fbpx

‘Parcours Vuelta lekt uit: via de Tourmalet van Utrecht naar Madrid’

dinsdag 17 december 2019 om 08:55
‘Parcours Vuelta lekt uit: via de Tourmalet van Utrecht naar Madrid’

foto: Cor Vos

Het parcours van de Vuelta a España is uitgelekt via diverse Spaanse sportkranten. AS en Marca melden allebei het complete rittenschema te hebben ontdekt, al zijn wat verschillen te zien tussen beide overzichten. Dinsdagavond is de officiële presentatie van het parcours in Madrid.

Over de eerste drie dagen is al veel gezegd en geschreven. Het Gran Partido is namelijk een ploegentijdrit in Utrecht, gevolgd door een rit van Den Bosch naar Utrecht en een etappe rondom Breda. Daarna is de eerste rust- en reisdag.

Volgens AS en Marca zijn er acht aankomsten bergop: naar Arrate (etappe 4), Laguna Negra (etappe 6), de Tourmalet (etappe 9), Moncalvill0 (etappe 11), La Farrapona (etappe 14), de Angliru (etappe 15), de klimtijdrit naar Mirador de Ézaro (etappe 16) en de voorlaatste rit naar La Covatilla (etappe 20).

‘De Ronde van Noord-Spanje’
Opvallend is dat de Vuelta zich volgend jaar grotendeels af zal spelen in het noorden van het land. Zuidelijker dan Madrid komt het peloton niet tijdens de drieweekse ronde. De enige tijdritkilometers zijn die in ploegverband in Utrecht en de klimchrono naar de Mirador de Ézaro.

Verder vallen de bergetappes naar de Tourmalet en de mythische Angliru op. Naast Frankrijk lijkt ook een uitstapje van de Vuelta naar Portugal bevestigd. De achttiende etappe finisht in Porto, en de rit erna begint in Viseu. De voorlaatste etappe kent een eindstreep bovenop La Covatilla, alvorens de traditionele finish in Madrid is.

Dit artikel delen:

13 Reacties

SnellePelle 16 december 2019 om 18:14

Vet!!!!!!!!!!!

A.M.M. Jonkers 16 december 2019 om 18:24

Veelbelovend.

Monsalve 16 december 2019 om 18:35

Edit redactie: Bedankt, is aangepast.

ditisdavid 16 december 2019 om 18:41

Niet echt een lek, meer een samenvatting van de verschillende geruchten. De plekken met enige onzekerheid zijn dan ook verschillend tussen beide kranten.

koos1 16 december 2019 om 19:05

De Vuelta gaat dus de Tour achterna met maar heel weinig tijdrit kilometers.
Verder lijkt het weer een mooi en typisch Vuelta parcours met veel aankomsten bergop.

Jungle Man 16 december 2019 om 19:15

Vuelta begint mjn favoriete grandtour te worden wegens het parcours

KnightBiker 16 december 2019 om 20:08

Leuk dat ze er ook een stukje Portugal bij doen, mag wat mij betreft een vaste 3-daagde in Portugal worden tijdens de Vuelta. (Dat land heeft immers ook veel te weinig koersen)

Tuubke 16 december 2019 om 20:31

Ja leuk, de ronde van Iberië. En dan vooral stoppen met die starts in bijvoorbeeld Nederland met idiote verplaatsingen als gevolg.

Panache 17 december 2019 om 11:58

Utrecht – Irun = 1250 km
Cadiz – Irun = 1050 km
Lokaal heeft Spanje al de ronde van Asturië, Baskenland, Burgos, of Catalunya.
Afstanden van 1000 km in een échte Ronde van Spanje zijn dus heel normaal en Utrecht is qua afstand geen probleem.

xistnc 16 december 2019 om 20:52

Poeh, dat wordt logistiek een leuke uitdaging.

Luke 16 december 2019 om 21:05

Een waardeloze trend dat de (vlakke) individuele tijdrit steeds meer in de ban wordt gedaan. Nog niet zo lang geleden had een grote ronde jaarlijks meer dan 100 tijdrit km’s, verdeeld over twee tijdritten en een proloog.

Mark 17 december 2019 om 01:12

’s Hertogenbosch was ingewikkeld, had dan voor Den Bosch gekozen. Sorry, ben van de details.

assen 17 december 2019 om 12:00

Geweldig altijd weer dat parcours (in vergelijking met de Tour). Zie er naar uit!