Pascal Eenkhoorn rijdt eerste grote ronde: “Ik ontdek hier wat voor renner ik ben”

Pascal Eenkhoorn rijdt eerste grote ronde: “Ik ontdek hier wat voor renner ik ben”

foto: Cor Vos

donderdag 26 mei 2022 om 09:30
Interview

Pascal Eenkhoorn debuteert deze Giro d’Italia 2022 in een grote ronde. De 25-jarige Genemuidenaar zou in een ondersteunende rol rijden van kopmannen Tom Dumoulin, Tobias Foss en Sam Oomen, maar dat trio kwam al snel niet meer voor in de top van het klassement. En dus kan Eenkhoorn doen wat hij het liefste doet: naar hartenlust aanvallen. “Wat is dit mooi!”, vertelt de allrounder vanuit Italië aan WielerFlits.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Alle renners van Jumbo-Visma liggen volgens teamprotocol alleen op de kamer deze Giro, legt Eenkhoorn uit. Dit is vanwege coronabesmettingsgevaren, laat de ploeg weten. Omdat het van meerdere omstandigheden afhangt wie wel of niet in quarantaine moet bij een eventuele besmetting, helpt het gigantisch dat de meeste mensen van de ploeg – en sowieso alle renners – alleen op de kamer liggen.

De renner van Jumbo-Visma kijkt alvast zijn ogen uit in de Giro. “Ik werd vrij jong prof, na slechts twee seizoenen bij de beloften”, legt Eenkhoorn uit waarom hij pas in zijn vijfde profseizoen zijn eerste grote ronde rijdt. “De eerste drie jaren was ik er mentaal – en misschien ook wel fysiek – nog niet klaar voor om een grote ronde te rijden. Ik heb een paar keer op de longlist voor de Vuelta a España gestaan, maar viel ik er steeds net buiten.”

Nu mocht hij zich dus wel opmaken voor de Giro d’Italia. Na ruim twee weken koers voelt de allrounder zich nog altijd goed. “Ik ervaar nu hoe het is, hoe ik zo’n grote ronde verteer en hopelijk kan ik hier als renner een stap zetten. Ik ben dan ook heel blij dat ik hier mag rijden. Het is veel reizen, je maakt veel lange dagen. Maar ook een rustdag was voor mij nieuw, want dat had ik ook nog nooit eerder meegemaakt. Die heb je normaal niet. Maar ik moet zeggen dat het me tot op heden goed bevalt. De ondersteuning is uitstekend en als ik eerlijk ben vermaak ik me ook prima tot op heden. Ik voel me nog niet slecht, dat is ook lekker.”

Ontdekkingstocht
Dat laatste is ook te zien. Eenkhoorn koos in de tweede helft van de Giro al een aantal keer voor het offensief. Sterker nog, in de dertiende etappe naar Cuneo leek hij zelfs te kunnen gaan strijden om de dagwinst. In de slotkilometer haalden de sprintersploegen hem en drie vluchtmakkers terug. “Het rijden voor een klassement kan ook heel veel voldoening geven”, onderstreept hij. “Maar aanvallen ligt mij als renner wel nauwer aan het hart. Ik ontdek hier ook meer en meer wat voor renner ik ben. In rittenkoersen voor zeges strijden ligt mij beter dan de klassiekers, waar je op één dag supergoed moet zijn en dat perfect moet timen.”

Julius van den Berg en Eenkhoorn kwamen net tekort in rit 13 – foto: Cor Vos

De Nederlander leert in deze Giro dan ook met de dag. “Ik merk dat je in een grote ronde kan groeien. Dat kan in eendagskoersen niet. Bovendien kun je hier meer op koersinzicht meegaan in een ontsnapping die het wel tot het einde red. Je ziet op tv toch vaak dat vluchters in de eerste helft van een grote ronde een stuk minder succesvol zijn. Ik ervaar nu wel dat het mij wel ligt om in de tweede helft van een grote ronde mee te schuiven in kansrijke ontsnappingen. Ik wil niet zeggen dat het mijn ogen opent, maar het is voor mij wel een bevestiging van wat erin zit. En dat is dan leuk om aan het grote publiek te tonen.”

“Ik ondervind nu ook dat ik in de tweede week niet heel veel minder was”, gaat hij verder. “Dat is een fijne wetenschap, ook voor andere meerdaagse wedstrijden in de toekomst. Ik weet nu dat ik in etappe vijf of zes ook nog steeds goed voor de dag kom. Nu is de heel zware slotweek begonnen en bekijk ik het van dag tot dag (dinsdag hielp hij in het begin van de rit nog bergtruidrager Koen Bouwman, red.). Het is mijn eerste derde week ooit. Ik weet dat er donderdag nog een wat vlakkere rit volgt. Daar zou ik het eventueel weer kunnen proberen met een kopgroep. Ik klim nog goed, dus wie weet heb ik dan nog iets over.”

Aflopend contract bij Jumbo-Visma: ‘Ik houd alle opties open’
Eenkhoorn ontdekt zichzelf deze Giro als potentiële rittenkaper. De vraag is of dat in normalen doen kan bij Jumbo-Visma. Zo vertrokken de laatste jaren Antwan Tolhoek en Taco van der Hoorn om elders hun eigen ding te kunnen doen. De Genemuidenaar beschikt dit jaar over een aflopend contract, maar hij is niet bezig met een vertrek. “Ik heb het heel erg naar mijn zin bij de ploeg. Het is hier Nederlandstalig en Jumbo-Visma is een van de beste teams ter wereld. Het is gezellig en de omkadering is supergoed. Mijn contract loopt inderdaad af en er is op dit moment nog geen zekerheid. Ik houd daarom alle opties open.”

Hij zou graag blijven. “Tegen een team als Jumbo-Visma kun je niet makkelijk ‘nee’ zeggen. Ik ben de ploeg ook heel dankbaar dat ik hier de Giro mag rijden. Wat is dit mooi! Voor mij is het echt een stap in de goede richting. Niet alleen om mezelf te ontdekken, maar dat de ploeg nu ook weet wat het aan mij heeft in een grote ronde. Daar focus ik me nu op en hierna bekijk ik wel wat de toekomst brengt.” Maar eerst nog even een rondje aanvallen.

In de eerste bergrit van de laatste week deed Eenkhoorn in de vlucht zijn werk voor ploegmaat Koen Bouwman – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

20 Reacties

Renaissance 25 mei 2022 om 10:09

Alpecin Deceuninck lijkt mij perfect bij deze jongen te passen.

Turtlehead 25 mei 2022 om 10:28

Misschien wel, maar wie van al die gasten naast de drie kopmannen heeft ook echt kansen gegrepen? Juist, niemand.
Ik hoop dat hij bij TJV blijft, die ploeg kan wel wat aangenaam peper in de kont gebruiken.

Panache 25 mei 2022 om 10:56

Oldani natuurlijk, die zat ook al meerdere keren in de vlucht voor eigen kans.

Renaissance 25 mei 2022 om 13:12

Letterlijk in elke grote ronde krijg je vrijwel elke etappe de kans, zeker met het vertrek van Merlier.

AWestie 25 mei 2022 om 10:12

Super verhelderend interview, dank @redactie! Waarom hij nu pas debuteert komt aan bod, wat hij leuk vindt om te doen én alvast een inkijkje in zijn contract en toekomst. Dat allemaal handzaam en compact, top.

Turtlehead 25 mei 2022 om 10:27

Ja, mee eens, dank!

Erik de Vlaming 25 mei 2022 om 22:50

Flut artikel. Waarom hij nu pas debuteert omdat er andere beter waren in de jaren ervoor. Zich zelf ontdekken hij weet toch wel wat voor renner hij na vijf seizoenen is. Geen klimmer en geen sprinter dus dan ga je aanvallen wat hij altijd doet. Vijf woorden van Eenkhoorn omgezet in een artikel dus zo leuk is het helemaal niet

Jean Dumas 26 mei 2022 om 04:28

Ook de complimenten. Verdient echt de aandacht die hij nu krijgt.

Murcia 25 mei 2022 om 10:12

Gaat blijven vermoed ik, Pascal is nog steeds in ontwikkeling en heeft het naar zijn zin. Deze drie weken gaan hem het komend jaar verder helpen, al had ik hem graag eerder in een grote ronde gezien.

Yeez 25 mei 2022 om 10:14

Wel mooi dat zo’n grote ronde hem niet alleen fysiek gaat helpen, maar hem ook leert wat hij het liefste doet, dat hij niet slechter wordt en aanvallen in rondes hem beter past dan een eendagskoers waar iedereen super is.

Casar 25 mei 2022 om 10:19

Een van de ontdekkingen van deze Giro! Ik geef hem donderdag een goede kans

horsm 25 mei 2022 om 10:21

Ik hoop dat de ploeg hem erbij houdt. Er lijkt nog wel wat groeimarge in te zitten, en hij is ook een goede ouderejaars om met het groepje Kooij & de Van Dijkes op stap te gaan.

Wheely 25 mei 2022 om 10:29

Rijdt een hele leuke Giro.

TJV moet verplicht 1 grote ronde per jaar gaan vrijbuiten om dit soort jongens kansen te geven, is goed voor hun ontwikkeling en leuk om te zien, ter afwisseling. Ik ga er hard invliegen in de komende aandeelhoudersvergadering.

Beer 25 mei 2022 om 10:37

Goeie stelling!

Deze Giro lijkt nu idd wat Eenkhoorn nodig had. Van randje klassieke kern werkt hij zich nu toch terug naar boven. Met zijn aanvallende stijl moet hij toch in veel wedstrijden van nut kunnen zijn. Aansluiten bij de trein-Kooij moet hij ook kunnen. Hoop ook dat ze hem houden, net als Van Hooijdonck, Teunissen en Roosen. Alleen moeten er dan iets meer wedstrijden op het programma; vraag je dat ook bij de aandeelhoudersvergadering? ;-)

Massimo Bataille 25 mei 2022 om 11:28

minimum een rondje vrijbuiten lukt natuurlijk niet zo uitstekend met al hun ‘kopmannen’ die ook graag wel eens een kans willen hebben.

Van Aert, Roglic, Vingegaard willen hun kans (voornamelijk TdF, maar ook wel nog eens een vuelta).
Kruijswijk, Dumoulin en Foss willen dit ook graag ( maar moeten dan natuurlijk wel tonen dat ze het nog kunnen).
En een Kooij (en misschien mindere mate Dekker en Laporte) gaan ook wel eens hun kansen verdienen om te sprinten.

6feet 25 mei 2022 om 12:03

Eens. Je kunt dit in zoveel verschillende vormen doen. Kopmannen voor AK, met of zonder ondersteuning. Aanvallers, sprinters met of zonder leed-outs.
Maar vooral met de intentie om jongens de vrijheid te geven zich te laten zien of te (her)ontdekken.

Ik hoop dat ie blijft, hij lijkt me een divers inzetbare renner en fijn mens.
Maar als ie niet blijft is er vast ergens anders wel een mooie plek.

Wheely 25 mei 2022 om 12:03

Ik zal mijn best doen Beer!

@Massimo
De kopmannen mogen het doen de andere twee rondes en de de andere grote WT wedstrijden, kansen genoeg lijkt me.

thorsen 25 mei 2022 om 10:57

Toch een klein beetje zijn doorbraak op het hoogste niveau. Leuke renner met een goede instelling, en blijkbaar dus ook inhoud. Hopelijk mag hij vaker voor zichzelf rijden in de toekomst.

chasse patat 25 mei 2022 om 11:10

Het zijn de “knechten” die deze ronde TJV publiciteit en smaak geven. De zogenaamde speerpunten (Dumoulin, Foss, Oomen) laten het bedenkelijk afweten. TJV mag blij en dankbaar zijn met deze jonge honden. Het geeft wel aan dat het rijden in een keurslijf niet het rendement oplevert waar de ploegleiding op hoopte. Laat renners alsjeblieft lekker in hun kracht staan. Dat motiveert en helpt ook om te werken voor een ander als dat nodig is. Een goede kopman verdient zijn respect en krijgt het niet van de ploegleiding aangereikt.

EricV 25 mei 2022 om 11:49

Snel vertrekken dan als je wilt aanvallen