Rapportcijfers 2021: Alpecin-Fenix
Van der Poel bij het zien van Alpecin-Fenix' rapportcijfers - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
vrijdag 26 november 2021 om 19:00

Rapportcijfers 2021: Alpecin-Fenix

Nu het wielerseizoen 2021 er definitief op zit, kunnen we de balans opmaken. In een nieuwe rubriek legt WielerFlits de WorldTour-teams langs de meetlat, van het laagste geklasseerde team op de UCI Ranking naar het hoogste. We nemen een sluiproute en doen alvast een Belgisch ProTeam, want Alpecin-Fenix was met haar gegarandeerde wildcard eigenlijk een quasi-WorldTour-ploeg.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Doelen 2021
Door het winnen van de Europe Tour in 2020, kreeg Alpecin-Fenix als beloning een gegarandeerde wildcard voor alle WorldTour-koersen dit jaar. Belangrijk detail: de ploeg van de broers Christoph en Philip Roodhooft mocht zelf bepalen in welke koersen ze wilden starten. Patrick Lefevere noemde het daarom al eens ‘de goedkoopste WorldTour-licentie’ van het peloton. Desalniettemin liep het Belgische team niet weg voor hun status. Ze besloten alle drie de grote rondes te rijden en mikten daar vooral op ritoverwinningen.

De broers Christoph (rechts) en Philip Roodhooft met kopman Van der Poel – foto: Cor Vos

Met onder meer wereldtopper Mathieu van der Poel en twee van ’s werelds beste sprinters – Tim Merlier en Jasper Philipsen – durfde Alpecin-Fenix hoog in te zetten. In de voorjaarsklassiekers telde voor de ploeg alleen winnen. Daarnaast wilden ze de snelle mannen zo blijven inzetten, dat zij in hun koersen konden winnen. Daarbij wilde Alpecin-Fenix ook haar afkomst niet verloochenen, en dus telden voor de ploeg ook zeges in Belgische 1.1-wedstrijden als de Druivenkoers, Brussels Cycling Classic en Dwars door het Hageland.

Klassiekers: 8
De voorjaarscampagne van Alpecin-Fenix was er eentje om tevreden mee te zijn. Met een duizelingwekkende versnelling degradeerde Mathieu van der Poel in Siena wereldkampioen Julian Alaphilippe tijdens Strade Bianche. De toen Nederlands kampioen leek vertrokken, maar de teller bleef daarna op ‘slechts’ één klassieke zege staan.

Wie verder kijkt, ziet echter alleen meer topresultaten van MVDP in de andere koersen: vijfde in Milaan-San Remo, derde in de E3 Saxo Bank Classic en tweede in de Ronde van Vlaanderen. Tim Merlier werd derde in Dwars Door Vlaanderen en Gianni Vermeersch werd dan tiende in Gent-Wevelgem, die ook al negende in de E3 Prijs werd en als zevende eindigde in Vlaanderens Mooiste. Je kunt van die wedstrijden moeilijk zeggen dat het slecht was. Helemaal als je bedenkt dat Van der Poel in het najaar ook nog voor de zege sprintte in Parijs-Roubaix.

De heuvelklassiekers gingen echter wat minder. Kristian Sbaragli sleepte wel nog een zevende plek in de Amstel Gold Race uit het vuur en Ben Tulett werd twaalfde in de Waalse Pijl, maar in Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije kwamen de mannen van de Roodhoofts tekort. Geen schande, want we hebben het hier nog altijd over een ProTeam. Daarom krijgen ze net een zeven en een half, wat afgerond uitkomt op het cijfer acht.

Grote rondes: 10
Het Belgische ProTeam beschikte in het voorbije jaar niet over een gearriveerde klassementsrenner die een rol kon spelen in het eindklassement van de grote rondes. Daar werd dan ook niet op ingespeeld. In de Giro d’Italia, de Tour de France en de Vuelta a España wilde Alpecin-Fenix op zoek naar ritzeges. Dat is wonderwel gelukt.

Tim Merlier schoot in Italië al meteen tijdens de eerste massasprint raak. De Belgische sprinter gaf na een derde plek later in de ronde wel op, maar ook Louis Vervaeke, Gianni Vermeersch, Dries De Bondt en Oscar Riesebeek beproefden hun geluk. Alleen haalden ze eens de top-5 in een daguitslag, waarbij laatstgenoemde er het dichtste bij kwam.

Waar de meeste ProTeams de laatste jaren al blij waren dat ze mochten meedoen aan de Tour, drukte Alpecin-Fenix stevig haar stempel. Met een indrukwekkende dubbelslag veroverde Mathieu van der Poel op de tweede dag het geel, om zijn leidende positie de zes dagen daarna kleur te geven. Merlier won een dag na MVDPs triomftocht zelfs een tweede etappe voor de ploeg. Behoudens een vijfde plek in de tijdrit en een vierde plaats in de waaieretappe voor Van der Poel, kwamen de overige zes top-5-noteringen op naam van de derde kopman: Jasper Philipsen. De jonge Belg was een paar keer dicht bij ritwinst. Dat lukte hem in de Tour echter niet.

Maar niet getreurd, want in de Ronde van Spanje liet Philipsen zien dat ook hij niet achterblijft. De spurter won twee massasprints en werd later nog een keer derde. Jay Vine deed datzelfde vanuit een vlucht in een bergrit. Al bij al zullen de broers Roodhooft nog op een roze-geel-rode wolk leven, want met vijf etappezeges en zes dagen de gele trui in de Tour de France, kun je voor een ProTeam alleen maar spreken van een perfecte score. We moeten niet vergeten dat ze in iedere grote ronde debuteerden.

Overige wedstrijden: 9
Met drie snelheidsduivels in de ploeg win je relatief snel een flink aantal wedstrijden. Alpecin-Fenix won er in 2021 niet minder dan 33 en hoeft daarmee alleen Deceuninck-Quick-Step (65), Jumbo-Visma (43) en INEOS Grenadiers (35) voor te laten. Tamelijk indrukwekkend als je bedenkt dat het Belgische ProTeam een aanzienlijk minder hoog budget heeft dan de drie ploegen hierboven.

Ook de kwaliteit van de zeges is bijvoorbeeld veel hoger dan bij BORA-hansgrohe, dat dertig keer de handen in de lucht mocht steken dit jaar. Buiten de vijf ritzeges in de grote rondes en die in Strade Bianche, werden er nog acht koersen op WorldTour-niveau gewonnen. Dat zal alle verwachtingen overtroffen hebben. Wel waren het de grote drie die daaraan bijdroegen: Tim Merlier (twee ritzeges in de Benelux Tour), Jasper Philipsen (Eschborn-Frankfurt) en vooral Mathieu van der Poel (ritzeges in de UAE Tour, Tirreno-Adriatico (2) en de Ronde van Zwitserland (2)).

Op een lager niveau werden ook veel lastige wedstrijden gewonnen: Le Samyn, Bredene Koksijde Classic (beiden Merlier), Scheldeprijs (Philipsen), Ronde van Limburg, Elfstedenronde (beiden Merlier), Antwerp Port Epic (Van der Poel), Kampioenschap van Vlaanderen en de GP de Denain (beiden Philipsen). Daarmee bleef Alpecin-Fenix trouw aan hun ‘oude’ programma.

In totaal werden de 33 zeges geboekt door negen verschillende renners. Zo won Philip Walsleben ritten in Boucles de la Mayenne (waar hij tweede werd in het eindklassement) en de Arctic Race of Norway, werd Silvan Dillier Zwitsers kampioen op de weg, kroonde Tobias Bayer zich tot Oostenrijks kampioen tijdrijden U23, won Edward Planckaert de openingsrit in de Vuelta a Burgos, greep Sacha Modolo een ritzege in de Ronde van Luxemburg en was Xandro Meurisse de beste in de Veneto Classic. Philipsen werd daarnaast nog tweede in Brugge-De Panne (WorldTour).

In het rondewerk kwam de ploeg een stuk minder voor de dag, al werden daar ook noemenswaardige resultaten gehaald. Jay Vine eindigde als tweede in de Ronde van Turkije, Oscar Riesebeek werd achtste in de Baloise Belgium Tour, Ben Tulett eindigde als negende in de Ronde van Polen (WorldTour), Marcel Meisen werd negende in de Deutschland Tour en Kristian Sbaragli finishte als achtste in de Tour of Britain.

Vooral in het rondewerk had Alpecin-Fenix het niet veel beter kunnen doen; er werden namelijk maar weinig zeges nipt gemist en vooral veel gewonnen. Qua eindklassementen is er zeker nog winst te boeken, maar daar lag dit jaar zeker niet de focus op. Een heel vette voldoende, dus.

Eindcijfer: 9
Gezien de status en het bescheiden budget dat Alpecin-Fenix heeft, kun je met recht concluderen dat het ProTeam een topjaar achter de rug heeft. Ze vinden zichzelf dan ook niet voor niets terug op plek zes op de UCI Ranking, waarmee ze veertien WorldTour-teams achter zich houden. Natuurlijk speelt Mathieu van der Poel daarin een grote rol, maar de ploeg heeft dit jaar andermaal bewezen dat het zo veel meer is dan de Nederlander.

Door zijn val op de Olympische Spelen reed hij in de zomer twee maanden lang geen wedstrijden. Alpecin-Fenix is uitgegroeid tot een meedogenloze vechtmachine met een dodelijke afwerking. En als MVDP, een van ’s werelds snelste sprinters Tim Merlier of topspurter Jasper Philipsen niet meedoet, dan staat er wel een andere renner op. Heel knap werk van de Roodhoofts!

Alpecin-Fenix toonde opnieuw dat het zo veel meer is dan Mathieu van der Poel – foto: Cor Vos


In de rubriek Rapportcijfers 2021 geven we alle WorldTour-ploegen, de Belgische ProTeams en de Nederlandse Continental-teams rapportcijfers op basis van hun seizoen. We werken de UCI Team Ranking van beneden naar boven af, gevolgd door de ProTeams en op onze Continental-feed sluiten we af met de Nederlandse ploegen. Ieder team beoordelen we op interpretatie. Dat wil zeggen: een zesde plaats in het eindklassement van de Tour de France is voor de ene ploeg een daverend succes en voor de ander een fikse teleurstelling.

We beoordelen teams op basis van de klassiekers, de grote rondes en de overige koersen. Onder de klassiekers verstaan we de volgende voorjaarskoersen: Omloop Het Nieuwsblad, Strade Bianche, Milaan-San Remo, E3 Saxo Bank Classic, Dwars Door Vlaanderen, Gent-Wevelgem, Ronde van Vlaanderen, Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. Daarbij aangevuld met in het najaar Parijs-Roubaix en de Ronde van Lombardije. De grote rondes spreken voor zich, waardoor alle andere koersen vallen onder overige wedstrijden. Een team krijgt drie cijfers.

RIDE Magazine
76 Reacties
Sorteer op:
26 november 2021 07:32
MvdP heeft overal waar hij start het doel om te winnen. Dit is hem niet gelukt, de loser. Een 2 voor hem! Nou vooruit, ik ben het volkomen eens met deze 9.
    26 november 2021 17:31
    Inderdaad, zeker als je zijn (meestal) passieve koershouding en het aantal koersdagen van van der Poel in acht neemt. Een 9 lijkt me overigens nét iets te veel, een 8,5 kunnen ze wel krijgen.
26 november 2021 07:44
Een team met een bepert budget kan niet op alle fronten meespelen. Dat ze dus de klassementen laten varen is hun goed recht. Desalniettemin doen ze het echt uitstekend met drie kopmannen (VdP, Merlier, Philipsen) die alle drie het beste uit hun seizoen hebben gehaald.

Benieuwd wat ze volgend jaar kunnen. De selectie is toch wel wat sterke namen kwijtgeraakt (Vervaeke, Tullet) maar er zijn ook semi-kopmannen teruggekomen (Gogl, Stannard).
    26 november 2021 08:48
    Vergeet ook Oldani niet, zou me niet verbazen als die ook ergens raak schiet komend seizoen, zeker nu hij bij een team in de winning mood komt waar hij ten volle zijn aanvallende stijl kan ontplooien.
    26 november 2021 09:49
    Ik denk dat ee überhaupt maar weinig teams zijn die met meerdere renners ine
    26 november 2021 09:49
    In alle grote rondes een etappe hebben gewonnen
26 november 2021 08:08
Je kan wel zeggen dat Alpecin een PCT ploeg is maar ze hebben wel een hoger budget en meer renners dan Lotto en andere WT ploegen
    27 november 2021 07:05
    Zijn die budgetten bekend dan?

    Ik vind het knap dat Wielerflits kan stellen dat budget hoog of laag is van een ploeg terwijl maar enkele ploegen hierover uitspraak doen.
    27 november 2021 08:00
    Martijn, als de handelswijze van deze site je zo tegen staat dan ben je vrij om hier weg te blijven toch?
26 november 2021 08:13
Prachtige ploeg, gedegen filosofie en maximaal resultaat! Een dik verdiende negen wat mij betreft.

In de laatste twee alinea’s van het kopje ‘overige wedstrijden’ staat een tegenstelling over het rondewerk.
26 november 2021 08:20
Ben het absoluut eens met een dikke voldoende. Heb een 8 gestemd. Net als bij AG2R-Citroën vind ik een 10 uitdelen net wat te hoog. Dat impliceert dat je het dus nergens beter had kunnen doen in bijna 10 weken koers.
    26 november 2021 08:40
    Precies dat. Ik betwijfel zelfs of ik UAE een 10 zou geven voor de grote ronde's. De Tour was een 10+, maar Giro en de Vuelta waren stukken minder.
    26 november 2021 09:51
    Wat een onzin! De Tour was geweldig door het geel van Mathieu maar in de Vuelta en de weken daarna was Philipsen top
    26 november 2021 09:52
    Die had zelfs mee kunnen doen voor groen tegen Jakobsen
26 november 2021 08:31
Topseizoen, een 9 is verdiend wat mij betreft. Maar altijd dat geneut over beperkt budget en PC-status mag wel eens stoppen. Hebben echt wel meer centen dan een aantal WT-ploegen hoor, ik schat dat ze er minstens een 5-tal voorblijven. Als je dan 3 spitsen hebt die op niveau presteren hoeft het niet te verbazen dat ze kunnen uitpakken tussen de grote jongens. Achter die 3 is het toch eerder mager, wat ook logisch is natuurlijk. Maar beweer dan niet het tegenovergestelde Youri…
    26 november 2021 14:01
    @Vinyakke: Ik weet niet of dat ergens op te zoeken is, maar ik veronderstel dat er niet heel veel wedstrijden zullen geweest zijn waar niet 1 van die 3 aan de start kwam. Als dat het geval is waren zij natuurlijk uitgesproken kopman en dus moet je die races niet mee in overweging nemen.

    Als ik dan snel eens wat koersen openklik waar de grote 3 niet aan de start kwamen en anderen hun kans eens konden gaan, dan zie ik:

    Giro Del Veneto: Winst Meurisse
    Tour de Luxembourg: Ritwinst Modolo
    Arctic Race of Norway: Ritwinst Walsleben
    Deutschland Tour: Bergtrui Vervaeke
    Vuelta a Burgos: Ritwinst Planckaert
    Boucles de la Mayenne: Ritwinst Walsleben

    Toch niet onaardig lijkt me voor een ploeg als Alpecin.
    Haal bij een TJV eens Roglic, Van Aert en Groenewegen weg, of bij UAE Pogacar, Ulissi en Molano.
    Bij veel teams blijft er minder over als je de 3 grootste puntenpakkers weg haalt hoor.
26 november 2021 08:43
Helemaal eens met een 9. Alpecin is vaak aanwezig in de koers, plus kan hun tricot me ook wel bekoren.
Wel bizar dat er sommigen zijn die een 1 hebben gegeven. Impliceert naar toch wel wat frustraties en afkeer bij bepaalde mensen.
26 november 2021 08:44
Eigenlijk is de enige tegenvaller, hoe gek het bijna klinkt, VDP. Met enkel de Strade en 1 rit in de Tour als grote zeges mocht het voor mij toch wat meer.
(qua resultaten, niet qua dramatiek en spektakel)
    26 november 2021 18:08
    Inderdaad. Ondanks de vele ereplaatsen en het attractief koersen, was het voor de 2 veldhelden op de absolute sleutelmomenten te vaak net niet en dit zijn hun topjaren, daar waarin ze moeten scoren.

    Uiteraard zijn er weinig die in de buurt komen, maar geen van beiden had vooraf getekend voor een seizoen waarin geen monument, WK of OS werd binnengehaald.
26 november 2021 08:49
Dat synergetisch effect van talentvol individu en goed georganiseerd team, dat vind ik zo mooi aan wielrennen. Je hebt beide nodig om echt het verschil te maken. En komt nergens mooier uit dit jaar dan hier.
26 november 2021 08:51
Altijd het verwijzen naar budgetten maar niemand die weet wat het is. Hoezo zou Alpecin een lager budget hebben dan een WT? Je denkt toch niet dat een Van der Poel voor een modaal wielren salarisje rondrijdt. Die verdient ws evenveel als heel Wanty bij elkaar.

8 was een mooi punt geweest. Van der Poel toch tegenvallend, geen vette prijs gewonnen. En de 2 sprinters naar verwachting. Want let wel, de kwaiteit van de sprinters in het algemeen is zeer matig dit jaar. Zeer matig. Dan is het niet vreemd dat die 2 veel winnen.
    26 november 2021 18:48
    MVDP rijdt aan 2 miljoen per jaar.
26 november 2021 08:56
edit wf: laat trollgedrag achterwege svp

De opmerkingen over dat beperkte budget mogen idd de vuilbak in. Als je VDP, Merlier en Philipsen kan betalen, zit je niet krap bij kas. Hiermee laten ze wel wat WT Teams achter zich en ben je qua kopmannen gewoon een topteam.

Wat mij betreft mag er ook een minpuntje af voor hun bijzondere status. Het is op zich immers gewoon een WT-team dat door een farce in het regelement niet aan alle WT-wedstrijden hoeft deel te nemen. Dit geeft hun de nodige ademruimte om vol in te zetten op hun core-wedstrijden en specialiteiten; de klassiekers en de sprints, wat de verhoudingen met teams als Lotto, NTN, EF en heel wat anderen enigszins scheef trekt.

Persoonlijk wel genoten van Merlier, Philipsen en zeker ook Jonas Rickaert. Zoals WernerFranke al aangaf; de kopman die als enige onder de maat is gebleven is MVDP. Voor een renner waarvan ik hier al heel vaak moest lezen dat hij alles en iedereen ging opkuisen, zijn de Strade Bianche, een tour-rit en wat gele truien ook niet zo uitzonderlijk. Als we het afwegen tegen de doelstellingen en de verwachtingen (goud op de OS, een monument, het WK... of toch minstens één van deze 3) geef ik het voor Matje persoonlijk een 5'je.
    26 november 2021 09:06
    Zoals Salvador Dali al zei: "De graadmeter voor succes is louter de jaloezie van de ontevredenen."
    26 november 2021 09:24
    edit wf: ontopic svp

    Nog even een inhoudelijke aanvulling; de score van 9/10 is, naast bovenvermelde redenen, ook wat hoog gezien:
    * het continue afstappen van de kopmannen in grote rondes om voor een volgend doel te gaan
    * Philipsen die Cavendish niet de baas kan
    * de schuld bij anderen leggen na het missen van het plankje ipv de eigen fout op zich nemen
    26 november 2021 09:38
    edit wf: niet doen
    26 november 2021 09:39
    MvdP heeft wel een erg sterk seizoen gehad vind ik, maar de goeie vorm heeft zich inderdaad niet helemaal uitbetaald in grote overwinningen. Ik zit toch aan een 8-9 voor hem.

    Dat elke overwinning van hem enkele GOATroepers wakker maakt op Wielerflits, daar kan Mathieu zelf weinig aan doen.

    Geweldige Strade, Vlaanderen en Roubaix en ook een paar keer zwaar uitgepakt in de Tirreno, Zwitserland en de Tour. Eigenlijk overal sterk voor de dag gekomen, enkel de OS zijn mislukt.

    Qua algemeen cijfer voor de ploeg is het altijd moeilijk te bepalen in welke mate het budget meespeelt. Een 10 voor de GT’s is gewoon overdreven, voor de totaalscore zit ik net als bij de kopman toch ook tussen de 8 en 9.
    26 november 2021 09:44
    On topic dan ook maar even, net als Alfons. Ik geef Mathieu dit jaar een 8. De Strade was fantastisch en de Tour was ook legendarisch. De rit in de Terreno was exemplarisch voor de renner Van der Poel. Echter was ik zeer kritisch op hem bij Gent-Wevelghem en het WK op de weg. Daar zag ik hem tactisch zeer zwak rijden en dat moet er echt uit.
    26 november 2021 09:49
    @Marik Ook even on-topic. Eens met je cijfer. Ook ik ben van mening dat Mathieu efficiënter kon zijn in het voorjaar tijdens de monumenten. Ook P-R was geen hoogstandje qua tactiek. Alleen Evenepoel tijdens het EK heeft dommer gereden tegen Colbrelli. Voor zijn seizoen geef ik hem dus ook een 8.
    Volgens mij heeft hij dit jaar geen Gent-Wevelgem gereden Marik.
    26 november 2021 09:51
    WK op de weg was hij nog aan het terugkomen van zijn rugblessure. Wat P-R betreft geef ik je wel gelijk dat hij daar tactisch niet heel sterk reed.
    26 november 2021 09:53
    Zoals meestal het geval is, ligt de waarheid in het midden. Mathieu een 7,5 . Alpecin maakt goed gebruik van een UCI regel, dat is hun goed recht en dat mag je hen niet aanrekenen.
    @Aart als hij niet zo had gereden bij PR was hij hoogstwaarschijnlijk niet vooraan gekomen.
    26 november 2021 09:56
    @Marik: ik plaats enkel mijn mening over Alpecin, VDP en dit artikel. Kan zijn dat jij het suggestief vindt, maar dat is dan waarschijnlijk vooral omdat je het heel sterk voor Matje hebt en heel weinig voor Beer. Ondertussen vind ik het wel jammer dat je nog steeds niet tot inhoudelijke reacties komt.

    edit wf: niet doen

    Ik vind het op zich niet nodig om in een topic over Alpecin over van Aert te hebben, maar goed, nu je er om vraagt. Ook bij van Aert mag je in rekening brengen dat er geen monument en geen WK gewonnen werd. In zijn geval staat daar echter wel heel wat meer tegen over dan bij VDP:
    * van Aert won twee klassiekers net onder de monumenten (Amstel en GW) tov eentje voor VDP (Strade)
    * van Aert pakte Olympisch zilver, geen overwinning, maar wel een prijs
    * van Aert deed iets vrij uniek in de Tour door een bergrit, tijdrit en sprintzege te pakken
    * ook qua 'kleinere zeges' ziet de aanvulling van Wout er niet slecht uit: BK, Ronde van Groot-Brittanië opgekuist, Tirreno-exploten, nog een paar zilveren WK-plakken er bij...
    Voor mij als supporter kom je dan toch op een 9 uit. Maar ik vind het niet erg als jij er een 8 van maakt. Komt nog bij dat de gemiddelde van Aert supporter ook niet staat te blazen dat hij zomaar even alles gaat winnen, in tegenstelling tot heel wat VDP-supporters hier op Wielerflits.

    Ik ben het heel vaak met je eens Alfons, maar deze keer toch niet helemaal. Voor mannen als VDP en van Aert draait het om winnen. Vlaanderen en Roubaix waren misschien sterk, hij heeft ze niet gewonnen. Sterk uitpakken in de Tour, sorry, ik heb het al een paar uitgelegd, maar daar rijdt hij gewoon een andere wedstrijd, eentje van een week en zonder rem dat hij nog twee weken door moet zoals de andere toppers. Feit is dat er dit jaar niet zo gek veel op die erelijst is bijgeschreven. Wat dat betreft had van Aert met de Amstel, Gent-Wevelgem, BK, Tour-drieluik en Olympisch eremetaal heel wat meer 'must-haves' af te vinken.
    26 november 2021 09:58
    @Marik; mooi inhoudelijk, proficiat. Zo zwak vond ik Matje niet in GW. Hij reed niet mee toen.
    26 november 2021 10:11
    Oh damn, dat was alweer de G-W van vorig jaar. My bad.
    26 november 2021 10:26
    @Beer: Ik vind wel dat je de zaken in perspectief moet kunnen blijven zien. MvdP wint misschien geen hoofddoel, maar was er in Roubaix en Vlaanderen wel héél dicht bij.

    Dus het is niet omdat je dan in de sprint geklopt wordt, dat het ineens helemaal niets meer is. Hij heeft wel zo goed als iedereen eraf gereden onderweg. Bovendien heeft Mathieu daar 2 keer echt de koers gemaakt, net zoals in bijna elke andere wedstrijd waar hij startte.

    Er zijn inderdaad ook kritische kanttekeningen te plaatsen bij zijn seizoen. Door het combineren van verschillende disciplines komt hij dit jaar uiteindelijk op vrij weinig koersdagen uit. Als het dan misgaat zoals op de OS, dan kost je dat inderdaad een punt. Daarnaast valt zoals gezegd de oogst ietwat karig uit met Strade en Tourrit als hoofdvangst.

    Dat was bij WvA anders, ook omdat hij naast het crossen er niet nog eens voor kiest om er een 3de discipline bij te nemen. Minder dan MvdP heeft hij dus echt die korte pieken gehad, maar een volwaardig wegseizoen: bv. in de Tirreno elke dag het volle pond gegeven, 3 weken Tour gedaan, geëxcelleerd in tijdritten en sprints, enz. Die langere inspanningen liggen hem denk ik ook beter, terwijl VdP het meer van de hoge, korte pieken moet hebben, lijkt het.

    Dat heeft Wout ook geen windeieren gelegd, want hierdoor is zijn erelijst van dit jaar ook beter gestoffeerd. Staat wel tegenover dat hij ook een aantal keer duidelijk de mindere was van pieker vdP zoals in de RVV en Roubaix (toch 2 van de belangrijkste wedstrijden van het jaar voor die mannen).

    Qua eindcijfer zou ik voor beide renners dan ook vrij mild zijn. Je kan niet alles winnen, tenzij je Pogacar heet (die een dikke 10 verdient voor zijn wonderjaar). Ze missen allebei die echte hoofdvogel, maar ze hebben beiden wel een paar mooie zeges en daarnaast waren ze heel vaak bij de allerbesten in koers. Dat verdient voor mij nog steeds een mooi cijfer. En WvA zijn seizoen vond ik ook nog een fractie beter. 8.6 voor WvA en 8.3 voor MvdP of zoiets.

    Als ze beiden wel een monument, Olympische- of wereldtitel winnen dit jaar, zit je wat mij betreft aan 9+ en echt een grand-cru jaar. Het wordt misschien wel verwacht van hen, maar het is niet omdat je meer talent hebt dan het grootste deel van het peloton dat qua cijfer de afrekening bikkelhard moet zijn, vind ik.
    26 november 2021 10:48
    @Alfons: ik ben akkoord dat voor VDP de prestaties er in de RVV en PR wel waren. Vraag is hoeveel gewicht je wil geven aan de prestaties tov de resultaten. In het algemeen zie ik hier de slinger meestal toch doorslaan richting de resultaten. En dan klop ik af op 8,5 voor WVA en, allez vooruit, een 6,5 voor VDP ;-)

    In mijn ogen doet WVA qua disciplines niet onder voor VDP. VDP kruipt op de wegfiets, de crossfiets en de MTB. WVA kiest voor de wegfiets, de crossfiets en de tijdritfiets. Vind ik net zo indrukwekkend. En hierbij mag je ook best nog in rekening brengen dat WVA prestaties levert in het klimwerk.

    Verder een mooie en terechte analyse. En ik hoop natuurlijk dat van Aert er komend seizoen in slaagt om een hogere piek te bereiken in de RVV & PR. Uiteindelijk zijn dat voor hun type renner de wedstrijden die op die erelijst moeten. Lukt dat niet, dan ben ik met een seizoen als dat van Wout dit jaar natuurlijk ook supertevreden. Ik vind het immers ook niet zo voor de handliggend dat ze zomaar elke wedstrijd winnen. Wat dat betreft zijn de Strade, GW en de Amstel ook gewoon prachtkoersen om te winnen.
    26 november 2021 10:54
    @Alfons Schitterende analyse en helemaal mee eens. Wout een beter jaar dan Mathieu. Geen kers op hun taarten door het ontbreken van monumentenwinst.
    26 november 2021 11:48
    "Zoals verwacht een hoog cijfer voor Alpecin, het team van de favoriete renner van Youri.

    De opmerkingen over dat beperkte budget mogen idd de vuilbak in. Als je VDP, Merlier en Philipsen kan betalen, zit je niet krap bij kas."

    Waarom hoor ik jou dan nooit 'klagen' over Patlev, die altijd zeurt dat hij geen geld heeft voor versterkingen / contractverlengingen. Die opmerkingen kunnen ook de prullenbak in lijkt me met Alaphilippe, Asgreen, Evenepoel, Stybar?
    Of komt dat omdat DQS toevallig jouw favoriete team is Beer?
    26 november 2021 13:07
    Sjonge jonge legt de vinger op de zere plek. Goed gedaan.
    26 november 2021 13:07
    Ik reageer op reacties van anderen hier op wielerflits, niet op een uitspraak van Roodhooft. De link naar Patje is dan ook scheef. Sjongejonge slaat de plank dus mis.
    26 november 2021 13:23
    @Beer
    Sinds wanneer koerst Alejandro Valverde voor Alpecin-Fenix? ;-)
    26 november 2021 18:23
    Quote:
    Waarom hoor ik jou dan nooit ‘klagen’ over Patlev, die altijd zeurt dat hij geen geld heeft voor versterkingen / contractverlengingen. Die opmerkingen kunnen ook de prullenbak in lijkt me met Alaphilippe, Asgreen, Evenepoel, Stybar?


    Ik heb hier zelden of nooit bij overwinningen van een wolfje gelezen dat de prestatie extra knap is omdat het zo'n klein ploegje is. Terecht, want dat is het ook niet. Net zoals Alpecin dat niet is, maar waarbij die schijn wél regelmatig wordt gewekt.

    Hier worden in de verste verte geen zere plekken gevingerd.
    27 november 2021 23:54
    Deel Koeper, misschien moet je lezen wat ik schrijf en daarop reageren in plaats van me woorden in de mond te leggen die ik niet gezegd heb....
26 november 2021 09:08
Ik neig wel degelijk naar een 8,8 inderdaad want ze hebben met een duidelijke visie, spurt-spurt-spurt + MvdP, en daarbij íedereen strak in het gelid, zonder ruis op de lijn maximaal gepresteerd. Ze doen me heel veel denken aan het Skill-Sunweb met klasbakken als Degenkolb en Kittel binnenboord, goede sfeer en dito resultaten. Persoonlijk zie ik geen onderscheid tussen coureurs die die voor de winst spurten tov zij die daadwerkelijk als eerste het wiel over de meet drukken, MvdP mag dan niet Vlaanderen of Roubaix gewonnen hebben maar dat doet niets af aan zijn waanzinnige jaar met ook nog geel en Strade er bij.

Afzetten tegenover doelstellingen is altijd wat lachwekkend, al die lui altijd met hun doelstellingen. In feite heb je 99 lemmingen die allemaal stellen zich als enige en eerste door een gaatje heen te proppen.
26 november 2021 09:14
Er wordt zowel in de tekst als reacties veel over budget gesproken. Kan iemand wat duiding geven over de hoogte van het budget en ten opzichte van andere teams?
26 november 2021 09:18
Ik vind de 10 hier ook wat aan de hoge kant. Ja, ze deden het heel goed, maar Philipsen die niet kon winnen van Opa Caveman, Merlier die telkens vlug afstapte en MvdP die wel erg vroeg de tour verliet vanwege andere doelen zijn toch wel wat smetjes op hun 'perfecte' score.

Toch wel eens met een 8 á 9 in totaal.
    26 november 2021 10:40
    Wellicht niet het mooist maar ipv smetjes zijn dit natuurlijk juist snuggere moves. Net zo goed als dat achterlijk vacuum tuusen WT en net niet WT in te springen zodat ze lekker kunnen focussen. Nou goed eigenlijk is dat WT meer achterlijk met startplicht, onzin waar we vanaf moeten.
26 november 2021 09:19
Met een van de grote tenoren uit het wielrennen geen grote koers gewonnen en voor de rest vooral (sprint-) zeges in koersen en etappes die de aantrekkelijkheid van het wielrennen niet ten goede komen. En zet het in de lijst met WT-teams en beschouw het ook zo, of doe het niet.

Nooit onhandig een spijkertje timmeren in een 9, dan rolt het zo om naar een 6.
26 november 2021 09:35
Ik ben niet eens verbaasd over hun cijfers, gezien de algehele MvdP-obsessie op deze site. Deze cijfers kun je dus met nog meer korreltjes zout nemen dan alle andere ploegen.

Daarnaast alles wat Beer hier wat berichten boven meldt.
26 november 2021 09:44
Dik verdiende 9. Natuurlijk maken ze optimaal gebruik van hun PT status in de world tour, en hebben ze het budget om enkele goede renners te betalen.

Maar je moet ook gewoon tot de conclusie komen dat alle toppers geleverd hebben. Door dikke vissen en mooie ereplaatsen. MvdP, Merlier en Philipsen hebben gewoon goed gepresteerd, en zeker de grote rondes waren een succes. Misschien het enige minpuntje is dat MvdP uiteindelijk overal net naast de hoofdprijs greep in de klassiekers.

Daarachter is de spoeling een stuk dunnen, en daar zie je denk ik dat deze ploeg gewoon geen WT ploeg is. Geen klassementsmannen, en geen toppers voor de bergritten en klimklassiekers. Ze doen waar ze goed in zijn, en doen dat uitstekend. En dat is denk ik slimmer dan proberen overal mee te doen, en uiteindelijk je topspitsen daardoor verliezen.
    26 november 2021 10:14
    In die laatste alinea sla je de bal mis. De spoeling achter de kopmannen is dun, omdat ze ook dun mag zijn door het regelement. Ze hebben die klassementsrenners en klimmers helemaal niet nodig omdat ze in die wedstrijden niet eens hoeven te starten. Dit laat hen toe om meer te investeren in de sprints en klassiekers, waarin ze dan ook een echt WT-team zijn. Losjes bij de beste 3 teams in die onderdelen.
    26 november 2021 10:47
    Het hele label WT is gewoon bullshit. Het toont gewoon aan wie er dokken om in de grootste koersen aan te mogen treden maar dat gaat per pakket met als gevolg dat veel koersen niet met het beste deelnemersveld, waar iedereen hier zo anaal over doet altijd, aanvangen.

    Hoogstens 5 teams van die status voorzien en vervolgens naar verstand aanvullen. Punten helemaal afschaffen want die hebben niets om het lijf.
26 november 2021 10:29
Alle etappewinsten van Alpecin-Fenix in de grote ronden komen van renners die de ronde niet uitreden en alle etappewinsten van BORA komen van renners die dat wel deden. BORA wint het puntenklassement in de Giro en behaalt een vijfde plaats in het algemeen klassement van de Tour. De constante prestaties in een grote ronde die daarvoor nodig zijn - dat noem ik kwaliteit. Scoren in de eerste helft om vervolgens vroegtijdig af te stappen, in één geval zelfs omdat dan elders nog een kleine wedstrijd kon worden gewonnen, is kwantiteit. De 10 voor Alpecin-Feniks en de 5 voor BORA en de woordendiarree waarmee die cijfers vooral niet worden onderbouwd, leggen vooral een pijnlijk gebrek aan beoordelingsvermogen bloot.
26 november 2021 10:37
Mooi en uiteraard zeer terecht dat ze in dit overzicht aan bod komen. Wat mij betreft verdienen ze zeker een hoog cijfer omdat ze aangetoond hebben meer te zijn dan ploeg VdP. Ik kom persoonlijk uit op een 8,5. Gebaseerd op een 8 van Matje die niet de volle 100% wist te scoren en een 9 van de rest.
26 november 2021 10:51
Een acht voor klassiekers, met maar één overwinning van een semi klassieker. Voor iemand van de grote drie is dat echt max een 7. Boonen was toch ook niet tevreden met een e3, in de jaren dat ie blessure vrij Vlaanderen en Roubaix reed. Of is vdp minder dan boonen? Verder was Philipsen tot augustus magertjes. Zonder klassementrenners is dat wel mager voor een sprint ploeg. Wel grotendeels goedgemaakt in najaar, maar met een iets andere bril kom je echt een stuk lager uit
    26 november 2021 12:16
    Boonen leek me toch nog een iets anders type. Een aalvlugge kasseibonk die in het Vlaamse voorjaar fenomenaal was en daar een ongeziene karrenvracht aan overwinningen heeft gepakt. Reed ook wel een paar keer de Tour (incl. 6 etappezeges en Groen) en werd uiteraard ook wereldkampioen.

    Het was dus meer dan enkel de kasseiklassiekers, maar hij had zeker niet de veelzijdigheid van Matje of Wout. Los van hun offroad-avonturen was Boonen veel minder klimmer, puncher en tijdrijder.

    Dat Mathieu en Wout niet aan Boonens palmares in Vlaanderen en Roubaix gaan komen, lijkt me zeer waarschijnlijk.

    Maar op een andere manier kunnen ze ook een pracht-erelijst uitbouwen natuurlijk. Boonen won nooit koersen als de Amstel of Strade, en evenmin tijdritten en bergritten in de Tour.

    Dat het aan het einde van de rit moeilijk wordt om Tom te benaderen met een wereldtitel, 7 monumenten en al die andere klassiekers, dat lijkt me overigens ook duidelijk.
26 november 2021 10:52
Als team geef ik ze een 9. Van der Poel scoort eigenlijk maar een 7. Het uitstappen in de tour, de val op de OS en het niet winnen van een monument zijn flinke tegenvallers. Maar voor die onvergetelijk rit in de Tireno en die versnelling in Siena krijgt hij een 10. Dat compenseert weer mooi die onvoldoendes.
26 november 2021 10:52
Hoofddoel mvdp van afgelopen jaren, 0. Mist toch wel jn de analyse. Normaal telt bij hem altijd dat ie ook andere disciplines doet, maar als het op afrekenen aankomt telt dat opeens niet meer?
    26 november 2021 11:04
    Klopt; die OS was 4 (5?) jaar lang het absolute hoofddoel. Mag in deze analyse best vermeld worden.
    26 november 2021 11:08
    Je mag de gebroeders Roodhooft er ergens wel op afrekenen dat het grote plan niet gelukt is al reed Mathieu strikt genomen voor TeamNL daar. Het mixen van de disciplines heeft er waarschijnlijk wel voor gezorgd dat er geen monument gepakt is. Of dat allemaal zo erg is daar kun je van mening over verschillen, ik vind het in de eerste plaats tof dat hij het doet.
    26 november 2021 11:27
    De opmerking dat hij de prestatie op de OS niet voor Alpecin was, maar voor Team NL doet me wel een beetje lachen en toont net aan wat MWielerfan bedoelt. Mocht hij wel gewonnen hebben, ging die gouden veer natuurlijk wel op de hoed van Alpecin. Roodhooft was trouwens zelfs lid van TeamNL in Tokio.
    26 november 2021 12:07
    Is toch vrij duidelijk dat dit toch alleen om wegwielrennen gaat... Zijn prestaties in het veld worden toch ook niet meegenomen.
    Poeltje en Alpecin werken blijkbaar als een rode lap op sommige mensjes hier.
    26 november 2021 12:12
    @Wielerfan/beer Ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben maar volgens mij zijn dit de rapportcijfers van het wegseizoen. Jullie hebben gelijk dat zijn optreden op de Olympische spelen een afgang was. Maar omdat jullie allebei heel volledig willen zijn, zou het dan ook niet gepast zijn dat jullie de Wereldtitel veldrijden van Mathieu vermelden?
    En als toevoeging dat ik helemaal geen reactie verwacht omdat jullie hele verhaal/analyse dan om zeep is.
26 november 2021 12:19
8 of 9 lijkt me volledig terecht. Doelstellingen voor de bühne zeggen daarbij niet zoveel, maar alles aan Alpecin straalt af waar het ze om gaat: (semi)klassiekers, sprinten, Belgische koersen. Over de hele linie halen ze daarbij een heel hoog rendement uit het materiaal dat ze hebben. Dat zo'n Jay Vine dan nog leuk een berg oprijdt is leuk meegenomen.
Je zou hopen dat de UCI daar lering uit trekt en zich de vraag stelt in hoeverre die startplicht voor World Tour teams zinnig is. Wie beleeft er precies lol aan een verzameling vlieggewichten in Roubaix of aan een kudde kasseienstampers op een alpencol? Vrij naar Romans...
26 november 2021 12:37
Ben het niet met de score eens. Op het mountainbiken hebben ze dit jaar onvoldoende gescoord vind ik.
    26 november 2021 13:14
    Echt? Van der Poel heeft in de 2 wereldbekerwedstrijden waar hij aan deelgenomen heeft 2x gewonnen in de short-track op vrijdag en in de hoofdraces op zondag een 2e Nove Mesto) en een 3e plek (Albstadt) gepakt. Dus in alle gevallen op het podium. Op de Olympische spelen vertegenwoordigde Van der Poel Nederland, niet Alpecin Fenix. Vertel eens wat er volgens jou onvoldoende aan is qua score?
    26 november 2021 13:16
    Komaan Barry, "Op de Olympische spelen vertegenwoordigde Van der Poel Nederland, niet Alpecin Fenix."... Dat is zo flauw dat het kinderachtig wordt. Maar goed.
    26 november 2021 13:29
    Dat mag je vinden Beer. Opmerkelijk; je hamert zelf altijd graag op feiten, maar blijkbaar niet als ze jou niet welgevallig zijn. Dat vind ik dan weer kinderachtig.
    26 november 2021 20:42
    @BarryBatsbak: winst in de short-track race is leuk, maar het draait om het hoofdnummer en daar werd hij toch wel weggeblazen door 2 man die echt stukken beter waren. Een MVDP in goede vorm zou in ieder geval mee hebben gedaan voor de winst.

    Daarnaast is MVDP niet de enige die actief is op de mountainbike bij AF. Van Gaze en Alvarado wordt ook het een en ander verwacht, maar die hebben weinig laten zien.
    26 november 2021 21:51
    Als je 2 podiumfinishes onvoldoende vind, dan ben je gewoon ras-ontevreden. Zulk volk is amper tevreden te stellen. Alvarado is een dame, dit ging om de heren-selectie. Wat betreft Gaze geef ik je 100% gelijk, wat daarmee aan de hand is begrijp ik ook niet. Dat was 2 jaar terug the coming man in de mtb-top en ik weet eigenlijk niet eens of hij dit jaar in de wereldbekers überhaupt gestart is.
26 november 2021 13:34
AF kende een uitstekend seizoen maar een 9 vind ik te hoog, men pakte geen Monument met één van de beste klassiekerrenners ter wereld, dat zorgt bij mij voor een lager cijfer voor de klassiekers namelijk een 7,5. De grote rondes zijn voor mij ook geen 10 want zo als al eerder opgemerkt door mij kan een 10 alleen worden gegeven bij perfectie en hoe goed ook met de ritzeges van de sprinters en in de Tour Matthieu vind ik het gebrek aan AK aspiraties reden voor een lager cijfer daar en dat wordt een 8.
In de overige wedstrijden vond ik de prestatie geweldig doordat met name Tim en Jasper doorgroeiden naar veelwinnaars. Dus daar een 8,5.

Brengt het gemiddelde op een 8 en dat is voor een ploeg met een budget van zo rond de 10 a 11 miljoen al imponerend genoeg.

Reacties zijn gesloten.