Positieve test klimtalent Errazkin bestaat helemaal niet

dinsdag 28 augustus 2018 om 12:08

Foto: Jan Brychta/Vredeskoers 2018

Xuban Errazkin heeft nooit een positieve plas gedaan. Dat meldt sprint-final.com. De Spaanse belofte werd uit de selectie van de Tour de l’Avenir gehouden omdat hij tijdens de GP Abimota zou zijn betrapt op Terbutaline. Nu blijkt dat de controleurs bij zijn test geen enkele onregelmatigheid constateerden en dat zij ook nooit een officiële aanklacht tegen Errazkin hebben ingediend.


De 21-jarige renner van het Portugese Vito-Feirense-Blackjack gaf eerder al aan een vrijspraak te verwachten. Er was volgens Errazkin sprake van overmacht. “Mijn teammanager en trainer Joaquim Andrade vroeg me na het gebruik van het middel of ik een TUE had”, aldus de winnaar van een rit in de Ronde van Portugal. “Ik vertelde hem dat ik niet wist wat dit inhield. Na de benodigde uitleg heb ik – met hulp van de ploeg – alle benodigde documentatie in orde gemaakt.”

Toch heeft Errazkin toegegeven het middel te hebben gebruikt. “Ik werd drie jaar geleden als amateur gediagnosticeerd met astma. Ik ben toen naar een arts gegaan in Navarra, die me Ventolin en Terbutaline voorschreef. Ik heb mijn huidige team voor mijn komst hierover geïnformeerd, en ik heb het altijd aangegeven tijdens de controles”, zegt Errazkin.

Dit artikel delen:

16 Reacties

kielabokki 28 augustus 2018 om 12:23

Sprint-final.com joh? Wow.

debbie1998 28 augustus 2018 om 12:24

Astma joh

Birdheart 28 augustus 2018 om 12:36

Als je serieus iemand uit koers/competitie haalt omdat hij een tue moet aanvragen. Als hij dat doet is er geen positieve test, en zal er nooit onderzoek naar worden, wat nu ook niet gebeurd is. WAAROM moet hij dan uit competitie gehaald worden als ze hem niets kunnen maken? Snap er de rambam van. Iets klopt er niet… en ik vermoed de regels van de UCI

Theo Smits 29 augustus 2018 om 23:04

Wie snapt er nog niets van de UCI na de vrijspraak van ene Froome , en dat zonder uitleg of verklaring. Pure willekeur of kwestie van geld ?

Netraam 28 augustus 2018 om 12:51

Dit klinkt als “Ik wist niet of ik een TUE had” en een ploegarts die die TUE wel al geregeld had.

Dat zou best bizar zijn, maar ik ken wel meer mensen die de helft niet weten van wat er in hun eigen leven gebeurd.

Chaba 28 augustus 2018 om 12:58

heel raar verhaal dit. Dit maakt het allemaal niet makkelijker.
Uiteindelijk heeft hij wel toegegeven iets te doen wat eigenlijk niet mag dus UCI moet er toch wel wat mee.

nickdt 28 augustus 2018 om 12:59

Maar vroeg hij nou een TUE aan voor of na de test (Dit wordt niet duidelijk btw), als hij het erna deed, is het wel degelijk een positieve plas.

KimJungPoels 28 augustus 2018 om 13:07

Er is schijnbaar geen positieve test dus? Dus ondanks dat hij toegeeft dat hij een middel gebruikt heeft waar hij eigenlijk een TUE voor nodig had (en die zeer waarschijnlijk op dat moment niet had) heeft hij toch geen positief plasje ingeleverd.

Ach, zonde voor die jongen dat zijn naam hiermee in verband is gebracht. Het was al nauwelijks een vergrijp, en nu dus helemaal niet.

Schollekop 28 augustus 2018 om 14:18

Goh, alweer eentje met astma. Als je astma hebt moet je gaan wielrennen, dus.

RiGHT 28 augustus 2018 om 15:04

@Schollekop , dat heet inspanningsastma. Sporten is gezond, topsport is dat absoluut niet. Deze vorm van astma komt (heel extreem veel) veel voor bij duur-sporters zoals wielrenners.

nickdt 28 augustus 2018 om 18:37

@Right

Hij was amateur, dan kan je niet spreken van inspanningsastma (Recreatie fietsers zijn ook amateurs).

TomDJ 28 augustus 2018 om 21:29

@Nickdt
Oh, ik beschouw amateurs (nog) altijd als categorie wielrenners (elite-renners).

Djoop 28 augustus 2018 om 15:07

De nauwkeurige procedures scheppen ongetwijfeld vertrouwen. Je kan niet positief zijn en toch uit de koers worden gezet (Rasmussen), je kan positief testen en toch geen straf krijgen (Froome) en je kan nu ook geschorst worden voor niet bestaande testen.
Op deze manier is het wel heel arbitrair wie voor bepaalde vergrijpen bestraft worden.

Jean Dumas 29 augustus 2018 om 05:48

Die willekeur kan alleen maar worden opgelost door een zero tolerance beleid.

Mwielerfan 28 augustus 2018 om 16:41

Hij had nooit aan de kant gehouden moeten worden lopende het onderzoek. Bij wie vonden we het ook alweer andersom?

rahimns 29 augustus 2018 om 23:20

Waarschijnlijk heeft zijn ploegleider verwacht dat hij positief zou zijn na zijn dopingcontrole toen hij hun vertelde dat hij dat middel gebruikte en hebben ze hem uit voorzorg uit die koers gehouden. Achteraf was dat middel dus niet gevonden en nooit nodig geweest om hem thuis te houden. In ieder geval een goede les.