Het parcours van de Vuelta a España is uitgelekt via diverse Spaanse sportkranten. AS en Marca melden allebei het complete rittenschema te hebben ontdekt, al zijn wat verschillen te zien tussen beide overzichten. Dinsdagavond is de officiële presentatie van het parcours in Madrid.
Over de eerste drie dagen is al veel gezegd en geschreven. Het Gran Partido is namelijk een ploegentijdrit in Utrecht, gevolgd door een rit van Den Bosch naar Utrecht en een etappe rondom Breda. Daarna is de eerste rust- en reisdag.
Volgens AS en Marca zijn er acht aankomsten bergop: naar Arrate (etappe 4), Laguna Negra (etappe 6), de Tourmalet (etappe 9), Moncalvill0 (etappe 11), La Farrapona (etappe 14), de Angliru (etappe 15), de klimtijdrit naar Mirador de Ézaro (etappe 16) en de voorlaatste rit naar La Covatilla (etappe 20).
‘De Ronde van Noord-Spanje’
Opvallend is dat de Vuelta zich volgend jaar grotendeels af zal spelen in het noorden van het land. Zuidelijker dan Madrid komt het peloton niet tijdens de drieweekse ronde. De enige tijdritkilometers zijn die in ploegverband in Utrecht en de klimchrono naar de Mirador de Ézaro.
Verder vallen de bergetappes naar de Tourmalet en de mythische Angliru op. Naast Frankrijk lijkt ook een uitstapje van de Vuelta naar Portugal bevestigd. De achttiende etappe finisht in Porto, en de rit erna begint in Viseu. De voorlaatste etappe kent een eindstreep bovenop La Covatilla, alvorens de traditionele finish in Madrid is.
13 Reacties
Vet!!!!!!!!!!!
Veelbelovend.
Edit redactie: Bedankt, is aangepast.
Niet echt een lek, meer een samenvatting van de verschillende geruchten. De plekken met enige onzekerheid zijn dan ook verschillend tussen beide kranten.
De Vuelta gaat dus de Tour achterna met maar heel weinig tijdrit kilometers.
Verder lijkt het weer een mooi en typisch Vuelta parcours met veel aankomsten bergop.
Vuelta begint mjn favoriete grandtour te worden wegens het parcours
Leuk dat ze er ook een stukje Portugal bij doen, mag wat mij betreft een vaste 3-daagde in Portugal worden tijdens de Vuelta. (Dat land heeft immers ook veel te weinig koersen)
Ja leuk, de ronde van Iberië. En dan vooral stoppen met die starts in bijvoorbeeld Nederland met idiote verplaatsingen als gevolg.
Utrecht – Irun = 1250 km
Cadiz – Irun = 1050 km
Lokaal heeft Spanje al de ronde van Asturië, Baskenland, Burgos, of Catalunya.
Afstanden van 1000 km in een échte Ronde van Spanje zijn dus heel normaal en Utrecht is qua afstand geen probleem.
Poeh, dat wordt logistiek een leuke uitdaging.
Een waardeloze trend dat de (vlakke) individuele tijdrit steeds meer in de ban wordt gedaan. Nog niet zo lang geleden had een grote ronde jaarlijks meer dan 100 tijdrit km’s, verdeeld over twee tijdritten en een proloog.
’s Hertogenbosch was ingewikkeld, had dan voor Den Bosch gekozen. Sorry, ben van de details.
Geweldig altijd weer dat parcours (in vergelijking met de Tour). Zie er naar uit!