Piotr Havik in ongewisse over toekomst: “Het wordt steeds moeilijker”

Piotr Havik in ongewisse over toekomst: “Het wordt steeds moeilijker”

Piotr Havik - foto: Cor Vos

donderdag 19 november 2020 om 07:00

De toekomst van Piotr Havik is nog onzeker. De 26-jarige Zuid-Hollander heeft een aflopend contract bij het noodlijdende Riwal-Securitas. De Deense ploeg wil een doorstart maken, maar heeft al ruim twee weken niets laten horen aan de renners. “Ik ben nog altijd druk op zoek naar een ploeg”, vertelt Havik aan WielerFlits.

“Sinds eind oktober hebben we geen update meer gehad van Riwal”, doelt Havik op het nieuws dat de ploegleiding om uitstel vroeg voor de inschrijving bij de UCI. Ondertussen is het management van Havik bezig. “Het wordt steeds moeilijker, maar mijn manager is in gesprek met twee profploegen. Die hebben aangegeven dat er nog plek is voor volgend seizoen, maar er is nog niets concreets. Dus dat is voorlopig afwachten.”

“Als je het me nu vraagt, dan zeg ik dat ik eerder naar een ander team vertrek dan dat Riwal doorgaat. Maar de ploeg heeft nog geen definitieve ‘nee’ gezegd tegen ons. Dat is ook een antwoord en ik hoop dat ze het ons zo snel mogelijk laten weten”, geeft hij aan. “Meerdere renners hebben het gevoel dat ze aan het lijntje worden gehouden. We weten dat het management bezig is, maar we willen ook wel een teken van leven horen.”

Mogelijke stap terug
Havik verdiende in 2019 met sterke prestaties bij BEAT Cycling Club een profcontract bij (toen nog) Riwal Readynez. Een stap terug naar continentaal niveau behoort tot de mogelijkheden. “Daar denk ik zeker over na, maar het plaatje moet dan wel kloppen. Ik moet in dat geval het wielrennen gaan combineren met werk en die balans moet ik nog vinden”, aldus de winnaar van de GP Stad Zottegem 2019.

Havik in de kopgroep tijdens de Driedaagse Brugge-De Panne – foto: Cor Vos

In de waaiers van de Driedaagse Brugge-De Panne leek Havik op weg naar de beste uitslag van dit seizoen, maar door een ongelukkige val na een windvlaag verloor hij zijn plek in de voorste waaier (iets wat even later ook Mathieu van der Poel overkwam, red.). Havik hield de nodige verwondingen over aan de crash en had er nog lang last van, maar inmiddels kan hij weer pijnvrij trainen.

Geen buffer meer
Afgelopen seizoen moesten de renners van Riwal Securitas een groot deel van hun salaris inleveren om het seizoen af te kunnen maken. “Ik heb bijna zes maanden aan salaris niet ontvangen. Dat was een investering in mijn carrière. Maar daardoor kan ik geen standaard continental-contract tekenen, want de financiële buffer heb ik niet meer”, zegt Havik.

De coureur uit Gouda is genoodzaakt om ook aan stoppen te denken. “Mijn laatste optie is het zoeken van een fulltime baan, en dan moet ik kijken op welk niveau ik dan nog kan fietsen. En misschien kan ik mij dan richten op een comeback het jaar erop. Ik heb de leeftijd daar nog voor, maar het is de vraag hoe de markt zich dan ontwikkelt.”

Dit artikel delen:

12 Reacties

HoofdIsVrij 18 november 2020 om 09:11

Toch een mooie beuker. Als die niet een ploeg vindt op prof niveau gaat hij hopelijk terug naar BEAT.

Wheely 18 november 2020 om 10:52

Allemaal naar Beat en Pro Team worden. Dr Dre als sponsor.

Scott Sunderland 18 november 2020 om 10:15

Zelfs als deze ploeg doorgaat is het maar zeer de vraag of Havik, Budding, Van der Lijke en Reinders kunnen blijven. En of ze dat überhaupt zouden willen. Ploeg van niks. De Kleijn was weg zodra het kon, en terecht. Ik zie deze vier jongens op CT niveau rijden volgend jaar of stoppen.

Westland95 18 november 2020 om 10:20

Deze man kan echt bij het gros van de WT ploegen prima mee, bijzonder dat het nog nooit zover gekomen is.

Massimo Bataille 18 november 2020 om 11:43

Hij is een degelijke sprinter die voornamelijk voor top-10 plaatsen rijdt in belgische 1.1 wedstrijden.
Niets mis mee natuurlijk, maar om van sprinter die voor ereplaatsen zit te sprinten in de 'kleine' wedstrijden naar WT is echt wel te grote stap.
Hij is zeker capabel om als sprinter bij een ProConti ploeg te rijden ( al vind ik een Dupont of Van poppel beter). Maar WT toch echt niet.

Je zou dan nog kunnen denken als leadout, maar ik denk dat zelfs dit te hoog gegrepen is

Koersmaniak 18 november 2020 om 13:15

Ik zie Havik niet als sprinter, maar eerder als een renner die goed tot zijn recht komt in die 1.1 wedstrijden die net lastig genoeg zijn om het veld uiteen te rijden.
Voor zo een renners zou een Nederlandse pct-ploeg ideaal zijn.
Als Beat een profploeg had geweest…

Scott Sunderland 18 november 2020 om 14:02

Havik in de WT klinkt vooral onrealistisch, maar in een aardige PCT ploeg zou hij wel moeten kunnen rijden. Helaas ziet het er slecht uit.

Pietspeed 18 november 2020 om 18:24

Eens met westland

winningmood 19 november 2020 om 09:24

Zou mooie aanwinst voor Jumbo Visma zijn als hulp voor VanAert bij de klassiekers.

Eljorro 18 november 2020 om 10:37

Hopelijk vindt hij snel een ploeg. Zou zelfs bij Jumbo-Visma bruikbaar zijn.

Guushovd 18 november 2020 om 15:22

Eens met de commentaren hierboven. Deze jongen verdient een contract.

Romāns Vainšteins 18 november 2020 om 21:16

Hij heeft zelfs zijn kop en naam mee, zo zie je maar dat dat niet alles zegt.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair