Weening wint in Amden, Kelderman nieuwe leider

donderdag 16 juni 2016 om 17:21
Weening wint in Amden, Kelderman nieuwe leider

Foto: Sirotti

Pieter Weening heeft in de Ronde van Zwitserland de bergetappe naar Amden gewonnen. De renner van Oranje Peloton kwam na een rit van 162,8 kilometer solo als eerste over de finish nadat hij op de slotklim zijn medevluchters achter zich gelaten had. Wilco Kelderman maakte het Nederlandse succes compleet door de leiderstrui over te nemen van Pierre Latour.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!
Drie Nederlanders in de vlucht
De regen en de zware bergrit weerhield vijftien renners er niet van om in de aanval te gaan. Neo-prof Antwan Tolhoek (Roompot-Oranje Peloton) was wederom vertegenwoordigd in de vlucht van de dag. Naast ploegmaat Pieter Weening en landgenoot Pim Ligthart (Lotto-Soudal) bestond de omvangrijke kopgroep uit Gregory Rast (Trek-Segafredo), Philipe Gilbert (BMC), Kristijan Koren (Cannondale), Tosh Van der Sande (Lotto Soudal), Iljo Keisse en Ariel Richeze (Etixx-Quick Step), Kévin Reza (FDJ), Martin Elmiger (IAM Cycling), Jasha Sütterlin (Movistar), Maciej Patkersi (CCC Sprandi Polkowice), Nico Brüngger (Roth) en Jordi Simon (VERVA ActiveJet).

De renners kregen in de Zwitserse regen onder meer de 26 kilometer lange Klausenpas voor de kiezen. De 22-jarige Tolhoek kwam als eerste boven op de berg van de buitencategorie, waardoor hij nog steviger aan kop staat in het klassement om de bergtrui. In de afdaling gingen de Belgen Gilbert en Van der Sande er samen vandoor, maar even later kwam alles weer samen.

Izagirre gaat voor machtsgreep
In het dal ging Gorka Izagirre vanuit het peloton in de tegenaanval. Sütterlin liet zich terugzakken en de twee Movistar-renners wisten vier minuten op het peloton te pakken, maar mede door inspanningen van LottoNL-Jumbo werd het verschil gehalveerd.

Tijdens de slotklim naar Amden ging Weening er met nog 7,5 kilometer te gaan vandoor. Simon en Paterski gingen in de achtervolging, maar Weening slaagde erin een minuut voorsprong te pakken. Het lukte de Fries voorop te blijven, waardoor hij solo als eerste de finish kon passeren.

Wilco Kelderman (LottoNL-Jumbo)

Kelderman vertrekt morgen in de leiderstrui – Foto: Sirotti

Dubbel Nederlands succes
In de groep der favorieten moest leider Latour in de slotfase zijn concurrent Kelderman laten gaan. De groep wist in de slotfase Izagirre te achterhalen. Kelderman won aan de finish het sprintje van zijn concurrenten en verzekerde zich van de leiderstrui. Zijn voorsprong op Warren Berguil bedraagt 16 seconden.

Dit artikel delen:

173 Reacties

horsm 16 juni 2016 om 17:23

Oranje Boven!

EDIT: Oranje-Geel

0
arviidd 16 juni 2016 om 17:24

Fck het EK. Wielrennen: Weening,Kreder,Vos,Pieters, van Emden,Kelderman,Groenewegen en Tolhoek. gaat lekker. Overwinning 51 alweer dit jaar.

Edit redactie: Let op je taalgebruik!

0
Purito 16 juni 2016 om 17:27

Mooi Pieterke! Wat een winnaar!

Richeze ook ijzersterk zeg!!

En Kelderman is gewoon de beste. Maar Takansky en Izagirre zijn zeker nog niet uitgeschakeld. En Lopez ook niet uitvlakken.

Nadeel van Wilco is wel dat hij een beetje te afwachtend lijkt te koersen. Misschien kon hij niet beter, maar als je dat sprintje nog ziet van hem. Sterk.

0
Cyclingbruh 16 juni 2016 om 17:28

@arviidd

Rustig aan he. :p

0
grootverzet 16 juni 2016 om 17:28

Mooie wielerdag.

0
Bettinwel 16 juni 2016 om 17:28

Goed zo Pieter, Fryslan boppe!

0
F e r o x 16 juni 2016 om 17:28

Ik begrijp niet waarom Kelderman niet aanviel. Kon hier de ronde misschien al binnen hebben.

0
jerteg 16 juni 2016 om 17:28

Kelderman topfavoriet voor de jongerentrui

0
Stoempert 16 juni 2016 om 17:28

Aanvallen loont vandaag!
Hulde aan Roompot!

0
Onie 16 juni 2016 om 17:28

Goed bezig!

0
MDKIDW 16 juni 2016 om 17:28

lekker hoor pieter mooie aanval en weer lekker aan het harken geweest
kelderman ook goed gedaan, die is de nieuwe favoriet voor de eindzege
thomas en tj zakken er wat doorheen

0
Belkinrabo 16 juni 2016 om 17:28

bliksem bijna meer uitvallers dan deelnemers

0
teunster 16 juni 2016 om 17:29

Geweldig! Roompot is heel stiekem aan een goede reeks bezig. En Kelderman is fit. :)

0
CyclesGoff 16 juni 2016 om 17:29

Help! Ik krijg die grijns niet meer van mijn smoelwerk.

0
Scotty 16 juni 2016 om 17:29

Ha! Geweldige dag voor Nederland!

Weening al knie-brekend naar de overwinning. Kelderman gewoon veruit de sterkste AK-man, waar haalt ie dit nu weer vandaan?

0
Mooie_Mario 16 juni 2016 om 17:29

Mooie dag voor Nederland! Heel sterk gereden van Weening en Kelderman zijn hoofd koel gehouden. Misschien dat hij meer tijd kon pakken, maar hij leek helemaal kapot na de finish. Dus gewoon perfect gereden.

0
Diderick 16 juni 2016 om 17:30

Zagen jullie Kelderman niet na de finish? Dan begrijp je wel waarom hij niet aanviel.

0
AndriesW 16 juni 2016 om 17:30

Weening! Ik zal zo Harkema even meenemen in mijn wielerronde van de dag.

De kwaliteiten van Kelderman zijn er vandaag goed uitgekomen: kan hard trappen en goed tegen regen. Heel mooi dat hij weer een leiderstrui pakt. Hopelijk kan hij de komende drie dagen eens nieuw terrein verkennen en dit niveau / topklassement vasthouden.

0
Bertvd 16 juni 2016 om 17:30

Hoorde ik iemand Kelderman afzeuren?

Wat een lekker (nat) dagje. TJ compleet weggezakt. Meer dan twee minuten achter de favorieten.

0
klootje kriekeljon 16 juni 2016 om 17:30

Prachtig dagje koers zo, genieten. En TJ komt nu pas binnen.

0
SolitaryShell 16 juni 2016 om 17:30

Als ik Kelderman zo zag na de finish, zat er echt niet meer op.

0
hadock 16 juni 2016 om 17:30

Zeer sterke Richeze, zoals die die berg opreed, hij gaat zeker zijn rol kunnen spelen in Rio!

0
Ciclismo92 16 juni 2016 om 17:31

Heerlijke dag voor het Nederlandse wielrennen! Puur genieten dit. Nu duimen voor Wilco de komende dagen, dit zou een hele mooie eindzege kunnen worden.

0
Tuttipazzi 16 juni 2016 om 17:31

Weten we ook meteen waarom Richeze mee wordt genomen naar Rio.

0
teunster 16 juni 2016 om 17:31

Zo’n sprintje heeft Kelderman gewoon in huis, en betekent dus wat mij betreft niet dat hij ze echt op achterstand kon rijden. Dus tja Ferox… heel makkelijk geroepen maar slaat werkelijk nergens op. Het probleem op Wielerflits is tijdens meerdaagse koersen dat elke dag iedereen van alles uitflapt, maar het gaat om een wat langere termijn en dat is dan soms moeilijk te behappen. Succes ermee in ieder geval.

0

Net binnen

Populair

Materiaalzone