Piotr Havik maakt profdebuut bij Riwal-Readynez

Door , woensdag 16 oktober 2019 om 08:30
Piotr Havik maakt profdebuut bij Riwal-Readynez

foto: Dirk Wolf

Riwal-Readynez blijft zich op de Nederlandse rennersmarkt begeven. Piotr Havik is namelijk de volgende die voor de Deense ProContinental-formatie gaat rijden, weet WielerFlits. De 25-jarige Zuid-Hollander hikt al jaren tegen zijn profdebuut aan, maar steeds bleef het er maar bij. In dienst van BEAT Cycling Club is het hem nu toch gelukt de stap omhoog te maken.


Havik doet het vooral erg goed in eendagswedstrijden. Zo won hij in het shirt van BEAT Cycling Club vorig jaar de Ronde van Overijssel (1.2) en verzamelde hij een heel batterij met ereplaatsen. Van hetzelfde laken een pak in 2019: in liefst 21 (!) eendagskoersen van 1.2-, 1.1 of het NK, reed de 25-jarige Havik een top 15-resultaat. Serieuze papieren om mee thuis te komen. De sterke hardrijder heeft vaak de pech dat hij aan de meet niet over de sterkste sprint beschikt en dus toont hij zich in de finales vaak bedrijvig. Tijdens de GP Stad Zottegem (1.1) werd dat beloond: na een ultieme aanval pakte Havik daar zijn eerste profzege.

Gezien het feit dat de tijd begon te dringen en er niet veel schot in de zaak zat bij de overige ploegen, koos Havik eieren voor zijn geld. Naast de aanbieding van Riwal-Readynez, was er namelijk ook interesse vanuit Vital Concept-B&B Hotels, Wanty-Gobert, Team NTT (wat nu Dimension Data is) en Israel Cycling Academy. Bij dat laatste team komt Katusha komend jaar aan boord en daar liep Havik in 2017 al eens stage. Maar net als bij NTT hing een mogelijk contract af van een aantal factoren.

Piotr Havik wint in Zottegem – foto: Cor Vos

Maandag meldden wij dat ook Elmar Reinders komende winter overstapt naar Riwal-Readynez. Eerder kon je hier ook al lezen dat Martijn Budding, Arvid de Kleijn en Nick van der Lijke ook richting Scandinavië trekken. Het totaal aan Nederlanders bij het team komt daardoor op vijf. Tot voor dit jaar reden er alleen maar renners uit Denemarken voor de ploeg, die pas sinds 2019 over een ProContinental-licentie beschikt. Dit seizoen reden er voor het eerst ook andere Scandinaviërs in de ploeg. Het grote doel van The Nordic Fighters, is om een wildcard te bemachtigen voor de Tour de France 2021. Die start in de Deense hoofdstad Kopenhagen.

Dit artikel delen:

22 Reacties

aardappeljager 15 oktober 2019 om 07:16

Grappig dat hij al een profzege heeft, maar nu zijn profdebuut gaat maken. Hoe werkt dat?

storm-biker 15 oktober 2019 om 08:20

WF houd aan dat je pas prof bent als je bij een procontinental of worldtour team zit. Al zijn sommige continental renners ook gewoon prof met dito salaris, maar de meeste kun je omschrijven als semi-profs met een maandelijkse vergoeding van <€500. Dit geld voor Nederland, in het buitenland heb je ook continental renners die geen salaris ontvangen.
Omdat niet inzichtelijk is wie wat verdiend noemt men dus pas vanaf procontinental prof.

Continentalploegen mogen nationale- .2, .1 en. HC wedstrijden rijden, waarvan de laatste twee profkoersen worden genoemd. Zo kan dus een "niet-prof" een profzege pakken.

aardappeljager 15 oktober 2019 om 08:30

Dat snap ik, maar is het wel een profzege als je geen prof bent. Ook al win je van andere die wel prof zijn.

Gewoon een vooral taaltechnische vraag.

Fieldbird 15 oktober 2019 om 10:25

@Aardappeljager In “profzege” wijst het voorvoegsel “prof” op het niveau van de wedstrijd, niet op wat voor soort renner iemand is.

mamaffia 15 oktober 2019 om 08:28

Mooi voor Havik. Die heeft het ook wel echt zelf afgedwongen door zich continu in de kijker te rijden. Dit jaar echt fan van hem geworden!

Oblomov 15 oktober 2019 om 08:33

Dit is echt wel het allerminste waar deze jongen recht op heeft op basis van zijn rijden dit jaar. Er zijn World Tour ploegen waar maar één of twee renners zoveel punten bijeen gefietst hebben als hij dit seizoen. Absurd veel voor een renner van een continentaal team. Zou bij elke ploeg behalve DQS tot de top 10 best scorende renners behoren.

Zou voor elk team waarvoor het Belgische werk een substantieel onderdeel van de kalender vormt een aanwinst zijn geweest, inclusief Jumbo Visma. Maar goed, misschien is het wel beter dat hij terecht komt bij een team waar hij vrijuit kan blijven koersen anders overkomt hem hetzelfde als Taco van der Hoorn dit seizoen is overkomen.

ChefSpijker 15 oktober 2019 om 10:27

Je moet het wel een beetje in perspectief plaatsen natuurlijk. Havik heeft nagenoeg alle punten op .1-niveau en lager gepakt. Enige HC-koers waar hij scoorde was de Ronde van Drenthe en daar werd hij pas 19e. Laat hij zich eerst nu maar bewijzen op een hoger niveau voordat we aan de WorldTour gaan denken. Taco was wat dat betreft ook al een stap verder met zelfs winst op WorldTour-niveau.

Oblomov 15 oktober 2019 om 11:27

Ook de enige HC koers die Beat mocht rijden…

Als je toch kijkt wat voor een brandhout er bij sommige WT-teams onder contract staat of wat voor een totaal niet op hun plaats zijnde renners er door bepaalde teams naar Vlaamse eendagswedstrijden worden gestuurd (Sunweb dat met Storer en Hindley naar Nokere Koerse gaat en dan ook nog eens met een renner te weinig start), dan mag je gerust concluderen dat Havik ook op dat niveau een versterking zou zijn. Dat zou dan natuurlijk wel als knecht zijn (alhoewel hij bij bepaalde teams absurd genoeg gelijk tot de besten zou behoren).

hanzul 15 oktober 2019 om 08:56

Ben benieuwd of Riwal met al deze Nederlanders ook een World tour wedstrijd kan rijden (Eneco tour, Amstel en een Vlaamse wedstrijd moet toch mogelijk zijn.

Dumoulist 15 oktober 2019 om 09:29

Lijkt wel Luis Léon Sánchez in z’n Astana pakkie.

EddyB1958 15 oktober 2019 om 09:50

Zou BEAT geen ideaal team zijn in 2020 voor van Schip met oog op de baan in Tokio? Rijden de Bingoalcup in België en ook de meeste andere Europe Tour koersen bij jullie en bij ons.

xistnc 15 oktober 2019 om 09:50

Riwal opereert weliswaar ook in NL, maar er zijn toch landen met meer windindustrie dan hier. Readynez is volgens mij puur Nordic. En dit zijn ook weer geen renners waarmee ze die wildcard in 2021 gaan bemachtigen. Ben toch wel benieuwd naar het verhaal of idee achter deze ontwikkeling.

Youri IJnsen 15 oktober 2019 om 10:43

Die kun je in dit artikel van twee weken geleden lezen :-)

https://www.wielerflits.nl/nieuws/nederlands-drietal-op-weg-naar-riwal-readnyez/

Oblomov 15 oktober 2019 om 10:49

Riwal is een Dordts bedrijf. Dat bijna niemand wist dat dit team werd gesponsord door de Scandinavische tak van een Nederlands bedrijf toont aan dat Riwal ook op de thuismarkt wel wat extra naamsbekendheid kan gebruiken.

xistnc 15 oktober 2019 om 11:01

@Youri
Dat artikel komt inderdaad prima in aanmerking om in het rijtje ‘Gerelateerd’ te staan.

In dat artikel wordt zoveel bij de twee Riwal-niveaus in de mond gelegd, dat het me logisch lijkt om dat door hen zelf te laten vertellen. En daar dan wat kritische vragen over te stellen.

kelderfan 15 oktober 2019 om 10:10

Goede zaak voor Piotr Havik en het Nederlandse wielrennen. Dat zijn toch mooie aanwinsten voor Riwal met van der Lijke, Havik, Budding en Reinders.

Grobbel 15 oktober 2019 om 10:14

Mooi voor BEAT dat hun beide kopmannen (weer) een stapje hogerop kunnen. Ook wel benieuwd naar wie hun plekken innemen bij die ploeg. Gezien hun vrij ambitieuze programma zou Van Schip daar nog best kunt aarden voor een jaartje.

Fieldbird 15 oktober 2019 om 10:33

Terecht, staat 121e in de UCI ranking en laat daarmee dus het grootste deel van het WT peloton achter zich.

HoofdIsVrij 15 oktober 2019 om 10:38

Mooie stap van Havik.

kampie 15 oktober 2019 om 12:41

Mooi man! Dat team gaan we volgen.

trickstuff 15 oktober 2019 om 13:47

Weet Wielerflits ook de duur van het contract?

Mooie stap voor Havik, eindelijk lukt het. Jammer dat het niet een grotere ploeg betreft, waar hij aankomend jaar al in een GT had kunnen starten.

Koersmaniak 15 oktober 2019 om 17:54

Als je ziet dat er grotere procontinentale ploegen en zelfs WT-ploegen interesse hadden is het jammer dat hij daar niet naar toe gaat. Maar ik begrijp dat hij eieren voor zijn geld kiest, we zijn al half oktober en hij wil niet riskeren om opnieuw geen stap hogerop te zetten.
Havik lijkt mij een renner met een grote motor, misschien niet de sterkste sprint, maar kan toch finales rijden. De laatste 5km in Zottegem waren indrukwekkend.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.