Pieter Weening op weg naar Trek-Segafredo

Door , zondag 10 mei 2020 om 19:30
Pieter Weening op weg naar Trek-Segafredo

foto: Cor Vos

Lange tijd leek het erop dat de carrière van Pieter Weening zou doven als een nachtkaars, maar niets blijkt minder waar. De Fries, die vorige maand zijn 39ste verjaardag vierde, ondertekent namelijk op korte termijn een contract bij Trek-Segafredo. Meerdere bronnen laten dat aan WielerFlits weten. Weening zat in 2020 nog zonder ploeg nadat Roompot-Nederlandse Loterij eind vorig seizoen de stekker uit de ploeg trok.

In tijden van coronacrisis is het opvallend dat het Amerikaanse team een extra renner toevoegt. Ploegleider Steven de Jongh liet afgelopen week bij de NOS ontvallen dat zijn formatie net vóór het uitbreken van het coronavirus in Europa een overeenkomst had gesloten met een nieuwe coureur. Volgens onze bronnen gaat het dus om Weening, die in Noord-Nederland reeds gesignaleerd is in zijn nieuwe tenue.

Door vertraging bij de UCI is het contract nog niet ondertekend. Het is te hopen dat het virus zich de komende maanden wat gedeisd houdt en dat Weening in 2020 nog in competitie treedt voor zijn nieuwe ploeg.

Weening samen met nieuwe ploegmaat Mollema in de Trofeo Andratx – foto: Cor Vos

‘Nog een jaartje door’
De ervaren hardrijder liet in een interview met WielerFlits begin november nog weten een avontuur niet uit de weg te gaan. “Vind ik nog iets leuks, dan wil ik zeker nog een jaartje fietsen”, klonk het toen. “Dient dat zich aan het eind van deze maand of zelfs in december nog aan, dan is dat voor mij ook prima. Ik houd daarom alle opties open, maar gestopt ben ik zeker nog niet. ‘Druk op zoek’ naar iets nieuws is dan ook weer overdreven, maar je snapt me wel. Dat leuks hoeft overigens ook niet per se in Europa te zijn. Ik heb er natuurlijk wel over nagedacht en eigenlijk zie ik meerdere plannen wel zitten.”

Gezien zijn ambities en leeftijd, is het aannemelijk dat Weening een contract tot het einde van 2020 tekent bij de ploeg van de Italiaanse teammanager Luca Guercilena. De Nederlander komt er onder meer zijn landgenoten Bauke Mollema en Koen de Kort tegen, maar ook Vincenzo Nibali, Richie Porte, wereldkampioen Mads Pedersen en de Belgen Jasper Stuyven en Edward Theuns.

Bij Trek-Segafredo stonden tot op heden 27 renners onder contract, het vereiste minimum voor een WorldTour-ploeg. Er ontbrak de nodige ervaring; slechts zeven renners zijn dertig jaar of ouder.

Weening houdt het peloton af in Luxemburg – foto: Cor Vos

Carrièreverloop
Weening begon zijn profloopbaan in 2004 bij Rabobank, waar hij ook zijn opleiding genoot. Een jaar later boekte hij zijn eerste zege bij de beroepsrenners, nota bene in de Tour de France. In de achtste etappe vloerde hij Andreas Klöden in een millimeterspurt met twee. In dienst van de bankiersformatie sloeg hij in de Giro d’Italia van 2011 een dubbelslag, waarna hij enkele dagen de roze trui droeg.

Na dat jaar stapte hij over naar de toen nieuwe Australische ploeg Orica-GreenEdge. Namens dat team won hij in 2013 de Ronde van Polen en weer een seizoen daarna kraaide hij nogmaals victorie in de Giro d’Italia.

In 2016 deed hij een stapje terug en voegde hij zich bij Roompot-Oranje Peloton. Een bewuste keuze: Weening kon daar meer voor eigen kans rijden. Het bleek hem geen windeieren te leggen, want de montere Fries boekte bij die formatie zes overwinningen in vier jaar tijd. De mooiste was ongetwijfeld zijn solo in de zesde etappe van de Ronde van Zwitserland in 2016.

Zijn laatste zege pakte Weening in de Ronde van Luxemburg 2019. In een zinderende slotfase liet hij een jagend peloton nipt achter zich. Op het jongste WK in Yorkshire reed hij nog in dienst van kopman Mathieu van der Poel.

De bekende millimeterspurt van Weening (links) en Klöden in Gérardmer 2005 – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

40 Reacties

Romāns Vainšteins 10 mei 2020 om 19:32

Tof.

A.M.M. Jonkers 10 mei 2020 om 19:35

Goed gezien van Trek-Segafredo;
Pieter Weening is -vooral door zijn leeftijd en ervaring- een aanwinst voor de ploeg.
Nooit begrepen dat geen enkel team interesse had in deze renner, die zijn sporen al jarenlang verdiend heeft.
Pieter; proficiat…….

Verweggistan 10 mei 2020 om 19:40

Mooi nieuws.

lander luypaert 10 mei 2020 om 19:47

Trek de bejaarden ploeg

VerstandOpNul 10 mei 2020 om 20:01

“Er ontbrak de nodige ervaring; slechts zeven renners zijn dertig jaar of ouder. ”

Het lijkt erop dat ze die titel graag instandhouden..

Paul4566 10 mei 2020 om 19:51

Fantastisch nieuws!

Turtlehead 10 mei 2020 om 20:28

mooi! Schijnt een talentje te zijn voor het rondewerk. Kon best eens goed zijn voor een paar ritten, paar leiderstruien en -pak weg- De Ronde van Polen of zo :)

Kalender vol koersen, transfer aangekondigd… Nog even en we hebben weer wedstrijdverslagen en alles is weer achter de rug :)

xistnc 10 mei 2020 om 22:14

Toekomstig Tourwinnaar, schrijf maar op!

john 11 mei 2020 om 14:24

Mocht hij langer blijven (Bij Trek)
dan wint hij zeker voor zijn 40 levensjaar nog de Vuelta

Kosmonaut 10 mei 2020 om 20:39

Mooi voor die gast! Ondanks zijn leeftijd nog altijd een toevoeging voor (vrijwel) elke ploeg.

Merlinappa 10 mei 2020 om 20:48

Mooi! Hoop dat ie nog een paar mooie koersen kan rijden dit jaar.

EricV 10 mei 2020 om 21:01

Mooi voor dn piet!

Scott Sunderland 10 mei 2020 om 21:11

Super. Oudere renner of niet, hij is gewoon nog van meerwaarde. Nou maar hopen dat er effectief nog gekoerst wordt in 2020. Tweede golf corona komt er wellicht aan. Zo niet, dan wordt dat contract hopelijk naar 2021 doorgetrokken.

Dr op en dr over 10 mei 2020 om 21:20

Prachtig, een renner waar ik echt van kan genieten. het is hem van harte gegund. :)

Marik 10 mei 2020 om 21:29

Dit is toch wel een grote verrassing, die zag niemand aankomen. Mooi man.

IlPirata 10 mei 2020 om 21:44

Mooi, dus toch gelukt. Leuk nieuws.

Samlambeej 10 mei 2020 om 21:52

Deze man heeft de voorbije 3 jaren meer dan genoeg laten zien om nog een jaartje door te gaan bij een degelijke ploeg. Daar kan ik als niet-hollander gewoon objectief over oordelen. Leuk voor ‘m. Unieke, eigenwijze stijl heeft ie, ook leuk.

Groningen 10 mei 2020 om 22:12

Eerst even op de kalender gekeken of het niet toch 1 april is. Mooie kans natuurlijk en ik hoop hem nog een paar keer voorin te zien meestrijden, maar juist daarom zag ik hem liever bij een wat kleiner team waar hij waarschijnlijk meer vrijheid zou hebben

freirefreire 10 mei 2020 om 23:00

Lang, lang geleden werd hij nog door wanhopige wielervolgers als toekomstig Tourwinnaar bestempeld. Het blijkt voor veel renners moeilijk om onder dat juk uit te komen, maar Weening heeft een mooie carrière gehad. Fijn voor hem dat hij er nog wat tijd bij een mooie ploeg aan vast kan knopen. Hij is als meesterknecht en wegkapitein voor elke ploeg een meerwaarde. Mooi.

Theo Smits 11 mei 2020 om 23:08

Zeer zeker kijk maar eens naar het WK 2019
Ik hoop dat hij zijn waarde nog een paar keer kan laten zien bij Trek

Imbatido 10 mei 2020 om 23:07

Breaking? Niet een beetje overdreven?

Turtlehead 11 mei 2020 om 00:04

Het énige échte wielernieuws van de afgelopen twee maanden? Natúúrlijk is dat BREAKING!

fietsvriend 10 mei 2020 om 23:11

De dag van de opmerkelijke wielerberichten.

LucasR 10 mei 2020 om 23:45

Heel gaaf dit!

Krakowic 11 mei 2020 om 00:25

Prachtig, zo’n echt goed nieuwsbericht! Ook wel eens lekker. En veelzeggend dat de bovenstaande reacties unaniem enthousiast en positief zijn! Zet ‘m op Pieter!

vanSpringel 11 mei 2020 om 00:37

Helemaal het allerbeste nieuwsbericht dit jaar. Inspirerende Pieter !

chasse patat 11 mei 2020 om 01:14

Toen Steven de Jongh zijn aankondiging deed had ik al zo’n voorgevoel dat de Harekiet wel eens de bedoelde man kon zijn. Misschien was het ijdele hoop maar zeker een wens van mijn kant dat we het laatste van Pieter nog niet zouden hebben gezien. Het blijkt inderdaad waar te zijn!!! Ik vond het ook onbegrijpelijk waarom hij geen ploeg kon vinden. Pieter en Bauke die in één team rijden en mogelijk nog in een grote ronde samen ten strijde trekken. Super!

Cyclinglife 11 mei 2020 om 07:57

Voor pieter zit er dus een klein gouden randje aan corona. Als er geen corona was waren er nu al veel wedstrijden verreden waar hij hulpeloos aan de kant zou hebben gestaan door het trage uci. Nou kan hij alsnog zijn meerwaarde bewijzen in die koersen.
Leuk nieuws voor Pieter:)

rovi 11 mei 2020 om 08:57

Kan me niet voorstellen dat de UCI ook zo traag was geweest als er wel gekoerst werd of dat Trek dan geen actie ondernomen had.

josi 11 mei 2020 om 08:30

Da’s mooi, hopelijk komt hij ook nog daadwerkelijk aan koersen toe.

FDJ 11 mei 2020 om 10:32

Volgend jaar kan ook nog. Horner reed er tot over de 40. Zubeldia tot en met zijn 40e, Voigt tot midden 40. Tijd genoeg voor Pieter!

josi 11 mei 2020 om 11:50

@FDJ, Ja, maar z’n contract loopt waarschijnlijk maar tot eind dit jaar.

FDJ 11 mei 2020 om 11:56

Wat ik bedoelde te zeggen: Binnen die ploeg is leeftijd blijkbaar (gelukkig, want gezien het afgelopen WK is Pieter nog steeds een superknecht) niet een rol om een contract te verlengen of niet. Dit is juist een ploeg waar hij ook nog perspectieven heeft op volgend seizoen. Als hij dan zelf nog wil fietsen uiteraard.

Jean Dumas 11 mei 2020 om 09:43

Top.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair