Petacchi genoemd in dopingzaak dokter Schmidt

dinsdag 14 mei 2019 om 23:29

Alessandro Petacchi in de Bayern Rundfahrt 2012 - foto: Cor Vos

De naam van Alessandro Petacchi (45) wordt gelinkt aan de dopingzaak rondom de omstreden dokter Mark Schmidt. Dat melden Le Monde en Corriere della Serra. De Italiaan ontkent iedere betrokkenheid bij Operation Aderlass.


Voormalig topsprinter Petacchi wordt ervan verdacht in de nadagen van zijn carrière aan bloeddoping te hebben gedaan. Hij zou twee jaar klant zijn geweest bij Schmidt, die afgelopen februari opgepakt werd in Erfurt. Schmidt lijkt de spil te zijn in een groot, Europees dopingnetwerk.

2012 en 2013
Meerdere bronnen laten aan de Italiaanse en Franse kranten weten dat Petacchi in 2012 en 2013 bloedtransfusies heeft ondergaan. Dat is verboden volgens het WADA en in Italië zelfs een misdrijf. In genoemde periode reed AleJet voor Lampre-Merida. In april 2013 kondigde hij het einde van zijn loopbaan aan, om in augustus 2013 zijn comeback te maken bij Omega Pharma-Quick-Step. Hij stopte definitief in juni 2015.

Petacchi, die momenteel actief is als commentator tijdens de Giro d’Italia, ontkent alles. “Ik heb hem nog nooit gezien. Ik ben nog nooit op zijn kantoor in Duitsland of ergens anders geweest. Ik heb nooit bloedtransfusies uitgevoerd en ik heb geen idee waarom mijn naam in dit onderzoek verschijnt”, zegt hij.

Meer wielrenners
Eerder deze week bekende Danilo Hondo een klant te zijn geweest bij dokter Schmidt. De Duitse leeftijdsgenoot van Petacchi werd in 2011 meerdere keren behandeld om bloeddoping te gebruiken. Ook Oostenrijkse wielrenners Stefan Denifl en Georg Preider hebben al een bekentenis afgelegd in deze grote zaak.

Dit artikel delen:

16 Reacties

zipp404 14 mei 2019 om 23:36

Vriend Hondo is gaan kleppen zeker? Er zal wel een boek verschijnen dadelijk..

Joop Zoetemelk 15 mei 2019 om 00:39

Dat denk ik ook Zipp404.

Hondo zal verklaren dat hij met zijn derde been de vrouw van Petacchi een swaffel heeft gegeven.

Nylz 15 mei 2019 om 08:42

Als er 2 vechten om een vrouw
Gaat Hondo ermee heen!
(Dichterlijke vrijheid, red)

Titaantje 14 mei 2019 om 23:56

Er waren een diversiteit aan sporters betrokken. En wederom zien we enkel wielrenners in de media komen. En dan ook nog voormalig wielrenners. Goed onderzoek hoor.

Vincent Lacressonniere 15 mei 2019 om 03:12

Ik vind dit anders wel winst hoor. Het gaat hier om wielrenners die nog actief zijn (preidler, denifl) of in dit geval om een top sprinter die blijkbaar slechts vier jaar geleden nog lekker aan de bloeddoping zat terwijl hij voor een van de succesvolste – maar ook een van de meest geurende- ploegen van het peloton reedt. Een ploeg die bovendien ook nog steeds actief is in het peloton. Dat is toch geen flut onderzoekje? Dit gaat tenminste niet over zaken van twintig jaar geleden ofzo. Bovendien zijn er ook een hoop andere sporters door de mand gevallen, waarvan er notabene een op heterdaad betrapt werd (een top langlaufer). Maar dat zul je wel gemist hebben.

Ik zeg: blijf maar graven en peuren. Ben wel benieuwd wat er nog uitkomt. Beter dan de bevroren zakken van Fuentes die weer terug de doofpot in gingen.

west 15 mei 2019 om 08:06

Gisteren nog even met je grote bek melden dat Viviani niet zo levensgevaarlijk moet sprinten. En vandaag? Daar sta je dan…

xistnc 15 mei 2019 om 08:44

Zei hij dat? Er staat me bij dat hij het eens was met de DQ, maar ik kan niet terugvinden dat hij Viviani op die manier heeft veroordeeld. Zijn toch twee verschillende dingen.

LaurentJalabert 15 mei 2019 om 08:33

Ja lekker boeiend dit allemaal! Kan me niet voorstellen dan enkel gestopte sporters klant waren bij deze “dokter” en toch krijgen we alleen maar irrelevante namen te horen. .

FDJ 15 mei 2019 om 08:43

Preidler (Groupama) Denifl (Contract zelf net daarvoor ontbonden CCC) waren wel degelijk nog actieve renners.

Gisteren viel op een Franse website te lezen dat er inmiddels 20 namen gelinkt zouden zijn aan zakken met bloed. Die zullen tzt wel naar buiten komen.

Wat wel opmerkelijk is, is dat Schmidt betrokken was bij Milram oa en zowel Hondo als Petacchi in Kampte tijd in verband worden gebracht met deze zaak.

west 15 mei 2019 om 08:44

Gestopte sporters zoals Denifl en Preidler?
Edit: wat FdJ zegt.

LaurentJalabert 15 mei 2019 om 09:18

@FDJ en West die twee namen waren gelijk al naar buiten gekomen omdat die kennelijk geen kant meer op konden en als ik me niet vergis van Deifl wel redelijk op weg naar uitgang.

Het gaat mij erom dat een en ander nu al maanden bekend is en we dan vervolgens slechts Hondo en Petacchi te hroen krijgen. Maar ik was nog niet uitgetypt en:

https://www.wielerflits.nl/nieuws/ook-koren-bozic-en-durasek-betrokken-bij-operation-aderlass/

Polleke 15 mei 2019 om 08:42

Zelfs de smoezen en uitvluchten zijn textbook…natuurlijk is Petachi nat tot achter zijn oren…toprenner in ‘die’ periode, al eerder betrapt enz…

xistnc 15 mei 2019 om 09:00

De Gazzetta noemt nu ook de Slovenen Koren en Bozic en de Kroaat Durasek.

Jan 15 mei 2019 om 09:15

top dat jij ook italiaans kan ;)

xistnc 15 mei 2019 om 09:22

Okee, okee… Corrigeer: Inner Ring meldt, dat de Gazzetta meldt, dat.

xistnc 15 mei 2019 om 14:01

Zeges van Petacchi in 2012 en 2013:

2012 (Lampre): drie ritzeges in de Bayern Rundfahrt voor Allan Davis (2x) en Hutarovich
2013 (Lampre / OPQS): geen