Metec-TKH neemt Roompot-bus over, eerste zege van 2020

vrijdag 29 november 2019 om 07:30
Metec-TKH neemt Roompot-bus over, eerste zege van 2020

foto: Cor Vos

In de rubriek WielerFlits Nationaal schenken we volop aandacht voor het continentale wielrennen in Nederland. Samen met de hoofdrolspelers van het nationale circuit blikken we terug en vooruit. In deze editie veel aandacht voor het ‘inventaris’ van Roompot-Charles, de eerste zege van 2020 voor Monkey Town-à Bloc en veel nieuwtjes rondom SEG Racing Academy!


Jesper Asselman vindt onderdak bij oude bekende

Jesper Asselman vindt onderdak bij oude bekende


Nieuwstips of opmerkingen?

nationaal@wielerflits.nl


Metec-TKH neemt bus Roompot-Charles over

foto: Metec-TKH

Luxe bij Metec-TKH! Niet alleen Jesper Asselman verhuist van Roompot-Charles naar de Tielse formatie van Michel Megens, maar ook de teambus. Metec-TKH heeft de teambus overgenomen van het stoppende ProContinental-team.

Het is een flinke upgrade voor Metec-TKH, dat hiervoor in het bezit was van een camper. Het hebben van een bus is zeker geen vanzelfsprekendheid voor (Pro)Continental-teams. Ook menig profploeg moet het nog zonder doen.


Ivar Slik (Monkey Town-à Bloc) pakt eerste profzege van 2020

foto: Tour of Fuzhou

Monkey Town-à Bloc is het wielerseizoen 2020 uitstekend begonnen. Maar, 2020? Jazeker! De Tour of Fuzhou 2019 geldt op de UCI-kalender namelijk als een van de eerste koersen van het nieuwe wielerseizoen. In de Chinese 2.1-rittenkoers boekte Ivar Slik vorige week een mooie overwinning. In de derde etappe rondde hij – net als exact een jaar geleden – een vroege vlucht af en zodoende boekte hij zijn derde profzege van 2019, nadat hij eerder al succesvol was in de Sibiu Cycling Tour (proloogzege) en in de eerste rit van de Turul Roemaniei.

Samen met zes anderen trok Slik op avontuur op Chinese wegen. Ze verzamelden genoeg voorsprong, waardoor ze net buiten schot van het peloton bleven. In een sprint met twee vloerde onze landgenoot de Rus Kirill Sveshnikov. “De kopgroep was sterk en we werkten goed samen”, vertelt Slik. “Ik wist al snel dat we een kans hadden. Sveshnikov was onderweg erg sterk, maar ik voelde mezelf ook goed. Daardoor had ik veel zelfvertrouwen. Tactisch gezien pakte ik het ook goed aan. En na een zware koers, ben ik vaak snel. Ik ben blij dat het lukte!”


À BLOC CT is klaar voor het nieuwe jaar

foto: Cor Vos

Speelparadijsketen Monkey Town verdwijnt in 2020 als naamgever van de gelijknamige Continental-formatie Monkey Town-à Bloc. Het biermerk is daarom volgend jaar de enige naamgevende sponsor van de Noord-Hollandse ploeg, waardoor het À BLOC CT gaat heten. Bovendien heeft teammanager Paul Tabak zijn formatie voor volgend seizoen rond. Net als in 2019 zullen er zestien renners voor zijn ploeg uitkomen. Over het hoe en wat kun je in dit losse nieuwsbericht van 9 november lezen. Een overzicht van het team vind je hieronder:

flag-nl À BLOC CT 2020
flag-nl Stijn Appel – nieuw
flag-nl Rick van Breda
flag-nl Stijn Daemen – nieuw
flag-nl Marco Doets – nieuw
flag-nl Bodi Del Grosso – nieuw
flag-nl Adriaan Janssen
flag-nl Jeen de Jong
flag-nl Maarten de Jonge
flag-nl Wim Kleiman
flag-nl André Luijk – nieuw
flag-nl Lars Loohuis
flag-au Aden Paterson – nieuw
flag-lv Martins Pluto
flag-nl Ivar Slik
flag-nl Mel van der Veekens
flag-nl Meindert Weulink – nieuw  


Alex Evans zesde renner SEG Racing Academy die naar de profs gaat

Alexander Evans (links) werd vorig jaar tweede in de bergrit van de Herald Sun Tour – foto: Cor Vos

SEG Racing Academy heeft tegen het einde van november een zesde renner afgeleverd bij de profs. De Australiër Alexander Evans is de komende twee seizoenen namelijk neoprof bij Wanty-Gobert-Tormans. De 22-jarige klimmer kwam vorig jaar nog als stagiair uit voor BMC, waarna hij de overstap maakte naar de Nederlandse opleidingsploeg. In het shirt van zijn broodheer werd hij tweede op La Planche des Belles Filles tijdens de Tour Alsace, gewonnen door het Britse toptalent Top Pidcock. In de Tour de l’Avenir won Evans wél een etappe, meer bepaalt de ultrakorte bergrit (23,1 kilometer) naar de Col de la Loze.

Het zou voor Evans weleens een goede match kunnen zijn, want de ploeg van Hilaire Van der Schueren bewees met Guillaume Martin dat ze een klimtalent kunnen laten doorgroeien. “Als eerstejaars prof hoop ik om een pak te leren van ervaren ploeggenoten. De Europese wedstrijden zijn namelijk een stuk agressiever en uitdagender op vlak van positioneren, smalle wegen en afdalingen. In ’s werelds grootste beloftenwedstrijd voelde ik hoe fantastisch het was om te tonen wat ik op mijn favoriete terrein in mijn mars heb. Ik heb dan ook erg veel zin in 2020!”


Sven Burger volgt bij SEG Racing Academy de ‘Cees Bol-route’

foto: Petros Gkotsis

Sven Burger blijft komend seizoen uitkomen voor U23-ploeg SEG Academy Racing. Dat is opvallend, want de 22-jarige Noord-Hollander is komend jaar eerstejaars elite en dus eigenlijk te oud voor de paars-roze hemden. Een hardnekkige knieblessure weerhield hem dit jaar echter lange tijd van trainen en koersen. Naar eigen zeggen haalde hij zijn topvorm ook niet, ondanks dat hij in het najaar nog korte uitslagen reed in Veenendaal-Veenendaal (vijfde) en de Slag om Norg (zesde). “Maar ik kon nooit voor de zege vechten”, stelt Burger.

Dat kwam dus omdat zijn knie hem parten speelde. Hij gaat komend jaar een programma rijden met veelal .1- en .2-koersen. Hij volgt daarmee het voorbeeld van Cees Bol. De inmiddels 24-jarige renner van Team Sunweb reed in 2018 als eerstejaars elite eveneens een extra seizoen voor SEG Racing Academy, nadat hij het jaar ervoor lange tijd buitenspel stond met een slepende hersenschudding. Jan Maas (nu eveneens 23 jaar) kreeg voor 2019 hetzelfde voorstel van SEG Racing Academy, maar samen besloten ze dat Leopard qua programma een betere optie was. Maas blijft volgend jaar overigens ook bij die ploeg.

Burger wil in 2020 laten zien waartoe hij in staat is. Hij krijgt binnen SEG Racing Academy een speciale rol, waarbij hij zijn koersinzicht en tactiek gaat inzetten om als ploeg beter te presteren. De jongeling zet daarbij hoog in. “Ik ben blij met het vertrouwen van de ploeg en dat ik deze kans krijg. Ik ga er vol voor volgend seizoen en heb mezelf een zege in een 1.1-koers als ultiem doel gesteld. Daarnaast wil ik consistent zijn in mijn prestatie en het team helpen aan successen. Net als dit jaar, hebben we weer een erg sterke formatie voor 2020.”

flag-nl SEG Racing Academy 2020 (voorlopige selectie)
flag-nl Sven Burger (22)
flag-nl David Dekker (21)
flag-it Marco Frigo (19) – nieuw
flag-gb Adam Hartley (21)
flag-nl Daan Hoole (20)
flag-nl Wessel Krul (19) – nieuw
flag-be Jordi Meeus (21)
flag-be Milan Paulus (18) – nieuw
flag-nl Jesper Rasch (21)
flag-nz Corbin Strong (19) – nieuw
flag-be Stan Van Tricht (20) – nieuw
flag-gb Harrison Wood (19) – nieuw
flag-nl Maikel Zijlaard (20) – nieuw


SEG Racing Academy moet op zoek naar een nieuwe ploegleider

Richard Groenendaal – foto: Joris Knapen

Naast het vertrek van performance manager Vasilis Anastopoulos, verlaat ook ploegleider Richard Groenendaal de opleidingsploeg. Hij was het voorbije seizoen ploegleider, samen met Maarten Tjallingii. Ook de laatste zal minder in de ploegleiderswagen zitten, omdat hij zich meer wil richten op het coachen van renners. Daardoor moet SEG Racing Academy op zoek naar een nieuwe tacticus die de lijnen van de jonge renners gaat uitzetten. Op dit moment is het niet duidelijk wie die rol binnen de U23-ploeg moet gaan invullen.

“Het afgelopen jaar heb ik voor SEG Racing Academy de Tour de Bretagne en de Giro d’Italia U23 gedaan”, vertelt ploegleider Groenendaal aan WielerFlits. Hij combineerde die job met dezelfde rol bij het vrouwenteam Boels-Dolmans. Ook die taak legt hij komend jaar neer. Per 1 november j.l. is hij in dienst getreden bij Libéma Profcycling. “Het is fulltime en daardoor niet meer te combineren met nevenactiviteiten als ploegleider. Ik ga me bij Libéma vooral bezighouden met de Shimano Neutrale Service. En daarnaast natuurlijk bij het EK Veldrijden, dat volgend jaar weer hier op het Autotron is.”


Hoole en Rasch blikken vooruit naar 2020

Daan Hoole – foto: Giro della Valle D’Aosta-Mont Blanc 2019

Het einde van het jaar is daar en dus blikken de meeste renners al voorzichtig vooruit. Zo ook Nederlands kampioen tijdrijden bij de beloften Daan Hoole en de snelle Jesper Rasch. Dat doen beiden op de website van hun ploeg SEG Racing Academy. De 20-jarige boomlange Hoole kijkt positief terug op zijn afgelopen seizoen, waarin hij duidelijk is gegroeid als wielrenner. Datzelfde geldt voor Rasch, voor wie 2019 het eerste jaar op Continental-niveau was. De Noord-Hollander is in 2020 laatstejaars belofte, waardoor een belangrijk jaar wacht.

Tweedejaars belofte Hoole denkt vooral met een glimlach terug aan zijn tijdritten van dit jaar. In geen enkele individuele race tegen de klok strandde hij buiten de top-10. “De overwinning op het NK en mijn resultaten op het EK (zesde, red.) en WK Tijdrijden (tiende, red.) waren de hoogtepunten van mijn seizoen. Maar er waren ook zat koersen waarin het niet volgens plan ging. Vooral het niet rijden van een resultaat in de Ronde van Vlaanderen U23 en te ver achterin zitten ten tijde van de waaiers op het WK U23, frustreren me nog steeds.”

Komend seizoen heeft Hoole een speerpunt gemaakt van het EK en WK Tijdrijden. Voor ploegmaat Rasch zijn de doelen iets minder gespecificeerd. “In de eerste maanden van het voorbije jaar kon ik vaak meedoen voor overwinningen. Ondanks een harde val in Schaal Sels, heb ik niet veel grote tegenslagen gehad. Maar in het najaar lukte het niet heel goed om mezelf te laten zien. De grote zege miste. Wel liet ik zien mee te kunnen doen in finales. In 2020 wil ik me meer laten gelden als sprinter. Ik vertrouw erop dat, dat gaat lukken.”


Ploegwatchers

Alecto – Maxim Horssels

BEAT – Nick Doup

Metec-TKH – Julian Dubbeld

Monkey Town-à Bloc – Youri IJnsen

SEG Racing Academy – Youri IJnsen

Vlasman CT – Maxim Horssels

Nieuwstips: nationaal@wielerflits.nl

Dit artikel delen:

6 Reacties

Barry Batsbak 27 november 2019 om 12:54

Dus Ivar Sliks eerste profzege van 2020 is tevens de derde van 2019? Vind ik knap. Telt lekker op op je palmares.

rovi 27 november 2019 om 17:00

En dan ook nog voor monkeytown a bloc, terwijl de ploeg in 2020 a bloc heet…

Youri IJnsen 27 november 2019 om 17:10

Don’t shoot the messenger ;-)

rovi 27 november 2019 om 21:50

Zeker niet, gewoon een mooie combi van berichten onder elkaar….

Cyclinglife 27 november 2019 om 13:32

welke profploegen hebben er geen eigen bus dan?

storm-biker 28 november 2019 om 18:11

Alleen Riwal en Hagens Berman Axeon en die laatste misschien zelfs wel, maar die staat dan niet in Europa. Dus begrijp ook niet waarom de @redactie dit zo stelt.

Bij een dubbel programma wil het nog wel eens zo zijn dat er in plaats van een bus gebruik gemaakt wordt van een camper of busje. Worldtour ploegen hebben daar vaak een tweede bus voor.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair