Geen Tour de France en ook geen Vuelta a España voor Remco Evenepoel dit jaar. Na zijn opgave in de Giro d’Italia wegens een positieve coronatest zal de wereldkampioen geen grote rondes meer rijden in 2023, als het aan zijn ploegbaas Patrick Lefevere van Soudal Quick-Step ligt. Dat vertelt Lefevere aan Het Nieuwsblad.

Een Tourdebuut van Evenepoel had hij al uitgesloten. “Als hij daar niet schittert, zullen velen hem met bazooka’s neerschieten”, was de conclusie van Lefevere. Ook de Vuelta, die Evenepoel vorig jaar nog won, zal waarschijnlijk niet op zijn programma staan. “Remco heeft de Ronde van Spanje al gewonnen. Dus niemand zou een andere uitkomst van hem accepteren. Bovendien zou het opnieuw een vrij zware en zeer specifieke voorbereiding vereisen.”
In plaats van de Spaanse grote ronde zal de wereldkampioen via het BK tijdrijden en het BK op de weg toewerken naar het WK in Glasgow. Er werd nog gedacht aan het Critérium du Dauphiné, maar dat komt te vroeg voor Evenepoel. In het najaar volgen dan mogelijk de Clásica San Sebastián, de Canadese eendagskoersen en de Ronde van Lombardije.
Hartonderzoek
Ondertussen is Evenepoel redelijk hersteld van zijn ziekte. “Donderdag testte hij voor het eerst eerst negatief. We denken dan ook dat hij in totaal vijf dagen ziek is geweest. Vooral dinsdag waren de symptomen het sterkst: hoofdpijn en keelpijn, naast grote vermoeidheid. Maar nu is hij beter. We laten hem het hele weekend rusten en begin volgende week krijgt hij harttesten”, aldus Lefevere.
84 Reacties
Dus hij rijdt niet omdat men van een van de beste wielrenners van zijn generatie verwacht dat hij wint?
Ik vind dit ook opmerkelijk. Natuurlijk ligt er veel druk op die jongen. Eerlijk of oneerlijk, dat gebeurt nou eenmaal met wereldtoppers in elke sport. En daarnaast, het is ook weer niet zo dat Evenepoel overal waar hij start de topfavoriet is of dat wij denken dat hij het alleen goed doet bij winst. Niemand verwacht dat hij altijd wint als er ook renners als bijvoorbeeld Pogacar, Vingegaard en Roglic aan de start staan.
Ze moeten zichzelf ook geen dingen aanpraten.
Met deze redenatie kan hij het WK ook niet rijden. Ik denk dat het meer te maken heeft met de voorbereiding op de Vuelta. Als hij het WK wil rijden, is het lastig om een hoogtestage voor de Vuelta in te plannen. Oftewel Evenepoel kan zijn ideale voorbereiding voor de Vuelta onmogelijk doen met een WK 3 weken voor de Vuelta
Hij rijdt hem niet omdat hij hem niet in optimale vorm kan rijden. Z’n hoofddoelen dit jaar waren Giro, WK tijdrijden & Lombardije. Als ie nu alles op de Vuelta zou (moeten) zetten worden die laatste 2 lastig, en al zeker de combinatie ervan. En kom op, Evenepoel rijdt in eendagskoersen toch véél aantrekkelijker dan in grote rondes? Laat ons nu maar hopen dat Pogi ook richting Canada & WK gaat.
@Steven_E Pogacar heeft weinig te zoeken op een WK zonder ploeggenoten. Hij zal alles alleen moeten doen. Dit is ook de reden dat het voor Pogacar zo goed als onmogelijk is om het WK te winnen. Ik zie Pogacar veel liever in de Vuelta dan in Canada en op het WK. Persoonlijk hecht ik ook weinig waarde aan de wedstrijden in Canada.
Grote kampioenen bepalen zelf waar ze rijden. Ook als ze 23 zijn.
Met het voorjaar dat Pogacar reed zie ik hem geen 2 grote rondes rijden.
@cycling
Geen ploeggenoten op het WK valt toch nog aardig mee voor Pogacar, niet?
Met Roglic heb je top 3 van de actieve renners aan je zijde, en Mohoric (!) dan ook nog. En aan Polanc (jammer genoeg niet meer), Tratnik en zo'n Novak Domen heb je ook nog wat aardige knechten.
Ik zie de Polen nog altijd rondenlang op kop sleuren met nog geen 50% procent van het hierboven opgesomde talent waarna kopman Kwiatkowski het glansrijk afmaakte.
@Achilles Roglic en Tratnik rijden zo goed als zeker geen WK. Tratnik is al blij als hij de Vuelta haalt. Roglic gaat ook voor de Vuelta en combinatie Vuelta en WK is niet ideaal voor klassementsrenner.
Ik begrijp het plan dat Evenepoel samen met de ploeg maakt niet. Er wordt vaak gezegd dat het rijden van een grote ronde een belangrijke basis is voor de winter en het seizoen er op. In die gedachtengang zou het voor zijn verdere ontwikkeling goed zijn om een grote ronde te rijden (want een week Giro telt niet zwaarder dan een ronde van Zwitserland). Wat ik ook niet begrijp is die constante nadruk op de verwachtingen van het volk “Als hij daar niet schittert, zullen velen hem met bazooka’s neerschieten” en wil ik het zelfs omdraaien: door geen Tour te rijden en als grote wedstrijden enkel nog Lombardije en WK kom je juist in de situatie dat er druk wordt opgelegd. Van die twee doelen “dient” er minimaal één behaald te worden, zo niet dan staat Evenepoel einde jaar niet in de top-5 van de wereldranking en is het in de nabeschouwingen een jaar van de gemiste kansen.
Wat is er mis mee om met een halve voorbereiding een Tour te rijden (desnoods maar twee weken) en vooraf duidelijk te communiceren dat je voor ritten gaat en ervaring opdoen? Volgens mij begrijpt het publiek dat prima en wordt hij ook niet neergesabeld voor het mislopen van een mooi klassement (zo lang hij – uitgezonderd pech – maar de koers flair geeft en wie weet een tijdrit wint). Dat aura van onoverwinnelijkheid komt niet van het volk maar is een keerzijde van de wijze waarop team Lefevere het ‘product’ Evenepoel in de markt heeft gezet. Je komt maar op één manier van dat hinderlijke imago af en dat is door een reeks mooie wedstrijden te rijden waarbij je de ene keer voor de winst meedoet en de andere keer er gewoon afgereden wordt en dan steeds met een glimlach voor de camera verschijnt met een verhaal dat je het naar je zin hebt gehad en uitkijkt naar de volgende uitdaging. Ik wens Evenepoel veel succes en nog veel meer wijsheid bij het samenstellen van zijn programma voor ’23.
Beter had ik het niet kunnen verwoorden Panache. Dikke kudo’s!
Panache, deze mag je op een tegeltje zetten. Ik heb zelden een realistischer verhaal over REV gelezen. Kopieer het, en plaats het met enige regelmaat opnieuw.
Ik sluit mij hier volledig bij aan. Mooi geschreven.
Dit gaat helemaal mis.
Zoals Dumoulin aangaf. Gaat ie enkel nog maar aan de start komen in wedstrijden die hij moet winnen. Dat is geen leven. In 2025 is hij geen wielrenner meer.
Als hij nu enkel nog WK en Lombardije doet, moet ie er daar ook 1 van winnen. Dat vermindert de druk niet bepaald.
Hoe gaaf zou het niet zijn om REV onbevangen en zonder doel naar de Tour te laten gaan. Kijk maar waar het schip strandt.
En fuck de journalisten, en fuck het publiek dat kritiek heeft als het resultaat niet naar hun zin is.
Arme jongen. Ook als ie naar de Tour gaat zal er druk zijn.
Remco. het wordt echt tijd om te verhuizen naar een ploeg waar je professioneel wordt begeleid
Denk ik ook meer en meer. Waar naartoe is weer een andere vraag.
Enkel INEOS is een optie. Maar dan moet Ratcliffe erg diep in de buidel tasten. Ik zie dat enkel gebeuren als de 3 grote ronden dramatisch zouden verlopen.
Melkzuur, volgens mij heeft INEOS genoeg ruimte voor Remco. De grootverdieners als Yates, Carapaz en Porte zijn al weg en Martinez gaat ook weg. Als G een nieuw contract krijgt, zal hij ook moeten inleveren. Dan heb je enkel Bernal en Pidcock met een heel dik contract. En geen enkele zekerheid op een winst in grote ronde. Bernal is nog maar de vraag (doet het wel goed), Pidcock zou zich dan puur daar op moeten focussen , Hart hoe hij in de Giro reed wel, maar de vraag was hoe lang hij dat volhoudt, Plapp is nog jong en Carlos Rodriguez gaat naar Movistar. Laat Remco maar komen
Van mij mag het ook, graag zelfs. Maar dan moet Ineos een bedrag betalen dat minstens even hoog ligt dat wat Soudal de komende jaren zal sponsoren. Want Soudal heeft voor het team van Lefevre gekozen omwille van Evenepoel.
@go Ineos, waar blijkt dat uit dat Rodriguez naar Movistar gaat? Is dat al bevestigd?
Ik neem aan dat Hart en Ganna toch ook een aardig dik contract hebben, dus je redenering klopt niet helemaal.
@Ricardo Rodriguez is zo goed als zeker en die twee hebben vast ook een goed contract. Van de ploeg met het meeste budget kan je wel verwachten dat ze nog een toprenner erbij kunnen halen
Angst is een slechte raadgever en Lefevre toont hier aan angstig te zijn. Dit is een slechte ontwikkeling voor de renner Evenepoel. Dumoulin heeft het al juist verwoord gisteren: hiermee geef je toe aan de druk van het Belgische volk. Ook mijn tip aan Remco zou zijn: verhuis heel snel naar een andere ploeg buiten België.
Ik zou Dumoulin qua persoonlijkheid niet vergelijken met Evenepoel. Dumoulin hield niet van de druk, Evenepoel kickt erop. Die gaat liever perfect voorbereid van start met de spotlights er vol op dan vanuit een underdogpositie waarbij hij niet eens zelf weet hoe zijn vorm er aan toe is.
Sjors, het gaat hier niet om de vergelijking van Dumoulin met Evenepoel. Het gaat erom wat Dumoulin hier gisteren over heeft gezegd: https://www.wielerflits.nl/nieuws/tom-dumoulin-over-remco-evenepoel-ik-zou-hem-echt-de-tour-laten-rijden/
En dan is dus gewoon het advies om de Tour te gaan rijden en kijken wat dat brengt. Alleen maar ergens starten als je tot in de perfectie bent voorbereid beperkt een renner heel erg, zoals je nu ook ziet: geen volledige grote ronde voor REV in 2023.
Maar Dumoulin spreekt dus vanuit zijn eigen perspectief. Dat zei Boonen ook trouwens in Wielerclub Wattage tegen Tom: Evenepoel zit anders in elkaar dan jij. Die wordt niet gek van altijd maar die druk, die kickt daarop.
Die gaat liever niet naar de Tour ‘zonder verwachtingen’ omdat de druk zo lager ligt. Die gaat liefst naar een koers waar hij 100% op voorbereid is en zichzelf kan oppompen als favoriet.
Terwijl Dumoulin sprak vanuit zijn eigen ervaring en hij was net iemand die moeilijk om kon met die verwachtingen en aandacht van buitenaf.
Ik ga met je mee dat iedereen spreekt vanuit het eigen perspectief. Dat neemt niet weg dat ik vind dat Dumoulin een punt heeft. Je beperkt jezelf als renner- en de ploeg beperkt haar renner door op deze manier om te gaan met grote rondes. Laat het eens gaan en kijk een wat de Tour (of Vuelta) je op deze manier brengt. Ik vind het een angstige manier van benaderen en uiteindelijk ontneemt Evenepoel zichzelf gewoon kansen. Je kunt 1 of meerdere Touretappes winnen al dit jaar. Er zijn legio renners die dat nog nooit is gelukt.
Gewoon rijden.
Sluit me ook aan bij Marik.
Met het oog op een lange gezonde loopbaan met een goede opbouw rijdt hij idealiter de TdF om hem uit te rijden en als rittenkaper, niet om het AK te winnen. Dan kan hij zien wat de TdF is (media en zo), en tegelijkertijd opbouwen naar de doelen verder in het seizoen (WK, Lombardije).
En vwb de media-aandacht: het is vast zo dat Evenepoel erop kickt en Dumoulin juist niet. Maar je kunt je ook de vraag stellen of de eeuwige druk van de media (die je zelf mee opbouwt) uiteindelijk gaat helpen naar een lange succesvolle carriere. Blijkbaar laten Evenepoel en zijn ploegbaas nu al de media leidend zijn in de keuzes (“we gaan niet naar de TdF want dan staan ze met bazooka’s klaar als het niet lukt”). Een fantastische basis om je carriere op te bouwen….
Als evenepoel pas weer in de tour 24 een grote ronde rijdt, dan heeft hij een gat van 21 maanden tussen vuelta 22 en tour 24 zonder grote ronde.
Lijkt me niet goed.
Hij zal de rest van zijn carrière om moeten blijven gaan met hoge verwachtingen. Daar kan je niet voor blijven vluchten.
’t Lijkt me beter om daar niets van aan te trekken en eigen sportieve doelen te stellen – en gewoon de Tour (of Vuelta) te rijden als Remco en zijn entourage ervan overtuigd zijn dat dit beter voor zijn ontwikkeling is.
Vreemde redenering. Dan zou Remco in geen enkele koers meer moeten starten die hij al eens gewonnen heeft. Op deze manier wordt zo langzamerhand de indruk gewekt dat Remco de druk niet aankan. Gezien het moment van uitvallen in de Giro, zou hij heel goed de Tour kunnen rijden en dan richting WK gaan. Klaarblijkelijk durven ze het met Remco en de ploeg niet op te nemen tegen Pogi, Vingegaard en hun ploegen.
Moesten jullie allemaal eens leren lezen zou dat al de helft beter zijn, maar dat is toch o zo moeilijk. Hij kan niet naar de vuelta omdat hij het goed wil doen op het wk en dat hij dan geen goeie voorbereiding heeft.
Moet een Remco dan enkel een Tour of Vuelta rijden voor het GC? Kan hij zeker in de Tour niet starten als training net als alle andere WK favorieten om vervolgens zijn ritten mee te nemen? Moet hij altijd een top voorbereiding hebben voor een GC in de Vuelta of kan hij zijn basis doortrekken en open zijn over zijn gebrekkige voorbereiding en het proberen? Ik denk vast te makkelijk maar zonder druk starten is ook niet gek en is de conditie er niet laat je jezelf ostentatief op een 30min rijden en ga je ritten pakken.
De mythe rondom de nieuwe Merckx moet blijven bestaan in Vlaanderen.
Een renner in de luwte houden en beschermen tegen zichzelf en vooral tegen de ‘hype’ (positief dan wel negatief) van de fans is natuurlijk verstandig, maar een ronderenner na een teleurstelling geen kans op sportieve revanche gunnen lijkt mij wat veel. Zou mij verbazen als hij echt niet gaat starten in de Vuelta.
Denk niet dat Remco wakker ligt van de media, Patje wel.
Minachting voor de Vuelta, hij heeft hem al eens gewonnen, dus niet nog een keer. Daarnaast een vreselijk leeg seizoen zo, voor iemand die nu op zijn top is
To be fair, zien de meeste niet Spaanse en Italiaanse renners de Vuelta en de Giro niet sowieso zo. Eenmaal gewonnen gaat de focus nóg meer op de Tour dan die er al was. Daar ligt nou eenmaal de grootste glorie.
Je hebt weinig renners net als een Simon Yates die echt steeds leek te starten aan de grote rondes waar hij voor zichzelf de meeste kansen zag. De laatste jaren zie je wel iets meer renners ook zo hun GT’s uitkiezen, dat wel.
Ik zie ook maar 2 echte mogelijkheden en de Vuelta is daar geen van. Het vraagt een te specifieke voorbereiding met veel hoogtestages.
1. Toch starten in de tour met aansluitend het WK en dan de vorm zo lang mogelijk vasthouden, maar aangezien hij nu al in conditie is zal dit onmogelijk tot Lombardije zijn.
2. Nu effe een korte vakantie nemen en dan opbouwen naar San Sebastian en het WK, dan via Benelux tour naar Canada en Lombarije.
Ik zou liefts optie 1 zien maar kan me wel vinden in optie 2 ook, REv wat meer eendagswedtsrijden laten rijden kan ervoor zorgen dat zijn voorjaar misschien Pogacar zijn voorjaar volgt.
Leeg seizoen?? Hij zit nu zonder die ploegentijdrit al aan 6 overwinningen
Maar ja als zelfs een tijdrit winnen hier al als een nederlaag omschreven wordt ,
Pffff
Het is half mei hè, seizoen is net begonnen. Het is een toprenner en heeft al mooie koersen gewonnen, dat ontkracht ik niet. Wat ik stel is dat het een karig programma is voor iemand die nu vruchten kan plukken en kan doen wat hij het liefste doet. Toch een uitnodiging aan alle fanboys om ook gewoon kritisch te blijven kijken
‘Gewoon kritisch te blijven kijken’ en dan spreken van een ‘vreselijk leeg seizoen’…
Ik dacht dat de reden van wielersponsoring is, dat je renners veel in beeld komen met met je sponsornaam op hun truitje.
Lefevere weet dat er over iedere scheet die Evenepoel laat, drie dagen lang stukken in de media staan. Met die aandacht voor de sponsor komt het wel goed.
Misschien moet Evenepoel maar eens andere oorden gaan opzoeken. Denk dat Evenepoel zelf best wel met druk kan omgaan, maar dat de ploeg/entourage er niet goed tegen kan. Dat begint ondertussen in zijn nadeel te werken.
Als Pogacar weer de tour wint , dan raakt Pogi zijn palmares helemaal uit beeld, voor Evenepoel .
Niet dramatiseren. Evenepoel is 16 maanden jonger, en heeft 12 maanden “verloren” door de val (eerste overwinning 362 dagen na de val). Dat zijn samen 28 maanden die Evenepoel nog tegoed heeft.
Niettemin loopt de vergelijking met Pogacar aan alle kanten mank. Enerzijds een heuvel- en tijdritspecialist die tot dusver – we merken aan Lefevere zijn reactie inmiddels deels waarom – de grootste wedstrijden met de wereldtop in vorm aan de start vaak vermijd, aan de andere kant een renner die tweemaal de Tour de France won, het jaar daarop 2e werd, en daarbij ook de RVV wint en daarmee een veelzijdigheid laat zien die terug doet denken aan Hinault. Als Evenepoel nu zou stoppen zou hij in een rijtje komen met renners als Ballan en Jalabert; Pogacar vindt zichzelf dan terug tussen Indurain en Moser.
Ballan en Jalabert, ook nog wel een niveauverschilletje tussen die 2…
Alles zo’n beetje gelezen hier . Ik moet zeggen dat ik velen hier kan volgen.De tour de france zou hij idd moeten rijden voor de etappes. Dan wk en Lombardia. Andere ploeg vind ik niet . Ze doen er alles aan
Daarom is pogi zoveel toffer. De grote klassiekers, den tour en wk en Lombardia
En nooit de Giro of Vuelta .. Niet tof
Op Sporza worden jullie gedachten trouwens bevestigd. Ze denken ook hetzelfde over de tour
Eigenlijk is het wel heel triest om te moeten constateren dat een renner onder zoveel druk komt te staan dat dat een factor gaat zijn in wel of niet ergens een wedstrijd te gaan rijden. Volgens mij maakt het niet (uit) rijden van een grote ronde de druk volgend jaar alleen maar nog groter. Hij zou allicht wel naar de Tour kunnen gaan dit jaar met een zeer duidelijk verwachtingsmanagement dat de ploeg niet voor een klassement gaat rijden, zoals vaker wordt gezegd. Laat Evenepoel samen met zijn ploeg ervaring op doen in het circus van de TDF. Wat is daar mis mee? Hij is nog super jong, er komen echt nog wel kansen en door nu wel te rijden neemt hij die ervaring mee, naar volgend jaar. Om te kunnen blijven winnen moet je ook leren verliezen.
Volledig mee eens
Kan me daar helemaal in vinden.
Maar wat mij betreft is dit zowel de schuld van de ploeg als Evenepoel zelf. Door altijd maar de verwachtingen op te kloppen tot een ongezond niveau. Wel, dit is de keerzijde van de medaille. En dan staat Lefevere klaar om de hoge verwachtingen van fans en media de schuld te geven…
Vergelijk dat eens met het traject dat Cian Uijtdebroeks volgt, en zoek de verschillen…
@davbam Evenepoel 44 overwinningen waaronder 1 wereldtitel, 1 grote ronde. 2 monumenten, en 2 klassiekers. Uijtedebroeks…vul zelf maar aan en zoek de verschillen. Je vergelijkt appelen met peren. Uijtedebroeks kan en zal wellicht een heel degelijk renner worden, maar komt tot nader order nog niet eens tot aan de enkels van Evenepoel.
Ik vind het zo vreemd en voorbarig dat ik aan andere redenen begin te denken. Dat hij een deal had met Vegni voor deelname aan de Giro lijkt me duidelijk, zou het kunnen dat daar ook een exclusiviteit aan vast hing voor 2023? Dat ze hun startpremie (of hoe ze het ook noemen) moeten terugbetalen (eventueel met extra “boete”) als hij in een andere grote ronde aan de start verschijnt? Bij artiesten zie je dat wel eens, geen idee of het in het wielrennen ook bestaat?
Die ploeg is niet goed voor hem. Hij moet naar een ploeg waar hij zelf de regie heeft.
En ploeg waar jij de regie hebt bedoel je? (samen met alle andere betweters hier)
Voor een normale renner is twee giro zeges, wat roze truien, en LBL fantastisch.
Voor Evenepoel , die zich met typen als Pogacar en Hinault moet vergelijken, is het zoals het nu lijkt, een ondermaats en teleurstellend jaar, dat alleen nog maar gered kan worden door de vuelta voor de tweede keer te winnen.
Precies dat. En voor een renner van dat kaliber is het WK ook ondergeschikt aan een grote ronde.
zogezegd geen tour of vuelta rijden omdat winst daar dan zou "moeten", maar liever enkel naar koersen zoals het wk tijdrijden en lombardije, waar het enige acceptabele dan toevalligerwijs ook gewoon winst is (en daar eigenlijk nog veel meer dan in een vuelta of tour)
klinkt erg logisch allemaal
Zijn seizoen is tot nu toe al geen ramp natuurlijk: o.a. een monument, eindwinst in UAE, 2 ritzeges en roze ondanks covid in de Giro.
Als daar nog een grote zege bijkomt heeft hij een goed seizoen, komen er nog twee bij een heel goed seizoen, en als het er drie zouden zijn, een super seizoen.
BK op de weg, San Sebastian, WK ITT, WK op de weg, Quebec, Montreal, enkele Italiaanse najaarsklassiekers, Lombardije: mits in goede conditie kan hij er zeker nog minstens een van winnen.
Er zal waarschijnlijk nog wel een klein rondje, zoals de Benelux toer, inpassen ook..
De suggestie van Dumoulin lijkt me nog niet zo gek. De Tour rijden om ervaring op te doen. Desnoods voor ritzeges en zonder hoogtestages.