Ploegleider Arthur van Dongen van Team Sunweb naar Jumbo-Visma

Door , dinsdag 22 oktober 2019 om 14:37
Ploegleider Arthur van Dongen van Team Sunweb naar Jumbo-Visma

foto: Cor Vos

Arthur van Dongen vertrekt bij Team Sunweb. De Nederlandse ploegleider maakt net als Tom Dumoulin de overstap naar Jumbo-Visma, weet WielerFlits.


Van Dongen was sinds 2016 in dienst bij Team Sunweb. Daarvoor was hij werkzaam bij de opleidingsploeg van Rabobank. De 51-jarige Brabander kon bij Team Sunweb blijven, maar kiest voor een overstap naar Jumbo-Visma omdat hij daar een functie met meer verantwoordelijkheid kan krijgen.

Dit artikel delen:

35 Reacties

Voorgeborchte 22 oktober 2019 om 14:41

Hoe lang zou die ploeg nog blijven bestaan? Lijkt fameus te imploderen dit jaar…

Thoin 22 oktober 2019 om 15:42

Ik heb ook dat gevoel, ze verliezen wel heel veel op korte tijd.

Daarnaast zal de Preidler-affaire ook voor wat onrust zorgen, hoe kon hij het ongezien doen? Wist iemand ervan? Wie verzwijgt wat? Wordt er gelogen?
Er zal veel twijfel zijn…

tendam 22 oktober 2019 om 15:48

Dat is eigenlijk elk jaar zo. Die ploeg kent nogal een groot verloop. Dusdanig dat er volgend jaar bijna alleen beloften rijden, lijkt het.

Yeez 22 oktober 2019 om 14:45

Sunweb is juist met talent aan iets moois beginnen te bouwen!

Overigens is dit wel een goede die Jumbo hier binnenhaalt hoor! Topwerk weer.

west 22 oktober 2019 om 14:47

De spoeling wordt dun bij Sunweb..
Heel blij trouwens dat het bij Jumbo niet, zoals werd geopperd, Acevedo is geworden.

kelderfan 22 oktober 2019 om 14:51

Zo, dat is echt nieuws. Arthur Van Dongen en Grisha Niermann zijn weer verenigd en dat wordt een top-combinatie bij TJV. Volgend jaar Sam Oomen naar TJV halen wauw#

Romāns Vainšteins 22 oktober 2019 om 14:57

Aan die foto te zien gaat dat een keurige boekhouding met gestructureerde filenames opleveren !

peervaneynthoven 23 oktober 2019 om 00:34

En weer probeer je een strike te gooien, maar belandt je bal in het gootje!

Chasse_patate 22 oktober 2019 om 14:58

Arthur van dongen komt ook uit dongen toch? Rijdt iedere dag langs een huis waar een sunweb auto voor de deur staat. Hopelijk dus volgend jaar een jumbo auto voor de deur haha

fietsvriend 22 oktober 2019 om 15:08

OFF: Zijn broer is toch de zaakwaarnemer van Dumoulin?

ON: lijkt me een goeie voor TJV

tendam 22 oktober 2019 om 15:47

Ja, dat klopt. Rik van Dongen. Ook van Kruijswijk en Kelderman trouwens.

DonQuijote 22 oktober 2019 om 15:48

Reed vroeger voor De Jonge Renner in de topcompetitie.
Aardige gast.

Matxin 22 oktober 2019 om 15:53

Ik neem alvast een voorschot op de transfer van Oomen naar Jumbo-Visma in 2021, gezien de band die hij heeft met van Dongen en Dumoulin.

Maar een uitstekende vervanger van Verhoeven. Is van Dongen ook niet de (schoon)vader van Hidde van Veenendaal trouwens?

rahimns 22 oktober 2019 om 17:15

Van Dongen is zijn stiefvader

Franco Ballerini 22 oktober 2019 om 17:25

Oomen viel dit jaar enorm tegen. Was veelbelovend, maar zoals dat zo vaak gaat kan hij de verwachtingen niet waarmaken. Ik weet niet of TJV op hem zit te wachten.

tendam 22 oktober 2019 om 17:32

@franco
Misschien moet je je even verdiepen in wat Oomen dit jaar heeft meegemaakt… natuurlijk zou Jumbo graag Oomen inlijven, mocht hij dat willen.

Franco Ballerini 22 oktober 2019 om 17:41

@tendam Oomen is één van de zoveelste aankomende talenten die de top niet gaat halen. Een de Plus is klassen beter. Tolhoek misschien ook iets beter. Maar ik zie hem wel liever bij TJV dan de overschatte Bouwman.

Explorer 22 oktober 2019 om 18:23

@franco ballerina, uhmm Oomen geen talent die de top haalt? Lees even mee: 9de in de giro daarin 3de in jongeren klassement, 9de in tirreno en daarin eerste in jongeren klassement. 7de in tour de suisse en daarin tweede in jongeren klassement. 13de in Parijs nice daarin 4de in jongeren klassement. In Polen rijd Sam altijd top 10. Etc etc etc. En dat ook altijd in dienst van toenmalig ploeggenoot Tom D. Deze jongen gaat uitgroeien tot een top ronde renner. Of dat bij sunweb gaat gebeuren is een tweede, dat kan hij zelf wel beslissen samen met zijn achterban. Hij is pas 24 en rijd in klassementen systematisch in een top 10 plek. Ongekend goed, nu door groeien naar top 5 plekken, daarna voor top 3 of winst in rondes. De concurrentie is moordend, als je er zo uitspringt is dit gewoon steengoed. Af en toe wordt hier toch verschrikkelijk veel onzin door bezoekers uitgesproken.

tendam 22 oktober 2019 om 18:39

@franco
Oomen is al een groot deel van het jaar geblesseerd. Echt, waar haal je die onzin toch steeds vandaan?

Franco Ballerini 22 oktober 2019 om 18:45

@Explorer: We zullen zien wie gelijk krijgt. Ik hoop dat jij dat bent.

Franco Ballerini 22 oktober 2019 om 18:56

@tendam: het strooien met woorden als “onzin” op reacties die niet welgezind zijn is aan de orde van de dag. Over Oomen: we spreken elkaar na het seizoen 2020. Ik ben nooit te beroerd om mijn ongelijk toe te geven, en zoals in mijn vorige reactie op Explorer te lezen hoop ik dat te doen.

tak 22 oktober 2019 om 19:13

@franco misschien zit het hem in verschillende (te) hoge verwachtingen. Daarom mijn vraag: wat had jij dit jaar voor prestaties verwacht van Oomen? Daar ben ik vooral benieuwd naar gezien die beknelde liesslagader en het feit dat hij al maanden aan het revalideren is..

Derierre de la course 22 oktober 2019 om 21:37

@franco, ik ga volledig met ten dam mee. Je opmerking maakt je compleet belachelijk. Oomen heeft in de Giro zijn heup gebroken en is daarna in augustus onder het mes gegaan voor zijn liesslagader.

Bron: https://www.wielerflits.nl/nieuws/einde-seizoen-voor-sam-oomen/

En nou klaar met je gewauwel over het presteren van Oomen dit jaar.

Jasper van Grieken 22 oktober 2019 om 16:16

Team Sunweb Jumbo Visma Development
Wist niet dat TJV twee opleidingsploegen had?

Arema Pro Cycling Team 22 oktober 2019 om 16:26

Wat weer een gezeur over leegloop en hoe lang zou de ploeg nog bestaan.
Zijn nog ploegleiders genoeg.
Hou het maar op SUnweb bashers die alles door een TJV bril bekijken…

west 22 oktober 2019 om 16:35

Is je zorgen maken hetzelfde als “bashen”?

Johnny7 22 oktober 2019 om 18:10

Sunweb heeft wel goede renners binnen gehaald. Ze leggen de focus echter gewoon niet op het rondewerk. Dat deden ze de afgelopen jaren trouwens ook niet met Tom als 1 van de beste ronderenners ter wereld in hun midden en daarom mag ik die Spenkenbrink totaal niet en heb ik niets met deze ploeg.

Explorer 22 oktober 2019 om 18:32

Sunweb heeft met de winst van Tom in 2017 echt wel een ronde team afgeleverd. Dumoulin, Kelderman, ten dam, barguil voor hooggebergte. Geschke en kragh Anderson voor het midden gebergte, arnd voor het vlakke. Was een top team. Dat er in koers dingen veranderen is vaker voorgevallen. De laatste vuelta van TJV was met het uitvallen van kruijswijk ook niet top voor hooggebergte. Kuss was top maar daarachter zat ook niet veel. Het komt er in de laatste 15 a 25 km toch voor de kopmannen alleen aan om te doen.

Franco Ballerini 22 oktober 2019 om 19:02

@Explorer: ik ben gecharmeerd van Sunweb, maar volgens mij zie ik wat namen die de Giro 2017 niet hebben gereden.

ChefSpijker 22 oktober 2019 om 19:43

Dit jaar had er wel een uitstekende Tourploeg gestaan als Tom, Wilco en Oomen topfit aan de Tour begonnen waren. Met Roche, SKA, Matthews, Arndt en Haga erbij.

Theo Smits 22 oktober 2019 om 23:39

Misschien is Pieter Weening een goede knecht voor Oomen en Keldermans.
Als je Pieter zag rijden bij het WK dan is deze superknecht, rittenkaper nog lang niet versleten.

Ruben_ 22 oktober 2019 om 18:57

Weten we ook gelijk waarom Verhoeven zo nodig weg moest.

Samlambeej 22 oktober 2019 om 23:06

Ik lees veel maar kan iemand mij zeggen wat deze man zo belangrijk maakt?

Vincent Lacressonniere 23 oktober 2019 om 00:08

Goeie vraag. Ik weet dat renners als Oomen en Kelderman gecharmeerd van hem zijn (volgens mij vanuit Rabo Development) maar waar dat m precies in zit weet ik niet. Wellicht kan ie lekker koken of kent hij leuke mopjes?

john 24 oktober 2019 om 13:14

En alweer gaat er een staflid van Sunweb naar Jumbo Visma volgens, De Limburger .De Maastrichtse chiropractor Maarten Tielen