Plugge over rentree Dumoulin: “Tom gaat glimmen als hij het over Tokio heeft”

vrijdag 14 mei 2021 om 19:03
Plugge over rentree Dumoulin: “Tom gaat glimmen als hij het over Tokio heeft”

foto: Cor Vos

Het was waarschijnlijk het grootste nieuws van deze week, de terugkeer van Tom Dumoulin in het peloton. Volgens ploegmanager Richard Plugge staat de Nederlandse renner te springen om aan het traject naar de Olympische Spelen te beginnen.

“De afgelopen paar weken heb ik heel vaak met Tom contact gehad”, vertelde Plugge in het tv-programma Kop over Kop in de Giro. “In die gesprekken gaf hij aan dat er iets aan zit te komen richting een nieuwe start. Afgelopen week hebben we met wat meer mensen met Tom gesproken en toen hebben we eigenlijk die knoop doorgehakt. Dus deze week hebben we gezegd dat we ervoor gaan.”

Volgens Plugge gaf Dumoulin aan dat hij heel veel zin heeft om voor de Spelen te gaan. “En dat hij veel plezier beleeft aan het traject daarnaartoe. Wij hebben gezegd: ‘Het is jouw project’, zoals we dat eigenlijk met elke renner zeggen. We willen heel graag dat een renner het stuur van zijn leven en zijn carrière in eigen hand neemt. Dat kan hij in dit geval richting de Spelen doen en wij zullen hem, zoals we dat met al onze renners doen, ondersteunen om de beste versie van zichzelf neer te kunnen zetten.”

Dat zijn renner weer een frisse kop heeft, vertelde de 51-jarige ploegmanager verder. “We hebben ook vorig jaar heel veel met elkaar gesproken. Hij heeft nu echt weer lol. Hij gaat glimmen als hij het heeft over fietsen en over de Amstel Gold Race nog een keer rijden, maar vooral nu over die tijdrit straks rijden in Tokio.”

Rentree in Zwitserland
De achtdaagse Ronde van Zwitserland, die op zondag 6 juni begint, wordt de eerste wedstrijd die Dumoulin gaat rijden. Vervolgens rijdt hij zowel het NK tijdrijden (op 16 juni) als het NK op de weg (20 juni). Daarna gaat hij op hoogtestage en naar Japan voor de olympische wegwedstrijd (24 juli) en de individuele tijdrit (28 juli).

Wat daarna de plannen zijn, is vooralsnog ongewis. Plugge: “Ook dit proces gaan we weer in alle rust samen met hem aan. En we geven hem daarin ook weer alle rust. Daarna gaan we weer met elkaar kijken.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

Murcia 14 mei 2021 om 19:10

Dat hij weer plezier heeft in het bestaan als profrenner is het allerbelangrijkste, het lijkt mij ook dat deze keuze een voorbode is van het vervolg van zijn carrière. Plugge verteld hier dat hij ook sprak over het rijden van de AGR, dus zou het mij niet verbazen als het meer de combinatie tijdrijden + klassiekers gaat worden voor hem. Maar wat hij ook gaat doen, ik vind het fijn om het weer over de renner Tom te hebben en niet de ex-renner.

Poeksel 14 mei 2021 om 19:16

Tijdrijden + klassiekers lijkt me ook een logische combinatie. Minder stress dan bij een grote ronde, minder op je gewicht hoeven letten en hopelijk een goede hulp voor Van Aert.

fietsvriend 14 mei 2021 om 19:24

Een heel fijn vooruitzicht idd, maar ook – wellicht prematuur – al een beetje weemoed naar Dumoulin de ronderenner en de gele trui die hij ons ging schenken. Zeker nu zo tijdens deze Giro zonder NL AK man, ik mis die dagelijkse stress van ‘is onze ronderenner de dag goed doorgekomen’ meer dan ik voorzien had.

Miko1983 14 mei 2021 om 19:31

+1 fietsvriend

Lalsacien 15 mei 2021 om 09:06

“Waar is Joop” is verworden tot waar is Tom….

Miko1983 14 mei 2021 om 19:19

Super nieuws deze bevestiging vanuit de ploeg dat Tom weer energie en passie voor nieuwe doelen gevonden heeft. Ook erg mooi hoe de ploeg ermee om gaat als ik het zo lees. Die Plugge is wat mij betreft ook echt een topmanager. Stiekem hoop ik dat hij ooit nog een keer de motivatie vind om in de tour mee te strijden voor het hoogste treetje. Maar nu eerst weer genieten van de kleinere rondjes, tijdritten en klimklassiekers!! Gewoon lekker gaan rammen Tom!

The Whaler 14 mei 2021 om 19:28

Inderdaad zoals de reacties boven hoop ik dat hij het “geel in parijs” uit hoofd zet (zal ook wel wat geld inleveren want was natuurlijk ook grote doel van TJV, maar ik spreek uit ervaring als ik zeg “beter wat minder salaris maar leuk werk, dan veel geld en ongelukkig”.

Lekker weer vol op tijdritten en klassiekers richten. Na de OS lekker gaan voor Parijs Roubaix en komende jaren bijv. LBL en AGR.

trigger 14 mei 2021 om 19:49

Sympathieke gast, gun hem top 3 in Tokio.

Dikke vrouw 14 mei 2021 om 20:19

Doe maar wk tijdrijden Tom. De Japanners hebben geen zin meer in de os, weldra kruis derdoor…

kelderfan 14 mei 2021 om 20:29

Jammer streep door de rekening.

vincenzo 14 mei 2021 om 20:27

Afwachten of de OS doorgaan ….

japio 14 mei 2021 om 20:31

Plugge heeft blijkbaar overtuiging gezien bij Dumoulin, en écht de wil om er voor te gaan. Tussen de regels door inderdaad wel dat hij zich minder op klassementen zal richten. Voor mij als Nederlandse wielerfan jammer, voor hem hopelijk de goede keuze.

De twinkelogen van Dumoulin…ja, die zag ik in het interview de dag voordat hij zijn pauze aankondigde ook. Dus ik ben benieuwd naar de sprankeling die we binnenkort zullen zien.

Panache 14 mei 2021 om 21:11

Dat interview werd de dag er voor uitgezonden, maar 1-2 weken eerder opgenomen.

VerstandOpNul 14 mei 2021 om 23:19

Wel klasse van Plugge en TJV hoeveel geduld ze met Tom hebben.. Dat zie ik een Vinokourov ofzo nog niet doen..

horsm 15 mei 2021 om 00:58

Ik ben benieuwd. Tijdrijder en eendagsrenner lijkt me ook mooi.

Jean Dumas 15 mei 2021 om 05:50

Ik heb vooral het idee dat Tom een succesvol perspectief in de profsport zocht, en dat nu heeft gevonden met de OS. Daarna zullen ze nog om de tafel moeten wat hij precies verder wil.

Mystery Rider 15 mei 2021 om 06:54

Leuk dat hij opnieuw gaat proberen, wel jammer dat we over een paar weken de OS zullen moeten schrappen van de agenda…dus focus op het WK tijdrijden zou ik zeggen!

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair