Pascal Ackermann is de eerste leider in Tirreno-Adriatico 2020. De Duitser van BORA-hansgrohe was na een korte etappe van 133 kilometer de snelste in een massasprint in de straten van Lido di Camaiore. Daardoor is hij ook de eerste drager van de felblauwe leiderstrui in de Italiaanse rittenkoers. Fernando Gaviria (UAE Emirates) werd tweede, Magnus Cort (EF Pro Cycling) derde.

Paul Martens in de kopgroep
Jumbo-Visma had met Paul Martens een mannetje mee in de kopgroep van de dag. De Nederlandse ploeg rijdt zonder echte kopman in Tirreno-Adriatico en gooide het dus op de aanval. Martens kreeg Nathan Haas (Cofidis), Simon Pellaud (Androni Giocattoli-Sidermec) en Daniel Savini (Bardiani-CSF-Faizanè) met zich mee. Zij kregen Marco Canola (Gazprom-Rusvelo), Julian Simon (Total Direct Energie) en Veljko Stojnic (Vini Zabù-KTM) met zich mee.

foto: LaPresse
Na de tweede beklimming van de Pitoro, een klim van bijna vier kilometer aan 5,2%, vonden Pellaud en Martens elkaar aan kop. De Zwitser en de Duitser reden de andere vijf op anderhalve minuut. Het peloton volgde dan weer op een drie minuten. Sprintersploegen BORA-hansgrohe, UAE Emirates en Team Sunweb leidden de achtervolging.
Geen kans voor de aanvallers
65 kilometer voor het einde, aan de voet van de laatste beklimming van de Pitoro, werden de vijf geloste vluchters ingerekend door het peloton. Op de top van de klim was het verschil tussen het kopduo en het peloton twee minuten. Vroege vluchter Nathan Haas wist op de top nog wel bergpunten te pakken en zo zijn bergtrui veilig te stellen.
Na de afdaling waren de laatste 50 kilometer richting de finish in Lido di Camaiore zo plat als een dubbeltje. Het peloton wist het gat met Martens en Pellaud snel te verkleinen. Twee lokale rondes (van elk 18,3 kilometer) voor het einde was het verschil nog maar een halve minuut en bij het ingaan van de laatste ronde werden de aanvallers ingerekend.

foto: LaPresse
Val ontsiert finale, Ackermann wint nipt
In de slotfase waren alle ogen gericht op de diverse sprintersploegen. Met hoge snelheid raasde het peloton over de boulevard van Lido di Camaiore. Het zorgde voor wat nervositeit en een valpartij op twee kilometer van de meet, met Belgisch kampioen Tim Merlier en Alberto Dainese onder de slachtoffers. Een vijftigtal renners kon hun weg zonder problemen vervolgen en strijden om de ritzege.
Een late uitvalspoging van Total Direct Energie werd vervolgens gecounterd, waarna Fernando Gaviria als eerste de sprint aan ging. De Colombiaan leek op de zege af te stevenen, maar Pascal Ackermann wist met een ultieme inspanning nog de ritzege te grijpen. Zijn jump was Gaviria te machtig. Het verschil op de streep was minder dan een half wiel.
Met Jonas Rickaert (Alpecin-Fenix) en Piet Allegaert (Cofidis) op de plekken zeven en negen eindigden twee Belgen in de top-10. Pascal Eenkhoorn sprintte namens Jumbo-Visma naar een tiende plaats en was de beste Nederlander. Nederlands kampioen Mathieu van der Poel werd gehinderd door de val en was daardoor kansloos voor een goede uitslag.
Uitgestelde Tirreno-Adriatico
Tirreno-Adriatico is dit jaar uitgesteld vanwege het coronavirus. De WorldTour-rittenkoers, vorig jaar gewonnen door Primoz Roglic, is uitgebreid van zeven naar acht dagen en eindigt daardoor volgende week maandag.
64 Reacties
En weer een valpartij. Je zou bijna gaan denken dat het peloton de dag van vandaag gewoon bestaat uit brokkenpiloten. Misschien heeft Roger De Vlaeminck tips voor de huidige generatie renners?
Het is Thieutje die in de fout gaat en een kwakje uitdeelt aan Ballerini (?), die op zijn beurt moet uitwijken en Merlier ten val brengt.
Mwoa, die trein van QS stuurde wel heel brutaal naar links
Mathieu heeft niets met die val te maken. Hangt even tegen Ballerini aan, maar die val ontstaat pas later als Ballerini tegen zijn piloot aan rijdt en daardoor helemaal naar rechts gaat en Merlier een beuk geeft.
Leek even op een Jakobsen-scenario uit te draaien.
Zo zie je dat rechtuit sprinten stukken veiliger is. En die hekken zagen er ook wel iets steviger uit.
Wat was dit voor kamikaze
Pff, op 50 meter van de streep stonden de hekken weer naar binnen. Had net zo'n crash als in Polen kunnen worden.
Was echt een heel klein gaatje zeg tussen Gaviria en de hekken… Moest gelijk aan Polen denken…
Wat een kamikazesprint. Je moet écht vertrouwen hebben in je tegenstanders om 2-3 man vlak langs de hekken voorbij te stuiven. Dit is reglementair en netjes sprinten op het scherpst van de snede. Indien niemand zwiept en kwakt dan is dit echt genieten, maar in het peloton anno 2020 is het op hoop van zegen (podium of jodium).
Heel zuivere sprint
Zulke etappes zouden eigenlijk gewoon niet meer georganiseerd mogen worden.
Vroeger reden ze niet aan zulke snelheiden met zo’n groot peloton. Het is gewoon veel gevaarlijker geworden dan vroeger en het is ook nog eens heel erg saai.
Wat Ackermann doet is levensgevaarlijk. Gelukkig houdt Gaviria zijn lijn.
Helemaal eens met je eerste zin.
Misschien iets van dat als een koers in een massasprint eindigt wordt de uitslag geannuleerd. Behalve het kamikaze eindigen van dit soort koersen zijn ze ook vaak niet om aan te zien met het vaste scenario van een vroege vlucht en de voorspelbare aankomst met een volledig peloton.
In ieder geval er er voor zorgen dat een massasprint zege nauwelijks publiciteit oplevert. Dan verdwijnen vanzelf de sprinttreinen en ploegen die om een sprinter worden opgebouwd.
“ In ieder geval er er voor zorgen dat een massasprint zege nauwelijks publiciteit oplevert.”
Ja zorg daar even voor Arie…
Ik bedoel : De UCI zou eens kunnen nadenken of er mogelijkheden zijn om er voor te zorgen dat een massasprint zege nauwelijks publiciteit oplevert.
@Arie Wat stel je je daarbij voor ??. Geen journalist zal zich, en terecht, laten inperken door de UCI
Ik denk bijvoorbeeld aan geen podiumceremonie na een koers die in een massasprint eindigt. Dan neem je een heel groot deel van de publicitaire waarde van een zege weg. Nadeel is dat de evenementsponsoren er dan ook onder lijden. Anderzijds zullen organisatoren dan ook veel meer focussen op parkoersen waar de kans op een massasprint heel klein is en het profcircus zal het dan onderling ook wel eens worden om het hele koersscenario over een andere boeg te gooien.
Wederom een bizarre finish. De renners nemen echt een serieus risico om te winnen. Dan kan je 100 keer zeuren over veiligheid, maar in zo’n gaatje duiken is simpelweg levensgevaarlijk.
VdP die aan het rijden was voor Merlier die helaas valt. Zonde!
Jep, mooi om te zien dat VDP ook eens knecht voor een ander. Ik had mijn twijfels, maar hij doet het toch maar mooi!
Jammer van de val inderdaad, want VDP beukte volop in de wind om hem naar voren te krijgen.
Wel meteen het duimpje. Het zal dus nog relatief meevallen voor Merlier. Jammer van de gemiste kans, dat wel.
Mooie sprint gezien hoor, maar die hekken die ineens naar binnen komen kan echt niet. Wie bedenkt dit.
De finishboog heeft een bepaalde maximale lengte, de wegen daarentegen niet… Dus hekken gaan vaak bij brede finish naar binnen toe.
Niet met zo’n hoek erin, Dolfy. Dit sloeg nergens op.
@Dolfy: maar dan kan je toch die versmalling vanaf het begin van de hekken doorvoeren?
Die hekken komen niet naar binnen, dat vertekent omdat op het eind er reclame dingen over de poten staan. Daarvoor steken de poten uit. Is gewoon nagenoeg één rechte lijn zoals de hekken staan.
Indien ze naar binnen stonden, dan was Ackermann niet op de fiets gebleven.
Op zo'n 90meter voor de finish inderdaad een knik, knik om aan te sluiten bij het hekwerk dat breedte van de boog volgt, dat zie je goed: https://pbs.twimg.com/media/EhUVoSYXgAAjeSc?format=jpg&name=4096×4096 Die knik had wel iets eerder gemogen, is nu wel in de volle sprint, al komt Ackermann dan nog maar opzetten en is nog niet langszij Cort Nielsen, dat gebeurd pas langs de borden die aan de uitstekende pootjeshekken zitten. Soms zie dat ze het laten toelopen en soms inderdaad met zo'n knik.
Wat een sprint van Ackermann, zoveel vertrouwen moet je dan hebben om zo langs de hekken te gaan. Nu zijn deze hekken wel beter dan die in Polen, die stonden te los, deze zien eruit dat ze stevig genoeg staan.
Het helpt ook wel dat de renner die je passeert gewoon zijn lijn houdt. Of eigenlijk is dat ’t belangrijkste. Dat je daarin vertrouwen hebt. Heb Gaviria ook zelden gekke moves zien maken.
Gaviria sprint heel netjes inderdaad vaak, maar toch, gewaagd.
Zag er behalve gewaagd ook gewoon erg sterk uit. Reed in het zadel de hele sprintende meute ‘zomaar’ voorbij.
Ackermann heeft grote testikels of een kort geheugen. Of beide.
Het is ook dat Gaviria nog naar links wijkt op het einde. Hij zat daarvoor al strak langs de hekken
Wel jammer voor Petit die toch een mooi kloof sloeg onder de rode vod, maar dan plots kettingproblemen had.
Hoezo sprint Pfingsten zelf en trekt hij niet aan voor Eenkhoorn. Die leek nog over te hebben
Kamikaze Ackermann! MVDP die weer te driest rijdt, slachtoffer van dienst is zijn spurtkopman jammer genoeg.
Hoezo weer? Wat te denken van de QS trein. Die sluit de rest gewoon op
hij rijdt vaak all over the place. meestal is dit geen probleem omdat ie als een blokje graniet op zijn fiets zit.
Weer; zoals op het EK.
MvdP heeft de crash niet veroorzaakt, wel die Israel SN-renner, waarschijnlijk Dowsett, die zich midden in het peloton laat uitzakken.
Pakweg de helft van de crashes in de laatste kilometers wordt op die manier veroorzaakt. Het wordt tijd dat er ook daarvoor eens duidelijke regels en sancties komen.
Van der Poel is iemand die geregeld te driftig sprint, maar hier doet hij toch niets verkeerd, dit is standaard gewring.
Blijkbaar waren de nummers 1 en 2 te voorspellen: https://twitter.com/velofacts/status/1302700832924737536/photo/1
Edit redactie: Dit is niet nodig.
En maar weer een bewijs dat aankomst op een lange, brede, rechte avenue niet veiliger is dan op een wat smaller bochtiger parcours. Hoe meer het peloton op een lint zit, hoe veiliger een sprint meestal is en dat bereik je niet op een hele lange en brede weg.
Net even de laatste 300m gezien.
Eerst binnendoor langs Romain Seigle, daarna even inhouden omdat het gaatje bij Magnus Cort Nielsen net te smal was en als laatste nog in extremis langs Gaviria en dat paste ook maar net!
Niet normaal, wat een risico maar het betaald zich uit.
Veel reners op 0.38 seconden?
Zijn er beelden van de crash van Merlier?
tiz-cycling
Pas op met klikken daar ik kwam net zo op een pornosite
Echt? Daar heb ik op die site nog nooit last van gehad.
Ik kwam op een explicite webcam pagina, ook de eerste keer..
De overgang van uitstekende pootjes naar volledig bedekte nadars zou gerust een kilometer eerder mogen gebeuren. Duikt daar voor die sprintende renners op maximale snelheid plots een uitstekende plaat op. En uitstekende pootjes willen we trouwens sowieso niet meer in de laatste kilometer. Daar mogen de organisatoren stilaan oren naar hebben.
De wielersport heeft niet geleerd, dat moge duidelijk zijn.
De boarding trekt nergens op en Ackermann mag blij zijn dat hij de knik in de boarding opmerkt en dat Gaviria de deur niet dichtdoet.
Het enige verschil met de crash van Jakobsen is dat Gaviria hier de deur niet dichtdoet en de boarding misschien net iets steviger is, al kunnen we dat laatste pas zeker weten als de boarding een crashtest doorstaat met een log gewicht van 80 kilo op volle snelheid.
Blijkbaar moeten er toch nog enkele doden of zwaar gewonden vallen voor de UCI in actie schiet. Want hier zijn geen slachtoffers, dus ook geen probleem, zullen ze wel denken.
De zinnen in het stuk over de vluchtgroep kloppen niet. Svp even herschrijven.
Er was een of andere dwaas van DQS die eerst van der poel bijna van zijn fiets duwde en daarna Merlier zijn voorwiel onder hem vandaan beukte. Benieuwd wat hiermee gebeurd.
Die "dwaas" kon er niks aan doen. Hij werd zelf gehinderd door Dowsett, die zich middenin het peloton liet uitzakken.