Ploeg van Hincapie mist deadline aanvraag ProContinentale licentie 2019

Door , dinsdag 11 september 2018 om 11:05
Ploeg van Hincapie mist deadline aanvraag ProContinentale licentie 2019

Foto: Holowesko-Citadel

Het is hommeles in het Amerikaanse wielrennen. Nadat eerder al bekend werd dat het moederbedrijf van Unitedhealthcare en Rally maar met één ploeg doorgaat, zijn er volgens Cyclingnews nu ook kopzorgen bij Holowesko-Citadel. De ploeg van George Hincapie neemt na dit seizoen afscheid van zijn hoofdsponsoren en heeft daarom voorlopig onvoldoende financiële middelen om zich in te schrijven voor een licentie als ProContinentale ploeg.


Zowel Holowesko als Citadel heeft er na dit jaar drie seizoenen opzitten als hoofdsponsor van het team, dat van oorsprong diende als opleidingsploeg voor BMC. Inmiddels heeft het team een ProContinentale licentie, om onder meer de Tour of California te kunnen blijven rijden. De eerste inschrijftermijn voor de UCI America Tour 2019 is inmiddels verstreken. Toch blijft het management van de ploeg hoopvol. Subsponsor Arapahoe Resources blijft, net als dat BMC garant zal blijven staan voor de fietsen. Bij het huidige team rijden onder meer Taylor Eisenhart, John Murphy en Fabian Lienhard.

“Het hoofddoel van het Hincapie Racing Team is om Amerikaanse professionele wielrenners te ontwikkelen en overwinningen te behalen voor onze Amerikaanse fans, in WorldTour-wedstrijden”, legt oprichter Hincapie uit. “We hopen de juiste partner te vinden om te profiteren van onze expertise en onze visie te kunnen realiseren.”

Dit artikel delen:

7 Reacties

west 11 september 2018 om 11:08

Het hele Amerikaanse Wielrennen is naar de klote gegaan doordat ze de Tour of California World-Tour gemaakt hebben.

jvh93 11 september 2018 om 11:25

Is het amerikaanse wielrennen niet juist kapot aan het gaan omdat er te veel WT wedstrijden elders op de wereld verreden worden?
wordt het niet eens tijd voor een 4e grote ronde? The America Tour? (en ja, ik weet dat dit bijna niet haalbaar is ivm de wedstrijdkalenders en de grootte van ploegen etc.)

Ik denk dat Amerikaanse bedrijven nu niet zitten te springen om in wielrennen te investeren omdat er gewoon heel weinig exposure is in Amerika

FBahamontes 11 september 2018 om 11:32

Als het hele voortbestaan van een ploeg afhangt van deelname aan 1 wedstrijd per jaar(in dit geval de Tour of California) is er sowieso iets behoorlijk mis met de fundering van je ploeg.

Amerikaanse ploegen mogen best eens in de spiegel gaan kijken wat dat betreft. Neem een voorbeeld aan Rally, dat is z'n beetje de enige Amerikaanse proconti-ploeg die wel goed wordt geleidt en ook een heel aantal Europese wedstrijden rijdt.

rvb 11 september 2018 om 11:11

Zet er maar een dikke punt achter.

Il Cavaliere 11 september 2018 om 11:44

Meneertje Lappartient brengt het hele wielrennen naar de klote met zijn plannen voor kleinere teams en de hervorming van de World Tour kalender. Toch knap op het nóg slechter te doen dan Cookson.

brianbentert 11 september 2018 om 12:59

Dit is eigenlijk niks nieuws in het Amerikaanse circuit. Elk jaar verdwijnen en goede ploegen en komen er weer leuke projecten bij. Nadeel van het afgelopen jaar is 4 pro conti ploegen en te weinig grote sponsoren. Vandaar dat UHC ook gedwong en is te kiezen tussen UHC en Rally. Axeon en Holowesko zijn alleen pro conti geworden voor 1 koers. Dat is een verkeerde keus geweest volgens mij. Aangezien de teams daardoor automatisch duurder worden en dat vind de relatief kleine sponsor dan weer niet leuk.

Verweggistan 11 september 2018 om 19:09

Die Amerikaanse CT ploegen hadden gewoon een bijna onmogelijke keuze na het WT worden van California: Of PCT worden; wat drie ploegen deden en nu twee sponsoren weer ziet terugtrekken. Of er genoegen mee nemen dat ze de enige wedstrijd op de kalender waarin ze zich konden meten met de grote ploegen niet mogen rijden. Het eerste kost te veel geld en het tweede is lastig om uit te leggen aan sponsoren; Jelly Belly stopt haakt na dit jaar ook al af. Natuurlijk gingen er elk jaar ploegen weg en kwamen er ploegen bij; maar het doel van de meeste ploegen was toch die ToC, niet iedere Amerikaanse CT ploeg werd daar zomaar uitgenodigd. Het was echt een prestige om uitgenodigd te worden. En voor veel renners een springplank naar Europa. Het Amerikaanse programma is verder vrij mager qua UCI koersen; dus voor de CT ploegen is er ook weinig om zich te laten zien. Veel ploegen rijden dan nog wat lucratieve koersen in Azië en sommige komen een paar weken naar Europa, maar als je het vergelijkt met de kansen die de CT ploegen in Europa hebben is het weinig. Dus ondanks de goede bedoelingen raakt de VS juist verder achterop ipv vooruit. Wat naar mijn idee zou helpen is een eendagskoers (het plan van Philadelphia) voor of na de Canadese koersen. Dat is geen ramp voor die kleine ploegen om dat te missen en de VS kunnen een nationaal team sturen bestaande uit de beste renners uit die kleine ploegjes.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.