Pierre Rolland als rittenkaper naar Giro en Tour

maandag 5 december 2016 om 11:58
Pierre Rolland als rittenkaper naar Giro en Tour

Foto: Sirotti

Pierre Rolland gaat het in 2017 anders aanpakken. De 30-jarige Franse klimmer van Cannondale-Drapac gaat naar de Giro en de Tour, maar zal zich daar met name richten op het winnen van etappes. Rolland wist tijdens zijn eerste jaar in Amerikaanse dienst geen overwinning te behalen, maar hoopt daar in 2017 verandering in te brengen.

“In 2014 koos ik voor de Giro en de Tour. In 2017 zal ik dat opnieuw doen, maar op een iets andere manier”, vertelt hij aan de Franse publieke omroep. “Ik wil mij voor honderd procent gaan richten op de etappes”, geeft hij aan.

De nummer zestien van de voorbije Tour vertelde daarnaast dat hij zijn contract met de formatie van Jonathan Vaughters heeft verlengd tot en met 2018. “Ik heb het gevoel dat ik op mijn plek ben bij deze ploeg”, aldus Rolland. “Ze hebben vertrouwen in mij. Het is een groot avontuur en dat verloopt goed”, geeft hij aan.

Dit artikel delen:

22 Reacties

Romāns Vainšteins 5 december 2016 om 12:07

Lijkt me de enige juiste focus, dat ‘top 3 in tour’-geleuter van afgelopen jaargang ging ook helemaal nergens over. Barguil vind ik trouwens hetzelfde (leuke) type, vrijlaten die gasten.

diesflk 5 december 2016 om 12:20

Het rittenkapen zou niet zo'n aantrekkelijke specialiteit moeten zijn. Laten we hopen dat de klassementsrenners gewoon het merendeel van de berg-etappes in de Tour weer eens gaan pakken zeg. Zoals bij de Giro'16. Dat is toch het mooiste?

Romāns Vainšteins 5 december 2016 om 12:27

Nee, dat is mijns inziens helemaal niet mooier. Lange leve de 2 wedstrijden in 1, zonder dat was d3e afgelopen tour het aangluren niet waard geweest.

Netraam 5 december 2016 om 12:32

Het liefst zie ik etappes zoals de afgelopen Lagos de Covadonga, waar de vluchters ook hun best moeten blijven doen om de AK mannen voor te blijven.
Maar ik hoop dat Pierre het weer op zijn eigen manier kan doen, dan rijdt hij zichzelf zo weer een top 10 binnen per ongeluk.

ivo001 5 december 2016 om 13:07

Ik vind het wel leuker als de klassementsmannen voor de rit overwinning strijden.
Maar heeft voor mij ook te maken met verschillende wielerspellen. Er is nu eenmaal weinig te voorspellen als er elke dag een kopgroep van 10-30 de zegen krijgt.

achtpuntzes 5 december 2016 om 13:23

@ ivo001:
meen je nou echt dat het wielrennen zo voorspelbaar mogelijk moet zijn omdat je nou eenmaal moet scoren met je stomme (bij voorbaat excuus) wielerspelletjes?

ik deel de mening van RV. strijd op zo veel mogelijke fronten is toch het mooiste wat er is in het wielrennen. :)

r525 5 december 2016 om 13:24

Ik vind “heeft in 2016 geen overwinningen gepakt” een erg positieve beschrijving.
Hij heeft echt niets gepresteerd dit jaar. Dat deed ie wel beter bij die jaren 80 ploeg. Al was 2015 ook al niet heel best.

Romāns Vainšteins 5 december 2016 om 13:46

Dat de 2 wedstrijden in 1 menig poultje naar de haaien helpen is alleen maar bijvangst.

josi 5 december 2016 om 14:05

Hmm, een jaar geleden zag Vaughters hem nog op het Tourpodium staan dankzij de moderne trainingsaanpak van Cannondale en nu wordt hij weer een rittenkaper. Niet echt veel lijn in te ontdekken. Op zich past dit doel beter bij zijn kwaliteiten, maar dan moet hij wel beter rijden dan afgelopen seizoen.

DeLuiaardVanLimburg 5 december 2016 om 14:06

Ook ik herken de frustratie van Ivo en heb dientengevolge resoluut de spellen links te laten liggen opdat ik weer onbevangen van het wielrennen mag genieten!

Ik ben het verder overigens wel met netraam eens: ik vind het pas echt mooi als de groep op pure kracht voorblijft, niet de cadeautjes weggeverij die we zeker het laatste jaar naar mijn smaak iets te veel gezien hebben. Voor mij doet dat namelijk toch ietwat af aan de heroïek van de eenzame avonturiers en wordt het te veel koren op de molen van klassementsrenners die af gaan bouwen en consorten.

Baukema Tomoulin 5 december 2016 om 14:25

Ik vind het inmiddels juist de sport worden om in de spelletjes de juiste rittenkapers in mijn team te hebben én ook op de juiste dag op te stellen. Dat ik niet hoog eindig in de spellen maakt me niet uit, maar dat ik bijvoorbeeld Cummings meeneem, slechts 2 keer opstel waarvan 1 keer op de juiste dag geeft mijn genoeg voldoening. Ik zal Rolland vast op mijn shortlist toevoegen

heuvelcolombia 5 december 2016 om 14:46

Dan kunnen we wel allemaal zeggen dat dat leuke en attractieve koersen oplevert, maar ik vind dat je jezelf degradeert als je als klimmer van klassementsrenner naar rittenkaper gaat.

ikbenprocycling 5 december 2016 om 15:06

2 voor de prijs van 1 is okay. Zou leuk zijn als Boekanier Rolland nog eens een winstje pakt zo.

Polleke 5 december 2016 om 15:10

Rolland moet je laten gaan, ligt een grote motor in, als je die een ‘schema’ geeft beperk je die alleen maar, sommigen vinden dat ouderwets maar we hebben meer van zijn soort nodig om ons ,vooral in juli, van een trage vervelingsdood te sparen…

Chrys 5 december 2016 om 16:04

Lijkt me een goede keus. Rolland vind ik nou niet een typische klassementsrenner. Hij komt juist beter tot zijn recht als hij kan aanvallen.

TykkeThor 5 december 2016 om 16:05

@heuvelcolombia
Want Rolland heeft natuurlijk veel meer memorabele prestaties neergezet sinds hij klassementsrenner is geworden.

vlek 5 december 2016 om 16:08

Rolland als aanvallende klassementsman kon ik wel waarderen. Uiteindelijk is dat de rol waarin ik hem het liefst zou zien, maar na afgelopen seizoen is dit een begrijpelijke ‘stap terug’ die hem weer eens succes kan brengen.

Ideefiks 5 december 2016 om 20:58

Ik mag lijden dat het mooie plan van Rolland (en al die andere “rittenkapers”) geen enkel succes heeft. En zeker niet in de bergetappes die er in een ronde toe doen.
Allereerst slaat het helemaal nergens op om in een klassementswedstrijd de meeste dagen rustig aan te doen of zelfs expres achterstand op te lopen. “Anti-wielrennen” noem ik dat.
En die door sommigen toegejuichte “twee-in-één” maakt niet alleen de strijd tussen de sterksten van de koers in geen enkel opzicht interessanter. Erger nog, het betekent dat er ook nog een camera bij die onbelangrijke vluchters moet, waardoor de strijd die er wèl toe doet veel minder in beeld komt !

ikbenprocycling 5 december 2016 om 21:32

Ik kan me eerlijk gezegd slechts nog dubbele finales herinneren, en niet noemenswaardig gemis van interessant voorspel door de klassement jongens.

Covadonga 5 december 2016 om 22:02

Doe mij ook maar het gevecht tussen de toppers van het ak voor de ritzege. Tien keer leuker dan die saaie vluchtetappes. En dan mogen ze gerust het restant van een groepje vluchters een paar kilometers onder de top oprapen.

mus van de maasstad 6 december 2016 om 05:40

Slim. Met ploegen van 8 ipv 9 gaat de kans op een ritzege alleen maar groter worden. De sky trein zal nu nog minder energie verspillen tot de finale om het gemis van de 9e renner te compenseren.

Ideefiks 6 december 2016 om 10:59

De energie van de Skytrein wordt nooit verspild aan onbelangrijke vluchters, die trein richt zich alleen op de directe concurrentie. In dat opzicht verandert er dus helemaal niets.

Headlines

Materiaalzone

Populair