Rapportcijfers 2021: Jumbo-Visma
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
woensdag 1 december 2021 om 18:00

Rapportcijfers 2021: Jumbo-Visma

Nu het wielerseizoen 2021 er definitief op zit, kunnen we de balans opmaken. In een nieuwe rubriek legt WielerFlitsde WorldTour-teams langs de meetlat, van het laagste geklasseerde team op de UCI Ranking naar het hoogste. Vandaag de nummer drie van het seizoen en Nederlands enige profploeg: Jumbo-Visma.

Doelen 2021
Er waren maar weinig ploegen zo uitgesproken ambitieus aan het begin van het seizoen als Jumbo-Visma. Sportief directeur Merijn Zeeman zette de doelstellingen in januari op een rij. De Nederlandse ploeg mikte hoog, wat logisch is. In 2020 wonnen ze twee van de vier monumenten en werden ze in de andere twee ook nog eens tweede. De Vuelta a España werd gewonnen, maar de verloren Tour de France blijft een open wond. Daarom wilden de Jumboys in 2021 het volgende: de Tour winnen, een monument winnen, Parijs-Nice winnen, het eindpodium halen in zowel de Giro d’Italia en de Vuelta a España en met de jonge, talentvolle renners meespelen in finales of zelfs winnen van de wat kleinere wedstrijden.

Klassiekers: 7
In de vlakkere klassiekers kwam Jumbo-Visma sterk voor de dag en dat mag qua resultaat volledig op het conto van Wout van Aert. De Belgische wereldtopper was goed voor alle topnoteringen van de ploeg in het voorjaar. Hij werd vierde in Strade Bianche, derde in Milaan-San Remo, elfde in de E3 Saxo Bank Classic, zesde in de Ronde van Vlaanderen en in het najaar zevende tijdens Parijs-Roubaix. Uiteraard was er ook de imponerende zege in Gent-Wevelgem, waar Van Aert en Nathan Van Hooydonck in de waaiers heersten en verdeelden. Door de afwezigheid van Mike Teunissen was de basis wel relatief smal.

De Belgische kopman breide ook de Amstel Gold Race vast aan zijn voorjaar en met resultaat: na twintig jaar werd Nederlands enige WorldTour-klassieker weer eens gewonnen door ’s lands grootste ploeg, zij het zeer nipt. Primož Roglič leek daar enkele dagen later ook de Waalse Pijl bij te doen, maar de Sloveen vertrok te vroeg. Wereldkampioen Julian Alaphilippe kon hem daardoor nog remonteren. De Sloveense veelvraat kon in Luik-Bastenaken-Luik vervolgens niet mee met de favorieten en in het najaar moest hij ook toezien hoe hij in de Ronde van Lombardije net tekortkwam om de besten te volgen.

De klassiekerperiode was voor Jumbo-Visma dus vruchtbaar met zeges in Gent-Wevelgem en de Amstel Gold Race. Maar eerlijk is eerlijk: er werd ingezet op een monumentale zege en daarbij is de Nederlandse ploeg geen enkele keer dichtbij geweest. In iedere wedstrijd waren er wel renners sterker of – zoals Jasper Stuyven in La Primavera – slimmer. Toch een zeven, want het was ook niet krap aan voldoende.

Grote rondes: 8
In de Giro d’Italia waren de verwachtingen hooggespannen omtrent George Bennett. De Nieuw-Zeelandse kampioen kreeg van de ploegleiding de rol als kopman toegespeeld, maar dat kon de Kiwi niet waarmaken. Al in de eerste week bleek dat hij niet de benen had om mee te doen voor het eindpodium, de doelstelling van de Nederlandse ploeg. Uiteindelijk verbeterde hij richting het einde van de ronde en werd hij elfde in het eindklassement.

Dat was twee plekken lager dan de Noorse revelatie Tobias Foss (24), die een consistente ronde beloonde met een plek bij de eerste tien. Al op de eerste dag bleek dat hij goede benen had, door een derde plek in de openingstijdrit in Turijn. Edoardo Affini werd daar zelfs tweede, net als in de dertiende etappe. Daar verraste hij het peloton bijna met een late uitval. In de slottijdrit werd hij derde. Dylan Groenewegen kwam hier terug na zijn schorsing, maar hij kwam niet verder dan één top 5-notering. Bennett werd na gemok met Gianluca Brambilla ook nog derde in de twaalfde etappe.

Na een ijzersterk begin van Primož Roglič in de Tour de France (twee keer derde in het openingsweekend), sloeg in de derde etappe het noodlot toe. Een harde val na een botsing met Sonny Colbrelli maakte al vroegtijdig een kruis over zijn winstkansen. Na acht etappes gaf hij op. Desondanks rechtte de Nederlandse formatie heel knap haar rug. De ploeg behaalde na het openingsweekend nog eens liefst elf top 5-noteringen over de overige negentien ritten. Veelal was daar revelatie Jonas Vingegaard verantwoordelijk voor, tezamen met klasbak Wout van Aert. De Belg wist niet minder dan drie etappezeges te boeken.

Van Aert won de tiende etappe met twee beklimmingen van de Mont Ventoux, hij won de tweede tijdrit op de voorlaatste dag en hij sprintte naar winst in de slotrit op de Champs-Élysees. Een glansrijke prestatie, maar dat was nog niet alles. Ook superknecht en een van de beste klimmers van het peloton Sepp Kuss won de bergrit naar Andorra la Vella. Wat misschien nog wel het strafste was: zonder Roglič werd hetzelfde resultaat in de eindrangschikking behaald. Vingegaard werd namelijk heel knap tweede achter de ongenaakbare Tadej Pogačar, ondanks dat de gewenste Tour-zege niet behaald werd.

Rogla ging vervolgens in de Vuelta a España – als titelverdediger – op zoek naar ereherstel. De Sloveense kopman deed dat met verve, want hij heerste en verdeelde in de laatste grote ronde van het jaar. Roglič won niet minder dan vier etappes, eindigde in nog eens vier ritten als tweede en zag ploegmaats Steven Kruijswijk en Sepp Kuss (die in een andere rit ook vierde werd) datzelfde resultaat behalen op een van de andere dagen. Een dik verdiende eindzege was dan ook het resultaat, de derde Spaanse op een rij voor Roglič. Hier werd het podium dus wel gehaald, maar ook in de breedte was de ploeg heel sterk.

Daarom een acht voor dit onderdeel. Want ook hier zien we onderaan de streep dat de doelen in de Giro en de Tour niet afgevinkt zijn. Daar zijn zeker in Frankrijk verzachtende omstandigheden voor geweest en bovendien verdienen twee uitmuntende grote rondes een dermate hoog cijfer.

Overige wedstrijden: 7
Jumbo-Visma kan dus terugkijken op goede periodes in de klassiekers en meer dan behoorlijke resultaten in de grote rondes. Daaromheen schommelde het een beetje tussenin. Wat betreft de WorldTour-rittenkoersen begon Chris Harper goed met een vierde plek in de UAE Tour en ook de dominantie van Primož Roglič in Parijs-Nice (drie gewonnen ritten) mocht er zijn, maar door twee valpartijen in de slotrit eindigde de Sloveen er pas als vijftiende in het eindklassement. Wout van Aert baarde tegelijkertijd opzien met een tweede plek in de eindrangschikking van Tirreno-Adriatico, bijzonder knap voor een renner zoals hij.

In de Ronde van het Baskenland volgde nog een tactisch meesterwerk waar Roglič en Jonas Vingegaard dankzij mastermind Grischa Niermann rivaal Tadej Pogačar gevangen namen binnen de belangen van zijn eigen ploeg. Maar daarna was het in rondes als Romandië, Zwitserland en het Critérium du Dauphiné niet super overtuigend. Dat geldt ook voor de Ronde van Polen en de Benelux Tour, al zagen we in die laatste rittenkoers weer een aantal sprankeltjes van Tom Dumoulins kwaliteiten. Op een lager niveau verging het Jumbo-Visma beter. Zo werden de Tour of Britain (Van Aert) en Coppi & Bartali (Vingegaard) gewonnen.

In de WorldTour-eendagskoersen scoorde het team twee achtste plekken in de Clásica San Sebastián en Eschborn-Frankfurt, maar ook hier ging het net onder het WorldTour-niveau wat beter. Zo was Roglič in het najaar de beste in de Giro dell’Emilia en Milaan-Turijn en eindigde toptalent Olav Kooij als derde in Gran Piemonte. Van Aert was dan weer goed voor een tweede plek in de Brabantse Pijl, terwijl Dylan Groenewegen op diezelfde plek eindigde tijdens het Kampioenschap van Vlaanderen. Ook pakten ze nationale titels in Nieuw-Zeeland, Duitsland, Noorwegen (twee keer), Nederland (twee keer) en België.

In totaal boekte de ploeg 43 overwinningen, na Deceuninck-Quick-Step waren dat er het meest. Negentien van die zeges werden op WorldTour-niveau geboekt. Naast eentje voor Vingegaard in de UAE Tour en Sepp Kuss in de Tour, kwamen die allemaal op naam van Roglič en Van Aert. Wel speelden de jonkies steeds vaker een rol. Edoardo Affini, David Dekker en dus Vingegaard grepen hun kansen; Pascal Eenkhoorn (Heistse Pijl), Kooij (twee ritten in de CRO Race) en Development-renner Tim van Dijke (rit in de CRO Race) wisten zelfs te winnen. Maar op het hoogste niveau had de ploeg zichzelf wat meer mogen laten gelden.

Eindcijfer: 7,3
Twee zevens en een acht resulteert bij elkaar opgeteld in een 7,3 voor Jumbo-Visma. Gezien de tweede plek en vier ritzeges in de Tour de France, de eindzege en vier etappes in de Vuelta a España en winst in Gent-Wevelgem en de Amstel Gold Race is een ruime voldoende op zijn plaats. De sportieve leiding zal ook zeker niets te klagen hebben als je bedenkt dat beoogde kopmannen Tom Dumoulin en Dylan Groenewegen door verschillende redenen niet hun allerbeste niveau wisten te halen. Jonas Vingegaard greep de kans om in het ontstane gat te springen, anderen hebben daarvoor nog iets langer nodig of komen er niet.

Als we de eindbalans opmaken aan de gestelde ambities voorafgaand aan het seizoen, moet je concluderen dat vier van de zes niet behaald zijn. De Tour werd niet gewonnen, er werd geen monument gewonnen, Parijs-Nice glipte door de vingers en het eindpodium in de Giro werd niet behaald. De Vuelta werd natuurlijk wel gewonnen en talentvolle renners speelden mee in finales van de wat kleinere wedstrijden en wisten zelfs te winnen. Een onvoldoende geven, gaat veel te ver. De resultaten spreken daarvoor boekdelen en de verzachtende omstandigheden spelen daarin ook een rol. Een kleine 7,5 is op z’n plaats.

Wat goed is, komt snel: pas op Olav Kooij – het Jachtluipaard van Numansdorp – in 2022 – foto: Cor Vos


In de rubriek Rapportcijfers 2021 geven we alle WorldTour-ploegen, de Belgische ProTeams en de Nederlandse Continental-teams rapportcijfers op basis van hun seizoen. We werken de UCI Team Ranking van beneden naar boven af, gevolgd door de ProTeams en op onze Continental-feed sluiten we af met de Nederlandse ploegen. Ieder team beoordelen we op interpretatie. Dat wil zeggen: een zesde plaats in het eindklassement van de Tour de France is voor de ene ploeg een daverend succes en voor de ander een fikse teleurstelling.

We beoordelen teams op basis van de klassiekers, de grote rondes en de overige koersen. Onder de klassiekers verstaan we de volgende voorjaarskoersen: Omloop Het Nieuwsblad, Strade Bianche, Milaan-San Remo, E3 Saxo Bank Classic, Dwars Door Vlaanderen, Gent-Wevelgem, Ronde van Vlaanderen, Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. Daarbij aangevuld met in het najaar Parijs-Roubaix en de Ronde van Lombardije. De grote rondes spreken voor zich, waardoor alle andere koersen vallen onder overige wedstrijden. Een team krijgt drie cijfers.

RIDE Magazine
107 Reacties
Sorteer op:
1 december 2021 07:26
Wat mij betreft net te laag eindcijfer. Ik ben voor een 8 gegaan. In de grote rondes is wel echt heel goed gepresteerd, mag zeker met een halve punt opgewaardeerd worden.
    1 december 2021 08:04
    Eens, natuurlijk was het minder dan superjaar 2020 maar alleen al de herrijzenis in de Tour mag veel zwaarder meewegen bij het cijfer voor de grote rondes. Een 8 is daar gezien de beoordeling van andere teams te laag. Mijn eindcijfer is dan ook een 8 omdat Roglic en van Aert hun klasse herbevestigden en met Vingegaard er een derde loot aan de topper stam kwam. Daarachter zie je ontwikkeling bij renners als Foss, Bouwman en Affini wat aangeeft dat de ploeg een tikje breder wordt in de prestaties.

    Kortom een goed jaar wat iets meer verdient dan een krappe 7,5 in mijn ogen.
    1 december 2021 14:55
    Vind het ook vreemd om te beoordelen op eigen doelstellingen. Minder ambitieuze teams scoren dus makkelijk hoger.

    Een 7,3? Voor top 10 in alle 3 grote rondes. 1 gewonnen 1 x tweede. 8 etappe overwinningen in grote rondes. De Amstel winnen , als NL ploeg belangrijker dan een monument. 2e met meeste overwinningen waarvan 19 world tour en paar semi klassiekers. En dan maar een 7,3??? Bijzonder!!
1 december 2021 07:30
''het Jachtluipaard van Numansdorp''?

Kan men niet eens wat originele bijnamen verzinnen dan ''[roofdier] van [woon/geboorteplaats]''? Laat staan voor iedere willekeurige profrenner. Beetje voorspelbaar aan het worden.
    1 december 2021 07:36
    keffer van schepdaal is best origineel
    1 december 2021 07:40
    Mee eens. De Beer van Bern was cool en passend. Dit bekt niet en hij is niet snel genoeg voor de naam jachtluipaard. Misschien moeten we hem helpen. Suggesties?
    1 december 2021 08:47
    Journalisten kunnen ook bijnamen krijgen….
    1 december 2021 09:52
    De Amoebe van Ameland?
    1 december 2021 10:32
    #De Condor van Varsseveld. Daar kan niks meer overheen ;)
    1 december 2021 13:26
    Die bijnaam is er allang en past ook beter dan een parasiet, me dunkt ;-)
1 december 2021 07:37
Zelf zou ik het team rond de 8,8 geven vanwege het grote aantal kwalitatieve overwinningen, aantrekkelijk koersen, talentontplooiing en het feit dat het team van de beste vijf renners ter wereld er twee mede ontwikkeld heeft naar dit niveau. Maar ja, ik zit dan ook niet vast aan een lijstje uitgesproken ambities. Laat je die ambities wel zwaar doorwegen (of noem het doelstellingen) dan zou je eigenlijk op een onvoldoende uit moeten komen. Dat Youri het nog naar een dikke zeven trekt laat zien dat hij het inconsequentialisme net als ieder ander tot in de puntjes beheerst. Hij zal het druk hebben vandaag in de verdediging van zijn proefschrift want de tenen zijn kort als het TJV en DQS betreft.
    1 december 2021 08:06
    Word jij niet moe van jezelf Panache? Elke dag een reactie van dezelfde strekking.
    1 december 2021 13:28
    Valt mee, hoor. Het is ook niet inconsequent. Maar ik heb nu al een aantal keer uitgelegd hoe we tot de punten komen. Een 7,3 is prima te rechtvaardigen.
    1 december 2021 13:36
    'Een 7,3 is prima te rechtvaardigen'

    Nee, een 8,4, wat ik ze geef, dát is uitstekend te rechtvaardigen. Ik waardeer je reactie maar je zit er aantoonbaar precies 1,1 punt naast.
    1 december 2021 15:46
    Je hoeft het niet te rechtvaardigen, je eigen subjectieve mening en daar een cijfer aan koppelen heeft verder geen uitleg of rechtvaardiging nodig.

    Het enige dat vanuit professioneel/commercieel perspectief handig is als het Of een beetje breed gedragen wordt c.q. strookt met de perceptie van het gros hier Of dat net niet heeft waardoor er wat reuring ontstaat en het weer discussie oplevert. Kan jullie doelstellingen bij WF niet inzien en ben er niet bij als er een redactievergadering is.

    Maar een 8 als je kopman uitvalt in de TDF en je met je knechtje nog 2de wordt, waarbij er ook nog 4 ritzeges worden opgehaald en je eigenlijke kopman in de herkansing een maand later vlekkeloos een andere grote ronde wint dan ga je wat mij betreft al mank. Je kan het ophangen aan incidenten en de klasse van de rijders. Het betekent echter net zo goed dat een Vingegaard optimaal geprepareerd was in z'n eerste echte klus als meesterknecht. En ook WvA stond klaar ondanks een blindedarmoperatie in de aanloop naar de TdF. Dat mag ook credits krijgen.

    Wat betreft de klassiekers is de 7 me dan weer te hoog. Wout van Aert heeft bij de grootste afspraken niet meegestreden om winst, Roglic kwam eveneens tekort. Met het kaliber van die twee moet je bij minstens 1 klassieker een hoger resultaat dan wel duidelijker dicht op winst zitten. Beetje goedgemaakt door twee redelijke bloedeloze sprintoverwinningen in GW en AGR en Roglic had bijna de Waalse Pijl op zak. Maar dat was op 1x Van Hooydonck in de ondersteuning na ook ongeveer alles dat we van JV in beeld hebben gezien. Doordat WvA beperkt op de afspraak was, die wel de verplichting heeft goed te zijn in de campagne (voor Roglic is het erbij) en de zwakte in de breedte qua uitslagen alsmede zichtbaarheid in de wedstrijden kom ik tot iets van een 6.3.

    Aangezien bij JV het zwaartepunt in de rondes ligt en daar toch succesvol geopereerd is, zelfs al viel 2x de kopman uit geef ik JV toch een 8je.
    1 december 2021 17:02
    Laten we alles omgooien met nog 2 ploegen te gaan en lekker opnieuw beginnen met zeiken over DSM.
1 december 2021 07:37
Er is inderdaad goed gepresteerd, zelfs zeer goed maar als we ze afrekenen op de doelen ( daar gaat het in dit topic om) dan is het niet voldoende. En daar waar de verzachtende omstandigheden voor andere ploegen niet gelden, hier dus wel (valpartijen Roglic Tour en Nice).
Edit: eens met Panache.
    1 december 2021 11:39
    Maar hoe weet Youri dan wat de doelen van de ploeg zijn? Hij gaat af op interviewtjes en persconferenties en andere verklaringen die de ploeg naar buiten heeft gebracht. Het moet toch ook wel in hem op zijn gekomen dat er een verschil is tussen doelen die de ploeg intern stelt, en wat het naar buiten communiceert? Naar buiten draait het om PR, 'branding' van het team, enthousiasmeren van de fans, prikkelen van eventuele kijkers, etc. Het ene team kiest voor valse bescheidenheid, de andere voor de pathos van Grote Doelen. Dat zegt toch niets over de daadwerkelijke doelen? Dus hoe weet Youri nou of TJV zijn doelen heeft behaald? Je kan dat wel aan Zeeman vragen, maar als je hem een microfoon met het Wielerflitslogo onder de neus drukt, dan krijg je een verhaal dat voor de buitenwereld bestemd is.

    Ik vind dit een leuke rubriek, alleen zouden de stukjes wat meer lef moeten hebben en zelf een visie op de koers moeten ontwikkelen & nadenken over de vraag wanneer een jaar geslaagd is voor een specifiek team. Kortom, we hebben journalistiek nodig ipv een soort van boekhoudkundige jaarbalans. Dat maakt de discussie ook leuker.
    1 december 2021 13:33
    Oké. Dus als we journalistiek vragen wat de doelen zijn, dan moeten we er vanuit gaan dat het niet klopt en intern de doelen anders liggen? Dan moeten we toch bij ieder nieuwsbericht achterdochtig zijn? Lijkt me niet de bedoeling.
    1 december 2021 13:40
    Nou, het gaat erom dat 'doelen' niet perse 'afrekenbare doelen' zijn. De vraag: 'wat zijn jullie doelen?' kan begrepen worden als 'waar droom je van?' maar ook als 'wat denk je dat haalbaar is? - dat verschilt nogal. En ook: sommige contexten vragen om bescheidenheid, andere om het uitspreken van ambities etc.

    Dat betekent niet perse achterdochtig zijn, maar wel oor hebben voor de context en sfeer waarin dingen worden gezegd. En dat geldt, inderdaad, voor elk interview.
    1 december 2021 14:12
    Hoe ga je vrijdag dan het doel van DQS voor de Giro 2021 formuleren Youri?
    Lefevere over Giro 2021: “We bekijken het dag per dag”
    Lefevere over Giro 2021 (specifiek over winst): "Verplaats je in zijn positie. Met wat hij al heeft gepresteerd, móet je die ambitie gewoon hebben".
    Masnada over Giro 2021 (interne doelstelling): "Het doel zal zijn om te vechten voor de roze trui. Evenepoel zal sterk en goed starten, maar het is natuurlijk de vraag hoe hij de derde week zal verteren. Als het niet lukt, zullen we het net als vorig jaar gaan proberen met Almeida"
    Op basis van de doelstelling die je kiest scoren ze een 3 of een 7 in die Giro, terwijl ze exact het zelfde gefietst hebben.
    1 december 2021 14:27
    Net als Panache inderdaad erg geïnteresseerd in hoe bv DQS en INEOS worden beoordeeld, bij de Giro lijkt de enige conclusie te zijn dat DQS daar faalde en dus een twee of drie zou moeten krijgen wat het eindcijfer grote rondes drastisch omlaag trekt zeker gezien de doelstelling daar. En als je de beste klassieker kern van de wereld hebt is één Monument winnen dan wel voldoende voor meer dan een 7,5?

    Bij INEOS valt op dat ze veel meer overwinningen dan de jaren ervoor pakten maar dat ze als verreweg de rijkste ploeg de heilige graal al twee jaar mislopen en in de Monumenten faalden. (Als telt ook niet voor Moscon) Maar de ploeg wilde aanvallender koersen bij monde van Sir Dave zelf en heeft dat ook gedaan. Dus een 10?
    2 december 2021 04:46
    Perfect onder woorden gebracht, Horsm.
1 december 2021 07:52
Overigens ben ik nog steeds van mening dat als het om dit soort lijstjes gaat, men zich gewoon moet baseren op zaken met enige houvast, zoals rankingspunten (UCI/CQ of zo) en budgetten, vergelijkend dit met het jaar ervoor (of zelfs 2019 wegens de pandemie), andere ploegen en een redelijke verwachtingspatroon obv het talent van een ploeg. Wellicht verzachtende omstandigheden (e.g. blessures of valpartijen). Nog steeds niet perfect, wel heel wat minder discutabel.

En naar buiten gebrachte doelstellingen zijn helemaal gaar. Ze hoeven niet eens 1 op 1 overeen te komen met de interne doelstellingen wegens de druk van buitenstaanders en een concurrentie die ook meeluistert naar en meeleest met mediaquotes van renners en ploegleiders. Niet iedere manager heeft de hart op de tong.
    1 december 2021 08:51
    Inderdaad. Neem nou de Giro: Foss wordt 9e (verwacht niemand), Bouwman wordt 12e (verwacht niemand) Alleen Bennett valt tegen met een 11 plek, maar uiteindelijk gewoon hele knappe prestatie. De Tour was gewoon geweldig. Helaas door het uitvallen van 1 man, krijg je geen hoog cijfer. De Vuelta ook nog gewonnen.
    1 december 2021 11:41
    Helemaal eens. Ik zou zeggen punten delen door budget. En dan vervolgens kijken wat er in de koers gebeurd is.
1 december 2021 08:45
Een veel te laag cijfer, dit is de eerste keer dat ik het met Youri oneens ben. De grote rondes waren top, misschien niet de doelstelling behaald. Maar wauw wat hebben ze daar goed gereden.
    1 december 2021 13:34
    Ze hebben het hoogste cijfer gekregen voor dit onderdeel, ondanks dat twee van de drie doelen niet behaald zijn. Alles goed en wel, maar ik ga niet mee in de hosanna.
1 december 2021 08:51
2e en 1ste in een grote ronde en dan een 8 krijgen. Gevalletje “kijk mij eens kritisch zijn”. Dat formolo faalt in de giro (net als bennett) en uae in de vuelta helemaal geen klassement rijdt is gisteren dan ook helemaal niet meegenomen
    1 december 2021 13:38
    Zoals ik al zei elders, Jesse. Je kunt me met een lage opmerking afdoen, maar blijf dan wel zelf bij de feiten. Het doel van UAE in de grote rondes was om top-10 in de Giro te halen en de Tour te winnen. Dat laatste hebben ze op onnavolgbare wijze gedaan. De Giro is inderdaad niet gelukt, maar weegt uiteraard veel minder zwaar. In de Vuelta hebben ze het naar behoren gedaan, maar dat is inderdaad niet meegenomen. Daarom een negen. De doelstellingen van Jumbo-Visma waren een stuk hoger en uitgezet over drie grote rondes. Daarin halen ze in twee niet hun doelstelling. Volgens mij is een acht dan nog steeds een prima cijfer.
1 december 2021 08:56
Hoe kan je Bahrein een 10 geven terwijl daar met Landa zijn niet werd bereikt in de grote rondes maar Jumbo-Visma afrekenen op Bennett omdat die zijn doel niet haalde... totaal ongeloofwaardig dit. Maar daar zal ik wel weer de nodige commentaar op krijgen vanwege mijn geel-zwarte bril.
    1 december 2021 09:33
    "De ploeg uit het Midden-Oosten zette aan het begin van het jaar vooral in op goede resultaten in de grote rondes. Mikel Landa was daarbij de aangewezen naam, waarbij ook Pello Bilbao vrijheden zou krijgen. Het uitgangspunt was om in één grote ronde het podium te halen."

    Giro: 2de met Caruso
    Vuelta: 3de met Haig (en ook nog eens 5de met Mäder)

    TJV's doel was podium in de Giro: Beste renner op plek 9

    Individueel gezien heeft Landa dus net zo hard gefaald als Landa (of zelfs harder), alleen heeft iemand anders binnen de ploeg de vooropgestelde podiumplaats behaald, in 2 verschillende rondes zelfs terwijl ze maar op 1 hoopten.

    Gezien de grote focus op het halen van doelstellingen in deze rapporten scoort TJV zelfs nog veel te hoog als je ze aftoetst op hun doelen.

    Winnen monument: Fail
    Winnen Parijs-Nice: Fail
    Podium Giro: Fail
    Winnen TdF: Fail
    Podium Vuelta: Check
    Goed presteren met de jongeren: Check

    Ik heb andere ploegen veel zwaarder zien afgestraft worden voor het missen van zoveel doelen. Als je met een neutrale bril naar de resultaten kijkt (ipv naar de doelstellingen op zich) kom je voor hun seizoen natuurlijk wel stuk hoger uit, op een 8 à 8,5 zou ik zeggen.
    1 december 2021 13:41
    Dank Jappe voor het uiteenzetten. Dat is inderdaad het verschil en dat zal Rahimns ook zelf wel inzien. Bahrain Victorious overtrof de eigen ambities en daarom een 10. Jumbo-Visma bleef - ondanks heel sterke optredens - toch achter bij hun doelstellingen. Een acht is daarom niet ongeloofwaardig, maar gewoon een prima cijfer.
    1 december 2021 16:35
    Podium in de Giro is nooit een doelstelling geweest, Bennett dacht dat top 5 realistisch was maar hield daar zelfs nog een slag om de arm. De selectie voor de Giro was een verzameling van een terugkerende sprinter, in combinatie met een superknecht met klassementsambities en vooral veel jong talent. De prestaties van George waren niet best maar Foss, Bouwman en Affini maakte heel veel goed en hebben het maximale eruit gehaald, de Tour liep niet goed voor Roglic maar met 4 etappezeges en een 2e plek gewoon waanzinnig sterk teruggekomen en de Vuelta was uitmuntend. Dan is een 8 gewoon erg mager tov andere ploegen. Een ploeg afrekenen op doelstellingen blijft gewoon erg kort door de bocht. Ambitieus zijn wordt direct afgestraft. Blijf het een vreemde manier van cijfers geven vinden.
    1 december 2021 20:23
    @Rahimns
    Podium in de Giro is weldegelijk het doel geweest. Kijk eventjes de video na die ik in een reactie onder Poeksel heb gedeeld, om je geheugen op te frissen.
1 december 2021 09:00
Jaja doelstellingen en ambities, maar deze score is maar net hoger dan Wanty en Qhubeka...
    1 december 2021 09:16
    En ook minder dan een punt hoger dan Team BikeExchange, da's misschien nog wel opmerkelijker.
1 december 2021 09:15
Zelf had ik ze een punt meer gegeven, een dikke acht. TJV is echter begin dit jaar gigantisch de fout in gegaan door duidelijke en ambitieuze doelen te stellen.
    1 december 2021 09:26
    Doelen stellen, wat een fout ja
    1 december 2021 11:44
    Haha.. het is natuurlijk fout als de Doelstelling is om hoog te scoren op het lijstje van Youri. Maar ik denk niet dat dat een van de doelstellingen was..... Want als dat het wel was geweest, dan had Youri ze daar wel op afgerekend!
    1 december 2021 13:35
    @ horsm, Da's een goed punt, daar kan ik niks tegenin brengen.
1 december 2021 09:30
Voor mij een dikke 8. Gewoon een prima seizoen, meer dan passend bij het budget van de ploeg.

Voor een hoger punt had er een dikke vis bij moeten zitten in de vorm van een monument. Of winst in de TdF natuurlijk. Als je dan toch al minpunten moet noemen dan is het wat mij beteft de terugkeer van Groenewegen, daar had ik net wat meer van verwacht.

Verder deden ze gewoon op heel veel fronten goed mee. Ze hebben dit jaar gewoon weer bevestigd dat ze bij de absolute topploegen behoren, en zeker als je weet waar ze vandaan komen, is dat echt gewoon prima. Toppers die bevestigen, jonge renners die stappen zetten, en een ploeg die zeer steady wordt uitgebouwd.
    1 december 2021 09:42
    Ik kom ook op een 8 à 8,5 uit, maar wat betreft de minpunten, had jij als TJV-fan ook niet verwacht/gehoopt dat ze in de klassiekers meer mannetjes rond Wout zouden hebben zitten in de diepe finale? Ik weet dat ze 2x een lekke band hebben moeten rechtzetten op een slecht moment wat deels heeft meegespeeld (alhoewel ik een volledige ploeg daarmee kwijtspelen eigenlijk ook weer net te magertjes vind voor een grootmacht als TJV), maar op de incidentele topdag van Van Hooydonck na vond ik het echt bijzonder matig qua ondersteuning.
    1 december 2021 10:28
    @Jappe,
    ik denk dat ze daar een goede Teunisse gemist hebben in het voorjaar, vanwege zijn blessure. Dat zou normaal gesproken de persoon zijn die dieper in de finale mee zou kunnen. En wie weet zelfs Dumoulin, maar die was om een heel andere reden afgehaakt.

    Voor de rest ben ik ook gewoon heel reeel in mijn verwachtingen. De klassieke kern is 'ok', maar absoluut niet van het niveau van DQS. Met de aankopen van dit jaar zou daar wat verandering in moeten komen.

    Maar uiteindelijk is het vooral de kopman zelf die het af moet maken. En te vaak zag je dat Van Aert in de goede groep zat, maar niet mee kon op het beslissende moment. En dat valt de overige renners niet aan te rekenen, maar vooral Wout zelf.
    1 december 2021 11:22
    Teunissen was inderdaad een groot gemis, maar toch... Heb een reportage gezien over Wout met beelden uit de ploegbus en de volgwagens, waar de ploegleiding en ploegmaten gepikeerd waren over de kritische geluiden uit de pers over de sterkte van de klassiekerploeg en dat het onterecht was en dat ze wel erg sterk waren en dat het door die lekke banden kwam etc en dan 1 van de volgende koersen (en dé belangrijkste) met de Ronde van Vlaanderen eindigden:

    AG2R Citroën Team 4
    Bahrain - Victorious 4
    Deceuninck - Quick Step 4
    Israel Start-Up Nation 4
    Team Qhubeka ASSOS 4
    UAE-Team Emirates 4
    Alpecin-Fenix 3
    BORA - hansgrohe 3
    Groupama - FDJ 3
    INEOS Grenadiers 3
    B&B Hotels p/b KTM 2
    Cofidis, Solutions Crédits 2
    Intermarché - Wanty - Gobert Matériaux 2
    Lotto Soudal 2
    Movistar Team 2
    Sport Vlaanderen - Baloise 2
    Team Arkéa Samsic 2
    Team BikeExchange 2
    Team DSM 2
    Team Total Direct Energie 2
    Trek - Segafredo 2
    Bingoal Pauwels Sauces WB 1
    EF Education - Nippo 1

    Voor de eerste ploegmaat van Van Aert, dat is toch echt ver onder de maat of ben ik nu te streng? Dat ploegen als DQS, AF, AG2R,... die echt specifiek op het voorjaar mikken met meer volk vertegenwoordigd zijn kan je nog vergoelijken, maar als zelfs Israel en Qhubeka er 4 voor je hebben... Een Roosen is in het verleden bv toch al eens 14de geweest in de RvV, dan zou je toch mogen verwachten dat die de rol van luitenant kan overnemen en die tot diep in de finale kan vervullen.

    Denk dat Wout ook vaak net teveel onderweg zelf heeft moeten doen doordat hij snel geïsoleerd zat, waardoor hij net dat tikkeltje extra miste om mee te zijn (+ het uitpersen in de Tirreno). Als Laporte en Teunissen op niveau zijn heeft hij daar voor volgend seizoen meteen wel twee zeer belangrijke pionnen bij.
    1 december 2021 16:04
    Quote:
    Als Laporte en Teunissen op niveau zijn heeft hij daar voor volgend seizoen meteen wel twee zeer belangrijke pionnen bij.


    Denk dat Teunissen overschat wordt, daarover lees ik al jaren dat hij het best wel eens kan gaan afmaken in een grote koers als iedereen naar Van Aert zit te kijken, maar hij zit er gewoon te weinig bij om uberhaupt te profiteren. Zet een Van Baarle naast Van Aert en dan kan je echt strategisch gaan uitpakken. Teunissen valt daarvoor toch wat te licht uit, ook zonder fysieke issues te vaak afwezig op sleutelmomenten. En puur in dienst heeft Van Aert doorgaans meer aan een Roosen, die probeert nog iets bij te dragen als hij in de buurt van zijn kopman zit.
    2 december 2021 00:00
    Teunissen was de jaren dat hij fit was toch een vrij grote garantie op een plek in de top-20 in de (semi)klassiekers. Ideale man dus voor Van Aert om een situatie recht te zetten of tempo te maken in de diepe finale als er nog een uitgedunde groep overblijft.
1 december 2021 09:39
Was gewoon een goed seizoen voor Jumbo, eindcijfer had iets hoger mogen zijn.
En natuurlijk werd er meer verwacht van Kruiswijk en Dumoulin, maar overall prima seizoen.
1 december 2021 09:43
Ploegen afrekenen op de doelstelling om de tour te winnen is in mijn ogen een beetje onrealistisch gezien het loterij karakter van de eerste week. Ik denk dat het wss statistisch significant bewijsbaar is dat de eerste week een loterij is obv de laatste 10 a 15 jaar.
1 december 2021 09:43
Waarom heeft AG2R meer op grote rondes dan UAE en Visma
    1 december 2021 10:56
    Omdat O'Connor van tevoren heeft gezegd dat ie een beetje van 'ik zie wel ja' rond zou gaan lopen k*tten en uiteindelijk met etappewinst op stek 4 eindigde.
    1 december 2021 11:28
    Omdat Youri niet de prestaties van de teams evalueert maar de persconferenties.
    1 december 2021 13:45
    @horsm
    Nee, omdat Youri de prestaties maatstaaft aan de uitgesproken doelstellingen en het rennersmateriaal binnen een ploeg. Van Jumbo-Visma en UAE mag er in de grote rondes meer verwacht worden dan AG2R Citroën. Maar da's logisch.
1 december 2021 10:15
Vind dit te laag, ik geef ze net zoals UAE 8,4
1 december 2021 10:18
Qua doelstelling een onvoldoende…..qua seizoen een dikke acht. Edit redactie: Dit soort onzinnig oneliners mag je achterwege houden . Net als de Belgische voetballers, al jaren nummer één en bij elk toernooi roepen dat je niet de favoriet bent. Je moet je doelstelling laag leggen voor een hoog punt!!!!
1 december 2021 10:19
Ze hebben zich in de Tour geweldig herpakt met vier! prachtige ritzeges EN een tweede plek van Jonas in het AK. Tel daarbij op de revanche van Roglic in de Vuelta die daar voor het derde! jaar op rij wint en ook Kuss die daar in de top 10 staat. Dat verdient gewoon een 9 voor het grote rondewerk ondanks een tegenvallende Giro waar ze wel gewoon een klassement rijden. Wat mij betreft was dit de beste Tour ooit voor de ploeg.

Eindcijfer zou ook een 8,5 a 9 mogen zijn.
1 december 2021 10:43
Lees ik het goed dat zowel Foss als Affini tweede worden in de Giro openingstijdrit?
1 december 2021 10:49
Ik geef een 2
    1 december 2021 10:58
    Haha Jij bent het type die denkt; “ Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist”
1 december 2021 11:10
Matig matig …
1 december 2021 11:25
Man o man. Het lijkt wel of ik een verslag van een functioneringsgesprek lees, met al dat geklets over 'het halen van doelstellingen' en een becijfering op basis daarvan.

Elk team communiceert anders en Jumbo houdt ervan om duidelijk en expliciet Grote Doelen te stellen (een monument, geel in Parijs) om te inspireren en te motiveren. Dat zijn dan toch geen 'werkafspraken' waar je de ploeg op 'af kan rekenen' o.i.d.?

Wat nu als Zeeman aan het begin van het jaar een ander interview had gegeven en had gezegd: 'we willen meedoen om het podium in twee van de drie grote rondes en toptien rijden in elk van de drie? Daarnaast willen we een finale rijden in de monumenten en twee HC wedstrijden winnen.' Dan was de score een 9 geweest. Terwijl het team nochtans dezelfde resultaten had geboekt.
1 december 2021 11:54
Ik huiver voor de score van DQS (alhoewel ...).

De ambities lagen zeker in het rondewerk met Almeida en Evenepoel ontzettend hoog (Evenepoel zou de Giro wel even winnen, en dat is dus niet gelukt). Qua rondewerk, ondanks een enkele zege aldaar heeft ze (net als de OS) niets opgeleverd behalve het vertrek van hun beste man.
    1 december 2021 19:36
    Rondes juist ver boven verwachting met Cavendish. Of wil je suggereren dat rondes alleen klassement zijn
    1 december 2021 19:44
    Giro: een dikke vette nul, zeker als je ziet hoe Evenepoel en Almeida verzand zijn geraakt in een intern wedstrijdje verpissen wat uiteindelijk niks heeft opgeleverd, behalve de hoon van de natie.
    TdF: een dikke 10, want zeg nou eerlijk, wie had verwacht dat Cav dit zou klaarspelen? ook al zat alles mee, en schakelde de tegenstand elkaar uit.
    Vuelta: ook een dikke 10, met de rentree van jakobsen.

    Dus ergens zullen ze best OK uitkomen.
1 december 2021 12:20
Ik heb een 6 gegeven voor JV. De Tour en Vuelta natuurlijk geweldig gedaan. Dat je de tourdoelstelling niet haalt is natuurlijk wel erg makkelijk als je zegt dat je voor de winst gaat, dan valt elk ander resultaat 'tegen', maar de doelstelling was wel heel erg ambitieus te noemen.

Verder vind ik de ploeg eigenlijk op Van Aert en Roglic na onder presteren dit jaar. De talentontwikkeling is wel goed geweest dit jaar en ik hoop dat dit ook doortrekt met Olav en David o.a. Maar ook Mick van Dijke timmert aan de weg hierin. Wel vind ik dat de ploeg in de breedte zo sterk is, mag er ook meer verwacht worden van de andere renners m.b.t. uitslagen.

Daarnaast is er ook geen monument gewonnen. AGR en Gent-Wevelgem staat er wel goed op, maar blijft toch achter bij een RvV of PR.

Een 6 gegeven waar eigenlijk meer een 6,5 op zijn plaats was. Goed, niet bijzonder, maar zeker meer ruimte voor verbetering.
    1 december 2021 14:23
    "Verder vind ik de ploeg eigenlijk op Van Aert en Roglic na onder presteren dit jaar".

    Je hebt Vingegaard over het hoofd gezien denk ik.
    2 december 2021 07:41
    Ja, en Foss en Bouwman.
1 december 2021 12:33
Ik heb de budgetten (behalve van DSM) gevonden op https://www.statista.com/statistics/1253756/tour-de-france-team-budgets/
En als ik dan het verwachte aantal punten deel door het aantal behaalde punten dan kom ik op de volgende rangschikking voor alle WT ploegen (+Alpecin, want dat is eigenlijk een worldtour ploeg). Achter de ploegnaam staat het budget in miljoenen tussen haakjes.

1. Deceuninck - Quickstep (25)
2. Bahrain - Victorious (18)
3. Alpecin - Fenix (10)
4. Team Jumbo - Visma (27)
5. Bora - Hansgrohe (18)
6. Astana - Premier Tech (12)
7. Intermarche - Wanty - Gobert Materiaux (8)
8. Trek - Segafredo (14)
9. Team BikeExchange (10)
10. UAE - Team Emirates (35)
11. Cofidis (13)
12. Movistar Team (20)
13. INEOS Grenadiers (50)
14. Israel Start-Up Nation (18)
15. EF Education - Nippo (12)
16. Lotto Soudal (12)
17. AG2R Citroen Team (23)
18. Groupama - FDJ (20)
19. Team Qhubeka NextHash (8)
20. Team DSM (18 geschat)
    1 december 2021 12:50
    Mooi lijstje ter verglijking maar ik vind niet dat het de sport moet zijn om zoveel mogelijk punten te scoren met zo min mogelijk budget. Het gaat gewoon om wedstrijdjes winnen en zoveel mogelijk mooie resultaten binnen harken. Het scoren van een goed werkbaar budget hoort ook bij het runnen van een succesvolle ploeg net als daar slim mee omgaan.
    1 december 2021 13:31
    Ja klopt, maar ik vindt het ook wel knap als een underdog toch veel weet te bereiken. En het laat vooral zien welke ploegen het niet goed doen met het budget dat ze toch weten binnen te slepen.
    1 december 2021 14:11
    Inderdaad een leuk lijstje. De meeste budgetten komen wel aannemelijk over, hoewel die van TJV (is dat niet inclusief de schaatsploeg?) en DSM me wat te hoog lijken en dat van Astana te laag.
    1 december 2021 14:33
    DSM is ook geschat. Dat is de enige ploeg waar Statica niet het budget van kon achterhalen. Ik heb niet de bronnen bekeken (ik had geen zin om daar 40 euro voor te betalen)
    1 december 2021 14:47
    Is dat budget van Alpecin inclusief of exclusief de 2 miljoen van Canyon voor Matje?
    1 december 2021 15:27
    @Beer: dat zal inclusief zijn. In juni gaven de broers in een interview in HLN aan dat hun budget een stuk onder de 10 miljoen was.
    1 december 2021 15:29
    Dan zal het exclusief zijn. Of de broers lullen ook maar wat.
    1 december 2021 16:36
    @beer dat weet ik niet precies. Dat kan je waarschijnlijk terugvinden in de bronnen van Statica, maar dat kost geld.
    1 december 2021 17:00
    Dat zijn er meer hier...
    1 december 2021 18:13
    Kun je ook zo’n lijstje maken voor aantal punten gedeeld door aantal pillen? ;-)
    1 december 2021 19:39
    Astana is al jaren in zwaar weer en verliest telkens kopmannen, er zijn 2 coups geweest afgelopen jaar etc
1 december 2021 12:54
Heeft iemand (eventueel Youri zelf) een bron waarin wordt vermeld dat podium in het Giro het doel was? Er is een interview geweest met Bennett waarin hij zei dat als alles meezat het podium haalbaar was. Het doet was volgens mij gewoon een goed resultaat voor Bennett, niet per se podium.
    1 december 2021 13:35
    Ja zeker, die heb ik uiteraard. Eerste minuten van deze video: https://www.teamjumbovisma.nl/video/nieuws/sportief-directeur-zeeman-over-de-doelstellingen-voor-2021/
    1 december 2021 13:59
    Thanks voor de link,, Youri. Maar wat maak jij ervan als Zeeman zegt (in de eerste minuut): "... onze doelstelling is het winnen van een monument, hoewel we ons realiseren hoe verschrikkelijk moeilijk dat is... voor vorig jaar is ons dat zelfs nog nooit gelukt." Dat begrijp ik als: "het winnen van een monument is voor ons het hoogst haalbare," niet als: "ons seizoen is niet helemaal gelukt als we daar niet in slagen."

    Verder noemt hij 'talentontwikkeling' als een hoofddoel. Daar zijn ze met de doorbraken van Foss en Vingegaard natuurlijk wel in geslaagd.

    Bennett's Giro was natuurlijk een tegenvaller, maar ik neem aan dat je de voorgeschiedenis ook kent. Zoals iemand (volgens mij xistnc) hier eens zei: Bennett is al jaren te klein voor een tafellaken en te groot voor een servet. Hij droomt zelf van het kopmanschap in een grote ronde, maar vrijwel iedereen op deze site twijfelde van te voren eraan hoe realistisch zijn verwachtingen hierover waren. Maar aan de andere kant: George heeft jarenlang trouw knechtenwerk gedaan, en het beloofde kopmanschap is hem wel eens eerder ontnomen toen hij op het laatste moment toch weer werd opgeroepen als klimknecht in de tour. TJV is een team waarin het niet alleen draait om resultaat, maar ook om de persoonlijke sportieve ontwikkeling van elk van de renners (en dus ook de knechten). Ik vind het volkomen te begrijpen dat Bennett daarin de kans krijgt om een keer voor een AK te gaan in een grote ronde. Ik vind het ook volkomen terecht dat de ploegleiding dan vertrouwen uitspreekt in Bennett (ook als ze heimelijk twijfelen) door te zeggen: 'we gaan voor een podium.'

    De vraag is: is dit dan een doel waarop de ploeg moet worden 'afgerekend'? Of liever, wat heb je daar aan? Het grote verhaal is toch veel interessanter?
    1 december 2021 14:09
    Horsm, ik denk dat je gelijkt hebt. Tegelijkertijd denk ik niet dat TJV wakker ligt van een te laag gegeven cijfer op Wielerflits.
    1 december 2021 14:49
    In dit interview wordt rond 9:30 ook duidelijk gezegd dat Pogacar de favoriet is in de Tour en dat TJV er als uitdager heen gaat...
    1 december 2021 17:16
    Wel een erg ambitieus toontje in dat filmpje hoor. Ik zou ze bij nader inzien een 6 geven.
    2 december 2021 07:32
    @horsm
    Ik begrijp niet zo goed waarom je probeert een ander beeld te creëren. Volgens mij is Zeeman alleen in deze video al luid en duidelijk. Dat jij andere dingen verstaat met wat hij zegt, dat kan. Maar hij laat toch weinig ruimte voor interpretatie over. Dat zeg ik omdat ik Merijn redelijk goed ken.

    Ik vind het vooral opvallend waarom jij - en bijval nog honderd anderen, bij wijze van - een 7,3 aanvalt. Het is een dikke voldoende voor een goed jaar. Was het een topjaar? Nee. Dat was 2020, met twee monumentale zeges (en twee tweede plaatsen) naast quasi-dezelfde prestaties in de grote rondes. Het is logisch dat een ploeg dan hoog inzet. Het is vervolgens ook logisch als ze daarop worden afgerekend. Zo werkt dat in de topsport nu eenmaal. Hoge bomen vangen veel wind (dat is een compliment). Bij UAE werd gezegd dat er weinig van overblijft als je Pogacar wegstreept, maar hetzelfde geldt min of meer voor Jumbo-Visma. Valt WVA weg, dan krijgen ze voor de klassiekers nog een lager cijfer dan Team DSM en BORA-hansgrohe en geeft ook de Tour ineens een heel ander beeld.

    Zonder geel-zwarte bril heeft Jumbo-Visma echt een goed jaar gehad (heb ik ook meermaals in het artikel geschreven, tezamen met talentontwikkeling). Maar plat geslagen halen ze slechts twee van hun zes gestelde hoofddoelen. Volgens mij is een 7,3 dan best een oké cijfer.

    En nee, ik heb heerlijk geslapen ;-)

Reacties zijn gesloten.