Pascal Ackermann verslaat Fernando Gaviria in openingsrit Tirreno-Adriatico
foto: LaPresse
maandag 7 september 2020 om 15:52

Pascal Ackermann verslaat Fernando Gaviria in openingsrit Tirreno-Adriatico

Pascal Ackermann is de eerste leider in Tirreno-Adriatico 2020. De Duitser van BORA-hansgrohe was na een korte etappe van 133 kilometer de snelste in een massasprint in de straten van Lido di Camaiore. Daardoor is hij ook de eerste drager van de felblauwe leiderstrui in de Italiaanse rittenkoers. Fernando Gaviria (UAE Emirates) werd tweede, Magnus Cort (EF Pro Cycling) derde.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Paul Martens in de kopgroep
Jumbo-Visma had met Paul Martens een mannetje mee in de kopgroep van de dag. De Nederlandse ploeg rijdt zonder echte kopman in Tirreno-Adriatico en gooide het dus op de aanval. Martens kreeg Nathan Haas (Cofidis), Simon Pellaud (Androni Giocattoli-Sidermec) en Daniel Savini (Bardiani-CSF-Faizanè) met zich mee. Zij kregen Marco Canola (Gazprom-Rusvelo), Julian Simon (Total Direct Energie) en Veljko Stojnic (Vini Zabù-KTM) met zich mee.

foto: LaPresse

Na de tweede beklimming van de Pitoro, een klim van bijna vier kilometer aan 5,2%, vonden Pellaud en Martens elkaar aan kop. De Zwitser en de Duitser reden de andere vijf op anderhalve minuut. Het peloton volgde dan weer op een drie minuten. Sprintersploegen BORA-hansgrohe, UAE Emirates en Team Sunweb leidden de achtervolging.

Geen kans voor de aanvallers
65 kilometer voor het einde, aan de voet van de laatste beklimming van de Pitoro, werden de vijf geloste vluchters ingerekend door het peloton. Op de top van de klim was het verschil tussen het kopduo en het peloton twee minuten. Vroege vluchter Nathan Haas wist op de top nog wel bergpunten te pakken en zo zijn bergtrui veilig te stellen.

Na de afdaling waren de laatste 50 kilometer richting de finish in Lido di Camaiore zo plat als een dubbeltje. Het peloton wist het gat met Martens en Pellaud snel te verkleinen. Twee lokale rondes (van elk 18,3 kilometer) voor het einde was het verschil nog maar een halve minuut en bij het ingaan van de laatste ronde werden de aanvallers ingerekend.

foto: LaPresse

Val ontsiert finale, Ackermann wint nipt
In de slotfase waren alle ogen gericht op de diverse sprintersploegen. Met hoge snelheid raasde het peloton over de boulevard van Lido di Camaiore. Het zorgde voor wat nervositeit en een valpartij op twee kilometer van de meet, met Belgisch kampioen Tim Merlier en Alberto Dainese onder de slachtoffers. Een vijftigtal renners kon hun weg zonder problemen vervolgen en strijden om de ritzege.

Een late uitvalspoging van Total Direct Energie werd vervolgens gecounterd, waarna Fernando Gaviria als eerste de sprint aan ging. De Colombiaan leek op de zege af te stevenen, maar Pascal Ackermann wist met een ultieme inspanning nog de ritzege te grijpen. Zijn jump was Gaviria te machtig. Het verschil op de streep was minder dan een half wiel.

Met Jonas Rickaert (Alpecin-Fenix) en Piet Allegaert (Cofidis) op de plekken zeven en negen eindigden twee Belgen in de top-10. Pascal Eenkhoorn sprintte namens Jumbo-Visma naar een tiende plaats en was de beste Nederlander. Nederlands kampioen Mathieu van der Poel werd gehinderd door de val en was daardoor kansloos voor een goede uitslag.

Uitgestelde Tirreno-Adriatico
Tirreno-Adriatico is dit jaar uitgesteld vanwege het coronavirus. De WorldTour-rittenkoers, vorig jaar gewonnen door Primoz Roglic, is uitgebreid van zeven naar acht dagen en eindigt daardoor volgende week maandag.

RIDE Magazine
64 Reacties
Sorteer op:
7 september 2020 15:54
En weer een valpartij. Je zou bijna gaan denken dat het peloton de dag van vandaag gewoon bestaat uit brokkenpiloten. Misschien heeft Roger De Vlaeminck tips voor de huidige generatie renners?
    7 september 2020 15:57
    Het is Thieutje die in de fout gaat en een kwakje uitdeelt aan Ballerini (?), die op zijn beurt moet uitwijken en Merlier ten val brengt.
    7 september 2020 16:00
    Mwoa, die trein van QS stuurde wel heel brutaal naar links
    7 september 2020 16:14
    Mathieu heeft niets met die val te maken. Hangt even tegen Ballerini aan, maar die val ontstaat pas later als Ballerini tegen zijn piloot aan rijdt en daardoor helemaal naar rechts gaat en Merlier een beuk geeft.
7 september 2020 15:54
Leek even op een Jakobsen-scenario uit te draaien.
    7 september 2020 20:20
    Zo zie je dat rechtuit sprinten stukken veiliger is. En die hekken zagen er ook wel iets steviger uit.
7 september 2020 15:55
Wat was dit voor kamikaze
7 september 2020 15:55
Pff, op 50 meter van de streep stonden de hekken weer naar binnen. Had net zo'n crash als in Polen kunnen worden.
7 september 2020 15:56
Was echt een heel klein gaatje zeg tussen Gaviria en de hekken... Moest gelijk aan Polen denken...
7 september 2020 15:57
Wat een kamikazesprint. Je moet écht vertrouwen hebben in je tegenstanders om 2-3 man vlak langs de hekken voorbij te stuiven. Dit is reglementair en netjes sprinten op het scherpst van de snede. Indien niemand zwiept en kwakt dan is dit echt genieten, maar in het peloton anno 2020 is het op hoop van zegen (podium of jodium).
7 september 2020 15:57
Heel zuivere sprint
7 september 2020 15:57
Zulke etappes zouden eigenlijk gewoon niet meer georganiseerd mogen worden.

Vroeger reden ze niet aan zulke snelheiden met zo'n groot peloton. Het is gewoon veel gevaarlijker geworden dan vroeger en het is ook nog eens heel erg saai.

Wat Ackermann doet is levensgevaarlijk. Gelukkig houdt Gaviria zijn lijn.
    7 september 2020 17:15
    Helemaal eens met je eerste zin.
    Misschien iets van dat als een koers in een massasprint eindigt wordt de uitslag geannuleerd. Behalve het kamikaze eindigen van dit soort koersen zijn ze ook vaak niet om aan te zien met het vaste scenario van een vroege vlucht en de voorspelbare aankomst met een volledig peloton.
    In ieder geval er er voor zorgen dat een massasprint zege nauwelijks publiciteit oplevert. Dan verdwijnen vanzelf de sprinttreinen en ploegen die om een sprinter worden opgebouwd.
    7 september 2020 17:59
    “ In ieder geval er er voor zorgen dat een massasprint zege nauwelijks publiciteit oplevert.”

    Ja zorg daar even voor Arie...
    7 september 2020 19:18
    Ik bedoel : De UCI zou eens kunnen nadenken of er mogelijkheden zijn om er voor te zorgen dat een massasprint zege nauwelijks publiciteit oplevert.
    7 september 2020 19:30
    @Arie Wat stel je je daarbij voor ??. Geen journalist zal zich, en terecht, laten inperken door de UCI
    7 september 2020 20:03
    Ik denk bijvoorbeeld aan geen podiumceremonie na een koers die in een massasprint eindigt. Dan neem je een heel groot deel van de publicitaire waarde van een zege weg. Nadeel is dat de evenementsponsoren er dan ook onder lijden. Anderzijds zullen organisatoren dan ook veel meer focussen op parkoersen waar de kans op een massasprint heel klein is en het profcircus zal het dan onderling ook wel eens worden om het hele koersscenario over een andere boeg te gooien.
7 september 2020 15:57
Wederom een bizarre finish. De renners nemen echt een serieus risico om te winnen. Dan kan je 100 keer zeuren over veiligheid, maar in zo'n gaatje duiken is simpelweg levensgevaarlijk.

VdP die aan het rijden was voor Merlier die helaas valt. Zonde!
    7 september 2020 16:13
    Jep, mooi om te zien dat VDP ook eens knecht voor een ander. Ik had mijn twijfels, maar hij doet het toch maar mooi!

    Jammer van de val inderdaad, want VDP beukte volop in de wind om hem naar voren te krijgen.
    7 september 2020 17:04
    Wel meteen het duimpje. Het zal dus nog relatief meevallen voor Merlier. Jammer van de gemiste kans, dat wel.
7 september 2020 15:58
Mooie sprint gezien hoor, maar die hekken die ineens naar binnen komen kan echt niet. Wie bedenkt dit.
    7 september 2020 16:01
    De finishboog heeft een bepaalde maximale lengte, de wegen daarentegen niet... Dus hekken gaan vaak bij brede finish naar binnen toe.
    7 september 2020 16:06
    Niet met zo'n hoek erin, Dolfy. Dit sloeg nergens op.
    7 september 2020 16:10
    @Dolfy: maar dan kan je toch die versmalling vanaf het begin van de hekken doorvoeren?
    7 september 2020 16:28
    Die hekken komen niet naar binnen, dat vertekent omdat op het eind er reclame dingen over de poten staan. Daarvoor steken de poten uit. Is gewoon nagenoeg één rechte lijn zoals de hekken staan.
    7 september 2020 16:30
    Indien ze naar binnen stonden, dan was Ackermann niet op de fiets gebleven.
    7 september 2020 16:45
    Op zo'n 90meter voor de finish inderdaad een knik, knik om aan te sluiten bij het hekwerk dat breedte van de boog volgt, dat zie je goed: https://pbs.twimg.com/media/EhUVoSYXgAAjeSc?format=jpg&name=4096x4096 Die knik had wel iets eerder gemogen, is nu wel in de volle sprint, al komt Ackermann dan nog maar opzetten en is nog niet langszij Cort Nielsen, dat gebeurd pas langs de borden die aan de uitstekende pootjeshekken zitten. Soms zie dat ze het laten toelopen en soms inderdaad met zo'n knik.
7 september 2020 15:59
Wat een sprint van Ackermann, zoveel vertrouwen moet je dan hebben om zo langs de hekken te gaan. Nu zijn deze hekken wel beter dan die in Polen, die stonden te los, deze zien eruit dat ze stevig genoeg staan.
    7 september 2020 16:13
    Het helpt ook wel dat de renner die je passeert gewoon zijn lijn houdt. Of eigenlijk is dat 't belangrijkste. Dat je daarin vertrouwen hebt. Heb Gaviria ook zelden gekke moves zien maken.
    7 september 2020 16:32
    Gaviria sprint heel netjes inderdaad vaak, maar toch, gewaagd.
    7 september 2020 16:45
    Zag er behalve gewaagd ook gewoon erg sterk uit. Reed in het zadel de hele sprintende meute 'zomaar' voorbij. :)
7 september 2020 16:01
Ackermann heeft grote testikels of een kort geheugen. Of beide.
    7 september 2020 16:03
    Het is ook dat Gaviria nog naar links wijkt op het einde. Hij zat daarvoor al strak langs de hekken
7 september 2020 16:04
Wel jammer voor Petit die toch een mooi kloof sloeg onder de rode vod, maar dan plots kettingproblemen had.
7 september 2020 16:04
Hoezo sprint Pfingsten zelf en trekt hij niet aan voor Eenkhoorn. Die leek nog over te hebben
7 september 2020 16:06
Kamikaze Ackermann! MVDP die weer te driest rijdt, slachtoffer van dienst is zijn spurtkopman jammer genoeg.
    7 september 2020 16:09
    Hoezo weer? Wat te denken van de QS trein. Die sluit de rest gewoon op
    7 september 2020 16:11
    hij rijdt vaak all over the place. meestal is dit geen probleem omdat ie als een blokje graniet op zijn fiets zit.
    7 september 2020 16:26
    Weer; zoals op het EK.
    7 september 2020 16:37
    MvdP heeft de crash niet veroorzaakt, wel die Israel SN-renner, waarschijnlijk Dowsett, die zich midden in het peloton laat uitzakken.

    Pakweg de helft van de crashes in de laatste kilometers wordt op die manier veroorzaakt. Het wordt tijd dat er ook daarvoor eens duidelijke regels en sancties komen.
    7 september 2020 16:50
    Van der Poel is iemand die geregeld te driftig sprint, maar hier doet hij toch niets verkeerd, dit is standaard gewring.
7 september 2020 16:17
Blijkbaar waren de nummers 1 en 2 te voorspellen: https://twitter.com/velofacts/status/1302700832924737536/photo/1
7 september 2020 16:35
Edit redactie: Dit is niet nodig.
7 september 2020 16:38
En maar weer een bewijs dat aankomst op een lange, brede, rechte avenue niet veiliger is dan op een wat smaller bochtiger parcours. Hoe meer het peloton op een lint zit, hoe veiliger een sprint meestal is en dat bereik je niet op een hele lange en brede weg.
7 september 2020 16:47
Net even de laatste 300m gezien.
Eerst binnendoor langs Romain Seigle, daarna even inhouden omdat het gaatje bij Magnus Cort Nielsen net te smal was en als laatste nog in extremis langs Gaviria en dat paste ook maar net!
Niet normaal, wat een risico maar het betaald zich uit.
7 september 2020 16:49
Veel reners op 0.38 seconden?
7 september 2020 16:51
Zijn er beelden van de crash van Merlier?
    7 september 2020 17:02
    tiz-cycling
    7 september 2020 19:20
    Pas op met klikken daar ik kwam net zo op een pornosite
    7 september 2020 19:23
    Echt? Daar heb ik op die site nog nooit last van gehad.
    7 september 2020 19:26
    Ik kwam op een explicite webcam pagina, ook de eerste keer..
7 september 2020 16:55
De overgang van uitstekende pootjes naar volledig bedekte nadars zou gerust een kilometer eerder mogen gebeuren. Duikt daar voor die sprintende renners op maximale snelheid plots een uitstekende plaat op. En uitstekende pootjes willen we trouwens sowieso niet meer in de laatste kilometer. Daar mogen de organisatoren stilaan oren naar hebben.
7 september 2020 17:26
De wielersport heeft niet geleerd, dat moge duidelijk zijn.

De boarding trekt nergens op en Ackermann mag blij zijn dat hij de knik in de boarding opmerkt en dat Gaviria de deur niet dichtdoet.

Het enige verschil met de crash van Jakobsen is dat Gaviria hier de deur niet dichtdoet en de boarding misschien net iets steviger is, al kunnen we dat laatste pas zeker weten als de boarding een crashtest doorstaat met een log gewicht van 80 kilo op volle snelheid.

Blijkbaar moeten er toch nog enkele doden of zwaar gewonden vallen voor de UCI in actie schiet. Want hier zijn geen slachtoffers, dus ook geen probleem, zullen ze wel denken.
7 september 2020 17:42
De zinnen in het stuk over de vluchtgroep kloppen niet. Svp even herschrijven.
7 september 2020 18:00
Er was een of andere dwaas van DQS die eerst van der poel bijna van zijn fiets duwde en daarna Merlier zijn voorwiel onder hem vandaan beukte. Benieuwd wat hiermee gebeurd.
    7 september 2020 19:20
    Die "dwaas" kon er niks aan doen. Hij werd zelf gehinderd door Dowsett, die zich middenin het peloton liet uitzakken.

Reacties zijn gesloten.