Pascal Ackermann verslaat Fernando Gaviria in openingsrit Tirreno-Adriatico

maandag 7 september 2020 om 15:52
Pascal Ackermann verslaat Fernando Gaviria in openingsrit Tirreno-Adriatico

foto: LaPresse

Pascal Ackermann is de eerste leider in Tirreno-Adriatico 2020. De Duitser van BORA-hansgrohe was na een korte etappe van 133 kilometer de snelste in een massasprint in de straten van Lido di Camaiore. Daardoor is hij ook de eerste drager van de felblauwe leiderstrui in de Italiaanse rittenkoers. Fernando Gaviria (UAE Emirates) werd tweede, Magnus Cort (EF Pro Cycling) derde.

Paul Martens in de kopgroep
Jumbo-Visma had met Paul Martens een mannetje mee in de kopgroep van de dag. De Nederlandse ploeg rijdt zonder echte kopman in Tirreno-Adriatico en gooide het dus op de aanval. Martens kreeg Nathan Haas (Cofidis), Simon Pellaud (Androni Giocattoli-Sidermec) en Daniel Savini (Bardiani-CSF-Faizanè) met zich mee. Zij kregen Marco Canola (Gazprom-Rusvelo), Julian Simon (Total Direct Energie) en Veljko Stojnic (Vini Zabù-KTM) met zich mee.

foto: LaPresse

Na de tweede beklimming van de Pitoro, een klim van bijna vier kilometer aan 5,2%, vonden Pellaud en Martens elkaar aan kop. De Zwitser en de Duitser reden de andere vijf op anderhalve minuut. Het peloton volgde dan weer op een drie minuten. Sprintersploegen BORA-hansgrohe, UAE Emirates en Team Sunweb leidden de achtervolging.

Geen kans voor de aanvallers
65 kilometer voor het einde, aan de voet van de laatste beklimming van de Pitoro, werden de vijf geloste vluchters ingerekend door het peloton. Op de top van de klim was het verschil tussen het kopduo en het peloton twee minuten. Vroege vluchter Nathan Haas wist op de top nog wel bergpunten te pakken en zo zijn bergtrui veilig te stellen.

Na de afdaling waren de laatste 50 kilometer richting de finish in Lido di Camaiore zo plat als een dubbeltje. Het peloton wist het gat met Martens en Pellaud snel te verkleinen. Twee lokale rondes (van elk 18,3 kilometer) voor het einde was het verschil nog maar een halve minuut en bij het ingaan van de laatste ronde werden de aanvallers ingerekend.

foto: LaPresse

Val ontsiert finale, Ackermann wint nipt
In de slotfase waren alle ogen gericht op de diverse sprintersploegen. Met hoge snelheid raasde het peloton over de boulevard van Lido di Camaiore. Het zorgde voor wat nervositeit en een valpartij op twee kilometer van de meet, met Belgisch kampioen Tim Merlier en Alberto Dainese onder de slachtoffers. Een vijftigtal renners kon hun weg zonder problemen vervolgen en strijden om de ritzege.

Een late uitvalspoging van Total Direct Energie werd vervolgens gecounterd, waarna Fernando Gaviria als eerste de sprint aan ging. De Colombiaan leek op de zege af te stevenen, maar Pascal Ackermann wist met een ultieme inspanning nog de ritzege te grijpen. Zijn jump was Gaviria te machtig. Het verschil op de streep was minder dan een half wiel.

Met Jonas Rickaert (Alpecin-Fenix) en Piet Allegaert (Cofidis) op de plekken zeven en negen eindigden twee Belgen in de top-10. Pascal Eenkhoorn sprintte namens Jumbo-Visma naar een tiende plaats en was de beste Nederlander. Nederlands kampioen Mathieu van der Poel werd gehinderd door de val en was daardoor kansloos voor een goede uitslag.

Uitgestelde Tirreno-Adriatico
Tirreno-Adriatico is dit jaar uitgesteld vanwege het coronavirus. De WorldTour-rittenkoers, vorig jaar gewonnen door Primoz Roglic, is uitgebreid van zeven naar acht dagen en eindigt daardoor volgende week maandag.

Dit artikel delen:

64 Reacties

sven241 7 september 2020 om 18:07

Ackermann trouwens met één van de bruutste sprints die ik ooit heb gezien. Levensgevaarlijk wel maar precies genoeg ruimte langs de boarding. 3 maal glipt die langs een renner wauw.

0
Cochise 7 september 2020 om 18:13

Gaan we nu na elke koers doen alsof het de gevaarlijkste is die jullie ooit gezien hebben?
Misschien eens beelden bekijken van massasprints of afdalingen 20-30 jaar geleden. Petje of hoogstens worstenhelmpje op het hoofd, uitstaande nadars, af en toe een verdwaalde politieagent waar ze rond moesten en gekken als Abdusjaparov die in elke sprint van links naar rechts beukte met z’n ellebogen open en hoofd in de grond. Als hij niemand anders kon doen vallen reed hij zichzelf gewoon in de nadars.
Uiteraard mogen we in deze moderne tijden hogere veiligheidseisen toejuichen, maar elke koers datzelfde plaatje verveelt wel.

0
Baukema Tomoulin 7 september 2020 om 18:59

Jaja, vroeger was alles beter…. we leven in het nu en de renners willen nu wel beter beschermd worden tegen externe factoren en ook hun eigen testosteron gedrag.

0
Dolfy 7 september 2020 om 19:07

Abdoe was een wilde bras inderdaad, maar de sprints gingen wel met net iets lagere snelheid toen en er werd toch net iets anders gesprint. Je ziet op oude beelden ook renners meer in de remmen gaan als er teveel wordt afgeweken en de kans op valpartij te groot is. De sprints waren meestal breder dan nu het geval is. Je ziet vaak 5/11 breed terwijl het nu 2/6 breed is en sprinters komen meer uit het zog van dieper in het veld dan vroeger. Blijlevens heeft laatst nog eens overgehad, ze sprinten alsof er Wereldtitel steeds van afhangt. De druk is veel groter dan destijds is het gevoel ook voor hem.

0
Cochise 7 september 2020 om 20:28

Die 3 km/h die ze nu sneller spurten maken niet het verschil. De belangen zijn inderdaad groter geworden, de wegen minder geschikt voor pelotons, het respect voor de gevestigde waarden helemaal verdwenen (herinner je de treinen van Cipolinni of Petacchi, daar durfde zelfs niemand z’n sprint beginnen voor zij begonnen).
Maar ik heb toch het gevoel dat alles nu tot in de kleinste details in beeld komt en herhaald wordt en uitvergroot wordt waardoor elke wedstrijd als de gevaarlijkste ooit kan worden bestempeld. Een massasprint is gewoon altijd gevaarlijk.
Dit was een propere sprint, iedereen mooi op z’n lijn en een winnaar die in – weliswaar kleine maar – bestaande ruimtes duikt…

0
Sephiroth 7 september 2020 om 20:49

Los van dat ik het ackermann gun en het een van mijn favoriete sprinters is, moet ik zeggen dat gavira extreem van zn lijn afweek. Op het einde zelfs na zichtbaar door zn benen te kijken, weer terug week naar de boarding. Ackermann nam erg veel risico door in dat gaatje te springen en gavira zou de UCI dus moeten bestraffen.

Jammer genoeg zit er geen consequentie in bij de UCI… dan zouden ploegen het eens afleren misschien. Nu gedogen ze totdat het misgaat elke keer.

0
WernerFranke 7 september 2020 om 23:22

Gaviria wijkt bij zijn aanzet uit naar rechts, zonder iemand in gevaar te brengen, en sprint dan 200 meter rechtdoor. Niets mis mee toch, hij had perfect de deur kunnen dichthouden voor Ackermann, maar dat deed ie dus niet.

0
hjjanssen1973 8 september 2020 om 06:49

Poeh…. Ackermann wint omdat de rest supernetjes sprint. Hij nam wel heel veel risico.

0
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone