Quinten Hermans moet WK missen: “Ik voel me erg machteloos”

maandag 24 januari 2022 om 08:22
Quinten Hermans moet WK missen: “Ik voel me erg machteloos”

foto: Cor Vos

Quinten Hermans kreeg zondag een bittere pil te verwerken. Door een positieve coronatest mag hij deze week niet afreizen naar de Verenigde Staten en moet hij het WK veldrijden in Fayetteville aan zich voorbij laten gaan.

Hermans verscheen zondag nog wel aan de start van de wereldbekerwedstrijd in Hoogerheide, waar hij zevende werd. “Ik reed in Hoogerheide een sterke wedstrijd, voelde me kerngezond en klaar om in Fayetteville voor de medailles te strijden. De voorbije weken en maanden heb ik keihard getraind en veel opofferingen gemaakt om er in de beste omstandigheden aan de start te komen.”

Samen met zijn ploeg heeft de 26-jarige veldrijder en wegwielrenner geprobeerd zo veel mogelijk risico’s op een coronabesmetting te vermijden door bijvoorbeeld dagelijks te testen of door niet mee te gaan met het collectieve trainingskamp met Intermarché-Wanty-Gobert. De PCR-test die zondag bij alle renners van Belgian Cycling werd afgenomen om besmetting met het coronavirus te onderzoeken, toonde bij hem echter een positief testresultaat aan.

Machteloos
Daardoor mag Hermans niet afreizen naar de Verenigde Staten voor het WK en was de veldrit in Hoogerheide zijn laatste wedstrijd van deze winter. “Op zondagavond kreeg ik de melding van het PCR-testresultaat en werd de deur voor mijn neus dicht gedaan. Ik voel me erg machteloos in deze situatie en zal logischerwijs even tijd nodig hebben om de knop om te draaien”, treurde de winnaar van de Wereldbeker in Fayetteville in oktober.

Dit artikel delen:

24 Reacties

Steven_E 24 januari 2022 om 08:58

Veldritseizoen beëindigen en na de quarantaine vol op de weg gaan focussen lijkt mij het beste plan. Geen idee of hij anders nog van plan was om te crossen na het WK, maar als ik in de Waalse Klassiekers top wil zijn zou ik dat nu maar zo laten.

Nico Dick 24 januari 2022 om 10:41

WK was sowieso zijn laatste cross van het seizoen geweest.

Panache 24 januari 2022 om 09:14

Een machteloos gevoel is logisch. Ook zeer sneu voor zo’n renner die dit wk als een buitenkansje gezien moet hebben. Omikron is dermate besmettelijk dat het bubbelen dat voorheen zo goed werkte ineens geen soelaas meer biedt. De grote groep renners die met lijnvluchten economy class richting wk vliegen, soms met tussenstops, zullen ook in grote getalen besmet worden en in de dagen voor de wedstrijd positief testen.

chiller87 24 januari 2022 om 09:22

Eens in de VS is een test niet meer nodig. Om terug te vliegen naar Europa wel veronderstel ik.

Michelangelo 24 januari 2022 om 10:45

Denk dat je gelijk hebt Panache.

Zelf ben ik heel voorzichtig maar ik vlieg veel, en ik vermoed dat ik het virus ergens op het vliegveld of in het vliegtuig heb opgeduikeld.

Bubbels werken tot op zekere hoogte, maar als een virus met dusdanig milde klachten zo wijd verspreid is in de hele samenleving, is de kans dat je ook besmet raakt gewoon levensgroot. Daar komt nog bij dat het testen in de neus (voorschrift bij zelftest) in mijn ogen maakt dat je pas wat later positief test, en dus nog enige tijd in de bubbel kunt zitten voordat je “ontdekt” wordt…

Romāns Vainšteins 24 januari 2022 om 10:54

Vanzelfsprekend als je in zo’n luchtdicht vliegend knakworstblik gaat zitten als opgepropte sardientjes. Wanneer je daar in stapt doe je dat feitelijk met de acceptatie om het te krijgen.

Michelangelo 24 januari 2022 om 11:28

@RV,
Ik heb dan ook altijd hard moeten lachen om de praatjes dat de “vliegende knakworstblikken vol sardientjes” volledig veilig zouden zijn vwb coronaverspreiding. Fantastische filtersystemen blablabla. Compleet ongeloofwaardig, en enkel om niet de hele luchtvaartsector de nek om te draaien.

Titaantje 24 januari 2022 om 17:18

chiller87, goed verhaal, maar als je een vluch tnaar de VS in wil, moet je een negatieve test overhandigen. Ik woon in de VS.

Ronellenfitsch 24 januari 2022 om 09:17

Tijdens de Olympische Spelen zullen er ook wat Chinese doofpotten nodig zijn om de besmettingen tijdens de vlucht weg te moffelen. Misschien heeft Pieter vd Hogenband er nog eentje staan.

Romāns Vainšteins 24 januari 2022 om 10:34

Magnifieke blunder van de wie dan ook dit wk organiseert om niet te anticiperen en het evenement naar 1 of ander Kempens dorp te verplaatsen. Deze shit show met overslaande coureurs en uitvallers door Corona was van mijlenver aan te zien komen.

Fast Freddy 24 januari 2022 om 11:54

Precies, je kunt tenminste nog met de auto naar Peking, maar roeien naar de VS bleek onlangs toch weer een riskante onderneming.

De Cabybara van de Conradkade 24 januari 2022 om 11:46

Zuur voor hem. Hopelijk rijdt hij een mooi wegseizoen.

vanSpringel 24 januari 2022 om 12:25

edit wf: niet doen

Arie den Blanken 24 januari 2022 om 12:34

Ook een nadeeltje voor Toon Aerts. Hij is voor het geval zich een situatie voordoet dat je in de koers iets aan elkaar hebt een medestander kwijt. Er komt door invaller Vandebosch een extra "tegen hem rijder" bij. Nu blijft voor een voor hem eventueel helpend handje alleen Lars van der Haar over.

Deel Koeper 24 januari 2022 om 13:13

Extra reden om Iserbyt enige kopman te maken, Toontje A. gaat gewoon in de remmen voor Lars.

xistnc 24 januari 2022 om 13:18

Toontje deed gisteren al amper zijn best om de vlucht van Lars te beschermen. Ga er maar vanuit dat Toon op het WK alleen in dienst van Toon rijdt.

Michelangelo 24 januari 2022 om 14:23

Precies dat. Ik verwacht dat iedere Belg met ambitie vooral voor de BV-ik gaat rijden bij deze unieke gelegenheid om ooit wereldkampioen te worden in het WvA/MvdP tijdperk.

Je gaat als pakweg Sweeck toch niet in de remmen voor Eli. In de wereldbeker of op welke andere cross dan ook is dat prima, maar niet hier. En andersom zie ik het Eli ook niet doen. Die gaat ook volledig voor eigen kans.

Arie den Blanken 24 januari 2022 om 16:42

@xistnc: Ze rijden allemaal voor hun eigen belang. Heel sporadisch kan zich een situatie voor doen dat je wat aan elkaar hebt. Omdat ik de kansen van Toon Aerts hoger inschat dan die Lars van der Haar en Quinten Hermans kan het in dat sporadische geval ook voor Toon jammer zijn dat Quinten Hermans dit overkomt. Uiteraard vooral voor Quinten zelf. Toon gaat deze week een andere kamergenoot krijgen want hij deelde die bij dit soort gelegenheden altijd met Quinten Hermans.

Aart van Woud 24 januari 2022 om 14:59

inderdaad erg sneu voor hem. Dan maar de focus op de weg en daar proberen mooie successen te halen!

DonQuijote 24 januari 2022 om 18:18

Toch wel bijzonder voor iets dat volgens Pedro Sanchez hier in Spanje als griep dient te worden gezien.
Hoe gaat men nou al die verschillende benaderingen volhouden?
Het wordt gekker en gekker.

kleomantre 24 januari 2022 om 22:51

Ja dit is het jaar dat je genaaid wordt vanwege een nog rondzingende angst en/of beleidsmakers die proberen Covid-19 impact uit te smeren om er politiek gewin uit te halen of om anders bedoelde maatregelen te legitimeren. De aangekondigde versoepelingen in NL zijn ook weer een verkapte methode om draagvlak voor de Coronapas te creëren dan wel gemeengoed te laten worden.

Romāns Vainšteins 24 januari 2022 om 23:03

Maar wat, en dat vraag ik me serieus af, is dan exact het doel daarvan, die G maatregelen? Wat koop je er als sneaky overheid exact voor wanneer haha gevaccineerden en haha ongevaccineerden niet ergens koffie kunnen drinken. Is er echt een dieper liggende reden dan proberen te voorkomen dat er mensen extra ziek worden?

kleomantre 25 januari 2022 om 07:17

Biometrisch paspoort instellen en daar de it die nu is opgetuigd voor gaan gebruiken of om het in later stadium in te gaan zetten als middel om iets te gaan doen aan 1 van de grootste problemen van het nu en de toekomst en dat zijn de toenemende zorgkosten. Je zou het een en ander aan mogelijkheden kunnen verruimen als overheid zolang die wetgeving van nu van kracht blijft. Hopelijk zie ik het te somber in en zijn we over 2 a 3 maanden z’n beetje terug op het oude en wordt ergens het komende halfjaar de noodwetgeving opgeheven.

Fast Freddy 25 januari 2022 om 17:32

@kleo, ik denk dat je onze overheid rijkelijk overschat. Een visie op eind van dit jaar is al lastig te bedenken, laat staan één voor de middellange termijn. Brandweermannen zijn het. En vrouwen uiteraard.

Headlines

Materiaalzone

Populair