Patrick Lefevere: “Fernando Gaviria vertrekt, ik kan niet betalen wat UAE biedt”

Door Nico Dick en Tim van Hengel, woensdag 24 oktober 2018 om 17:50
Patrick Lefevere: “Fernando Gaviria vertrekt, ik kan niet betalen wat UAE biedt”

foto: Sirotti

Fernando Gaviria trekt de deur achter zich dicht bij Quick-Step Floors, ondanks een doorlopend contract. Dat vertelde teammanager Patrick Lefevere aan Wielerflits tijdens de boekvoorstelling van The Wolfpack. De 24-jarige Colombiaan gaat naar UAE Emirates.


“Hij won dit jaar twee ritten in de Tour en droeg een dag de gele trui. Dus ja, zijn vertrek doet pijn”, zegt Lefevere. “De economische realiteit – dat heb ik al lang geleerd – leert je echter dat je niet op een emotionele manier moet reageren op zulke dingen, maar op een nuchtere, West-Vlaamse manier.”

Het budget van Quick-Step Floors voor 2019 was lange tijd onzeker. “Er zat natuurlijk al een worst case-scenario in mijn hoofd. Daarom heb ik zijn manager toegelaten om eens zijn licht op te steken bij andere ploegen – heel discreet. Maar dan horen ze natuurlijk bedragen die ik niet kan bieden. En als de coureur die cijfers hoort, beginnen de dollartekens in zijn ogen te fonkelen en weet je dat het over is.”

Keuzes
Op het moment dat de toekomst van Quick-Step Floors werd zekergesteld – de komst van Deceunick als nieuwe sponsor – had Gaviria nog geen contract getekend bij een nieuwe werkgever. “Maar hij had de cijfers al gehoord. En je weet ook dat zijn manager zeven à tien procent pakt, dus als hij een loonsverhoging heeft – ik sla met de natte vinger hè, het is geen concreet cijfer – van 500.000 euro, dan is daar 35.000 euro voor hem van. Ook voor Gaviria is een dergelijke loonsverhoging veel geld. Zeker voor jongens uit Zuid-Amerika mag je dat niet onderschatten.”

Lefevere had simpelweg het geld niet om de sprinter een betere aanbieding te doen, vertelt hij.  “Je moet keuzes maken. En ik denk en ik hoop met Álvaro José Hodeg, Fabio Jakobsen en Elia Viviani dat we hem het leven nog heel moeilijk kunnen maken.”

Quick-Step Floors kan wel rekenen op een verbrekingsvergoeding. “Maar wielrennen is geen voetbal. Dat bedrag moet je vooral niet overschatten. Ik kan er geen doorsnee prof mee betalen.” In de marge gaf Lefevere nog mee dat het contract van Vakoc wel wordt verlengd.

Dit artikel delen:

53 Reacties

ah-ja 24 oktober 2018 om 17:55

In de Emiraten smijten ze met geld; zien of ze ook gaan investeren in de begeleiding

Olly 24 oktober 2018 om 18:01

Edit redactie: Is aangepast

Sagan=hulk 24 oktober 2018 om 18:08

De evolutie dat contracten worden afgekocht, begint me wel een beetje tegen te steken. Het wielrennen mag niet zoals de voetbalsport eindigen.

Poeksel 24 oktober 2018 om 18:31

Ik snap het niet helemaal. Gaviria had een doorlopend contract. Lefevere wilde hem blijkbaar houden en kan met de nieuwe sponsor zijn salaris betalen . Toch gaat hij weg. Hoe zit dat?

Samlambeej 24 oktober 2018 om 18:52

Typische Lefevre move, wanneer hij het gevoel krijgt dat een renner niet langer voor 100% met z'n hoofd bij de ploeg zit, en er dan nog eens geld voor kan krijgen, dan laat hij hem gaan.
Gaviria schiet een grote kemel! kameel?
Nee 'kemel': Benaming voor: een flater, grove vergissing of fout, in daad, woord of schrift; ”bok”. Alleen in Vlaamsch België; in Noord-Nederland thans volkomen onbekend, maar in de 18de eeuw, als in Noord-Brabant gebruikelijk, opgetekend: Een kemel begaan, doen, maken, schieten.
Ook wel eens 'kemel' genoemd door mijn vader nadat ik de klink van de achterdeur had afgebroken

Jan Blokland 24 oktober 2018 om 18:34

Goed nieuws voor Quickstep. Ze hebben met Hodeg, Jacobsen en Viviani troeven genoeg. Ik vond het sowieso al veel te veel topsprinters. Dit geeft meer duidelijkheid maar ook mogelijkheden voor de anderen.

ghostwriter 24 oktober 2018 om 18:35

Gaviria is hun snelste sprinter en dit is dus zeker geen goed nieuws oor Quick-Step. Wel leuk dat we volgend jaar waarschijnlijk Viviani, Groenewegen en Gaviria tegen elkaar zullen zien strijden.

Sandervs76 25 oktober 2018 om 12:46

Onder de begeleiding van QS was Gaviria hun snelste sprinter. Dat was Kittel ooit ook. Nu is de weg die Kittel bewandeld heeft misschien geen blauwdruk voor die van Gaviria, maar het ene team is niet het andere en de omlijsting van een renner ook niet. Ik denk (mening-alert! geen exacte wetenschap!) dat Viviani bij QS meer te vrezen heeft van een Groenewegen in goede vorm dan van Gaviria bij UEA.

theking 24 oktober 2018 om 18:36

Het komt er simpelweg op neer dat Lefevere Gaviria gewoon heeft verkocht.

xistnc 24 oktober 2018 om 19:10

Precies mijn gedachte. Kennelijk komt het Lefevere budgettair goed uit dat de dure Gaviria vertrekt. Want anders had hij gewoon voor het salaris van zijn lopende contract nog een jaar bij Huppeldepup Quick-Step gereden.

assen 24 oktober 2018 om 20:28

Mee eens, xistnc en theking.

Waren Cavendish en Kittel ook niet op een zelfde manier vertrokken? Heeft ie goede ervaringen mee, denk ik zo.

KimJungPoels 24 oktober 2018 om 18:47

Sterrenensemble daar bij UAE zonder dat ik het heel succesvol zie worden. Gaviria/Kristoff vind ik al een ongelukkige combinatie bijvoorbeeld, zie ik Kristoff niet echt iemand die bereid is voor de tweede viool te gaan spelen, en als ie dat wel wil doen dan staat ie in de weg van de ontwikkeling van Molano/Consonni.

Idem voor de klim/heuvel ploeg die met D. Martin, Aru, Henao, Costa en Ulissi ook overvol is.

lander luypaert 24 oktober 2018 om 19:07

ja klopt helemaal!! wetende wat er dan met de talenten Ravasi,Conti en Pogacar nog moet gebeuren. langs de andere kant meer troeven om in meer koersen mee te doen

Titaantje 24 oktober 2018 om 18:49

Kristoff zal dan komend jaar wel een paar kg te zwaar staan het hele seizoen vanwege een gebrek aan motivatie en vertrouwen.

Voor Gaviria een stop vooruit in de portemonnee en een stap terug in de ondersteuning, want QS heeft de beste sprinttrein. Daar kunnen Ferrari-Marcato niet tegenop werken, tenzij Kristoff ineens bereid is om als locomotief te gaan werken.

krypton 24 oktober 2018 om 19:00

Met Viviani, Hodeg en Jakobsen hebben ze ook genoeg sprinters. Weinig prioriteit om dan Gaviria nog één jaartje te houden als je nu geld kan vangen. Kun je beter dat geld pakken en vervolgens uitgeven aan renners op andere terreinen.

Covadonga 24 oktober 2018 om 19:27

+1

SoloSlim 24 oktober 2018 om 19:02

Lijkt me ook dat Lefevre een scenario zoals Van Aert met veel miserie en gerechtskosten wou vermijden. Gaviria zakt wat in mijn achting!

Viktrodriguez 24 oktober 2018 om 19:05

Tja, zo verwonderlijk is het niet dat UAE niet presteert. Het is nog altijd dezelfde club als Lampre met dezelfde bazen, alleen dan met wat meer centen dan voorheen. En Lampre de laatste jaren was ook niet de best geleide ploeg van de wereld.

Thijs E 24 oktober 2018 om 19:07

Jammer dat contracten afkopen een trend wordt. Uiteindelijk kan dat tot een heel scheef speelveld leiden dat de sport niet ten goede komt.

Gaviria kan best zonder trein, maar je hebt ook een paar man nodig om ontsnappingen te neutraliseren. Als de rest tenminste het tactisch vernuft heeft om de teams van de topsprinters de kolen uit het vuur te laten halen.

Titaantje 24 oktober 2018 om 19:33

Zonder trein placht hij anderen nog wel eens letterlijk in de wielen te rijden ;-)

Mwielerfan 25 oktober 2018 om 00:27

Mooi juist dat de beste sprinters elkaar niet ontlopen. Beste voor iedereen

ChefSpijker 24 oktober 2018 om 19:13

UAE zou er goed aan doen om Richeze ook te halen dan. Het gros van de zeges van Gaviria komt wel tot stand mede dankzij Richeze.

ah-ja 24 oktober 2018 om 19:22

Zijn er naast kopmannen en talenten ook knechten bij UAE?

Mathieu Moller 24 oktober 2018 om 20:20

Ferrari, Sutherland en misschien nog Bystrøm of Laengen. De rest zijn eigenlijk allemaal inderdaad talenten of kopmannen en ze hebben nog best een grote groep vrijbuiters.

lander luypaert 25 oktober 2018 om 07:21

Troia,mirza, Marcato, riabushenko en die nieuwe Tom Bohli kunnen ook een trein vormen lijkt me

Velominatus 24 oktober 2018 om 19:31

Hup Jakobsen!

Fast Freddy 24 oktober 2018 om 19:57

Yes!!

sjaspatat 24 oktober 2018 om 19:36

vlug eens gespiekt in 2018 ,

gaviria 9 overwinningen ( een paar in het zuid amerikaanse )

Viviani 18 overwinningen

jakobsen 7 overwinningen

hodeg 5 overwinningen

zou idd zo maar eens goede verkoop kunnen zijn , zeker als je wat van die centen kan gebruiken om mas opslagje te geven ?

ah-ja 24 oktober 2018 om 19:45

Met het verschil dat Gaviria over een paar jaar Sanremo, Vlaanderen en Roubaix op zijn palmares zal hebben

Fast Freddy 24 oktober 2018 om 19:56

Het gaat niet om die paar centen van de verkoop, het het om het jaarsalaris dat vrijvalt. Daar kan Patje meer mee doen dan een opslagje ;-)

Romāns Vainšteins 24 oktober 2018 om 20:07

‘Met het verschil dat Gaviria over een paar jaar Sanremo, Vlaanderen en Roubaix op zijn palmares zal hebben’

Daar geloof ik niet in.

Deel Koeper 24 oktober 2018 om 20:41

Tuurlijk niet. Gaviria kan San Remo winnen, maar de nodige progressie om naar andere klassiekers te kunnen kijken, heeft hij dit jaar niet gemaakt.

Hij blijft heel onberekenbaar, lost op bizarre momenten, hangt er nog aan wanneer je ’t niet meer verwacht, gaat aanvallen wanneer het volstrekt onnodig is en als hij niet kan verliezen, slaagt hij er geregeld in om veel te vroeg/te laat aan te gaan of door een dom manoeuvre tegen de grond te gaan. Altijd wel iets.

Zal ongetwijfeld zijn koersen blijven winnen (ook in grote rondes), maar the next big thing, dat lijkt hij toch niet te gaan worden.

ah-ja 24 oktober 2018 om 20:58

Deel: hij is 24…

G99prblms 24 oktober 2018 om 22:52

San remo kan. Vlaanderen en Roubaix..daar zijn zowel leeftijdsgenoten en oudere renners (veel) beter in op dit moment. Nooit.

Mwielerfan 25 oktober 2018 om 00:22

Sprinters zijn vaak eerder top dan klimmers ed 24 is best normaal

steoo 24 oktober 2018 om 19:40

Precies 1 maand geleden meldde Wielerflits de transfer van Jasper Philipsen naar UAE Emirates. De talentvolle spurter boekte dit jaar 3 profzeges en zou zeker in de sprinttrein van Gaviria passen. Alleen merk ik zowel op jullie wielertransferlijst al bij PCS geen wijziging voor 2019.

AWestie 24 oktober 2018 om 20:29

Tussen haakjes, dus een ‘gerucht’ – en het is niet bevestigd door UAE dat de transfer is gemaakt (voorwaarde voor PCS)

schlunzi 24 oktober 2018 om 19:52

fijn toch, dat ze Vokac nog een kans geven terug te komen

josi 24 oktober 2018 om 19:56

Financieel zal het wel een goede move zijn voor Gaviria, maar qua sprinttrein gaat hij er wel op achteruit. Ik vermoed dat hij dat nog wel eens gaat berouwen.

Romāns Vainšteins 24 oktober 2018 om 20:21

Ik had het precies zo gedaan. Dat Gaviria sneller is/zal zijn dan Viviani vind ik een regelrechte en onbewezen aanname.

Viviani past veel beter in dit team en verdient het gewoon om ook eens in de tour uitgespeeld te worden, Alaphilippe er bij om de bollen als Fransoos te prolongeren, voila . Lekker met Jungels en Mas naar eerst giro en dan vuelta om eens goed te testen of je daadwerkelijk de nieuwe contador binnen de gelederen hebt.

Gaviria is tof maar niet per se nodig voor dit team nog ongeacht zelfs Jakobsen en de hotdog.

Mwielerfan 25 oktober 2018 om 00:23

Wel ja brand de nieuwe contador maar meteen op met twee grote rondes

ah-ja 24 oktober 2018 om 20:33

Gilbert Lampaard en Stybar, veel blijft er niet over van de voorjaarsploeg van QS

Sjonge Jonge 24 oktober 2018 om 22:14

Ben bang dat ze inderdaad niet zo dominant zullen zijn als afgelopen voorjaar. Dat maakt het wel leuker voor de andere ploegen.
Of zou Gilbert nog 1x een formidabel voorjaar rijden? Ben er eerlijk gezegd beetje bang voor….

arjando.ooms 24 oktober 2018 om 22:21

Da’s nog een sterker voorjaarsteam dan 90% van jet peleton.

Mwielerfan 25 oktober 2018 om 00:25

Ben benieuwd wat senechal kan als hij pas later in de koers ingezet wordt

Ivanoviclover 24 oktober 2018 om 21:05

Contracten zijn dus waardeloos. Wat een kwalijke evolutie. For a few dollars more je carrière op het spel zetten. Want laten we wel wezen, als sprinter kan je niet better zitten dan bij, ahum, Deceuninck-Quickstep. Weer een renner en een ploeg die daalt in mijn achting. Ik hoop dat hij elke keer geklopt wordt door een DCQS renner.

EddyB1958 25 oktober 2018 om 06:45

500.000 € een few $ more? Nu ja een sprinter minder is niet onoverkomelijk,maar het lost het probleem niet op dat renners als Boonen na Roubaix 2017 en Terpstra niet echt vervangen zijn.

Sonsbach Allstars 24 oktober 2018 om 21:53

Na de kleine uittocht van renners bij QS zou je denken dat er geld over is bij QS. Bijvoorbeeld om andere toppers mee te binden. Ik zie dan toch Gaviria vertrekken. Is de nieuwe sponsor wellicht dan toch niet zo kapitaalkrachtig als we denken/hopen? Of heeft Patje na de winter een dikke zak met geld over? Tot nu toe weet hij alles in ieder geval goed uit te leggen.

NDI22 24 oktober 2018 om 22:54

Vergeet niet dat bijna het hele team een super jaar heeft. Veel en grote overwinningen van zo’n 8 tot 10 renners, daar wordt aan getrokken en die kun je moeilijk allemaal meer geld geven.

Jungle Man 25 oktober 2018 om 00:17

Handig doorgeselecteerd, in de wetenschap dat renners bij uae in de regel niet verbeteren

Mwielerfan 25 oktober 2018 om 00:28

Jammer dat lefevre voor Gaviria invult dat het om het geld gaat. En ook nog bedragen noemt.

  • 1
  • 2

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.