Ploegleider Team DSM tevreden na ’teamwork’ van sprinters Dainese en Mayrhofer
Dainese was emotioneel na zijn zege - foto: Cor Vos
woensdag 24 mei 2023 om 18:35

Ploegleider Team DSM tevreden na ’teamwork’ van sprinters Dainese en Mayrhofer

Matt Winston, ploegleider bij Team DSM, zag woensdag Alberto Dainese zegevieren in rit zeventien in de Giro d’Italia. Voor de Nederlandse ploeg was het de eerste zege in de Ronde van Italië. “Ik ben heel blij met het teamwork.”

Voor de camera van Eurosport vertelde Winston over de moeilijke dagen van Dainese in de Giro. “Zondag moest hij nog vechten tegen de tijdslimiet in de zware rit, wij waren toen best nerveus. Dainese toonde toen een knappe vechtersmentaliteit. Op de rustdag heeft hij dan goed kunnen herstellen.”

Dainese kwam in de eerdere sprintetappes in Italië niet in actie. Het was zijn ploeggenoot Marius Mayrhofer die steeds mocht sprinten. “Iedereen stelt zich altijd vragen over het feit dat we met twee sprinters naar de Giro zijn gekomen. Wij hebben ons gefocust op goed teamwork en het bouwen aan de ploeg. Marius deed veel sprints en nu deed hij het perfect in functie van Alberto.”

 

Andreas Leknessund en Dainese na afloop – foto: Cor Vos

RIDE Magazine
18 Reacties
24-05-2023 18:38
Vind het redelijk onbegrijpelijk dat Mayrhofer de voorkeur kreeg op Dainese. Je mag Mayrhofer 100 keer laten sprinten in dit Giropeloton en hij zal niet één keer winnen.
    24-05-2023 18:47
    Als je de "Cadel Evans Great Ocean Road Race" weet te winnen voor o.a. Simon Clarke, Michael Matthews en Caleb Ewan, is een keus voor deze 22j. jongen toch niet zo vreemd?!
    24-05-2023 18:55
    Die koers heeft niets te maken met vlakke massaspurten in een grote ronde hé. Mayrhoffer is een snelle man die heel makkelijk heuvels overleeft, maar op pure snelheid gaat die echt niet zo een etappes winnen. Dainese wel.
    24-05-2023 19:03
    Anton, dat is een beetje resultaten zoeken op 1 dimensie.
    - Er zijn sowieso renners die in die januari-maand pieken laten zien die ze de rest van het jaar niet meer halen vooral omdat de rest vh peloton gewoon nog niet in vorm is
    - dan moet je er ook naar verwijzen dat hij in vlakke sprints in Australie achter Hugo Page, Liepins, Covi, etc eindigde
    - daaron voorafgaand zijn er al uberhaupt nauwelijks noemenswaardige sprintuitslagen van deze jongen te vinden
    24-05-2023 19:07
    DSM heeft in het begin van het jaar al aangegeven zich in te willen zetten op de ontwikkeling van hun jonge talenten. Daar hoort bij dat je ze kansen en verantwoordelijkheden geeft op een mooi podium, ipv ze weg te stoppen in sprinttreinen van op papier betere renners.

    Een Jumbo Visma maakt een andere keuze: Die gaan puur voor resultaat. Die stoppen veel geld in het hebben van de beste kopmannen en kopen daar sterke ondersteuning bij. De beste man op papier moet het resultaat gaan halen en de rest helpt hem daarbij.

    Beide zijn visies die je kan hebben, de ene is niet slechter dan de andere. De kracht zit hem in het vasthouden aan je visie en daar niet lukraak van afstappen. Dat doet DSM heel goed denk ik en daar heb ik veel respect voor.
    24-05-2023 20:31
    Een sprinter die gemiddeld 1 koers per seizoen wint, vind ik niet meteen iemand die altijd de evidente eerste keuze moet zijn, niet onlogisch dat ze dan eens variëren.
24-05-2023 18:46
Met nog wat beter teamwork, namelijk team management, had Dainese allicht al eerder een rit gewonnen. Prima sprinter voor dit deelnemersveld en DSM heeft beste goede sprintondersteuning. Helaas alleen een teammanagement waar niemand een touw aan kan vastknopen.

Het gaat niet lang meer duren voor ze Bardet opdragen om in een vlakke rit als etappe 7 in de aankomende Tour aan te vallen zodat het team niet hoeft te werken en Harm Vanhoucke later lekker frisjes aan de massasprint kan meedoen. Echt teamwork.
    24-05-2023 18:51
    [quote]Met nog wat beter teamwork, namelijk team management, had Dainese allicht al eerder een rit gewonnen. Prima sprinter voor dit deelnemersveld en DSM heeft beste goede sprintondersteuning. Helaas alleen een teammanagement waar niemand een touw aan kan vastknopen[/quote]

    Dat jij ergens geen touw aan vast kan knopen betekent niet dat niemand het kan. Het teammanagement is hier namelijk vrij simpel, ook als je het 'er niet mee eens bent':

    Al lang voor de Giro was besloten dat hun aankomende sprinttalent genaamd Mayrhofer de kans zou krijgen in de Giro. Daar heeft hij zich op ingesteld en naar voorbereid. Dainese was géén part of the plan. Dainese kwam er bij toen Vandenabeele onvoorzien niet mee kon. Het feit dat je dan niet je sprinttalent op opportunistische wijze laat vallen maar nog stééds het vertrouwen geeft is in mijn ogen juist heel goed, helder en consistent lange termijn(!) team management. De overwinning van Dainese vandaag is vervolgens een teken van ook goede korte termijn keuzes.
    24-05-2023 18:54
    nasibal, dan moeten ze dat gewoon zo zeggen hé en niet staan zeveren over teamwork. De reden is inderdaad dat Dainese hier eigenlijk niet aan de start ging staan en er beloftes zijn gemaakt aan Mayrhoffer. Dainese vertrekt ook. Maar achteraf kun je toch wel stellen dat Dainese veel meer kans had op een ritoverwinning dan Mayrhoffer? Raar om nu te doen alsof het allemaal part of the plan was.
    24-05-2023 18:57
    Hoezo raar?

    Het plan was Mayrhofer. Vanaf begin dit jaar al. Het invallen van Dainese hebben ze daar niets aan laten veranderen omdat ze bij DSM een lange termijn visie hebben in plaats van opportunistisch geneuzel. Even los van wat je van die visie vind.

    Dat Dainese de sprints vervolgens inderdaad ook zonder morren voor Mayrhofer aantrekt, en Mayrhofer vandaag een prima rit voor hem 'afstaat' aan Dainese past perfect in het plaatje wat DSM voor ogen heeft binnen het team. Dit is de vibe die ze willen hebben, en hoe ze dingen aan willen vliegen. Dus volgens mij is het inderdaad exact volgens plan.

    Het is ook wat ze sinds jaar en dag uitdragen: Mét elkaar resultaten halen door een consequent beleid waarin vertrouwen , verantwoordelijkheid en samenwerking centraal staat en waarin men daarvoor beloond wordt. Ze zeggen het dus ook gewoon, alleen jij wil het niet horen/begrijpen.
    24-05-2023 18:58
    juist nasibal, en dus in mijn uitgetekende scenario waarin je Bardet aanbeveelt om aan te vallen en hij komt idd in de vlucht van de dag, is dat ook fantastische uitvoering van onbegrijpelijk teammanagement. dat maakt het nog geen goed teammanagement.
    24-05-2023 18:59
    @Titaantje

    Ik kan dan weer geen touw vastknopen aan je post.
24-05-2023 18:46
Jongens toch daar zijn ze weer met hun "teamwork". Kan toch niet dat iemand dit leest en niet gewoon spontaan in de lach schiet? Probeert die man zijn gelijk nog te halen terwijl dit gewoon wederom bewijst dat het echt op niets trok dat Mayrhoffer mocht sprinten en niet Dainese (in echt vlakke etappes). Iedereen ziet dat Mayrhoffer niet snel genoeg is en Dainese wel. DSM heeft een goede trein gebouwd dit jaar, maar ze hebben hem hier gewoon te vaak gebruikt voor de verkeerde sprinter.

Had ook niets met "teamwork" te maken, maar waarschijnlijk gewoon met het feit dat Dainese vertrekt en eigenlijk ook slechts als vervanger naar de Giro is getrokken.
    24-05-2023 18:54
    Dat de beoogde sprinter van de ploeg zich hier uit de naad werkt voor een andere sprinter net zoals de op papier betere sprinter in voorgaande etappes heeft gedaan voor de beoogde sprinter heeft toch álles met teamwork te maken?

    Net zoals het feit dat ze hun beoogde sprinter niet keihard laten vallen maar gewoon het plan volgen en hem het vertrouwen blijven geven dat óók is?
    24-05-2023 18:58
    Paarlen voor de zwijnen. DSM heeft een overwinning binnen, dat is wat geldt!
    “Teamwork" is toch net zoiets als “samen winnen”, ook als je niet wint…?
24-05-2023 19:41
Helemaal geen goed teamwork. Op het ogenblik dat de lead-out van Dainese de spurt diende aan te trekken, zette de lead-out van Matthews zelf aan. De lead-out van Dainese ging plots aan kant (waarom ?), tot verrassing van Dainese die daardoor wat stilviel en twee tot drie lengtes op Matthews verloor. Het is maar dat Matthews bij een vlakke aankomst geen topsprinter is, of Dainese had hem helemaal niet meer geremonteerd. Zonder dat raar manoeuver van de lead-out zou Dainese met twee lengtes op Matthews gewonnen hebben. Milan zou nog net tot in zijn wiel geraakt zijn.
    24-05-2023 20:12
    Misschien moet je de beelden nog even terugkijken. Er zaten twee scherpe bochten in waar je goed gepositioneerd moet blijven. Daar doet Mayrhofer al zijn inspanning, vervolgens komt de lead-out Märkl al op kop. Die houdt dat geen kilometer vol (dat lukt alleen Morkov in topvorm), daarom stuurt hij weg omdat anders het tempo erg zakt.

    Ze hebben inderdaad wel geluk dat Matthews nog een mannetje had om de sprint opnieuw op gang te trekken
    24-05-2023 20:19
    Dus slecht ploegenspel, Bimbo Visma. Te vroeg op topsnelheid en de lead-out die niet bereid bleek nog 50 m door de verzuring te gaan toen de lead-out van Matthews doortrok.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine