dat vlak ook nog erger dan de meesten, met hun gedeeltelijke overnames van geschreven interviews. Overigens, mijn interpretatie van het (gesproken) interview van Contador was dat die bedoelde dat Evenepoel *ooit* een grote ronde zou kunnen winnen, niet noodzakelijk dit jaar al. En de twee anderen vinden het natuurlijk fijn als iemand anders een deel van de druk opgelegd krijgt ;-)
    27 juni 2020 17:34
    Contador had het wel degelijk over dit jaar.

    Maar er is een groot verschil tussen hoe Evenepoel overkomt als hij door de schrijvende pers wordt geparafraseerd, en hoe hij in werkelijkheid overkomt.
    27 juni 2020 18:05
    Hier is het interview met Contador waaraan ik dacht: https://sporza.be/nl/2020/05/06/contador-in-facebook-live-evenepoel-kan-dit-jaar-de-giro-al-winnen~1588781646773/
    Als je kijkt vanaf 30:15 dan zegt hij dat de nummers van de 20-minuten test van die aard zijn dat Evenepoel 'now' al kan *proberen* grote rondes te winnen. Verder voegt hij er ook gelijk een aantal vraagtekens aan toe over de opeenvolging van de dagen en de gevreesde 3e week. De ongenuanceerde titels in de pers 'Contador zegt dat Evenepoel de Giro dit jaar al kan winnen' vond ik om die reden overdreven.
27 juni 2020 14:48
Zonder stuurlint zou ik toch handschoentjes aantrekken. Dat gedruk op de zenuwen kan nare klachten veroorzaken.
27 juni 2020 14:50
Het zou mij enorm verbazen als hij de Giro zou winnen, het zou in ieder geval ongekend zijn als dat gebeurt. Ik vraag me af of dit überhaupt mogelijk is, afgezien van talent, als je nog nooit drie weken vol hebt gekoerst. Ik ben benieuwd hoe hij er zelf echt over denkt. Dat hij de ambitie zou hebben om de Giro te winnen is enerzijds wel heel mooi, maar ik vraag me af waar hij die ambitie op baseert.

Persoonlijk denk ik dat hij in de klimritten met de relatief lange klimmen tekort gaat komen en met name in de derde week er doorheen gaat zakken. Top 10 zou uiteindelijk al enorm sterk zijn, ik denk dat dat een realistisch doel is. Top 20 zou echter ook totaal geen schande zijn op zijn leeftijd.
    27 juni 2020 15:05
    Waar hij dat op baseert? Op het feit dat er 60km tijdrit in de Giro zit, en hij op dit moment de tweede beste tijdrijder van de wereld lijkt te zijn. Op het feit dat ie over enorm volume lijkt te beschikken, afgaande op de vele solo's die hij uit zijn sloffen schudt (en vaak winnend afrond, met een jagend peloton dat geen seconde dichter komt, vaak in tegendeel), en op het feit dat hij 60kg weegt en dat vermogen dus volledig tot zijn recht komt bergop. Ook op de testen die hij al deed op hoogtestage, waaruit bleek dat hij geen vermogen verliest boven 1800m hoogte. Het feit dat er slechts twee "toppers" meedoen, en geen enkele ploeg een topteam in ondersteuning meestuurt, want die zitten allemaal in de Tour.

    Ik vermoed daarop.
    27 juni 2020 15:21
    Oké in de tijdritten zou hij aardig wat tijd kunnen pakken op andere klassementsrenners inderdaad, maar ik denk persoonlijk niet dat hij meer dan 3 minuten op bijvoorbeeld Nibali kan pakken in alle tijdritten samen. Volgens mij zijn naast Dennis ooj Dumoulin en wellicht Roglic vooralsnog wel beter dan hij in de tijdritten, maar dat even terzijde. Hij heeft zich tot nu toe nog nooit bewezen in het hooggebergte (komt ook omdat hij volgens mij nog relatief weinig wedstrijden heeft gereden met relatief lange klimmen) en hij heeft nog nooit 3 weken voor een klassement gereden, dus om het alleen te baseren op trainingsdata is wel wat gevaarlijk denk ik.
    27 juni 2020 15:28
    Allemaal aannames Boenk. Hij heeft nog nooit 3 weken gekoerst. Ik heb vaak zat renners zien breken die al meerdere GT's hebben gereden en veel meer ervaring hebben.

    Ik zeg niet dat Evenepoel het niet kan; ik denk alleen dat er een serieuze kans is dat drie weken die inspanningen blijven leveren iets te veel is voor een jochie van 20. Helemaal als er een Haai mee doet voor de eindoverwinning. ;)
    27 juni 2020 15:36
    Ik beweer niet dat hij gaat winnen hoor, maar dat hij mogelijk kans maakt, is helemaal niet uit de lucht gegrepen of nergens op gebaseerd.

    Overigens Dumoulin is al lang niet meer de tijdrijder die hij 3 à 4 jaar geleden was, Roglic is ook niet beter, dat baseer ik niet op het WK waar hij minuten achter Evenepoel eindigde, maar met referentie Campenaerts.
    27 juni 2020 15:56
    Dat zijn geen aannames. Dat zijn de feiten. Er zitten 60km tijdrit in de Giro. Hij is veruit de beste tijdrijder van de klassementsmannen die aan de start staan. Hij heeft een grote motor. Hij weegt 60kg. Genoeg redenen om ambitieus te zijn.

    Dat hij daarom gaat winnen beweert niemand, ook hij niet.
    27 juni 2020 16:25
    @Boenk waarop baseer jij Roglic niet een betere tijdrijder is dan Evenepoel met referentie naar Campenaert. WK vorig jaar heeft Roglic laten lopen na het winnen van de Vuelta. Hier kun je niks uit afleiden. In andere tijdritten heeft hij regelmatig Campenaerts verslagen, terwijl hij elke dag volle bak moest voor het klassement en Campenaerts op ‘reserve’ naar de tijdritten kon toeleven.
    27 juni 2020 16:37
    Hoezo is Dumoulin die tijdrijder niet meer Boenk? Dit jaar nog niet gekoerst, vorig jaar had hij gewoon mede door de blessures een slecht jaar maar kon hij geblesseerd in de Dauphine nog steeds top 3 rijden in een lastige tijdrit. 2 jaar geleden won hij nog in de Giro en Tour een tijdrit. Je loopt dus slap uit je nek te lullen. Roglic refereer jij aan Campenaerts, waar je het zal hebben over die tijdrit in de Giro waar Campenaerts die fietswissel had. Wat je dan wel even vergeet te melden is dat Roglic die eerste tijdrit(toen ze allebei fris waren) met gemak won en hij in die andere tijdrit over een nat parcours reed waar het bij Campenaerts droog was, dat maakt nogal veel uit. Evenepoel hoort zeker bij de top 5/10 beste tijdrijders ter wereld maar is echt nog niet de onbetwiste nummer 2 zoals jij het stelt.
    27 juni 2020 17:49
    In de openingstijdrit, met een steile klim, was hij sneller dan Campenaerts. Uiteraard, dat was een korte snedige beklimming. Half het peloton is daar sneller dan Campenaerts. Dat is dus helemaal niet representatief. In de lange tijdrit, waar ook een meer geleidelijke klim in zat (en nog steeds meer op Roglic zijn lijf geschreven was) was Campenaerts een stuk sneller onderweg, maar rijdt hij lek, en heeft hij die ongelukkige fietswissel. Desondanks eindigt hij op een tiental seconden Roglic. In de laatste tijdrit, eindigt hij een pak voor Roglic. In de rondjes van een week, die aan de Giro vooraf gingen was het verschil ook doorgaans maar een tiental seconden per tijdrit.

    Roglic is dus een wat betere tijdrijder dan Campenaerts. Maar dat is Evenepoel ook. Ik zeg ook nergens dat hij absoluut beter is dan Roglic, maar dat op dit moment Roglic niet beter lijkt te zijn.

    Wat Dumoulin betreft, je ziet wat je ziet. Die won in 2018 nog de proloog van de Giro, maar in de lange tijdrit eindigt hij achter Dennis en zelfs Martin.
    27 juni 2020 18:50
    @ Boenk, ik snap dat je een fan bent, maar je analyseert wel altijd wel alles ten faveure van Evenepoel. In die tijdrit in de giro eindigt Dumoulin na twee zware etappes wel 45 sec voor Campenaerts.
    27 juni 2020 19:07
    Ik ben het eens met wat je zegt dat (over het algemeen) zowel Evenepoel als Roglic beter zijn dan Campenaerts qua tijdrit. We weten gewoon niet of momenteel Evenepoel beter dan Roglic of beter dan Dumoulin is qua tijdrit, want er zijn afgelopen jaar geen tijdritten geweest waarin ze alledrie zijn gestart met (nagenoeg) dezelfde voorbereiding. Ook dit jaar zal die vergelijking waarschijnlijk niet gemaakt kunnen worden tijdens het WK tijdrijden, aangezien ofwel Roglic en Dumoulin niet kunnen starten ofwel relatief vermoeid uit de Tour zullen komen.

    In die tijdrit van Trento in de Giro van 2018 die je aanhaalt vergelijk je een beetje appels met peren. Tony Martin reed niet voor het algemeen klassement, dus die heeft die tijdrit waarschijnlijk aanzienlijk frisser kunnen rijden. Rohan Dennis reed weliswaar wel voor het algemeen klassement, maar we weten niet of hij net zo diep als Dumoulin ging in de bergritten vooraf deze tijdrit. Daarnaast was het verschil relatief klein (22 seconden over een tijdrit van 34.2 kilometer), wat ook door het verschil in vorm van de dag kan worden verklaard. Op basis van zowel 2017 en 2018 lijkt het me het meest aannemelijk dat Dumoulin even goed is als Dennis qua tijdrit (of in ieder geval dicht in de buurt van zijn niveau kan komen) mits ze dezelfde voorbereiding hebben.
    28 juni 2020 04:57
    Ik ben akkoord dat je wat in het ongewisse zit mbt Dumoulin, maar voor zijn knieprobleem was hij toch al minder dominant in de tijdritten, imho.
27 juni 2020 15:22
Wat een waanzin, je hebt lef en ambitie en je hebt simpelweg te hoog van de toren blazen. Iets met te veel in jezelf gaan geloven.....
    27 juni 2020 15:43
    Ik was tot voor kort tevreden als hij top 20 zou rijden. Maar hoe meer er dit soort reacties komen hoop ik dat hij wint, en dat iedereen die dit soort hatelijke reacties staat te posten voor aap staat.
    27 juni 2020 16:05
    Hatelijk? Waar ben ik hatelijk dan?
    27 juni 2020 19:13
    @Boenk volgens mij hoop jij de hele tijd al dat Evenepoel de giro wint. Alleen ik kan je niet volgen. Overal zeg je dat hij de ‘beste’ is, maar je was tevreden met top 20 in het zwakke deelnemersveld van de giro. Dit matcht totaal niet met elkaar.
    27 juni 2020 19:33
    Toon me aub waar ik zeg dat hij de beste is. Het enige wat ik doe is duiden, context bieden en tegengas geven op mensen die zich baseren op halve waarheden, persoonlijke indrukken en wishful thinking om te concluderen dat hij overroepen wordt, arrogant is etc. Of denk je dat wanneer ik zeg dat hij de beste tijdrijder onder de klassementsrenners is die hier aan de start staan, dat dat gelogen is? Of dat ik daarmee zeg dat hij "de beste" is, of negeer je dan makkelijkheidshalve de context?

    Ik hoop inderdaad dat hij wint, maar dat acht ik niet heel waarschijnlijk. Maar is er een kans? Gezien de situatie, denk ik wel ja. Pak 10% ofzo.
    27 juni 2020 21:58
    Jij geeft aan dat Dennis en Evenepoel de beste tijdrijders zijn op basis van 1 WK.
    28 juni 2020 04:23
    Nee. Dennis is 2x wereldkampioen, ik denk dat dat wel duidelijk is? Evenepoel is "slechts" Europees kampioen (en titel die op zich betekent niet veel) maar sinds midden 2019, heeft hij 3 tijdritten gereden tegen Ganna (wereldkampioen achtervolging), en die onderlinge duels heeft hij alle 3 gewonnen, met behoorlijk overwicht trouwens (EK 23sec, WK 46sec, San Juan 32sec). Campenaerts sterft (in een rit in lijn) gewoon in zijn wiel, en heeft sinds de Baloise Belgium Tour (een korte tijdrit) niet meer van Evenepoel gewonnen. Die tijdrit verloor Evenepoel trouwens met enkele seconden, en achteraf is beslist dat hij terug met een kleiner verzet zou rijden (zoals toen hij bij de junioren reed), omdat hij nu te groot probeerde te trappen en oa minder snel in een ritme raakte. In Algarve wint hij zelfs van Dennis, terwijl Evenepoel zich de dagen voordien met het AK bezig hield, en Dennis enkel voor die tijdrit naar Algarve was afgezakt. Je zou kunnen zeggen dat Dennis niet in vorm was, maar enkele weken later wint die dan wel elke Zwift race waaraan hij meedoet met riante voorsprong, dus zo belabberd zal zijn vorm dan toch niet geweest zijn. Dus ik baseer me zeker niet op 1 WK. En ik heb ook nooit in absolute termen gezegd dat Evenepoel de tweede beste is. Maar op dit ogenblik heeft het daar wel alle schijn van.
    In Algarve zet hij trouwens een nieuw record op dat tijdritparcours. Ja, het vorige record stond op naam van Thomas, die stond daar overigens ook aan de start.
    Verder? Dennis vertelde dat hij het WK in Yorkshire hetzelfde wattage schema volgde dat hij in Innsbruck ook volgde. In Innsbruck won hij voor Dumoulin, met 1m22s over 52km. Campenaerts eindigde daar trouwens in de zelfde seconde als Dumoulin. In Yorkshire won hij met 1m09s over 55km voor Evenepoel.
    Verder neem ik wat een vakidioot/freak als Campenaerts zegt ook wel serieus. Als die in zijn video's zegt dat hij wattages moest trappen om in Evenepoel zijn wiel te blijven, die gelijk waren aan wattages die hij normaal SOLO trapt (en dus als hij zelf alle lucht vangt) wanneer hij probeert weg te rijden voor een ritoverwinning, dan denk ik dat hij dat niet komt vertellen om zichzelf belachelijk te maken.
    Op het korte maar spiegelvlakke parcours in Alkmaar, zet Evenepoel, tegen immense wind, beren van renners op meer dan 20 seconden. Asgreen, Ganna, Affini, Dowsett, Küng, Lampaert, Van Emden... Misschien niet allemaal absolute toppers, maar ook geen pannekoeken, en ga dan de tijdsverschillen na. Van Evenepoel tot de nr2 is het 19s. Maar daar volgen ze dan met 5 verschillende renners, binnen 4 seconden van elkaar. Zijn tijd was daar trouwens aanzienlijk sneller dan de Nederlandse mannen op het zelfde parcours hadden neergezet, in de mixed relay daags voordien.
    Ik baseer me dus niet enkel op dat éne WK.
    Laatste 4 tijdritten sinds vorige zomer:
    1ste EK (klopt Asgreen, Ganna, Küng, Lampaert, Dowsett, Van Emden...)
    2de WK (klopt Ganna, Asgreen, Bevin, Oliveira, Dowsett, Campenaerts, Roglic, Küng...)
    1ste San Juan (klopt Ganna, Oliveira, McNulty, Bodnar...)
    1ste Algarve (klopt Dennis, Thomas, Schachmann, Kwiatkowski, Küng, Bevin, Bjerg...)

Reacties zijn gesloten.